Anglijas lielākā ceļu satiksmes drošības organizācija “IAM RoadSmart” publicējusi pētījumu, kurā izrādījies, ka Apple CarPlay vadības sistēmas lietošana automašīnā ir bīstamāka nekā teksta ziņas rakstīšana telefonā, kamēr šoferis vada auto.
Šajā eksperimentā piedalījās 20 pārstāvji, kuri izmantoja Apple sistēmu, kā arī 20, kuri izmantoja Android Auto programmu, kas drīzumā būs pieejama motocikliem. Šoferiem tika izveidots maršruts, kurš iekļāva dažādas intensitātes automašīnu kustību un blīvumu, kā arī notika 3 testa braucieni. Pirmajā šoferi neizmantoja nekādas palīgsistēmas, bet vienkārši brauca. Otrajā visa kontrole notika ar balss vadību, bet trešajā piegājienā šoferiem mūzikas pārslēgšana, navigācija, zvanu veikšana un citas lietas bija jāveic manuāli.
Iegūtie rezultāti salīdzināti arī ar citām situācijām, kā piemēram, šoferis ir lietojis alkoholu normas robežās, ir smēķēta zālīte vai lietots telefons. Rezultāti izrādījušies pietiekami atbilstoši un, protams, bīstami, jo lietojot šīs digitālās vadības sistēmas, uzreiz ir jāsaprot, ka auto vadītāja acu skatiens būs pievērsts ekrānam ne ceļam. Interesanti gan, ka Apple CarPlay sistēma ir nedrošāka gan no balss, gan no manuālās vadības viedokļa, salīdzinot ar Android Auto. Tā kā “IAM RoadSmart” norāda, ka dažādas simulācijas var salīdzināt ar reāla eksperimenta datiem, tad pat telefona lietošana rokā un rakstīšana ir drošāka par info sistēmu lietošanu.
Tas galvenokārt skaidrots ar to, ka tomēr telefona turēšana rokā neaizsedz tik daudz skatu no ceļa, kā arī tas varētu atrasties vismaz acu augstumā, kamēr iebūvētie auto displeji bieži vien ir paneļa līmeņa, līdz ar to skats ir vērsts lejup vai uz sānu. Kompānija gan norāda uz to, ka abu sistēmu piegādātāji noteikti var uzlabot savu sistēmu drošību, kā arī paši šoferi jau pirms braukšanas uzsākšanas izdarīt nepieciešamās modifikācijas. Šeit ir iespēja pašām lietotnēm sadarboties ar auto vadības sistēmu, lai ziņotu gan par nedrošu braukšanu, līniju neievērošanu, strauju auto tuvošanos un līdzīgām lietām, nemaz neļaujot tās lietot, un atgriezt šofera uzmanību uz ceļa.
Nu pārsvarā automašīnām kuras aprīkotas ar Apple car play un Android auto ir aprīkotas ar joslu asistentiem un pārējam drošības funkcijām.
Vai joslu asistents darbojas uz līkumota grants ceļa?
Skaidrs, ka tačskrīni ir veids, kā ražot lētāk un vizuāli glītāk, bet no ergonomikas + drošības viedokļa tas nav solis uz priekšu. Tad jau drīzāk balss komandas – vismaz lielajām valodām.
Un kā ar teslas paplāti?Tur tak visa vadība caur ekrānu, un nevar pogu vienkārši sataustīt, neskatoties ekrānā.
Ar teslas paplāti pagaidām vairums brauc pa asfaltētiem un marķētiem ceļiem ar daļēju autopilotu.
Hmm… Man auto (Mazda3 2018) neļauj lietot Carplay touchscreen braukšanas laikā, tikai stāvot. Pašam arī nekad nav bijusi vēlme spaidīt ekrānu, jo ir ērta kontrole ar galveno “pogu/rimbuli” centrālajā konsolē vai arī Siri.
Tai pašai Mazdai3 Android Auto (atšķirībā no Carplay) arī stāvot neļāva neko bakstīt ekrānā, tikai ar rimbuli. Bet nevajag arī, tas ekrāns tāpat ir patālu un nosmērējas citādi.