BMW X6 ir viens no tiem auto, kas vai nu ļoti patīk, vai ellīgi riebjas. Tam nav iespējams vienaldzīgi paiet garām. Kad 2008. gadā BMW laida pārdošanā pirmās paaudzes X6, daudzi neticēja, ka šim auto ir nākotne. Tas gluži vienkārši bija kaut kas pavisam jauns. Tāds kā apvidus auto (SUV), bet ar kupejas virsbūvi. WTF? Tomēr pēc pārdotiem vairāk nekā 250 000 šādu auto (vairāk nekā BMW paši bija paredzējuši), tas ir piedzīvojis atjaunināto versiju, kas pārdošanā nonāca pavisam nesen. Saskatot cilvēku interesi par šādiem auto, ļoti līdzīgus produktus plāno izlaist arī Mercedes (GLE Coupe) un kaut ko šajā virzienā brūvē arī Audi (Audi Q6).

Jaunais BMW X6 saglabā sava priekšgājēja būtību, taču ir pilnībā pārstādāts un es teiktu, ka kļuvis uzpūstāks, apaļīgāks. Personīgi man iepriekšējās paaudzes modeļa eksterjers šķiet tāds asāks, agresīvāks. Visādi citādi jaunais BMW X6 ir tiešs radinieks jaunajam BMW X5, jo ir būvēts uz tā platformas. Abiem auto ir izteikti atšķirīgas virsbūves formas, tomēr ir gana daudz līdzību, piemēram priekšējie lukturi un arī aizmugurējo lukturu LED gaismu strīpas abiem modeļiem ir tik izteiksmīgas, ka arī diennakts gaišajā laikā ir vēlme tos ieslēgt. Salīdzinot ar priekšgājēju jaunais BMW X6 ir kļuvis mazliet lielāks, taču nav pieņēmies svarā. Tas pat ir iemanījies “nomest” 10 kilogramus.

Arī savā svaigākajā iterācijā BMW X6 nav kļuvis par “tautas vāģi”, jo lētākais BMW X6 maksā 69 tūkstošus eiro. Bet “pliku” šādu auto diez vai brauksim, tāpēc jārēķinās ar vēl augstāku cenu.

DSC05848

Tuvojoties BMW X6 testa dienai, es biju papētījis kā BMW savā mājaslapā pozicionē šo auto un palasījis citu auto mediju atsauksmes par to. Biju gatavs pārbaudīt uz savas ādas to, cik šis auto ir komfortabls un vai testam ieplānotā auto 3 litru dīzelis ir pietiekami jaudīgs. X6 tomēr ar visu savu būtību prasās pēc jaudas.

2015-03-06 11.06.25Pulksten 10:00 biju rātni klāt pie dīlera un gatavs savu parakstu iemainīt pret auto atslēgu. Bet radās problēma – testa auto no iepriekšējā braucēja vēl nebija paspēts sapucēt. Ak, vai! Ko nu? Auto izsniedzējs veica zvanu uz augstāku stāvu un telefonā noprasīja: “Vai Skuteļa kungam dodam pelēko X6?” Ja šis jautājums tiktu uzdots man, es teiktu, ka krāsai nav lielas nozīmes. Saņemot apstiprinājumu pelēča izsniegšanai, steigā sakārtojām papīru lietas un devāmies uz placi pēc auto.

Nonākot pie auto apjautu situācijas nopietnību. Pelēkais X6 nav vis kaut kāds pelēks un neuzkrītošs mieramika. Tas takš BMW X6 M50d! Tur takš nepilni 400 Zs zem motora pārsega! Ar šādu situācijas pavērsienu es nebiju rēķinājies, tomēr atteikties sēsties pie šāda auto stūres būtu grēks. Un tā, lūk, mana diena ieguva pavisam citu nokrāsu. Morāle viena – ņemiet pelēko!

