Gada noslēgums parasti ir tāds apcerīgāks laiks, kad neviļus rodas vēlme atskatīties uz aizvadīto gadu un apdomāt, ko tas nesis un ko pašam vēl būs jāizcīna nākamajā gadā. Noslēdzot katru gadu, es parasti aizdomājos par tehnoloģijām, kas man ir bijušas svarīgas un būtiski uzlabojušas manu darbu vai sadzīvi šajā gadā.

Google mākoņservisi

Kopš pašiem Google e-pasta servisa Gmail pirmsākumiem esmu šī servisa aktīvs lietotājs un pat fans. Es uzskatu, ka tieši Gmail pilnībā mainīja e-pastu biznesu un mums radīja iespēju lietot šādu servisu (šķietami) bez maksas, vienkārši un bez spama. Es labi atceros tos laikus, kad mēstules bija apnicīga ikdiena un visai ātri Gmail iemācījās tikt galā ar šo sērgu. Arī šobrīd Gmail izmantoju daļai savu privāto e-pasta kontu un tas mani pilnībā apmierina. No citiem Google servisiem ļoti aktīvi izmantoju Google kalendāru, kas ir mans galvenais laika organizēšanas rīks, ar ko sinhronizēju savas ierīces un citus servisus. Ja kāds notikums nav manā Google kalendārā, es pavisam noteikti par to aizmirsīšu un neapmeklēšu. Principā es varētu izmantot arī parastu papīra kalendāru, taču, man būtu bailes to pazaudēt un tāpēc mana ikdiena būtu stresa pārpilna. Tāpat savu ikdienu vairs nevaru iedomāties bez Google Docs rīkiem. Tos sāku lietot vēl tajos laikos, kad Microsoft Office bija pieejamas tikai kā datoru programmas un ieraduma spēks traucē pārslēgties uz Microsoft piedāvājumu, kas šobrīd nav sliktāks. Google Docs lielākais pluss ir ērtā dokumentu un izklājlapu koplietošana, kas būtiski uzlabo manu darba ikdienu, un šo iespēju izmantoju (un domās slavēju) teju katru dienu.

Iepirkšanās internetā

Man šausmīgi riebjas iepirkties! Nu tā, ka veikalos iegriežos vien pāris reizes gadā, lai nopirktu kaut kādas lietas, ko bez apskatīšanas dzīvajā vēl nevaru saņemties nopirkt. Piemēram, labus apavus. Tos gribas pačamdīt un uzvilkt pirms nopērku. Vai džinsu bikses. Lai gan bikses pēdējos dažus gadus pērku šādā veidā: “Man, lūdzu, tāda paša modeļa un izmēra bikses, kā man tagad uzvilktas!”. Turpat veikalā uzvelku un no vecajām atbrīvojos. Jess, tagad vēl pusgadu varu nerādīties veikalā! Vispār nākamreiz jāpamēģina bikses pasūtīt internetā, ja jau modelis un izmērs ir zināms. Grāmatas arvien vairāk pērku fiziskā formātā no Bookdepository.com, datordzelžus no Dateks.lv, visādus krāmus no Amazon. Pēdējā laika pozitīvais atklājums ir tāds, ka Latvijas Pasts mobilajā lietotnē tagad var tiešsaistē iestāties rindā, lai pēc iespējas īsāku laika posmu ir jāpavada pasta nodaļā saņemot savu kārtējo sūtījumu. Savulaik regulāri pasūtīju vinila plates un biju ļoti biežs tuvākās pasta nodaļas viesis. Biju atradis ideālos laikus, kad nodaļā ir maz cilvēku, taču diemžēl tie ļoti pārklājās ar darba ikdienu un šobrīd vairs nevaru atļauties darba laikā gaidīt savu kārtu uz sūtījuma saņemšanu pasta nodaļā. Tāpat Latvijas Pasta mobilajā lietotnē varu ātri noskaidrot precīzu adresi, kā arī palūkoties, cik tālu no manis ir ilgi gaidītais sūtījums. Ja nu pēkšņi iedomātos kādam kaut ko nosūtīt, lietotnē varu pakalpojumu kalkulatora sadaļā izrēķināt sūtīšanas izmaksas. Protams, daļu no šīm iespējām var paveikt arī Latvijas Pasta mājaslapā, tomēr mobilā lietotne telefona ekrānā ir ērtāk izmantojama.

