Man ir grūti komentēt, kas tieši ir noticis šajā pasaulē, bet pēdējos gados mēs ja ne darām, tad vismaz pamatīgi piedomājam pie tā, lai saudzētu apkārtējo vidi. Nu, vismaz civilizētā pasaules daļa. Cenšamies ēst zaļāk, domāt zaļāk un arī liela daļa cilvēku rīkojas zaļāk. Es, protams, nezinu, kas notika pirms astoņdesmitajiem un septiņdesmitajiem gadiem, bet literatūra stāsta briesmu lietas. Vēl relatīvi nesen izlasīju slavena zinātniskās fantastikas autora grāmatu, kur daļā nosaukuma ir minēts 1963. gads, un tur autors ļoti spilgti izklāsta tā gada nianses – smirdīgas un dūmpilnas ražotnes, netīrība un izteikta pašiznīcība. Tagad ir labāk, daudz labāk. Spriest un izdarīt secinājumus tikai no mums pieguļošajām valstīm, protams, nevar, jo ne visa pasaule domā vienādi. Āzija, teiksim, domā mazliet savādāk. Dažas valstis ar piesārņojumu cīnās diezgan radikāli, piemēram, Irānā pa lēto tu vari nopirkt noteiktu daudzumu degvielas un pēc limita pārsniegšanas degvielas cena uzaug turpat trīs reizes, dažās Āzijas valstīs vispār ir aizliegti dīzeļdzinēji. Singapūrā vien par konfekšu papīriņa nomešanu uz zemes vai nospļaušanos ir 500 dolāru sods. Tomēr tur viss pārējais ir tik neekoloģisks, ka šie mazie ierobežojumi spēlē mazu lomu. Runājot par ekoloģiju Eiropā, es runāšu ar ekoloģiju saistībā ar automašīnām. Kādēļ? Jo es braucu, manuprāt, ar auto, kāda esamību vēl pirms pāris gadiem nevarēju iedomāties pat savos murgos.

img_2808

Tas pats vecais labais X5

Auto gandrīz nav mainījies, tas pats vecais labais BMW X5 ar rūpnīcas kodu F15, kurš tirgū ir jau no 2013. gada. Ar dažiem vizuālajiem un salona uzlabojumiem šis SUV mūs priecē jau trīs gadus. Kristaps kādu laiku atpakaļ brauca ar X6 pavisam foršajā versijā un es teikšu kā ir – diezgan maz atšķirību, ja neskaita virsbūves formas. Ar aktuālo X5 esmu dikti daudz izbraucies, pie tam dažādās versijās un komplektācijās un ceļa apstākļos, man tas auto ļoti patīk. Brīdī, kad es uzzināju, ka ir pieejama arī tāda pavisam lēta versija ar 2 litru četru cilindru dīzeļdzinēju, kuru rūpnīca apzīmē ar 25d, gribēju izmēģināt. Vēl nezināju kā būs – atdošu auto spļaudīdamies vai mierā un labsajūtā murrājošs.

Divlitrīgs dīzelis tirgū nav nekas jauns, jo mazajos BMW šis dzinējs pieejams jau mūžību. Tieši tāpat arī Volvo pat savos lielajos auto tagad ir ielicis līdzīgu dzinēju un visi skeptiķi ir gan sarijušies sašutuma banānus, gan arī dalījušies ar izbrīnu par dzinēja pārsteidzošo dinamiku. Tomēr BMW nav Volvo un vai šis ceļš bija jāiet – es pagaidām vēl saku nē. Pašam dzinējam gan vaina maza, tas ne tikai ir jūtami klusāks kā sešu cilindru brālis, tas ir arī pamanāmi vieglāks un auto, godīgi sakot, stūrējas dikti patīkami. Arī parametri šim dzinējam ir diezgan jauki – 235 Zs un 500 Nm, kas ir gandrīz tikpat, cik iepriekšējās paaudzes trīslitrīgajam motoram. Pat ko tad es sūdzos? Principam arī šeit nav vietas, jo dinamikas pietiek, degvielas patēriņš ir zemāks un auto ir manevrētspējīgāks? Mana mamma šādā situācijā parasti teica – muti ciet un ēd, citiem bērniem nav pat tā!

Kāpēc es spurojos pretī? Iemesls pamatā ir domāšana un attieksme. BMW koncerns, radot šo mazlitrāžas lielo SUV, nav domājis par absolūti neko citu, kā emisijas kvotām, CO2, nodokļiem un citām zaļajām lietām, mazliet novārtā atstājot prestižu. Pirmā mana doma bija – cena, jā cena noteikti ir pamata iemesls 25d radīšanai – bet bāzes cenas atšķirība ar 30d ir nieka 3300 EUR ar pilnpiedziņas versiju. Pareizi saklausījāt – jums ir fenomenāla iespēja iegādāties X5 ar aizmugurējo riteņu piedziņu, drifteri jau gavilē. Es gan šo domāju sliktā nozīmē. 3300 EUR X5 pircējam ir diezgan maznozīmīga nauda summa, tātad cena noteikti nav bijusi iemesls šim dzinējam SUV virsbūvē un tas nozīmē tikai to, ka BMW ir padevies un ir ļāvies tikt iepērts kā vergs Amerikā 19. gadsimtā.