Patiesībā pat šāda mierīga un it kā neuzkrītoša krāsa šim auto ļoti labi piestāv. Vienīgi M pakas vizuālie elementi un M50d zīme mūs varētu nodot. Košāks krāsojums šāda auto vadīšanu padarītu par pagalam stresainu, jo teju katrā krustojumā noteikti atrastos pa kādam skrieties gribētājam un mums nebūtu iespējas laiski atlaisties krēslā un izbaudīt auto komfortu. Un vienmēr taču ir patīkamāk, ja mēs esam tie, kas negaidīti (patīkami) pārsteidzam apkārtējos ar šķietami nekaitīgu un neuzkrītošu auto.

Iekšpusē viss skaisti un komfortabli

Arī auto interjers ir kļuvis jūtami modernāks, taču savā attīstības ceļā nav zaudējis ne kripatiņu premium sajūtas. Šādā auto atrasties ir patiešām patīkami un pirms stūrēšanas savas 10 minūtes pavadīju labpatikā glāstot kvalitatīvi nostrādātā salona detaļas. Āda, alumīnijs un kvalitatīvi nostrādāta plastmasa. Ja alumīnijs īsti neiet pie sirds, tad pircēji var izvēlēties arī koka elementus, ko jaunajā modelī pavada arī sataustāma tekstūra. Gaumīgi!

BMW produktu interjera dizainu nevar nosaukt par kliedzošu (BMW i3 elektromobilis varētu būt rets izņēmums), tas drīzāk ir atturīgi gaumīgs. Iepriekš man šķita, ka ar to ir par maz, tomēr pavadot dienu ar BMW X5 un tagad arī ar jauno BMW X6, secinu, ka kopā tas viss izskatās ļoti organiski un ir ērts lietošanā (vienīgi mana kreisā roka ir par īsu, lai ērti aizsniegtos pēc logu atvēršanas pogām).

DSC05880

Šādi nostrādātā auto atrasties ir patiešām patīkami. Atliek vien notonēt logus, piepirkt melnos griestus un varēsim neviena netraucēti izbaudīt savu mazo pasaulīti. Ja rocība ļauj, tad BMW Individual programmas ietvaros savu auto var padarīt patiešām neatkārtojamu.

Principā BMW X6 M50d pienākas sporta sēdekļi, taču demo auto bija uzstādīti COMFORT sēdekļi, kas ir pilnībā pielāgojami un pietiekami saturoši arī dinamiskas braukšanas apstākļos. Šim auto tomēr vairāk piestāv komfortabli sēdekļi, jo diez vai primāri to izmantosim klaji sportiskā režīmā.

DSC05818

Vai BMW X6 aizmugurē var apsēsties? Var. Vai sēdēšana būs ērta? Tas ir atkarīgs no sēdētāja apmēriem. Pašos pirmsākumos BMW X6 tika izlaists tikai ar divām sēdvietām aizmugurē, taču visai drīz BMW apķērās un sagatavoja nosacīti ērtu vidējo sēdvietu. Jaunajā BMW X6 aizmugurē var ielādēt veselus trīs ne pārāk liela izmēra sēdētājus. Personīgi man, būdīgam un ap 1.85 m garam vīrieša cilvēkam, nekāda ērtā sēdēšana aizmugurē nesanāk – galva tomēr duras skaisti melnajos griestos un tā kā aizmugurējos sēdekļus nevar pastumt uz priekšu vai atpakaļ, tad nav nekādu variantu kā sēdēšanu padarīt ērtāku. Bet nu bērnus mēs aizmugurē varēsim vadāt. Vēl gribu piezīmēt, ka aizmugurējās durvis ir lielas (arī biezas) un tās neveras vaļā īpaši plaši. Tātad pat gribēdami aizmugurē neiekrausim lielu gabarītu objektus. Bet vai vajag?

DSC05872

Bet ja raugāmies no maza cilvēciņa (lasi, bērna) skatu punkta, tad aizmugurē dzīvoties ir forši – Saules sargi paslēps no spožiem stariem un svešiem skatieniem (lieti noderēs arī aizmugurējā divzonu klimata kontrole), divas 12V uzlādes pieslēgvietas neļaus izsīkt aipedu dzīvības sulai un apsildāmo sēdekļu vidū ir liela un ērta atzveltne končām un limonādei. Lieliska iespēja sajusties kā maziem kundziņiem!