Mobilly stāvvietu apmaksa

Savu pirmo auto es nopirku (OK, meloju, mamma man to nopirka) pirms padsmit gadiem un tas bija zils Renault Megane. Briesmīgs auto, lai neteiktu vairāk, un atceros, ka toreiz biju vēl pavisam zaļš autobraucējs un braukšana pa Rīgu man sagādāja vairāk stresa nekā prieka. Īpaši man nepatika parkošanās pilsētas centrā, jo vietas man ērtās stāvvietās mūžīgi pietrūka un mani tracināja zīlēšana par to, cik tad ilgi auto jānovieto, lai nepārmaksāju ar savām monētiņām. Brr, briesmīgi! Situāciju kardināli mainīja mūsu pašu Mobilly, ko es gribu nosaukt par Latvijas Nokiju, jo tas nemainīgi ir visnoderīgākais un vislabāk atbalstītais tēvzemē radītais IT risinājums! Es Mobilly izmantoju katru nedēļu un ar līkumu braucu tām stāvvietām, kurās nav iespējams norēķināties ar Mobilly. Pēdējā laikā es iefanoju par tām stāvvietām, kur Mobilly ir sarūpējuši automātiskos barjeras. Tas ir tik sasodīti ērti – tu piebrauc un barjera automātiski atveras. Ja man kādreiz būs nepieciešamība kaut kur doties ar vilcienu vai autobusu, pavisam noteikti raudzīšu pēc iespējas braucienu apmaksāt ar Mobilly. Malači, tā turpināt!

Revolut un digitālie maksājumi

Patiesībā jau ar iepriekšējo punktu es aizskāru digitālo maksājumu tēmu un secināju, ka mēdzu aizvadīt mēnešus, kad manā makā gandrīz nemaz neparādās skaidra nauda. Jāsaka, ka nu jau es savā ikdienā varu pavisam ērti dzīvot bez skaidras naudas. Rēķinus apmaksāju internetbankā, kontu atlikumus un naudas pārskaitījumus tuviniekiem veicu banku mobilajās lietotnēs (aleluja par Smart-ID!) un aizdomīgākos veikalos vai ēstuvēs pirms pasūtījuma veikšanas drošības labad pārprasu, vai būs iespējams norēķināties ar maksājumu karti. Iepriekš ceļojumos un komandējumos uz svešām valstīm mēdzu izņemt skaidru naudu, lai esmu pavisam drošs, bet pēdējos pāris gados par to vispār nedomāju – visur maksāju ar karti. Arvien biežāk tā ir Revolut karte, kas mani piesaista ar izdevīgajām valūtas konvertācijām, rēķinu dalīšanas funkciju un ērtajām drošības funkcijām, kas ļauj ātri nobloķēt karti, ja konstatēju kādu neriktīgu darbību. Revolut ļoti uzskatāmi parāda, kāda būs digitālo maksājumu nākotne.

Navigācija

Es atceros laikus, kad navigācija telefonos vēl nebija un izmantoju kartes, lai nokļūtu vēlamajā vietā. Tas, protams, nav nekas pārcilvēcīgs, bet tas nozīmēja, ka ik pa laikam bija jāapstājas un jāpārliecinās, ka dodos pareizā virzienā un jāpaplāno turpmākais ceļa posms. Tad sāka uzrasties atsevišķi navigatori, kam ļoti strauji sāka novecot kartes, izbeigties akumulatori un kuri vienmēr bija jānoķeksē nost no stikla, lai auto neapzog. Līdz ar Waze parādīšanos pilnībā mainījās auto braukšana, jo par maršrutu vairs vispār nebija jādomā. Svarīgs notikums bija arī viesabonēšanas izmaiņas Eiropā, jo, ja agrāk vajadzēja izmantot bezsaistes kartes (Nokia un vēlāk HERE kartes bija mans favorīts), tad tagad labi der tas pats Waze. Es gan ilgi pretojos Waze navigācijas ieteikumiem pa Rīgu, kuru kaut kādā mērā zinu, bet nu vairs nespurojos pretī un ja man vajag ātrāk tikt, pilnībā uzticos Waze aprēķiniem, kas balstās uz reālo sastrēgumu informāciju. Tas gan darbojas tikai tad, kad apkārt ir daudz Waze lietotāju un Rīgā tas tā ir. Līdzīgi ir arī ar navigāciju kājnieka režīmā. Man nesen bija komandējums uz Londonu un vajadzēja ļoti operatīvi nokļūt no lidostas un vienu konkrētu vietu pilsētas otrā pusē. Izmantoju Google Maps transporta ieteikumu sadaļu un vispār bez liekas domāšanas ātri nokļuvu kur man vajag. Pat ar visu manu riebumu no svešu pilsētu sabiedriskā transporta. Agrāk būtu ar kartēm krāmējies pusi dienas.

