Privātajam auto ir gan plusi, gan mīnusi – stāvvieta, nodokļi, remonts. Turklāt vidēji tas tiek lietots tikai 5% dienā, pārējā laikā automašīna novietota stāvvietā. Atvieglojot autobraucēju ikdienu, no maija Rīgā pieejams automašīnu koplietošanas pakalpojums Carguru. Automašīnu koplietošana ir īslaicīga auto noma, maksājot tikai par auto lietošanas laiku.
Mainoties paaudzēm un attīstoties tehnoloģijām, mainās arī cilvēku vērtību sistēma. Ja agrāk jauniem cilvēkiem bija svarīgs īpašums – māja, mašīna un tamlīdzīgi, šobrīd millenials ir citas prasības un panākumi tiek mērīti pēc citām vērtību skalām. Kalifornijas Universitātes veiktā pētījumā redzams, ka no 2006.gada, līdz šim brīdim, “car sharing” lietotāju skaits pasaulē ir vairāk nekā desmitkāršojies un turpina strauji pieaugt! Cilvēkiem patīk, ka nav jāuztraucas par nodokļiem, degvielu, auto stāvvietu vai automašīnas apzagšanu – automašīna pieejama, kad nepieciešams un pārējā laikā nav jālauza galva par problēmām, kas saistās ar mašīnas uzturēšanu.
Šāds automašīnu koplietošanas pakalpojums ilgtermiņā arī atbrīvo vietu pilsētas ielās. Izpētīts, ka viena koplietošanas automašīna atslogo līdz pat 40 automašīnām pilsētas ielās, samazinot stāvvietu noslodzi, satiksmes intensitāti un kaitīgo izmešu daudzumu.
Pakalpojuma testa periodā Rīgā pieejamas 12 Carguru automašīnas, bet, ņemot vērā, ka servisa panākumu atslēga ir tieši automašīnu pieejamība un blīvums, līdz vasaras beigām plānots skaitu palielināt līdz 50 automašīnām, savukārt gada beigās jau līdz 200 vienībām. Klientiem tiek piedāvātas pilnīgi jaunas Toyota markas automašīnas. Braukšanas maksa ir 27 centi minūtē, bet stāvēšana – 9 centi dienas laikā un 3 centi naktī. Auto lietošanas maksā iekļauta gan degviela, gan nodokļi, atzīmētās stāvvietas un citi ar auto lietošanu saistīti izdevumi.
Lai izmantotu Carguru jābūt vismaz 21 gadu vecam ar divu gadu stāžu, kā arī derīgu autovadītāja apliecību. Reģistrējoties pakalpojumam vadītājs sniedz ziņas par sevi – vārds uzvārds, telefons, vadītāja apliecības foto un citi. Ja parametri atbilst, vadītājs saņem piekļuvi sistēmai.
Carguru idejas autors un kompānijas vadītājs Vladimirs Reskājis stāsta: “Ideja ieviest šādu servisu Latvijā radās no personīgās pieredzes un vajadzībām. Ne vienmēr pieejams privātais auto vai arī tas nav nepieciešams visu dienu. Ir gadījumi, kad neder taksometra pakalpojumi. Izpētot globālo pieredzi un principus secināju, ka šāds pakalpojums iespējams arī Latvijā. Domājot par biznesa attīstību, primāri jāpalielina automašīnu skaits Latvijā, bet pieļauju arī iespēju paplašināt uzņēmumu starptautiski.”
Pakalpojuma izmantošanai nepieciešams telefonā lejupielādēt Carguru aplikāciju. Tā ir pieejama Android un iOS lietotājiem.
Viss ir super, bet… nereāli augsts pašrisks. Tas mani pagaidām atturēs no šī servisa izmantošanas, diemžēl.
“Lietotāja pašrisks bojājumiem ir noteikts 500 EUR apmērā. Nav svarīgi kad ir noticis negadījums, pašrisks tiek maksāts vienmēr, izņemot gadījumus, kad ir skaidri zināms, ka klients nav vainīgs. Pašrisku ieturam arī gadījumos ar dalīto vainu. Zādzībai un laupīšanai pašrisks ir noteikts 15% no automobiļa vērtības. Bojāejas pašrisks ir 10% no automobiļa vērtības.”