BMW X6 nebūs īstā izvēle lielgabarīta kravu pārvadāšanai, tomēr to nevar nosaukt arī par pavisam nepraktisku auto. Aizmugurējie sēdekļi, lai arī ne pilnībā plakani, tomēr ir nolokāmi (40:20:40 dalījums) un ļauj iegūt 1525 litru lielu bagāžas telpu. Kad sēdekļi uz pacelti, iegūstam 580 litru lielu telpu (par 75/10 litriem vairāk nekā iepriekšējās paaudzes BMW X6). Bagāžniekā augšējais plaukts ļoti gaumīgi salokās un apakšējam dubultās grīdas vākam ir pat maza hidrauliska palīg-kāja, kas krietni atvieglo grīdas pacelšanu. Īsumā – šajā auto pietiks vietas pāris somām, iepirkumu maisiem vai slēpēm un kādam sniega dēlim.

Rezerves riteņa šim auto nav, taču uz ceļa nepaliksim. Auto ir apauts ar runflat riepām, kas pat caurdurtas ļaus ar ātrumu līdz 80 km/h nobraukt aptuveni 80 km. Ar to būtu jāpietiek, lai tiktu līdz tuvākajam servisam.

Bagāžnieka vāks ir gana liels un smags, tāpēc lieti noder tā elektriskās pacelšanas sistēma. No borta datora pat ir iespējams norādīt cik augstu vāks jāpaceļ. Tādējādi varēsim to pielāgot sev atbilstošā augstumā, lai varētu ērti aizsniegties līdz vāka aizvēršanas pogai un neapdauzītu galvu liecoties pēc savām mantām. Bagāžnieku ir iespējams atvērt arī nepieskaroties auto vai atslēgai. Pietiek nošūpot kāju zem aizmugurējā bufera un auto pārliecināsies, ka tuvumā ir saimnieks (ar atslēgu) un atvērs bagāžnieka vāku.

DSC05901

Ņemot vērā auto visnotaļ savādo ķīļa formu, noteikti radīsies jautājums par to cik pārskatāms ir aiz auto notiekošais. Jā, aizmugurējais logs izskatās pēc šauras šaujamlūkas, tomēr jāsaka, ka kopumā situācija nav tik slikta – mēs tīri labi redzēsim kas notiek aiz auto. Problemātiskāk gan ir saskatīt pavisam tuvu piebraukušus auto, jo BMW X6 aizmugure tomēr ir diezgan augsta. Bet visādi citādi pārredzamība nav slikta.

2015-03-06 18.17.16

Dzinēji kļuvuši jaudīgāki un ekomomiskāki

BMW X6 reklāmas sauklis vēsta “Vairāk jaudas. Mazāk rutīnas.”, tāpēc ir vērts noskaidrot kas šim auto mājo zem motora pārsega. Pircējiem tiek piedāvāti trīs benzīna dzinēja un trīs 3 litru dīzeļdzinēja versijas, kas salīdzinot ar iepriekšējā modeļa izmantotajiem dzinējiem ir ieguvuši vairāk jaudas, taču pie reizes kļuvuši arī ekonomiskāki. Zemāk esmu apkopojis informāciju par šo dzinēju svarīgākajiem raksturlielumiem.

  • xDrive35i: 3 litru turbo sešcilindru benzīna dzinējs (306 Zs, 400 Nm), 0-100 km/h 6.4 sekundēs, kombinētais patēriņš 8.5-8.6 l/100 km;
  • xDrive50i: 4.4 litru turbo V8 benzīna dzinējs (450 Zs, 650 Nm), 0-100 km/h 4.8 sekundēs, kombinētais patēriņš 9.7 l/100 km;
  • BMW X6 M: 4.4 litru turbo V8 benzīna dzinējs (575 Zs, 750 Nm), 0-100 km/h 4.2 sekundēs, kombinētais patēriņš 11.1 l/100km;
  • xDrive30d: 3 litru turbo sešcilindru dīzeļdzinējs (258 Zs, 560 Nm), 0-100 km/h 6.7 sekundēs, kombinētais patēriņš 6.0 l/100 km;
  • xDrive40d: 3 litru turbo sešcilindru dīzeļdzinējs (313 Zs, 630 Nm), 0-100 km/h 5.8 sekundēs, kombinētais patēriņš 6.2-6.3 l/100 km;
  • M50d: 3 litru turbo sešcilindru dīzeļdzinējs (381 Zs, 740 Nm), 0-100 km/h 5.2 sekundēs, kombinētais patēriņš 6.6 l/100 km.