Par saprātīgu cenu fantastisks pirkums

Viss, savu sāpi es esmu izkliedzis, varam atgriezties pie automašīnas. Kā jau minēju, X5 ir ļoti foršs auto un akcijas piedāvājums 55 tūkstošu EUR apmērā ar papildaprīkojumu vairāk kā 8500 EUR apmērā ir patiešām salds cipars par to, ko iegūsti. Jau bāzes versijā auto jau ir viss pašsaprotamais. Par papildus naudiņām ir pielikta klāt komforta paka ar labāku mūziku, parkošanās sensoriem, navigācijas sistēmu un kameru, kā arī elektriski un apsildāmi priekšējie sēdekļi ar Dakota ādas apdari. Principā neko vairāk arī nevajag, bet vai tiešām? Kādam Korejas zīmolam varbūt ar šo ir gana un tas noteikti nav apvainojums Korejas auto ražotājiem, bet X5 ir prestiža, statusa auto un lielākā daļa pircēju tomēr izvēlēsies pēc sava saprāta komplektētu versiju. Par saviem vārdiem gan es gribēšu pārliecināties pēc akcijas noslēguma.

Man noteikti pietrūka komforta sēdekļi, kuri BMW ir reti labi padevušies un es noteikti arī piekomplektētu pilnos LED lukturus priekšā, jo ksenona lukturi jau ir totāli deviņdesmitie.

Salonā viss ierasts un kā vajag

Lai arī kā liela daļa cilvēku aprunā BMW, šis ražotājs patiešām piedomā par braucēju. Gan vidējais, gan durvju elkoņbalsts ir tieši tādā augstumā, lai būtu ļoti ērti. Visas pogas, sviras un vadība ir ērti sasniedzamas un nav ilgstoši jānovēršas no ceļa, lai kaut ko atrastu. Pārnesumu pārslēgs ir novietots tā, lai nebūtu jābūt akrobātam, ja sadomāsim to izmantot manuālā režīmā. Daudzi ražotāji pieļauj kļūdas vadības pogu izvietošanā ap ātruma pārslēgu, ka laiku pa laikam kādu pogu vai režīmu aktivizē negribot. Šis nav BMW gadījums. Un ir pat monētu kabatiņa, lai nav jāizmanto pelnu trauks. Pie jaunās multimēdiju vadības ir noteikti strādājis cilvēks, kas padziļināti ir apguvis ērtas un pārdomātas saskarnes veidošanas pamatprincipus. Kaut fundamentāli jauns nekas nav uzstādīts, sākuma izvēlne ir ne tikai daudz glītāka, bet arī pārskatāmāka un lietošanā vieglāka. Kā jau minēju – viss ir veidots tā, lai tu varētu koncentrēties uz ceļu un nebūtu nepieciešamības novērsties.

Salona apdare ir kvalitatīva, šuves ir nostrādātas līdz pilnībai un tā vien gribas kādām līdzīgas cenas konkurentu SUV parādīt ar pirkstu un teikt – “Učis stuģent! Lūk, šādi ir jātaisa auto par, ko prasi 55 tūkstošus eiro!”

Vienīgi X5 jau no pašas pirmās paaudzes tālajā 21. gadsimta sākumā nemāk uztaisīt komfortablus aizmugurējos sēdekļus.

Auto gaita robežojas no lieliskas līdz fantastiskai

Puse raksta uzrakstīta un praktiski neviena vārda par pašu auto. Tā nevar! Viss augstāk minētais konkrēto auto nepadara par sliktu auto, varbūt pat tieši pretēji. Izņemot ārā visu “lieko”, tu koncentrējies uz pašu auto, braukšanas baudījumu un novērtē specifiskās nianses mazliet detalizētāk, kas ir labi.

Kaut svara atšķirība nav liela, savienojumā ar 18 collu riteņiem auto vadāmība krietni uzlabojas. Godīgi sakot, mani pamatīgi un patīkami pārsteidza auto uzvedība ļoti sniegotajā izmēģinājuma dienā un dienas beigās secinājums bija viens – ir jābūt reti “talantīgam”, lai ar to auto savārītu kādas dārgas muļķības. Auto nevienā brīdī nestūma priekšgalu līkumā un vairākas reizes paskatījos specifikācijas lapā vai tik neesmu ticis pie aizmugurējās piedziņas versijas. Bet nē, viss kā vajag, xDrive ir un auto uzvedas gluži kā vieglais, kas ir ļoti patīkami. Auto jūties patiešām droši un pat bērns varētu stūrēt, ja spētu sasniegt pedāļus.

