Automobiļu izstādē Tokyo Motor Show prezentētais ražotāja Mazda pirmais elektromobilis Mazda MX-30, kuru varat pasūtīt jau tagad, ir paredzēts tiem, kas vēlas iegādāties patīkami vadāmu elektromobili.
No ekoloģiskiem materiāliem ražotajam automobilim ir unikāla dizaina durvis ar aizmugurējiem cilpveida stiprinājuma elementiem (angļu val. freestyle doors) un kompakta baterija, ar kuru nobrauksiet vairāk nekā 200 km[1], t. i., dienas laikā pieveiksiet lielāku attālumu, nekā ir vidējais Eiropas autovadītāju nobrauktais attālums (48 km)[2]. Iepazīstinot ar progresīvajiem Skyactiv-X dzinējiem, uzņēmums Mazda turpina radīt vidi saudzējošas tehnoloģijas, un modelis Mazda MX-30 tam ir vēl viens pierādījums.
Automobilis ar bateriju, nevis baterija ar riteņiem
Stāstot par modeli Mazda MX-30, kas Eiropas automobiļu salonus sasniegs 2020. gada otrajā pusē, uzņēmuma Mazda Motor Europe prezidents un ģenerāldirektors Yasuhiro Aoyama uzsvēra:
“Veidojot mūsu pirmo elektromobili ar bateriju, uzņēmuma dizaineri un inženieri izvirzīja ļoti skaidrus mērķus – šī automobiļa dizainam jābūt īpašam. Turklāt automobiļa vadīšanai jābūt patīkamai, t. i., tai jāgarantē visiem Mazda automobiļiem raksturīgais vadīšanas baudījums, un, būtiskākais, šim automobilim visā tā ekspluatācijas laikā jāgarantē sevišķi mazs emisiju daudzums.
Esam salīdzinoši neliels uzņēmums, tādēļ cenšamies izmantot dažādas automobiļu elektrificēšanas iespējas. Šī modeļa veidošanas procesā koncentrējām visu savu uzmanību un centienus, tādēļ ceram, ka tas būs otrais modelis, kura nobraucamais attālums atbildīs klientu vajadzībām.
Liela daļa žurnālistu, kuri izmēģināja jauno modeli, atzina, ka šis ir viens no nedaudziem elektromobiļiem, kas izceļas ar ierastajiem automobiļiem raksturīgām īpašībām. Vadīšanas baudījums ir automobiļu Mazda galvenā īpašība, tādēļ to piedzīvosiet arī ar mūsu elektromobili.”
Uzmanība autovadītājam
Tāpat kā citi Mazda automobiļi, arī Mazda MX-30 garantē dabisku un dinamisku vadību: automobilis vienmēr palielina ātrumu, veic pagriezienus un samazina ātrumu precīzi pēc autovadītāja komandām.
Jaunajā modelī to garantē dažādas tehnoloģiju pakotnē e-Skyactiv paredzētas sistēmas un aprīkojums, piemēram, automobiļa virsbūvē droši integrēta baterija, elektriskais dzinējs un transmisija, kas garantē lielāku virsbūves izturību un dinamisku vadīšanu.
Turklāt, ņemot vērā to, kā autovadītājs pēc salonā dzirdamās dzinēja skaņas nosaka dzinēja griezes momentu un automobiļa ātrumu, automobiļu ražotāja Mazda inženieri modelī Mazda MX-30 ierīkoja elektronisko audiosistēmu, kas imitē dzinēja iekšdedzes radīto skaņu. Šī sistēma palīdz saglabāt vienmērīgu automobiļa ātrumu un garantē lielāku automobiļa stabilitāti. Turklāt automobiļa stabilitāti garantē arī unikāla sistēma G-Vectoring Control (GVC), kas pielāgota darbībai ar elektrisko dzinēju (e-GVC).
Īpašs Kodo dizains
Tāpat kā projektējot citus savus modeļus, veidojot Mazda MX-30 ārpuses un salona dizainu, ievērojām principu “mazāk ir vairāk”.