Varbūt Carguru pārstāvis var nokomentēt, kāpēc tā?
a kā ir mašīnu nomu uzņēmumos? man jau šķiet, ka šoferim, kas māk normāli braukt, lieki uztraukties nevajadzētu.
Pilsētas satiksmē labi māk braukt tikai tie kas to dara ļoti regulāri, savukārt šādu risinājumu biežāk izvēlēsies tie kam sava auto nav un attiecīgi nav arī pieredzes pilsētas ikdienas satiksmē.
Bet ok, pat ja tu esi pieredzējis braucējs un ir radusies vajadzība pēc šāda pakalpojuma, lieli pašriski tomēr ir biedējoši un liks padomāt divreiz vai izvēlēties šādu pakalpojumu, jo dzīvē notiek dažādi un var notikt dažādas apstākļu sakritības kā rezultātā pat pieredzējušam braucējam ar svešu auto var gadīties šaize.
Auto nomās pašrisku par dārgāku maksu ir iespējams samazināt līdz 0. Šeit sanāk – viens skrāpējums – 500€, pat ja es māku braukt :)
Izskatās forši. Būs jāpamēģina, kad būs draudzīgāki līguma nosacījumi.
Nesaprotu tikai, kāpēc tiek pieminēti buzzword “car sharing”, ja šis nav nekāds car sharing – tā ir tikai modernāka auto noma. Car sharing vai tad nebūtu tad, ja viņi piedāvātu man aprīkot manu auto ar viņu izstrādātām uzpariktēm un tad pelnīt naudu, iznomājot savu auto (viņu platformā), kad man tas nav vajadzīgs?
Carsharing or car sharing (US) or car clubs (UK) is a model of car rental where people rent cars for short periods of time, often by the hour. They are attractive to customers who make only occasional use of a vehicle, as well as others who would like occasional access to a vehicle of a different type than they use day-to-day.
Pareizi pats saki – ‘car sharing’, nevis ‘ride sharing’ ;)
Kādas tās mašīnas varētu izskatīties pēc gada???
Lietuvas CityBee pēc vairākiem gadiem joprojām izskatās labi. Ja tās Toyotas tiešām būs 50-200, tad ikdienas nolietojums gan jau nebūs trakāks par to, kāds tas ir ar citu cilvēku privāto auto.
Ja es pareizi saprotu, tad viņi savā reklāmas rullītī parāda kur stāv mašīnas atslēgas, dokumenti un degvielas karte piedevām ? :) Cerams, ka sabiedrībai pietiks saprāta šādu pakalpojumu nenogalināt. Principā ideja noteikti atbalstāma
pašrisks 500 eiro? :D nopietni? To ir iespējams risināt ar apdrošināšanu. Nomājot auto ārzemēs, vienmēr izvēlos papildus apdrošināšanu, lai pašrisks būtu ZERO. Arī tāpēc, lai uz 3 nedēļām nenobloķētu kartē 300-500 eiro. Parēķināju – pa Rīgu izdevīgāk, tomēr ir ar taksi. Aizšaut ar kidiem uz Tērveti +/- 4 stundas padzīvoties un atpakaļ – būtu ap 35 eiro – pieņemama cena, bet pašrisks, protams, visu noved uz nulli. Iemīcīs tev stāvvietā lākturi un piši/propalo – pierādi, ka neesi vainīgs. Nē – paldies. Piesitu pie koka 3x, jo 30 gadu laikā nav gadījies neviens gadījums, kad savas vainas dēļ būtu ko sadarījis,… Read more »
Kā tu rēķināji par to taksi Rīgā? Nevajadzētu tā būt, ja šī pakalpojuma minūtes tarifs ir zemāks par kopējo takša tarifu (iekāpšana+km+minūtes)
es dzīvoju āgenskalnā. man līdz centram vēl ir jāaizbrau = laiks+nauda. un ja no āgenskalna uz spici, tad caur centru = + vēl braukšanas laiks. Un mašīna vēl jāizved atpakaļ un tad jābrauc mājās. Parkingvietām jābūt visā pilsētā
Braukšanas maksa ir 27 centi minūtē, bet stāvēšana – 9 centi dienas laikā un 3 centi naktī. Stāvēšanas laiks arī minūtēs? Divu stundu stāvēšana 12 eiro?
