Web Analytics
More
    Reklāma

    Likumdevējs piešķir VID tiesības atslēgt domēna vārdu vai uzlikt tā lietošanas tiesības nodošanas liegumu

    Jaunākie raksti

    2017. gada 1. janvārī spēkā stājās grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām” (NN), ar kuriem tiek pastiprināta e-komercijas uzraudzība: turpmāk Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir tiesīgs pieņemt lēmumu par domēna vārda atslēgšanu vai tā lietošanas tiesību nodošanas liegumu.

    Lietošanas tiesību nodošanas liegums

    Ja nodokļu maksātājs, kuram paredzēts veikt nodokļu revīziju (auditu), izsaka vēlmi domēna vārda lietošanas tiesības nodot citai personai, VID būs tiesības pieņemt lēmumu liegt minēto tiesību nodošanu.

    Reklāma

    Reizi mēnesī “.lv” reģistrs (NIC) saņems no VID sarakstu ar domēna vārdiem, kuru lietotājiem vai arī “izmantotājiem” (nomniekiem) plānots veikt nodokļu revīzijas auditu. NIC šo informāciju saņems vēl pirms to uzzina attiecīgais nodokļu maksātājs! Norādītajiem domēna vārdiem NIC uzliks lietotāju tiesības maiņas liegumu! Gadījumā, ja domēna vārda lietotājs vai nomnieks lieguma laikā izrāda vēlmi veikt domēna vārda lietotāja maiņu, NIC par to informēs VID. Savukārt VID izvērtēs tā rīcībā esošo informāciju un septiņu darba dienu laikā pieņems lēmumu liegt vai atļaut lietošanas tiesību nodošanu, par to informējot gan NIC, gan domēna vārda lietotāju.

    Minētās izmaiņas veiktas, likumā iekļaujot jaunu 34.5pantu. Savukārt 34.5 panta 9. daļā noteikts, ka nodokļu maksātājam pēc lēmuma par nodokļu revīzijas (audita) rezultātiem stāšanās spēkā ir tiesības iesniegt VID iesniegumu ar lūgumu pieņemt lēmumu par domēna vārda lietošanas tiesību nodošanas lieguma atcelšanu, ja nodokļu maksātājam nav nodokļu parādu.

    Domēna vārda atslēgšana

    Ja nodokļu maksātājs veic nereģistrētu saimniecisko darbību tīmekļa vietnē, veic saimniecisko darbību, bet sevi neidentificē, vai arī nodokļu maksātājam ir apturēta saimnieciskā darbība, VID būs tiesības pieņemt lēmumu par domēna vārda atslēgšanu. Aplūkotās izmaiņas noteiktas likuma par NN 34.4panta 1.daļā, savukārt panta 11. un 12. daļā regulēta domēna vārda darbības atjaunošanas kārtība.

    VID piecu darba dienu laikā pēc pārkāpuma konstatācijas rakstveidā brīdinās nodokļu maksātāju par domēna vārda atslēgšanu. Ja 15 dienu laikā pēc rakstveida brīdinājuma paziņošanas, maksātājs nebūs novērsis pārkāpumus, VID pieņems lēmumu par domēna vārda atslēgšanu. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā izpildi.

    “Nav retums arī gadījumi, kad domēna vārds ir reģistrēts uz kādas trešās personas vārda, t.i., domēna vārdu reģistrē persona A un nodod to personai B, kas to izmanto savas tīmekļa vietnes adresē. Persona A, protams, ir atbildīga par to, kas notiek ar tās reģistrēto domēna vārdu, bet šobrīd nav skaidrs, kā rīkoties, ja administratīvā akta par domēna vārda atslēgšanu adresāts ir persona B,” skaidro NIC mārketinga un komunikāciju vadītāja Dana Ludviga

    NIC pēc VID pieprasījuma saņemšanas informēs reģistratūru (ja domēna vārds atrodas tās pārvaldībā) un domēna vārda lietotāju par pieņemto VID lēmumu un tā izpildes datumu. Likums uzliek NIC pienākumu atslēgt domēna vārdu piecu darba dienu laikā pēc VID pieprasījuma saņemšanas.

    „Domēna vārda atslēgšana tiks pielietota tikai kā galējs līdzeklis, kad ar citām metodēm nebūs izdevies panākt risinājumu,“ sarunā ar NIC uzsvēra VID pārstāvis.

