Vīrusa izplatības laiks iezīmējis dažādas ne visai labas uzņēmumu prakses, lai klientiem liktu maksāt vairāk par pakalpojumu. Viena no tādām bija mūsu pašu Tele2 klientu informēšana par izmaiņām mobilo datu pieslēgumā, un arī viedpalīgu uzņēmums Wink saviem klientiem liek pieteikties abonēšanas maksai, lai pārstāvētie produkti vispār darbotos.

Lai uzņēmums Wink spētu nodrošināt savu darbību un iegūtu naudu turpmākai darbībai, tas tikai vienu nedēļu pirms lielajām izmaiņām saviem klientiem paziņojis par to, ka nepieciešams uzsākt maksāt ikmēneša abonēšanas maksu. Summa ir salīdzinoši maza – 4,99 USD mēnesī. Taču neskaitot jau to, ka klienti ir iztērējuši vairākus simtus par kompānijas gudrajiem mājas risinājumiem kā spuldzes un dažādi sensori, ir nepieciešams maksāt mēneša abonēšanas maksu, lai tos vispār varētu lietot.

Klienti, kuri izmanto centrālo vadības sistēmu no uzņēmuma Wink, kurš ir savienots ar citu kompāniju produktiem, ir nokļuvuši ķīlnieku lomā, jo sākot no 13. maija to nevarēs izmantot, ja netiks pieslēgts mēneša abonements. Tas nozīmē, ka ļoti daudzi lietotāji zaudēs pārvaldību pār citiem produktiem, esot spiesti vai nu iegādāties citu vadības sistēmu vai abonēt pakalpojumu. Kā jau minēju, tad šajā kontekstā nav svarīga cena, cik veids, ka klienti tiek vienkārši nostādīti fakta priekšā un starp 2 izvēlēm – maksā, lai lietotu, vai arī jau iegādātie produkti ir metami ārā.

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
33 Comments
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
digitalk

— Protams. Kā gan citādi?
Kristaps Skutelis, bloga Kursors tētis, 2020

ps. pārejot no sarkasma uz nopietno toni, nepērciet nopietnām lietām onlaina sistēmas. gūgle jau 10 gadus atpakļam parādīja, ka “viedmājas” ražotāju var nopirkt un produktus “izslēgt”.

Kristaps Skutelis

Mhm, nekas nav mūžīgs.

digitalk

aga, man kā Honeywell BMS (building management system) exprogrammētājam, Kamstrup un Ouman exservisniekam, nevajag stāstīt par obligāto HVAC interneta atkarību. es skaidri zinu, ka sistēmas var mierīgi vārīties savā sulā un IoT ir tikai piedeva, bet moderno ražotāju iekārtas obligātā reģistrācija onlainā ir kā ‘klucis’, kas nolikts tavā durvju priekšā. iekāpsi? neiekāpsi?

ps. un runa jau nav par novecošanu/mūžīgumu. tev “atņem” nopirkto verķi.

Kristaps Skutelis

Nav tā, ka internets velkas līdzi teju visiem šiem produktiem, kad vien sagribi tos kontrolēt no citiem gadžetiem vai attālinātāk?

epsilons

klau, vai neesi iedomājies ka tā attālinātā vadīšana ir mazliet tāda priekšādiņas masāža? sēdi eksotiskā pludmalē, skaties okeāna viļņos un sūc margaritas…un tad saproti, ka jāņem rokās tāfele un jāpārbauda temperatūra mājās, varbūt ka vajag paregulēt mitrumu pieliekamajā – pat ja automātika ar to visu tiktu galā un ja būtu plīsusi kāda caurule, tā jau būtu izsaukusi dienestu un tu tur sēžot un besoties, tikai nelietderīgi sagandē sev dzīvi?

Kristaps Skutelis

Kaut kā tā, jā. Viss ir galvā. OK, dažkārt var gribēties attālināti paregulēt apkuri, ja sanāk aizkavēties vai tieši otrādi, ātrāk tikt galā ar darbiem. Bet principā viss ir galvā, un, protams, var iztikt bez visādiem modīgiem tingeltangeļiem.

digitalk

@Kristaps internets (kā sakaru pieslēguma veids iekārtu tālvadībai) jau nav problēma kā tāda. obligāts pieslēgums pie ražotāja “vadības centra”, bez kura iekārtas pārstāj funkcionēt, gan ir problēma manā skatījumā.