Izmantoju līdzvērtīgu pakalpoju Londonā – ZIPCAR. Doma ir līdzīga, ja ik mēnesi esi gatavs tērēt 15£, tad braukšana sastāda 6,50£. Bez starpības stāvi vai nē. Viss iekļauts. Mīnuss, bezmaksas ir 60 jūdzes.
Pašrisks ir 500-700£, bet 0£ pašrisks izmaksā 15£ mēnesī papildus.
Mīnusi. Mašīna ir piesaistīta konkrētai stāvvietai, tātad lietot ir izdevīgi tikai īsiem braucieniem, piemēram, uz veikalu. Vai manā gadījumā vnk 2-5 stundas tiek braukāts pa pilsētu vai nedaudz ārpus Londonas.
Būtu one-way iespēja piemēram pilsētas robežās, tad tāda štelle ietu urrā, bet tas ir utopiski šobrīd.
Aizbraukt ciemos būs lētāk ar taksi.
Sveiki, lasītāji! Paldies par interesi! Mūsu komentārs zemāk –
Tāda veida pakalpojumā tā ir norma. Mašīnai esot klientā lietošanā, ļoti ātri un bez lieku papīru parakstīšanas, tiek nodota dārga kustāmā manta. Kamēr auto nav pamatīgi bojats, nevienu klientu CARGURU nemeklēs un nesodīs par sīkam skrambām u.t.t.
Tuvākāja nākotnē, plānojam ar apdrošinātāju pārtaisīt tarifu plānu. Piedāvāsim 3 tarifu plānus, ar pašriska izmaksu apjomiem.
Gaidīsim jūsu atsauksmes!
Jā. Tātad: 1. stāvvietas arī citur pilsētā (citādi tas izdevīgi ir tikai centrā dzīvojošajiem), 2, 0 pašriska jautājums (apdrošināšana)
ps. Palika neatbildēts par stāvēšanas maksu – divu stundu stāvēšana = 12 eiro?
Maksa par minūti gaidīšanas režīmā no plkst. 08.00 līdz 20.00 — 0,09 €;
Maksa par minūti gaidīšanas režīmā no plkst. 20.00 līdz 08.00 — 0,03 €.
Kā tiek izslēgts dzinējs, tiek piemērots gaidīšanas tarifs.
Un divas stundas pa dienu ir 10,80€
skaidrs. tātad uz Tērveti un tur 4-5 stundas – atpakaļ – +/- tas pats, kas ar taksi. (apzvanīju pāris firmas) turklāt, pēc šī jādodas uz centru. + pašrisks. āmen.
Lai nepadomātu, ka tā ir tāda tukša muldēšana: es par šādu pakalpojumu domāju jau sen, jo man ir auto, bet gada laikā nobraucu tikai apm. 4000 kilometrus. Nav man racionāli viņu pie mājas turēt, maksāt nodokļus, octas un visu pārējo. Bet nu cipari ir salta lieta un kalkulātoram vispār nav dvēseles.
Kā es minēju iepriekš ar Londonas pieredzi. Tas ir izdevīgi, ja plāno pavizināties vai piemēram ieskriet šopingā ar lielākām somām. Varbūt ne konkrēti mazajos modeļos daudz ieliksi. Bet tā uz visu dienu kaut kur braukt izdevīgāk būs parastā autonoma, braukt ciemos pie draugiem- taksis, nav jāuztraucas par dzeršanu kaut vai. Piemēram, šis ir labs, ja ir pie mājām tuvu mašīna, varbūt aizbraukt kādam pakaļ vai aizvest netālu. Man personīgi patīk braukt, es paķēru šāda tipa īrē mašīnu Londonā un jau savas 5x esmu vedis vai savācis radus Stanstedā. Lētāk nekā taksis. Bet prasa vairāk laika, savākt mašīnu, pēc tam nolikt… Read more »
da labi. Tu Londonā nemaz nevari atļauties nopirkt un turēt auto. un te nav Londona.