    Saraksts ar atslēgtajiem domēna vārdiem tiks publicēts www.vid.gov.lv.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    46 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    gov.elvē
    22.02.2017 15:33

    Ko tie krabji lien tur, kur paši baidās darboties? Joprojām dzīvo ar papīriem un Latvijas pastu un no IT termina mīž karstu. Kad man nebūs jāzvejo starp Mego, Rimi, Maxima bukletiem VID copy-paste skricelējums (kur teksta loģika ir saprotama tikai pašam VID), tad var domāt par e-vidi. PPPS EDS ir sūds.

    Lapsinieks
    22.02.2017 17:32
    Reply to  gov.elvē

    Sveiciens no Īrijas?

    arvix
    22.02.2017 15:42

    Tas protams ideāli atspoguļo VID darba stilu. Pēc shēmām izriet ja VID plāno veikt kādam uzņēmumam auditu tad defaultā uzņēmumam tiek uzlikts liegums veikt darbības ar domēnu (pofig atklās kādus pārkāpumus vai nē).. a tālākie soļi shēmā vispār mani nogāza :)

    Lapsinieks
    22.02.2017 17:28
    Reply to  arvix

    varētu padomāt, ka visi visu laiku katru dienu veic bigš darbības ar domēniem. tipa virtuvē stāv domēnu automāts, kas birdina šokolādes konfektes.

    Kristaps Skutelis
    22.02.2017 16:15

    Paga, paga, šis ir tas likums, kas radies pamatā, lai izskaustu visādus žuļikus internetveikalus. Cik esmu runājis ar sakarīgajiem šīs jomas pārstāvjiem, tad viņi atzīst, ka, lai arī represīvs, tomēr vienīgais reālais veids kaut kā cīnīties ar šo sērgu.

    Lapsinieks
    22.02.2017 17:31

    da ne tikai interneta veikaliem. arī citiem biznesiem, kam ir mājas lapas. visādas bodes, restorāni soļo no rokas rokā – kā parāds, tā bankrots, cits sia, bet mājas lapa paliek. Iedomā, kāds bei gansa lietā būtu pagrieziens, ja vid nobloķētu viņiem domēnu – tieši nobloķētu. Es domāju, ka mēri prasās vēl drastiskāki, ne tikai liegums nodot domēna izmantošanu.

    x
    22.02.2017 21:05
    Reply to  Lapsinieks

    ok, nobloķē ganbei.lv
    reģistrējam ganbei.eu

    gan-bei.lv
    ganbeifood.lv

    joka pēc var ganvidbei.lv

    Lapsinieks
    22.02.2017 21:50
    Reply to  x

    nav problēmu reģistrēt citu vārdu. Tikai nokomunicē ptērētājam, kas tur pasūta suši uz mājām.

    Ēriks
    23.02.2017 09:54
    Reply to  x

    Un beigās vēl BanGei.lv!

    digitalk
    22.02.2017 23:55
    Reply to  Lapsinieks

    > kāds bei gangsta lietā būtu pagrieziens

    Lapsinieks
    23.02.2017 00:03
    Reply to  digitalk

    piegādes serviss, Rič!

    digitalk
    23.02.2017 02:26
    Reply to  Lapsinieks

    vai nu es kaut ko palaidu garām, vai joks izgāzās :)

    >> kāds bei gansa lietā būtu pagrieziens
    > kāds bei gangsta lietā būtu pagrieziens

    Lapsinieks
    23.02.2017 09:19
    Reply to  digitalk

    kaut kas pazuda vakara tulkojumā. gadās.

    arvix
    23.02.2017 10:42

    Doma varbūt ir arī neslikta, bet besī ārā ka uzliek liegumu visiem, neskatoties uz to vai auditā tiks atklāti pārkāpumi vai nē, mums neviens nevainības prezumpciju atcēlis nav!. Bet VID tā ir normāla prakse, ka tevi defoltā pataisa par ēzeli(vainīgu), un tad nu tev pašam ir jāpierāda ka tu neesi ēzelis. Jā kā risinājums šim visam ir ņemt domēnu ārpus LV.

    Lapsinieks
    23.02.2017 11:21
    Reply to  arvix

    jā. piemēram – atlaistvaldibu.zb

    Skābene
    22.02.2017 16:58

    Pieņemsim, ka esmu negodīgs razbainieks un man ir feikā šepte, kur ķipa tirgoju visādus labumus! mans sludinājums ir http://www.ss.lv, ka pārdodu labumus un sūtu ar pasta staciju vai omnivu!
    Savācu piķi un neko nesūtu! Tad ko darīs VID? Slēgs ss.lv?