Kaut īsti nejūti saikni ar priekšējiem riteņiem, pie kā vainīgs elektriskais stūres pastiprinātājs, vadīt auto ir ļoti viegli kā pilsētā, tā arī ārpus tās. Ceļa negludumus auto uzņēma ar pārsteidzošu sapratni un pārliecinošu stabilitāti manevrēja arī mazliet lielākā ātrumā. Ņemot vērā faktu, ka 90% šo parketnieku tā arī nepamet pilsētu, tad dinamikas ir atliku likām. To, ka ir mazliet “pa īsu” sajutu tikai uz šosejas, kad gribēju apdzīt divas fūres vienlaicīgi, kaut arī tad viss sanāca un nemaz nevajadzēja nobaidīties.

Arī astoņu pakāpju pārnesumu kārba strādāja praktiski bez aiztures un nodrošināja ļoti grūti uztveramu degvielas patēriņu – pēc divām ļoti dinamiskām dienām auto atgriezu ar vidējo apetīti mazliet virs 8 litriem uz 100 kilometriem.

Vienīgais, gribu piesieties dzinēja uzsilšanas tempam.  Es parasti rīta pastaigas laikā ar suni auto iedarbinu un tad iesēžos siltā auto – pēc 10 minūšu rūkšanas dzinēja temperatūras rādītājs nebija izkustējies un sāka virzību pa labi vēl pēc 10 minūšu braukšanas. Sapratāt jau, ka nebija ļoti silti salonā un šis ir mazliet nepieņemami. Es saprotu, ka tā ir visu mazlitrāžas dīzeļdzinēju problēma, bet noteikti atrisināma, vismaz tādas klases auto kā X5.

Secinājumi nav viennozīmīgi

Un tad es tā sāku domāt – varbūt mums austrumeiropiešiem vajag nokāpt no tām mūsu virsotnēm un uz lietām paskatīties vienkāršāk. Ja mēs dzīvotu latentā pasaulē (tur kur dzīvo visi PVN mazgātāji), kur nav nepieciešams izrādīties, kur auto ir vienkārši auto, nevis statusa apliecinātājs, tad neviens neskrietu pēc SUV //M versijām. Nodoklis šim konkrētajam X5 būs jūtami mazāks, tieši tāpat kā degvielas patēriņš un auto jau ir tieši tas pats, brauc tikpat labi un tu tajā izskaties tieši tāpat, kā jaudīgākajās versijās. Un auto ir patiešām foršs, izskatās lieliski, brauc fantastiski un sniedz absolūti visas mojo palielināšanas pamatvērtības. Ir vērts par to padomāt!

Man patika:

  • Cenas un ieguvuma attiecība
  • Lieliskā manevrētspēja
  • Ērtības un drošības sajūta

Man nepatika:

  • Dzinēja uzsilšanas temps
  • Slikti strādājošais joslu asistents

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

34 komentāri

  1. ek nostaļģija… atcerējos, ka savam vecajam auto ar dīzeli riktīgā ziemā īsajos gabalos tā arī nekad līdz siltumam netiku :(

      • Tas nav dzinēja, bet aprīkojuma jautājums. Piem., visiem normāliem VW vai Audi (arī Mazda) ir priekšapsildes krāsniņa. Pat aukstā ziemā ātri uzsilda. Piemaksājot ap 1000€, to var pārvērst par funkcionālu Wbasto, bet – nav vajadzīgs.

    • Izskatās ka drīz jau vairs vispār nebūs par to jāuztraucas, ziemas paliek aiz vien siltākas.
      Manam Nitro 3.0l dīzelim arī līdzīgs niķis, sākumā uzsilst ātri, bet tad pēc ~2-3 min ir + ~10 min pauze, kad nesilda, jo pārslēdzas no mazā cirkulācijas apļa uz lielo.

  2. Ieknābšu – skatoties pēc BMW vadītāju pozām tajos auto, ir skaidrs, ka ne sēdeļi, ne elkoņu balsti tur nav ne vientā, ne ērti…

      • Skatos, salīdzinu regulējamos nedaudz trases amortizatorus, mēru cik sēdinājums sanāk, kas vajdzīgs, lai savestu kārtībā savirzi trasei, bet tu man šitā – izbrauc ar traktoru. Es arī ar kombainu esmu izbraucis – arī nepatika :D

        • Kāds sakar šim auto ar trasi, un traktoriem?
          Katrs pilda sev paredzēto funkciju, ja Tu ikdienā strādā ar traktoriem/kombainiem tad arī justu atšķirību starp labu, normālu, un sliktu…

  3. Ja nemaldos tad BMW no 1997 gada visiem dīzeļiem uzstāda tranzistoru dzesēšanas šķidruma sildītāju. Siltais gaiss salonā parādās praktiski uzreiz, un siltums no motora nav nepieciešams.