Visas salona apdares detaļas ir nevainojamā savstarpējā saskaņā – no A statņa līdz salona aizmugurē esošajiem apdares elementiem un pielāgotai griestu apdares krāsai. Unikāla dizaina durvis ar aizmugurējiem cilpveida stiprinājuma elementiem (angļu val. freestyle doors)veido īpašu un elegantu modeļa Mazda MX-30 virsbūves siluetu. Turklāt pasažieriem ir ērti iesēsties automobilī gan priekšpusē, gan aizmugurē.
Salona apdarē izmantoti ekoloģiski materiāli, piemēram, dabīgās ādas vietā piedāvājam izvēlēties mākslīgo ādu. Centrālā mantu nodalījuma, kas ir it kā gaisā pakarināts, apdarē arī izmantots ekoloģisks korķa materiāls.
Durvju apdarei radījām materiālu, kas izgatavots no pārstrādāta polietilēna tereftalāta (PET), bet atsevišķi sēdekļu pārvalku varianti ir pašūti no mūsu radītā Black Denim materiāla, kura sastāvā gandrīz 20 % ir pārstrādātu tekstiliju.
Kas slēpjas aiz šī modeļa nosaukuma?
Automobiļu ražotājs Mazda saīsinājumu MX izmanto vairākiem saviem produktiem, kas projektēti ar nolūku izaicināt tobrīd automobiļu rūpniecībā iesakņotus nosacījumus, piemēram, divu sēdekļu sporta modelim MX-5, kuru projektējām tobrīd, kad citi ražotāji vairījās no šī tipa automobiļiem.
Mazda MX-30 ir pilnībā jauns mūsu veidots elektromobilis, kas izceļas ar Mazda automobiļiem raksturīgu salona un ārpuses dizainu, kā arī ar vadīšanas dinamiku, tādēļ varēsiet baudīt sevišķi patīkamu vadīšanu, ar ko ir slaveni visi Mazda automobiļi.
Mazda MX-30 automobili jau varat pasūtīt vairākās ES valstīs. Eiropas automobiļu salonus tas sasniegs 2020. gada otrajā pusē.
Virsbūves veids | Pilsētas visurgājējs (SUV) | |
Sēdvietu skaits | 5 | |
Kopējais garums × kopējais platums × kopējais augstums | 4395 mm × 1795 mm × 1570 mm | |
Riteņu bāze | 2655 mm | |
Dzinējsistēma | e-SKYACTIV | |
Priekšējā piekares sistēma | MacPherson veida | |
Aizmugurējā piekares sistēma | Torsiona | |
Stūres sistēma | Zobstieņa mehānisms | |
Bremzes (priekšējās, aizmugurējās, kontroles sistēma) | Ventilējami diski, viengabala diski, reģenerācijas bremžu sistēma | |
Riteņu izmērs | 215/55R18 | |
Baterija | Veids | Litija jonu baterija |
Elements | Prizmas | |
Kopējais spriegums | 355 V | |
Kopējā jauda (baterijas tilpums) | 35,5 kWh | |
Dzinējs | Veids | Maiņstrāvas (AC), sinhronais |
Dzesēšanas sistēma | Dzesēšana ar ūdeni | |
Uzlādēšana | Pastāvīgā strāva (DC) | COMBO specifikācijas |
Maiņstrāva (DC) | Lielākā ieejas jauda 6,6 kW |
Kas īsti ir ar to transmisiju – cik ātrumu transmisija? “Mazda MX-30 ierīkoja elektronisko audiosistēmu, kas imitē dzinēja iekšdedzes radīto skaņu. Šī sistēma palīdz saglabāt vienmērīgu automobiļa ātrumu un garantē lielāku automobiļa stabilitāti.” Interesanti, ja es pareizi saprotu tad pamatkomplektācijā nebūs pat kruīza kontroles, par ceļa zīmju atpazīšanu pat nerunājot. 🤔
Tagad šķiet kaut kā nekorekti Chademo saukt par āzijas standartu, jo Honda, Kia, Hyndai, Honda, Volvo un tagad arī jau Mazda izmanto CCS. 🤔
Nu kā Tu nesaproti! Mazāk – tas ir vairāk!!! :-)
Eh, atkal nobraukums zem 300 km ar 1 uzlādi. Tipisks (pie)pilsētas braucēja auto.