    Kristaps Skutelis
    22.02.2017 17:03
    Reply to  Skābene

    Jā. Ja Tev piederēs domēns ss.lv.

    Lapsinieks
    22.02.2017 17:27
    Reply to  Skābene

    essesā vids tādus regulāi tvarsta.

    ek
    22.02.2017 17:34

    ‘registrar lock’ pārvalda domēna īpašnieks nevis VID. šitā rīkojoties NIC var pazaudēt ccTLD titulu

    LOOK
    22.02.2017 19:20

    …un kā būs ar *.com utt.???

    digitalk
    23.02.2017 00:03
    Reply to  LOOK

    reģistrators pēc NIC lūguma nobloķēs.

    Ezis
    23.02.2017 08:02
    Reply to  digitalk

    Atceros, Sputņiku .lv nobloķēja, bet .com nenobloķēja vis.

    digitalk
    23.02.2017 12:37
    Reply to  Ezis

    protams, atliek izvēlēties reģistratoru Kaimanu salās un viss kulē ;)

    Mx4
    23.02.2017 11:16
    Reply to  digitalk

    Smieklīgs tu digitalk. Ne sūda .com nenobloķēs, roķeles par īsām. Vienīgais ko VIDs var panākt: piespiest ISP bloķēt pieeju .com .net uc domēniem, bet tā pa lielam ir cīņa ar vējdzirnavām. Latvijā ar likuma spēku viņi protams var regulēt NICu pēc sava prāta un to arī darīs.Pārējai pasaulei pie vienas vietas ko tur zaglīgi shēmojoši cilvji darās savā Latvijā

    migors
    23.02.2017 14:57
    Reply to  LOOK

    domaju ka eu vai com var atslēgt tikai ar tiesas lēmumu

    Lapsinieks
    23.02.2017 00:06

    vēl jau tāda nianse, ka domēnus parasti iegādā pirms firmas reģistrācijas, jo darot otrādi visādi var sanākt. un bieži tie arī paliek reģistrēti uz privātpersonas vārda. Svaigākais piemērs ir.lv – un te ne vidam, ne kādam citam teikšana.

    Deace Duck
    23.02.2017 00:23

    Pat palika interesanti kā VIDs traktēs kursoru.Viņi tak nevienā acī neticēs ka šis ir viena cilvēka blogs un viņš te nevienu nelegāli nenodarbina un negūst labumu

    Deace Duck
    23.02.2017 00:28

    NIC puišiem un meitām paveras jaunas biznesa iespējas: kā saņem no VIDa domēnu sarakstu kuru šomēnes bloķēt, tā par godīgu atlīdzību paziņot domēnu īpašniekiem par gaidāmo auditu. Komerstruktūras arī var niekoties ir ka pāris dienām pieprasīt īpašnieka maiņu, kā process ieilgst vairāk par 3 dienām tā skaidrs ka NICs reportē VIDam un šie 7 dienas dzemdēs

    digitalk
    23.02.2017 04:16
    Reply to  Deace Duck

    > kā saņem no VIDa domēnu sarakstu kuru šomēnes bloķēt, tā par godīgu atlīdzību paziņot domēnu īpašniekiem par gaidāmo auditu.

    tu paliec smieklīgs. kā tu šo shēmu iedomājies? tur jābūt žurkai ar plašiem sakariem, lai kāds uzzinātu, ka šāds ‘pakalpojums’ pieejams. bet tad pa vidu patrāpīsies kāds godīgais trauksmes cēlājs un ‘pakalpojuma piedāvātājs’ iesēdīsies uz termiņu par kukuļa pieprasīšanu un pieņemšanu. RY serious?

    tas nemaz nerunājot par to, ka sarakstu uzticēs apstrādāt tikai dažiem darbiniekiem ar labu atalgojumu, un es neticu, ka NICā ir pieejams info par visām domēnu izmaiņām jebkuram darbiniekam.