DSC05909

Sākotnēji bija plānots testā doties ar BMW X6 modeli, kas aprīkots ar xDrive30d dzinēju, ko pirms pāris mēnešiem biju iemēģinājis darbībā ar jauno BMW X5. Toreiz secināju, ka ar šo dzinēju pilnībā pietiek normālai braukšanai – dzinējs bija gana atsaucīgs, jaudīgs un arī pietiekami ekonomisks. Tiesa, ja es pats plānotu iegādāties šādu auto ikdienas braukšanai, visdrīzāk skatītos uz xDrive40d versiju, kam būtu ij patīkama jauda, ij kaut kādas praktiskuma atblāzmas. Latvijā nopērkamie BMW X6 pieejami ar 8 pakāpju automātisko pārnesumkārbu, kas darbojas ātri un precīzi (X6 M monstram tiek izmantota cita pārnesumkārba) un BMW xDrive pilnpiedziņas sistēmu. Citos tirgos jaunais BMW X6 ir pieejams arī pakaļpiedziņas versijā (BMW X6 sDrive35i).

Tomēr BMW X6 būtība kliegtin kliedz pēc vēl jaudīgākiem dzinējiem. Ja mums labāk “garšo” benzīns, tad visdrīzāk izlemsim par labu V8 modelim (tā skaņa vien ir ko vērta). Ja tīkojam pēc īstas kaujas mašīnas, tad izvēle ir pavisam vienkārša – BMW X6 M. Atliek vien sagrabināt 125 700 eiro. Bet tā kā pēc dabas esam praktiski latvieši, tad noteikti metīsim skatienus dīzeļu virzienā. Pats jaudīgākais no šīs kolekcijas būs M50d variants ar kuru bija aprīkots arī testa auto. Dīzelis kā jau dīzelis, tukšgaitā ir diezgan dzirdams, taču tikai no ārpuses. Vispār skaņas izolācija ir patiešām augstā līmenī un vairums nevēlamo skaņu tā arī paliks ārpus salona. Un pareizi, nav ko traucēt mūs izbaudīt braucienu. Toties sirsnīgāk “ieminot” mūs pavadīs patiešām patīkama un šķietami īsta (nevis sintētiski ģenerēta) dzinēja dziesma.

DSC05922

Īsumā – BMW X6 M50d ir viens jaudīgs, bet vienlaicīgi arī ļoti komfortabls auto. Ja aktivizēsim COMFORT režīmu, auto būs patīkami mīksts un ērts braukšanā arī garākos gabalos. Reakcija uz akseleratora pedāļa nospiešanu būs miegaināka, tomēr mazliet uzgaidot saņemsim nepieciešamo zirgspēku porciju. Pārslēdzamies uz SPORT režīmu un auto kļūs mazliet stingrāks, kā arī asāk (zibenīgāk) reaģēs uz mūsu darbībām ar akseleratora pedāli. Šis režīms vislabāk derēs tajos brīžos, kad sajutīsimies rotaļīgi. SPORT+ režīmā tiek atslēgta pretizslīdēšanas sistēma un noteiktos apstākļos auto var izspolēt riteņus. Uz sausa asfalta seguma man to neizdevās paveikt (pilnpiedziņa tomēr dara savu darbu), taču uz grants ceļiem spēsim atstāt savu “rokrakstu”.

Ir diezgan skaidrs, ka BMW X6 nebūs auto ar ko doties iekarot džungļus un noteikti būs cilvēki, kas apšaubīs pilnpiedziņas nepieciešamību šādam auto. Tomēr es teikšu, ka pilnpiedziņa šeit ir noderīga, jo ļauj braukt drošāk. Auto gluži vienkārši labāk turēsies uz ceļa arī sliktas saķeres apstākļos.