Vai tad vairāk vajag? Cik procenti braucēju dienā nobrauc vairāk par 100km?
Ņemot vērā Latvijas īpatnību, manuprāt, samērā daudzi. Personīgi zinu čupu, kas ikdienā no Siguldas/Cēsīm uz Rīgu un atpakaļ (pieņemu, ka kādā 100km radiusā vēl visur kur tā).
Lai vai kā arī pilsētniekam tak ērtāk, ja retāk jālādējas – 50kwh varēja gan jau iepačkāt.
P.S. vienmēr patikuši auto ar “suicide” durvīm Continental, FJ cruiser utt
Protams, ka varēja. Taču tad tas auto maksās par 10-20 tūkstošiem vairāk un to nepirks. Šogad esmu izbraucies ar pietiekami daudz un dažādiem elektroauto, lai saprastu divas lietas. Pirmkārt, elektroauto nav tieši salīdzināmi ar “parastajiem” auto. Pārāk jauni un “zaļi” vēl. Otrkārt, lielai daļai braucēju absolūti pietiek ar 300km nobraukumu, ja mājās ir kur uzlādēt. Un latviešiem patīk dzīvot privātmājās, tāpēc tā nav nekāda problēma.
> Pirmkārt, elektroauto nav tieši salīdzināmi ar “parastajiem” auto.
Kapēc ne?
Patērētājam ir konkrētas vajadzības, vēlmes, fantāzijas un tādā aspektā (viņš) var salīdzināt kaut vai apelsīnus ar bumbieriem.
Manuprāt, sliktāk ir mēgināt iestāstīt citiem “tev no nevajadzēs / cik tad tu dienā nobrauc utt.”
Pats, piemēram, nesen komentēji, par Googles Pixeli ( https://kursors.lv/2019/10/18/google-pixel-4-2019-gada-nevertigakais-pirkums/#comment-84074 ), labi Mazda varbūt nav nekāds flagmanis, bet analogi cilvēkiem tāpat ir jau kaut kādas ekspektācijas balstoties uz citu ražotāju ETL (esošiem) modeļiem – ja pirms laika visādus mini-bulku vāģus varēja tirgot ar 50km attālumu, šobrīd, manuprāt latiņa jau ir 300 (protams, var atrunāties ar izmaksām, bet nu)..
p.s. es šeit vairāk tikai par Krotow komentāru, jo par konkrēto auto jau kaut ko jēdzīgu varēs 2020. gadā pateikt (cena jau ar nav minēta)… bet nu ar – cik tikmēr būs citi ražotāji kaut ko izdomājuši un tad startēt ar tādiem pietīcīgiem parametriem ne visai..
Cenai būtu jābūt 30-40k EUR. Tik šobrīd maksā ~300km range nodrošinošie elektroauto.
Cilvēkam pietiek ar 300km, ja nekad netiek plānots brauciens uz tālākiem laukiem, vai kaut nelielā ekskursijā pa Latviju, Igauniju, Lietuvu. Visticamāk, ka nepieciešams otrs auto – “ekoloģiskais ieguvums” strauji sarūk.
Pa Latviju nav praktiski nekādu problēmu ceļot arī ar 300km elektroauto, tik cik jāatvēl laiks uzlādēm. Ārpus Rīgas ar uzlādes stacijām viss ir +/- kārtībā. Ar ceļošanu ārpus Latvijas jau sarežģītāk un vajag drusku lielāku EV fanātisma līmeni. Lietuvā uzlādes ir un par uzlādēm nav jāmaksā, bet citviet jāiebrauc uzlādes tīklos – jāsaprot, kur var lādēties un jāaprīkojas ar viņu uzlādes tīklu autorizācijas kartēm. Bet cik zinu no EV lietotājiem, var piešauties arī pie tā.
imo tā nav ērta ceļošana, ja Tev ik pēc 150-200 km jāieplāno kaut kur apstāties uz vismaz 30 minūtēm lādēt + ceļošanas maršruts stipri jāpakārto uzlādes punktu vietām.