    Mx4
    23.02.2017 11:09
    Reply to  digitalk

    Tu laikam dzīvo kosmosā. Latvijā žurkas sēž visos līmeņos, pats VIDs žurku midzenis vēl tas, tur pat visaugstākie priekšnieki( ar visaugstāko atalgojumu savā iestādē)pieķerti. Žurkas stiepj ārā info no bankām, Valsts kancelejas un tā tālāk un tā jo projām. Domā NIC būs izņēmums?

    ek
    23.02.2017 10:36

    easydns aprakstījis līdzīgu notikumu ķēdi Anglijā
    https://www.easydns.com/blog/2013/10/08/whatever-happened-to-due-process/

    Viss beidzās arbitrāžā, kura lēma, ka bez tiesas sankcijas ierobežot domēnu vai apturēt transfēru nevarēs
    https://www.easydns.com/blog/2014/01/09/domains-locked-in-london-police-takedown-ordered-to-be-transferred/

    Oskars
    23.02.2017 11:33

    Pilnīgi piekrītu tam, ka ir jācīnās ar negodīgiem e-veikaliem un citiem e-komersantiem, kuri kropļo tirgu. Arī es esmu strādājis e-komercijas jomā un jāatzīst, ka kreisie e-veikali tiešām rada būtiskas problēmas godīgajiem tirgotājiem. Man nepatīk šis salīdzinājums, taču Lietuvā un Igaunijā situācija e-komercijā ir daudz labāka, jo nav tik liels kreiso tirgotāju īpatsvars. To zinu no personīgās pieredzes.

    Bet kas attiecas uz domēna bloķēšanu, tad domāju, ka tas nav korekti. Ir jāmeklē cits veids kā cīnīties ar šiem e-blēžiem. Neviena reģistratūra neatsauksies uz Latvijas VID aicinājumu bloķēt kādu .com vai .net domēnu piemēram. Pasaulē tā tas vienkārši nav pieņemts un tā nenotiek.

    Un ko darīt, ja man ir .com domēns un hostējos piemēram uz ASV serveriem? Principā VID ir bezspēcīgs šajā situācijā. Esmu dzirdējis, ka esot likums, kurš neļauj Latvijā reģistrētu biznesu hostēt uz neLatvijas serveriem. Varbūt kāds ir vairāk kaut ko par šo lietu dzirdējis? Uzskatu, ka tas arī nav īsti pareizi. Kādēļ gan es savu veikalu nevaru turēt uz SqureSpace piemēram… ?!

    Kristaps Skutelis
    23.02.2017 11:41
    Reply to  Oskars

    Paldies par komentāru! Pirmā dzirdēšana par tādu likumu. Parasti valstī (ne Latvijā gan) pieprasa turēt serverus, ja notiek tās iedzīvotāju datu apstrāde. Piemēram, Krievijā.

    Kas attiecas uz šo domēnu slēgšanas likumu, tad tas, protams, nav ideāls un neko nepadarīsi svešumā hostētiem risinājumiem ar svešiem domēniem, bet .lv zonas domēnu lietošanu gan var apgrūtināt. Tad tikai paliek jautājums vai šāds nepilnīgs likums ir labāks nekā, ja tāda nav vispār. To rādīs laiks.

    Lapsinieks
    23.02.2017 11:48

    viss atkarīgs no kultūras. Skandināvijā, ja tev nav vietējais domēns, tu biznesā esi nekas. Neviens dānis neies pirkt kaut ko dāņu internetbodē ar .com domēnu.

    x
    23.02.2017 12:06
    Reply to  Lapsinieks

    laikam ikurāt tāpēc skagen ir .com domēnā – lai dāņi nesapērkas

    digitalk
    23.02.2017 12:44
    Reply to  x

    esi dzirdējis tādu teicienu – ‘izņēmums apstiprina likumu’?

    Lapsinieks
    23.02.2017 13:01
    Reply to  x

    Nu nevajag visur ar neizglītotību izcelties… :( Skāgena ir pilsēta Dānijā un skaidrs, ka pilsētai ir savs domēns. Skagen (pulksteņi) ir globāls brends. Tur pat patiesībā ir jau pamaz saistības ar Dāniju. Tas pieder amerikāņu Fossil grupai un tiek darbināts no āmurikas. Iedomā – Tu uztaisi pulksteni, nosauc par Kuldīgu un tagad ko?
    Saku šo visu kā Skāgenas pilsētas fans un regulārs apmeklētājs (tur brīnišķīgs muzejs – bija vesela mākslenieku pleijāde ar Kroijeru galvgalī), īpaša gaisma, divu jūru satikšanās… un kā proud Skagen pulksteņa īpašnieks (kuru gan nevalkāju – krāj putekļus jau desmit gadus kastē)

    x
    23.02.2017 13:11
    Reply to  Lapsinieks

    uztaisi pulksteni, nosauc par Kuldīgu un prāto, ka diez kas jau nav tas nosaukums – jauc ar pilsētu.