Ja nu tomēr kaut kādu iemeslu dēļ šāda auto stūrētājs nonāk kaitīgajā ECO ideju strāvojuma laukā, tam ir iespēja aktivizēt arī COMFORT vai pat ECO PRO režīmus. Šajos auto centīsies būt ļoti ekonomisks un visādos veidos centīsies ietaupīt un reģenerēt enerģiju. ECO PRO režīmā auto degvielas ekonomijas nolūkos atvienos dzinēju no transmisijas daļas, ja braucot ar 50-160 km/h ātrumu uz brīdi atlaidīsim kāju no akseleratora pedāļa. Tāpat, protams, nekur neizmuksim no automātiskās Start/Stop funkcijas (izslēdz auto dzinēju, kad apstājamies un iedarbina, kad atsākam braukšanu).

Par šī auto degvielas patēriņu BMW izsakās sekojoši. Pilsētā tam ir jābūt 7.2 l/100 km, bet ārpus pilsētas 6.3 l/100 km (kombinētais patēriņš – 6.6 l/100 km). Vai man praksē izdevās novērot šādus patēriņa rādītājus? Nebūt nē. Pilsētā dažbrīd vidējais patēriņš tika rādīts ap 15 litriem, bet pēc vairāk vai mazāk civilizētas Rīga-Koknese-Rīga šosejas braukšanas tas “nostājās” uz 10.7 l/100 km atzīmes. Bet jāņem arī vērā, ka konkrētais testa auto savā mūžā bija paspējis nobraukt tikai dažus simtus kilometru. Tātad, domāju, ka prātīgi braucot ar šo auto tik tiešām var iekļauties aptuveni 10 litru atzīmē. Un tas ir patiešām labs rādītājs tik lielam (2260 kg) auto.

BMW X6 var nokomplektēt ar kādu no vairāku veidu adaptīvajām balstiekārtām (Comfort, M Suspension, Dynamic un Professional). Tas nozīmē, ka auto pats automātiski sekos braukšanas apstākļiem un pielāgos piekares (amortizatoru u.c. elementu) iestatījumus. Ja nopērkam xDrive50i vai M50d modeļus, tiksim pie Dynamic piekares pakas (citiem modeļiem to būs jāpērk atsevišķi), kurā iekļauta griezes momenta sadalīšanas (torque vectoring) iespēja. OK, teorija parasti izklausās pasakaina, bet kā šis vairāk nekā 2 tonnu smagais milzis uzvedas uz ceļa?

Ziniet, ir pavisam labi. Dzinējam jaudas ir tik daudz, ka auto svars praktiski nav jūtams. Auto ieskrienas, vadās un sabremzējas ļoti viegli (salīdzinot ar citiem lieliem auto). Pa pilsētu braukšana pavisam komfortabla (lasi, stūre kļūst viegla), taču uz šosejas stūre paliek jūtami cietāka (Active Steering papildus opcija) un tādējādi atvieglo braukšanu. Ja gribam vēl komfortablāku un arī drošāku braukšanu, varam piepirkt papildus joslu atdalošo līniju atpazīšanas sistēmu, tuvošanās brīdinājuma ar bremzēšanu sistēmu, adaptīvo kruīzkontroli ar Stop&Go funkciju un sastrēgumu palīgsistēmu. Demo auto bija aprīkots ar līniju atpazīšanas sistēmu, kas liek vibrēt auto stūrei, ja mēs izbraucam ārpus savas joslas (auto gan pats nemēģina mūs atgriezt joslā). Manuprāt, lielākās pilsētās īpaši noderīga varētu būt sastrēgumu sistēma. Braucot ar ātrumu līdz 60 km/h, sistēma ļauj automobilim vienkārši slīdēt citu automobiļu plūsmā, lai sastrēgums nesagādātu tik daudz stresa. Tā automātiski saglabā attālumu līdz priekšā esošajam transportlīdzeklim un regulē ātrumu, līdz tas pilnībā apstājas, nepārtraukti nodrošinot aktīvo stūrēšanas atbalstu – kamēr vien vadītājs tur vienu roku uz stūres.