Aizspriedumi tev. Kas tad Londonā piemēram būtu tik dārgs?
esmu dzīvojis ilgāku laiku anglijā, bet tā kā man slinkums tev atbildēt, pietiks ar šiem:
https://www.moneyadviceservice.org.uk/en/tools/car-costs-calculator/L_8lLka8aYafQZflwk2P-A
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2514297/3-500-year-makes-Britain-expensive-place-run-car.html
Noteikti ņēmi vēra salīdzinot minimālo un vidējo algu divās valstīs?
Man personīgi ir interesantāk iztērēt naudu kaut kur citur nekā uz mašīnu, bet lai teiktu, ka nevar atļauties ir vnk tukša muldēšana.
reālais keks.
Un tu esi reāla lapsa. Ja pats nevarēji, tas nozīmē, ka neviens nevar.
paga. Tu tak stāsti, ka nevari atļauties. neviens normāls vecis (kur nu vēl emigrants) nekad neatkāpsies no idejas, ka savs auto ir varēšanas un vīrišķības apliecinājums. vismaz vārdos. Tik daudz skumju tavos vārdos… vadāt radiniekus uz/no stanstedas? LV posta zelta fonds. Jo normāli cilvēki brauc uz Hītrovu un tad ar ekspresvilcienu. Tas tā – lirika. pabraukāties patīk… vaizinies…
Trollis tu esi. Nekas vairāk. Parādi kaut vienu tiešo reisu RIX-LHR.
Tas vien parāda, ka pat muldi neko nesaprotot.
pa pusei trollis. bet taisnība – kad pēdējo reizi lidoju – lidoju caur helsinkiem :( bet tā gadā, kad pērk biļetes pēdējā brīdī – bet zinkā – biznesā visu nevar tā saplānot – tev pasaka – atbrauc, sarunāsim – un tu brauc.
Grūta Tev dzīve Lapsiniek, savadāk nevar izskaidrot to aizvainojumu pret apkārtējiem. Noteikti ir smagi noskatīties, kā studiju un skolas biedri, jeb vienaudži citiem vārdiem sakot, sabūvējuši sev mājas labos rajonos, kamēr Tu ciet Āgenskalna kontingentu. Noteikti ar skumjām acīs noskaties, kā citi pacēluši karjeras un biznesus, kamēr Tu sēdi pie sava galda, pat līdz atsevišķam kabūzim neesi aizdienējies, a kur tad vēl līdz personīgai asistentei… Noteikti lielās bailēs skaties uz katru garām ejošo kolēģi, jo tikko iepirdi taburetē, tieši tā- taburetē, jo normālu krēslu savā vecumā tā arī vēl neesi nopelnījis. Un nedomā, ka tā ir sakritība, ka tie nabaga… Read more »
http://www.cehs.lv/?s=dzin%C4%8Da
Es jau zināju, ka Tevi uzrunās manis teiktais :)))))
Klau, Kaspar! Es nezinu, kurā brīdī es Tev uzkāpu uz kājas – bet es nogurstu no negācijām. Labprāt noraktu kara cirvjus un atvainotos. Un atvainojos 237 reizes uz priekšu – bet vienai niansei es gribu pieskarties (pēdējo reizi) un tā ir vērtību sistēma. Neatkarīgi no tā, kas Tev liekas, vai Tu esi izsities un vai tas kompensē to, ka esi emigrējis (un iespējams, Tevi nenodarbina domas par to, ka nekad nespēsi integrēties angļu sabiedrības intelektuālajā daļā, jo tur vnk nav iespējams to izdarīt): tātad – māja labā rajonā un mistisks pacelts bizness NAV lietu mērs. Tieši tāpat, kā garkājaina blondīne… Read more »
Pats atbildēji – transports Tev maksājot 200 mēnesī. Normāls dzīvoklis normālā rajonā – 3000 mēnesī. Mašīnas apdrošināšana? Nav štuka gadā kā minimums? Daudzi no tās visas imigrantu masas ir izsitušies, lai to varētu atļauties? (starp citu – neveiksmīgs formulējums – kad rakstīju par to atļaušanos, nedomāju konkrēti Tevi)
Pēc 4-5 nedēļām man paredzēts iegūt visu Londonas sabiedrisko par brīvu strādājot kompānijā, rudenī arī partnerei būs bezmaksas braukšana no mana darba.