  4. >Un ir pat monētu kabatiņa, lai nav jāizmanto pelnu trauks.

    šajā vietā es pārtraucu lasīšanu, jo tāda bija pat 1990. mazdai 626.
    kāpēc jūsmot par pašsaprotamām lietām.

    • šajā vietā pārtrauci lasīt, bet ritināji uz leju, lai ieķēzītu komentārā?
      …kāpēc jūsmot… kāpēc vispār dzīvot???

      • tavā vecumā jāmāk lietot taustiņus end/home un pddn/pgup, bet izskatās, ka ritinies garos gabalus kā paša bērni ))

        esmu ievērojis, ka jaunieši var nenogurstot skrollēt, tā vietā lai nospiestu tieši 1 taustiņu.
        un kāds vēl apgalvo, ka jaunieši ir slinki – nav, nav!

        • Ritināšanai uz leju komentāru slejā ir praktisks iemesls. Daudz kur zem komentāriem atrodas atsauces uz citiem rakstiem, disklaimeri un vnk reklāmas. Ja tieši nezini, ka konkrētajā lapā ieķēzāmā vieta atrodas beigās, var sanākt pēc End nospiešanas ripināties atpakaļ uz lapas vidu. Arī sazarotajos komentāros End spiešana ne vienmēr der.

        • komentāri ir lapas apakšā, tas tā ir visās rietumu kultūras zemēs un droši vien arī aziātiem.

          kas attiecas uz sazarotajiem komentāriem, tad normālās sistēmās, nospiežot galvenajā lapā uz komentāra priekšskata jaunāko komentāru sadaļā, atver tieši to komentāru, nevis visu to mudžekli kurā tev pašam arī jāmeklē.

          šajā ziņā disqus ir viena neērta, lēna un čakarīga padarīšana, kas arī atjauno komentāru skaitu pie rakstiem vai jaunākos komentārus sākumlapā kad pats to grib, nevis kad notiek izmaiņas.

          vismaz man FF tā notiek un tikai mana dirstiesvēlme un ieradums nav likuši atrast produktīvāku nodarbi kā sekot kursora komentāriem.

        • Kungi, vēlos viest mazu skaidrību komentāru sistēmas sakarā šeit Kursorā. Disqus tehniski visu smuki nodrošina, bet pieminētās problēmas (nelinkošanās uz pēdējo komentāru, lēna komentāru skaita pārlādēšanās pirmajā lapā) ir konkrēti Kursora tehniska problēma ar ko neesam tikuši galā nevis Disqus vaina. Labosim!

    • Monētu kabatiņas ir daudziem auto, tas tiesa. Es gan nekad tur neesmu licis ne latiņus ne eiro, jo baidījos palikt bez loga! :)

  5. “… jo ksenona lukturi jau ir totāli deviņdesmitie.”
    Te nu nepiekritīšu, pirmai xenoni bija BMW E39 feisliftotajam. 1999. gada, skaiti jau gadsimta mija bija. Zinu par ko runāju, jo pašam bija 740d

  6. Ar ko LED ir labāks par xenon? Man šķiet, ka lukturi pamatā atšķiras pēc to uzbūves, ne izmantotā gaismas devēja un var būt sūdīgs LED un labāks xenon vai pat halogen, ja viens uztaisīts pareizi, cits nepareizi, ne tā?

    Es, savukārt, nesapratu “spurošanos” par 2.0 pret 3.0. Kur problēma? Ka cenas atšķirība par mazu vai kā? Ir cilvēki, kas iztērējot 55k € joprojām domā par ekoloģiju (izmešiem), par mazāku patēriņu, par mazāku eļļas un dzeses šķidruma daudzumu (lasi apkopes cena atšķiras pat par 100 EUR), pa mazākiem nodokļiem, par vieglāku un vadāmāku auto un citām jaukām lietām, ko sniedz mazāks un vieglāks motors. Vai es nepareizi uztvēru domu, ka BMW braucējiem (ražotājiem) par to visu nekad nesāp galva un vienmēr visu grib dārgāk, neekoloģiskāk un vēlams noteikumiem neatbilstošāk? Tad jau jautājums, kāpēc BMW vispār izdomāja ražot dīzeļus, jo kārtīgs benzīngalva brauc tikai ar benzīnu, neskatoties, ka apkārtējie jau cik ilgu laiku daļēji vizinās ar gāzi un elektrību

Ir ko teikt?