Auto pa perimetru ir nosēts ar vairākām kamerām, kas ļauj izveidot 360 grādu vizualizāciju, ko attēlot uz lielā displeja. Tas var palīdzēt ērtāk noparkoties, jo auto redzam no putna (modernāk būtu teikt – drona) lidojuma. Ja pašam nu necik negribas nodarboties ar parkošanos, var piepirkt automobiļa novietošanas asistentu (Park Assistant), kas to izdarīs vadītāja vietā. Tādam lielam auto tas pat varētu būt noderīgi.

DSC05926

Demo auto bija aprīkots ar ērti satveramu un rokās noturamu M ādas sporta stūri, tomēr skatoties bukletā uz citiem stūres modeļiem, secinu, ka pats visdrīzāk paņemtu “vienkāršo” sporta stūres modeli. Tai man kaut kā ērtāks šķiet vadības pogu novietojums.

DSC05824

Mērinstrumentu panelis ir analogo un digitālo elementu kokteilis. Kopumā tas ir pārskatāms un gaumīgi nostrādāts. Jebkurā gadījumā nebūs jāmin ko nozīmē kurš elements. Es gan piepirktu klāt arī projekcijas sistēmu, kas būtiskākos datus (piemēram, ātrumu un navigāciju) attēlo uz priekšējā vējstikla.

Caur iDrive multimediju sistēmu varam mainīt arī salona apgaismojuma iestatījumus. Tagad šī auto pircēji var tikt pie interesantiem interjera apgaismojuma efektiem. Vairāku krāsu (baltā, zilā, oranžā) gaismas diodes ir iestrādātas priekšējā panelī, zem kājām un durvīs. Tumsā šādas gaismas spēles izskatās patiešām labi.

Ar auto var ērti savienot arī savu viedo mobilo ierīci (nu arī iPhone 6) un uz augstas izšķirtspējas 10.2 collu borta datora displeja varēsim lasīt īsziņas, ātri atrast vēlamo kontaktu, kam gribam uzzvanīt vai arī apskatīt auto iestatījumus un agregātu stāvokli. xDrive statusa logā, piemēram, redzēsim kompasu un leņķi kādā esam uzbraukuši kalniņā (ar šiem rādījumiem noteikti būs jāpadižojas draugu lokā), bet sporta displeja skatā redzēsim momentāno jaudas un griezes momenta rādījumu. Lielas jēgas tam gan nav, bet tik un tā interesanti.

Secinājumi: Kursors.lv ar BMW X6 M50d brauktu vēl un vēl!

Vai man šis auto patika? O, jā! Tas apvieno komfortu, jaudu un labi izskatās. Patiesībā pie šādiem dinamikas rādītājiem un ērtās vadāmības es pat būtu gatavs piedot dizaina nianses. Protams, šādu auto ne kurš katrs varēs atļauties un tas spēlē par labu tiem, kas tomēr būs laimīgie šāda auto īpašnieki – ielās tiem nebūs daudz “konkurentu”.

Ja mēs meklējam pēc praktiska premium klases krosovera, tad BMW X5 būs īstā izvēle. Ja praktiskā puse nav noteicošais, bet tīkojam pēc liela, jaudīga un lieliski vadāma, kā arī patiešām vizuāli izteiksmīga auto, tad jāskatās BMW X6 virzienā. Ar šo auto braukt ir patiešām bauda! Es pilnīgi iedomājos situāciju, kad pats rautin rautos vest atvasīti uz dārziņu. Sak, dēls, turies beņķī labi cieši – dārziņš var arī pagaidīt.

Interesanti, ka vienīgā mana pieredze ar iepriekšējās paaudzes BMW X6 bija arī līdzvērtīgajā M50d versijā. Es te teoretizēju par to, ka būtu jāizbrauc ar mierīgiem un prātīgiem auto, bet tie dullie agregāti paši nonāk manās rokās. Nenoliegšu, ka man patīk šī tendence.