Varēšu iekrāt naudu varbūt arī mašīnai.
Apdrošināšana ļoti atkarīga no mašīnas modeļa.
Londonas centrs tu domā ir normāla vieta? Normālai dzīvošanai dzīvoklī, mājā max 2k un tad tā būtu 3. zona. Optimāli 1h no centra 3 istabu dzīvoklis būtu 1,5-1,8k. Jo tālāk no centra, jo zaļāk un klusāk un arī biku lētāk.
Vieglāk būtu sēdēt rūpnīcā kaut kur Londonas vidienē, kur viss ir lētāk, vnk mums patīk pilsētas burzma pagaidām.
nu jā – Londonā nav tik izteikti mazs centrs kā Rīgā. Man tur noīrēt tādu dzīvokli, kādā dzīvoju Rīgā būtu no 3t… diezgan nikni būtu jāstrādā. Negribās vairs.
Bet enivej – lai izdodās iecerētais. Gan jau kādreiz gribēsi atgriezīsies dzimtenē.
Uz pensijas vecumu varbūt.
Nu tak brauc ar Ušaktransu, būs pa lēto! Vai nopērc vellapēdu!
izdomā kaut ko asprātīgāku, ja jau par klaunu esi še. saņemies – a to reāls bōrings.
No tevis mācos, Prīkšnīk! :)
Paldies par skaidrojumu. Ja jūsu pieeja ir ASV nomu pieeja, tad lieliski.
Citādi Eiropā lielākajā daļā gadījumu jānofiksē katra skramba, pirms ņemt mašīnu, citādi var gadīties labi samaksāt, ja nav LDW iekļauts. ASV toties visam pieiet vienkāršāk – mini skrambas, švīkas, utt netiek uzskatītas par neko ievērības cienīgu, un reiz pat nomājot un norādot uz labu švīku spoguļa korpusam, nomas darbinieks tikai pasmējās :) gaidīšu atjaunotos tarifu plānus.
Nez ar ko tas no autonomas atšķiras? Ar dārgāku pašrisku? Tiem, kuriem saimniecība neaprobežojas tikai ar pilsētas dzīvokli, tas arī ir garām. Varu iedomāties, cik šāda noma man izmaksātu, braucot uz lauku mājām :/
Nez kāpēc biju iedomājies izlasot virsrakstu, ka es varu savu mašīnu izīrēt, kamēr pats strādāju. A tā principā var izmantot tikai, ja gribas centrā nopi…, bet nav kur. 9 centi minūtē – lētākā viesnīca.
Savu auto tu vari iznomāt šeit https://autolevi.lv
https://autolevi.lv/buj/kas-notiek-ja-auto-tiek-sasists-ires-laika/
tur interesants punkts: Auto īrnieks sedz izdevumus par OCTA polises sadārdzināšanos auto īpašniekam. :D Kā to aprēķina? Apdrošināšanas periods var atjaunoties pēc gada un pa cik b/m klase tiek mainīta var zīlēt kafijas biezumos – tieši tāpat, kā šī sadārdzinājuma apjomu :D
Nu es neriskētu šādu izmantot… Tīri dēļ pašriska. Kas notiek, ja tu pabeidz izantošanu un pa starpu līdz nākamais grib to izmantot viņu kāds apskādē? Pēc noteikumiem sanāk, ka man būs jāmaksā pašrisks…