Informācijas ieguve

Kad biju jaunāks, īpaši neaizrāvos ar aktuālo ziņu lasīšanu. Tad sāku veidot savus tehnoloģiju blogus un alku pirmais uzzināt par visu svarīgāko tehnoloģiju pasaulē. Apzināju mani interesējošus portālus, blogus un katru rītu pa vienam vēru tos vaļā, lai tajos atrastu un izlasītu jaunākos rakstus. Tas bija ļoti laikietilpīgi un neērti. Šobrīd lielāko daļu aktualitāšu iegūstu automatizētā formā izmantojot Feedly RSS agregatoru (pēc Google Reader beigām nekas labāks nav izgudrots). Tajā jaunumi no dažiem simtiem avotu paši atceļo pie manis un katru dienu veltu vismaz stundu laika, lai iepazītos ar jaunumiem. Esmu arī abonējis vairāku analītiķu (piemēram, Stratechery) un klasisko mediju (piemēram, The Wall Street Journal) jaunumu saņemšanu uz e-pastu un cenšos izlasīt katru viņu rakstu. Tā kā katru dienu diezgan daudz laika sanāk pavadīt pie stūres, sevi izglītoju klausoties podkāstus par tehnoloģijām un te mans favorīts ir Radio-T podkāsts. Interesanti, ka garākus rakstus, piemēram, no WIRED, The Economist vai The New York Times tiecos lasīt tieši papīra formātā. Tas pats attiecas arī uz vērtīgākām grāmatām. Arī analogajam formātam ir savs šarms un praktiskās ērtības.

Kā redzam, daudzas tehnoloģijas ir fundamentāli mainījušas mūsu ikdienu un bez tām dzīve ir grūti iedomājama. Pat ja to mēs varētu turpināt dzīvot bez tehnoloģiju atbalsta, zaudētu ērtības un tempu. Tomēr ar katru gadu arvien labāk saprotu, ka mūsu vislielākā bagātība un reizē arī visdārgākais resurss ir laiks, tāpēc ir uzmanīgi jāizvērtē tehnoloģiju izmantojums, lai tās mūs nepārņem savā varā, bet kalpo mūsu labā. Par to es domāju izvēloties tehnoloģiskos risinājumus darbā un lejuplādējot jaunu lietotni savā telefonā.

Novēlu produktīvu un reizē arī tīri cilvēcīgi pozitīvām domām piepildītu un brīvu 2019. gadu!

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

11
Leave a Reply

avatar
2 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Kristaps SkutelisAigars AncānsxSmirnoffAndris Tauriņš Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Andris Rode
Guest
Andris Rode

Nez nākamgad šajā sarakstā būs arī mājas alus brūzis? 😃

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

Jānotestē. Nevaru spriest pagaidām bez pamatīga plosta, tfu, testa :)

Andris Tauriņš
Guest
Andris Tauriņš

Nu mājbrūvēšana jau kļūst visai populāra. Gan kolēģi, gan dēli vāra.

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

To es zinu, bet es neko daudz no šāda veida tehnoloģijām vēl nezinu. Būs jāpapēta, jo tēma kā tāda man šķiet interesanta.

Smirnoff
Guest
Smirnoff

Papēti, uzraksti ;)

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

Bet tad būs jāsāk taisīt kaut kādi kopā testēšanas pasākumi ar lasītājiem. Neies tak viens pats skumji trektierēt to aliņu :)

x
Guest
x

ek ek, tik garš raksts par tehnoloģijām un atlikumā jautājumi tikai par alus brūvēšanu)

bet es 2018jā uzzināju par android one (šķiet, ka tepat kursorā) un padomāju, ka varētu dot tam iespēju.

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

Super! Lai telefons kalpo godam! Kāds tieši modelis Tev ir, ja nav noslēpums?

x
Guest
x

nenopirku, bet morāli pieņēmu domu ka lēts androida telefons vairs nav tas, ko es principā nepieņemu.
kas šķiet interesanti – xiaomi a2 vai pat lite (bača ietilpīgāka), nokia…6.1 laikam – galvenais lai nav grūti apdeitojams čipsets un nav ražotāja launčeru, bloatu u.c. štruntu.
droši vien ir vēl kādi interesanti kandidāti, bet man galvenais ir izvēle starp ražotāja pielāgotu un tīru androidu.

Aigars Ancāns
Guest
Aigars Ancāns

Lasu un domāju. Kristap, pirms gada vēl bija cita aplikācija, kurai pasts ar laiku piegrieza skābekli un vairs virtuāli rindu aizņemt nevarēja..tagad, iztērējot valsts līdzekļus, uztaisīja savējo..tak nevar dot kādai 3rd party aplikācijai piekļuvi ne? te gan ir šo to klāt pielikuši, bet jebkurā gadījumā.

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

Jā, iepriekš tika izmantots viens risinājums. Tagad tiek izmantots cits risinājums. Acīmredzot, pirmais ar kaut ko neapmierināja. Tik smalki nezinu.