P.S. Ņemiet pelēko!

Informācija par demo automobili: BMW X6 M50d (F16). Virsbūves krāsa: Space Grey metallic. Salona apdare: DAKOTA melna ādas salona apdare. Cena: 108 500 eiro (ar PVN).

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

59 komentāri

  1. Mjā, es ar labprāt pabraukātos ar ko šādu..
    Spriežot pēc rāvieniem līdz 100, BMW ir izdevies šo monstru padarīt par tikpat sportisku, kā mazās divvietīgās kupejas..Bet es savukārt starp mazu sportisku un lielu sportisku auto izvēlētos to otro

    • Atbilstoši saprātīgai līdzekļu ieguldīšanas stratēģijai, lai atļautos nopirkt un uzturēt tik dārgu auto, gadā ir jāpelna vismaz 900 000 EUR. Tad izpildās 10 % likums personiskā transportlīdzekļa iegādei. – tas nozīmē ka ne vairāk par 10 % no gada ienākumiem būtu jānovirza personiskajam transportam (protams ir izņēmumi, kā piemēram komerctransports vai arī automašīna kā hobijs).

      Avots: http://www.financialsamurai.com/the-110th-rule-for-car-buying-everyone-must-follow/

        • Un manuprāt tas būtu lieliski, ja cilvēki pilsētā pārvietotos ar kājām, velosipēdu vai sabiedrisko transportu sliktākos laika apstākļos. Tas momentāli noņemtu slogu no medicīnas aprūpes budžeta sirds slimnieku ārstēšanai, kā arī vairotu cilvēku pārticību reģionā. Naudu privātajam auto-transportam varētu novirzīt uzkrājumos, tērēt lokālajos biznesos vai ieguldīt labākā izglītībā.

        • Tā var mūsdienās teikt tikai pilnīgs vientuļnieks – optimists, kuram nav lauku un kurš sauļojas uz mājas jumta, strādā no mājām, uz palodzes izaudzē visu nepieciešamo utt.

          Ja runājam konkrēti par Rīgu, tad te liela daļa ir smirdīgi dīzeļu autobusi un nu jau laimīgi arī dīzeļu trolejbusi. Kad savilks sliedes līdz visiem Rīgas galiem (aiz Juglas, līdz Bolderājai, Lidostai, Mārupei, Ziepniekkalnam, Ulbrokai, Mangaļsalai), būs drusku cita runa. Bet pagaidām tā ir utopija.

          Pat šajā skaistajā un ļoti agrajā pavasarī ir par aukstu, lai ierindas velobraucējs komfortabli nomītos 10 km. Ja ir specapgērbs un nav jāved bērni uz bērnudārzu, tad vēl ir pieņemami.

        • Arti, uzsvars ir uz vārdu “pilsētā”. Lauku mājas, mazdārziņus un sauļošanās vietas labāk apmeklēt ar autobusu/vilcienu vai noīrēt auto, ja nekas no iepriekšējā uz turieni nebrauc.

          Nezinu vai apzināti, bet padomju laika inženieri izdarīja labu darbu sablīvējot relatīvi daudz cilvēku Rīgas mikrorajonos. Pļavniekos un Imantā šis cipars sasniedz iespaidīgus 20 tūkstošus uz vienu kvadrātkilometru ! Tas vien nozīmē, ka lielākajai daļai rīdzinieku iešana ar kājām ir efektīva, jo kilometra rādiusā noteikti būs lielveikals, skola, bēznudārzs, sabiedriskā transporta pietura, banka, sporta centrs, tirdziņš u.t.t. Turklāt cauri lielākajiem Rīgas mikrorajoniem iet vilciena sliedes, tikai parasti cilvēki izmanto sabiedrisko, lai nokļūtu centrā uz darbu. Jā, tas ne vienmēr ir ideāls un videi draudzīgs, taču daudz labāks kā 10 gadus atpakaļ.

          Nosalt šajā skaistajā pavasarī var tikai braucot ar motociklu, elektro velosipēdu (kur pašam nav daudz jāmin) vai sēžot uz bagāžnieka :) Ja apģērbs ir tiks silts, ka nesalst ejot, – tas nozīmē ka nenosalsi arī minoties – pēc dažiem kilometriem paliks pat ļoti silti.