Tieši tā, tas nav baigi ērti. Ne velti man sieva aizliedza pirkt elektroauto, kamēr bērni vēl mazi un baigais čakars ar mākslīgi pagarinātiem braucieniem :)
Kad būs Ionity Baltijā, tad uzlādes laiks ievērojami samazināsies, jo īpaši ar ekonomiskiem auto kuri ātri lādējās, kā Tesla Model 3:
https://youtu.be/bJ7z_-zYUXs
Spriežot pēc Ionity izplatības kartes, Latvijā tas notiks ap 2050. gadu. Būšu pārsteigts, ja ātrāk. tas pats pat “ekonomiskiem auto kuri ātri lādējās”.
Zinošāki ļaudis saka, ka Ionity Latvijā būs jau tuvāko mēnešu laikā.
Kristap, šoreiz būšu Sātana advokāts. Ja ir ne tikai pilsētas dzīvoklis, bet arī īpašums vai vieta ārpus pilsētas 100+ km rādiusā (radinieki, lauku saimniecība, vasarnīca, bizness utt.), kur jāierodas reizi pāris nedēļās vai biežāk, ar 300km attālumu no vienas uzlādes prasti un banāli nepietiks. Brauc jau ne tikai no punkta A uz B, bet arī iebrauc paēst, aizbrauc līdz tuvākajai pilsētai vai kādam apskates objektam, pa ceļam ieved kaut ko nost no maršruta, visādi gadās. Lai dzīve būtu interesantāka, otrā galā būs tikai parastais 220V/16A pieslēgums ar apakšstaciju 2 km attālumā un 4 kaimiņiem apkārt. T.i. uzlāde otrā galā nav reāla un atpakaļceļam vairs lādiņa nepietiks. Vēl jo vairāk gada aukstajā laikā. Ja paveiksies, pa ceļam kaut kur nekurienes vidū būs nīkulīgs 11 kW lādētājs, kur nāksies čurnēt pusstundu un vairāk, kamēr auto daļēji uzlādējies un var braukt tālāk. Labi, pieņemsim, pēc +/- 5 gadiem varētu būt kaut kas līdzīgs uzlādes vietām pie lielākajām lielceļa ēstuvēm (būsim reālisti, labi?). Vēl ir jautājums vai man tur gribēsies ēst (piedāvājums, cena, vietas patikšana utt.) un vai man vispār gribēsies ēst. T.i. praksē ar teorētiskajiem 300 km tik tikko var tikt pa tiešo uz laukiem un atpakaļ. Ekskursijas? Bez ātrās uzlādes visur –… Read more »
Izlasīju tavu komentāru un redzu, ka neesi reāli braucis ar elektroauto Latvijā :) Tas ir okei, mēs visi piedzimām tādi. Novēlu 2020. gadā kaut kur nomedīt šādu auto un kādu nedēļas nogali ar to pabraukāties pa lielpilsētu un arī tālāk aizbraukt. Tad būs praktiskāka pieredze par to, ko ar šādu auto var un ko nevar pasākt.
kas ir pašnāvnieku durvis, t.i., drīzāk kāpēc?
A suicide door is the slang term for an automobile door hinged at its rear rather than the front. Such doors were originally used on horse-drawn carriages, but are rarely found on modern vehicles, primarily because they are perceived as being less safe than a front-hinged door.
“Pāšnāvnieku” tāpēc, ka ja aizmugurējie pasažieri neuzmanīgi kāpj laukā, pastāv iespēja, ka no aizmugures braucošs auto var iespiest starp durvīm un auto..