Kristaps Skutelis

Protams, tā ir problēma. Par to vispār nav saruna. Parasti gan ražotāji mēģina ieslēgt savā ekosistēmā piedāvājot kaut kādas noderīgas funkcijas apmaiņā pret to, ka tev vajag to savienojumu ar viņu serveri. Bet zini, kamēr viss darbojas, tā nav liela problēma un katrs gadījums jāizskata atsevišķi. Varbūt tā lietošanas pieredze ir tik glīta un forša, ka nav slikti arī ieslēgties kādā ekosistēmā. Varbūt tas ir par daudz prasīts. Svarīgi, lai tirgū ir daudz visādu risinājumu un cilvēki var izvēlēties to, ko viņiem vajag un gribas.

Krotow

Taču par to ir labi vienoties jau pirms attiecīgās ekosistēmas ierīču iegādes un uzstādīšanas. Jo pēc tam pāriet ir dārgi, neērti un var arī sanākt lauzt sienas/griestus un bojāt remontu.

Kristaps Skutelis

Protams!

Eggy Mega

Pagaidām jau nav problēmu izvairīties no tādiem risinājumiem, ja vien “nu tik ļoti gribas”.
Bet cik ilgi?

tudu

wink ;)

skābene

Domāju, ka tas ir Wink pēdējais salmiņš aiz kā noturēties virs ūdens. Tā kā ķīniešiem ir viss tas pats 10x lētāk un vadība bez maksas, tad winkam ir tikai skuju taka!

Kristaps Skutelis

Ne visi grib pirkt lētu čainas sūdu ;)

epsilons

nudien – ja var nopirkt dārgu))

Kristaps Skutelis

Jā, ja var nopirkt labāku, kvalitatīvāku, nostrādātāku, integrētāku un ar labāku saskarni.

epsilons

saskarne ir ļoti svarīga, bet sistēmas darbojās (un darbojās stabili) jau tad, kad saskarne bija 0/1 un y/N veidā. Augstāk tev skaidroja, ka sistēmu kvalitāte netiek mērīta tikai ar saskarni.
Tomēr es nebrīnos par šādu izvēli – gluži kā savulaik zaļais gļukainas android noēda tehniski daudz labāko winfonu, izvēli ietekmē ne tikai racionāli argumenti. Vienmēr ir cilvēki, kas precās ar saimnieku/-ci un ir, kas ar seksa partneri.

Krotow

Winfonu noēda orientēšanās uz telefonu kā desktopa Windows pielikumu, ieskaitot izstrādes vidi. Un karma mazmīkstajam tobrīd jau bija nu ļoti tāda.

Skābene

Vari šo sū**** būšanu nopietnāk argumentēt? Ar ko dārgs sū*** ir labāks par lētu sū***? Ja man ir salikti viedie releji, kas kontrolē fasādes apgaismojumu un karstā ūdens cirkulācijas sūkņus, pie tam strādā nevainojami un pilda savu funkciju, kāpēc viņi ir sū***, bet Wink ir afigenna krutāks. Releja gadījumā tu viņu vienreiz pieslēdz, iestati taimerus un aizmirsti. Nevajag tev to saskarni virināt vaļā ciet katru dienu. Kāpēc maksāt tos 5 USD mēnesī, nu kas tur būs labāks? Saskarnei ir nozīme, ja tev ir kārtīga viedā māja ar vismaz 500 km vadu, lai kontrolētu visu, sākot no tējkannas un beidzot ar… Read more »

Kristaps Skutelis

Es neteicu, ka Wink ir afigenna krutāks. Neesmu viņu risinājumu lietojis, nevaru spriest. Es runāju divām nometnēm, kur viena sapērkas pašu lētāko čainas sūdu, ko nespēj normāli lietot, jo gļukains/neērts/nedarbojas un otra ir gatava maksāt vairāk par kvalitatīviem un nostrādātiem produktiem. Tas ir tāds plašāks skatījums nevis diskusija par konkrēto gadījumu. Kaut kādiem prastiem relejiem gan jau tas viss nav vajadzīgs, nopērc adekvāti uzticamu ierīci, uzstādi un aizmirsti uz 10 gadiem.

epsilons

tad jau tas relejs nav tik prasts, ja 10+ gadus šancē bez papildus ieguldījumiem un softa atjaunošanas (+ gadās, ka nākas atkopties no gļukaina apdeita)….