    Lapsinieks
    23.02.2017 13:13
    Reply to  x

    baigi sakarīgā atbilde. Bija tak mikriņi “Latvija”. A Tu jauc to Skagen pulksteņa un pilsētas nosaukumus?

    x
    23.02.2017 13:45
    Reply to  Lapsinieks

    ja es izlasītu pulksteņkantora vēsturi, visdrīzāk, atklātos ka savulaik koka sūdiņu dreijātāji nolēma startēt pašvaldības mērogā, vēlāk kaut kas saslēdzās un sagadījās, ka viņus nopirka āmurikāņi. nosaukums jau iegājies, ko nu tur mocīsies, jo īpaši tāpēc ka visas pasaules savdabjiem patīk savdabīgi nosaukumi un kāpēc lai tiem nepatiktu arī Kuldīga. un arī Skagen, mkey. mikriņš “Latvija”, kā mēs atceramies, tika radīts valstī kurā daudz ko pat ražoja bez sajēgas par pielietojumu, nerunājot par nosaukumu, un nevienu neuztrauca ka uzbūve kopēja ārzemju analogus, kur nu vēl nosaukums. Kāds bez fantāzijas – visdrīzāk, sapulcē, kurā visi smēķē smirdīgas cigaretes Kosmos, nolēma ka lai ir Latvija, jo Jelgava – tas būtu pārāk drūmi pat pēc PSRS mērogiem. Un gluži vienkārši nebija autortiesību un vispār intelektuālā īpašuma mūsdienu sapratnē, kad kāds var patentēt līku ķeksi un pastāvēt uz to, ka tas ir nevis ķeksis bet gan swoosh vai nosaucot gumijniekus par Rīgas gumijniekiem, vispirms nāktos sapiķot cilvēkiem, kuri Rīgu nav ne cēluši, ne labiekārtojuši. domāju, ka mūsdienu uzņēmējdarbības faqos un vadlīnijās ir rakstīts – ļoti rupīgi domājiet, pirms nosaukt savu produktu ģeogrāfiskas vietas vārdā, jo jums būs jāsaskaras ar arhaiskiem XVII gs. likumiem, vairāk vai mazāk korumpētiem ierēdņiem un vienkārši stulbiem cilvēkiem, kuri noteikti… Read more »

    Daris
    23.02.2017 15:05
    Reply to  x

    Atkāpe. Kaut kur lasīju šādu domgraudu-
    labāk ne īpaši efektīva industrija, nekā nekāda industrija.

    digitalk
    23.02.2017 12:35

    iesākumam pietiks, ja NIC izmetīs no sava DNS tos zaglīgos domēnus. tas protams netraucēs dažiem ieinteresētajiem ar roķelēm iebakstīt kādu googles 8.8.8.8 vai IP adresi brauzerī, bet atšaus kādus 90% lietotāju vulgaris

    digitalk
    23.02.2017 12:42

    > Tu laikam dzīvo kosmosā

    nē, man vienkārši po :)

    Aha
    23.02.2017 23:47

    Redzams VID laicīgi sāk gatavoties 1. aprīlim, ne pa jokam uzjautrināja. Ja reiz varenā Ķīna ar ļoti milzīgiem resursiem nespēj cenzēt internetu, tad ļoti maz ticams, ka nespējīgais LV VID to varēs. Vienkārši visi, kas nevēlēsies būt atkarīgi no šo slimnieku patvaļas, piereģistrēs starptautisku domeina vārdu un ar to būs āmen baznīcā. Nekur ārvalstis šādi VID centieni cenzēt internetu netiks atbalstīti.

    Lapsinieks
    24.02.2017 08:49
    Reply to  Aha

    izmuki no delfiem, vai nobanoja?

    Mx4
    23.02.2017 11:22

    Episkākais šai visā ir tas: ka VIDa lēmumumus var apsūdzēt, tiesā uzvarēt, bet kā mēs te lasām VIDam pokuj, ej tiesājies mēs tev pa to laiku atslēgsim domēnu. Un kas notiks kad uzņēmējs tiesā uzvarēs? Viņš nepakautrēsies VIDu un NICu pa tiesām izvazāt par fantastiskām summām. Būs jautrība.

    Reklāma