> but are rarely found on modern vehicles,
Pa lielam RR ir panesies uz šo:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cars_with_non-standard_door_designs#Suicide_doors
p.s. pat Kursora pēdējā rakstā “Radīta tehnoloģija, kas ļaus pašbraucošajiem auto redzēt apkārt stūrim” izvēletajam auto attēlam ir redzamas :)
Bļāviens.. Tā gaidīju Mazdas elektroauto. Domāju – nomainīšu savu Mazdu pret jaunu. Beidzot būs vēl kāds izskatīgs elektroauto. Bet nē, ņem šie un sabojā visu ar atšķirīgu, futūristisku dizainu. Grrr.
Aukstajā laikā droši vien attālumu var dalīt ar 2.
Ar divi gluži nevajag, bet mazāks nobraukums gan ir.
Kad būs pieejama, aizbrauciet no Rīgas līdz Ludzai un atpakaļ ;)
Come on, šovasar šādu maršrutu ar elektroauto esmu mērojis vairākas reizes. Pat ar tik specifisku auto kā VW e-Crafter, kam range nevelk 150km :D
4h brauciens ir maksimums, ko parasts cilvēks, kurš nav profesionāls autovadītājs un gadā nobrauc tos pašus vidējos 15k km, var komfortabli pieciest pie stūres. Pēc tam vajag vismaz stundu atpūtai. Cik pa to stundu ieliekas ar fast charge?
Tālākiem braucieniem jau parādās jēgpilns jautājums – kas tu esi par lohu, lai strādātu sev par šoferi? Ir pieejamas ērtas alternatīvas autobusu un vilcienu veidā. Vēl tālāk – lidmašīnas.
Stundas laikā Latvijas apstākļos vairumu šeit nopērkamo mašīnu var uzlādēt gandrīz pilnas. Proti, ar uzlādēto varēs nobraukt vēl pārsimts kilometrus.
Jacer, ka ātrais lādētājs ir maršruta pa ceļam
Latvijas gadījumā tā īsti nav problēma, jo ārpus Rīgas tās ātrās uzlādes stacijas ir sabūvētas kuplā skaitā un ja vien neplāno blandīties pa kaut kādiem maziem celiņiem visu laiku, varēsi uzlādēties teju ik pēc 50km.
Kur tās ātrās uzlādes stacijas ir sabūvētas, ja vēlos aizbraukt no Rīgas līdz Cēsīm pa Vidzemes/Valmieras šosejām, nogriežoties pa labi pie Stalbes un tad iebraucot zemē iekšā. Vienīgā vieta, kur varu pavadīt ilgāku laiku lādējoties – Cēsis. Un arī tur nu pavisam negribas skriet pakaļ auto no, piemēram, Vienības laukuma kaut kur uz pilsētas nomali.
Labojums: CSDD kartē skatos, ka pie Cēsu tirgus parādījies 50 kw uzlādes punkts. Arī nav diez kas, ja gribas Cēsu centrā paēst. Tiesa, paliek aktuāls jautājums – vai lādētājs darbosies un vai tas jau nebūs aizņemts. Pārāk riskanti.
Ar e-mobi tīkla ātrās uzlādes staciju atrašanās vietu var iepazīties šeit: https://portal.e-mobi.lv/en/stationfinder/
Muah, Latvijas gadījumā galvenā problēma nav attālums, bet gan ātrās uzlādes vietu un auto ar pietiekami lielu uzlādes ātruma atbalstu un vienkāršam mirstīgajam pieņemamu cenu pieejamība.
Latvijas gadījumā ar baču virs 1. Līfa līmeņa jau šobrīd var praktiski visur aizbraukt. Ok, ja grib iedzīties čuhņā uz īsu laiku, kur nav pieejama rozete, tad jāgaida E-mobi 2. kārta vai jāņem auto ar lielāku baču.
Ja auto range ir virs kādiem 160km, pat šodien nebūtu problēma izbraukāt visur. Nedaudz neērtāk kā ar ICE, bet mierīgi izdarāms.
Lielākā problēma šobrīd ir cenu pieejamība / iegādes atbalsta neesamība un cilvēku aprobežotība …
Man ir C-Zero un esmu gan Liepājā, gan Aglonā, gan Kauņā pabijis, gan uz Vanagkalnu slēpot braucis. Rīt braukšu uz Igauņiem…