Ansis

Nu, Wink izmanto z-wave. Lietojam konkurentu Hub. Piemēram Samsung SmartThings. Cerams tas nepāries uz abonēšanu :)

epsilons

Tas tikai demonstrē, kā darbojas connected world. Nav nekādu problēmu jūsu jaunajam auto garantijas perioda beigās samazināt maksimālo ātrumu, ieslēgt service lampiņu vai ierobežot baterijas uzlādi. Nenolaižas aizmugures durvju stikli? Nevarat atvērt bagāžnieku? Turklāt panelī deg ieteikums vērsties pie dīlera vai pilnvarotā apkalpotāja. Nu laikam jūs priekos par jauno auto neizlasījāt sadaļu sīkajā drukā – tur viss ir smalki aprakstīts un jūs piekritāt visiem noteikumiem)

Kristaps Skutelis

Labs salīdzinājums. Nesen bija ziņas, ka Tesla mašīnā iebūvē sēdekļu apsildi (otrajai rindai), bet ieslēgs to tikai tad, ja nopirksi šādu pakalpojumu. Plus, ja izdomāsi pārdot mašīnu un pārreģistrēt to citam cilvēkam, viņam kaut kāda daļa fīču būs vēlreiz jāpērk no jauna. Šo ir grūti pieņemt, jo līdz šim pārdodot mašīnu tu saņem tieši to, ko saņēma tās pirmais īpašnieks izdzenot no salona.

epsilons

Tirgus visu sakārtos – auto, kas otrajam īpašniekam būs jāsafīčo vēlreiz, arī maksās lētāk otrreizējā tirgū, tāpat kā tagad no cenas nokaulē par acīmredzamiem un neizbēgamiem izdevumiem jaunajam īpašniekam. Interesanti, ko darīs konkurnti – pieslēgsies šim modelim vai negriezīs nost, tādejādi cenšoties konkurēt? Nākamais solis būtu paziņot – zināt, mēs vairs nepārdosim auto, tos varēs tikai iznomāt, attiecīgi konfigurējot iespējas un ērtības. Gribi lētāk – īrē ar nogrieztām ērtībām un mazāku gada nobraukumu. Turpat var ieintegrēt uzraudzību un kontroli – sensori saož šmigu vadītāja elpā + seko noteikumu pārkāpumi, automātiski sadārdzinās nomas maksa, līdz pat auto nobrikošanai par smagiem pārkāpumiem.… Read more »

Čiekurs

Mr. X, tas tu, vecozēn? Šī nebeidzamā filozofija ir jau kur redzēta.

epsilons

Kāds vēl X? Labāk meklē ārpuszemes saprātu, nevis filosofiju komentāros.

digitalk

@epsilons [filozofiski gaisā] starp citu, tavs pēdējais komentārs ļauj minēt tavu aptuveno vecumu…

epsilons

Kāda nozīme vecumam, ja hormoni vairs neapmiglo skatu uz dzīvi un vecuma izmaiņas vēl nav pielikušas visam punktu?

Krotow

Tur viss tiešām būs atkarīgs no otrreizējās cenas un kuras iespējas otrajam īpašniekam tiks softā nogrieztas. Par “autopilota” atņemšanu nebrīnītos – to Tesla jau tagad pārtaisa kā maksas abonentservisu. Un kamēr FSD ir tikai parodija par reālu bezpilota braukšanu, ieskaitot kaķu, bērnu un puskrēslā pa ceļu klīstošu lokālpatriotu pelēkos vateņos uz ceļa pamanīšanu un iespēju šmigā vai piemigušam aizvesties uz mājām sēžot pasažiera vietā, lai tas “pilots” iet kaut kur tālu… Taču par apsildāmo krēslu un baterijas apgriešanu nākamajam pircējam Muskam būtu jāizgriež ne tikai rokas.

Skābene

Tas nav nekas jauns. 90to gadu beigās GM ražotajiem auto, piemēram SAAB bija savilkta pilnā provodka, lai var pieslēgt sēdekļu apsildi arī aizmugurē, vai sēdekļu ventilāciju priekšā.
Vēlāk GM naudas taupības nolūkos no šīs prakses atteicās, jo vadi maksā naudu un uz katru metru var ietaupīt centus.

Kristaps Skutelis

Āha, paldies par info.