          Te var paskatīties kā dāņi minās ziemas apstākļos :)
          http://copenhagenvikingbiking.tumblr.com/

      • Arī lai nopirktu golfu, tad jau ienākumiem būtu jābūt virs 200 000, kas ta kā būtu pārāk augsta latiņa arī Eiropas līmenī

        Te nu ir starpība, vai novirzām 10% iegādei vai uzturēšanai

        Ja ar auto brauksim 10 gadus, tad padalot to visu uz laiku un pierēķinot remotus jau tas viss izskatās mazliet atbilsotšāk (vismaz Eiropas līmenī)

        • Nu ieguldīt 100 % no gada ienākumiem automašīnā galīgi nav prāta darbs, ņemot vērā ka papildus ir jāmaksā par degvielu, apkopēm, apdrošināšanu, nodokļi, procenti(ja ņemts līzingā), soda naudas, apskates, remonti un vēl jāiztērē savs laiks, lai visu augstākminēto samaksātu/izietu.

          Pie tam pēc desmit gadiem jauns auto būs zaudējis, jau lielāko daļu no savas vērtības, padarot to par vienu no neizdevīgākajiem ieguldījumiem cilvēka dzīvē.

        • Kāpēc ne?
          Ir 2 varianti, vai nu 10 gadus atlicinam 10% no algas un tad pērkam, vai arī pērkam un tad atlicinam 10% no algas nākamos 10 gadus

          Manis raksītajā ideja bija, ka 10% ir diezgan optimāli, bet nav jāskatās tikai konkrētā gada robežās, bet gan auto lietošanas laikā lai būtu objektīvi. Pirmajos pāris jauna auto gados nav jāiegulda gandrīz nekas..pēc tam jau sākas, un arī pārdodot mēs daļu vērtības dabūjam atpakaļ. Mērķis būtu šajā pilnā ciklā ierakstīties tajos gada 10%

          Par degvielām, mazgāšanām runāt negribu :D
          Man katru menesi aiziet vairāk kā 20% algas tādās lietās

        • Neviens jauns auto neizvilks 10 gadus. Auto tiek ražoti ar aprēķinu, lai pēc ~7 gadiem šķīst laukā.

        • Par to neviens gan es varētu pat saderēt..
          Lai gan piekrītu, ka auto vairs neražo kā agrāk, bet ražotāji ir ļoti dažādi..
          Sākot ar mazdām, kurām jau garantījas laikā mainīja izrūsējušus sliekšņus, bet ir arī tādi kā audi, piemēram zinu vienu a6, kurš 2005. gadā izripoja no salona, visu laiku braukts nezēlojot, turēts pie mājas (ne zem jumta), protams ir bijusi remontiņi, bet tehniski auto vēl sodien ir nevainojams..

          Varu derēt, ka arī pēc 10 gadiem Latvijā vidējais auto vecums būs virs 10 gadiem, kas Tavu teoriju apgāž

        • Doma ir tāda, ka pirkt jaunu auto ar domu braukt 10 gadus ir dumji, jo auto ir paredzēts izjukt pēc 7. Izņēmumi ir vienmēr, piemērus – man te viens ute kautko – var atrast par praktiski jekuru tēmu. Ir redzēta gūzma ~2005. gada sapuvuši AUDI u.c. nejapāņu/korejiešu auto. Un arī pēc 10 gadiem auto vidējam vecumam drošvien būtu jābūt virs 10 gadiem, jo es neticu, ka Latvijā tik strauji pieaugs ienākumi..

        • Klau, bet izņemot to, ka “ir paredzēts izjukt”, ir kāds pamatots arguments kāpēc, lai es savu 2005. gada audi, kurš tīri labi un ērti ripo, tagad vestu uz šrotu, nevis pārdotu ss.lv par 5000 eur vai turpinātu braukt kamēr tiešām vajadzēs kādu neadekvātu remontu?
          Varbūt mēs vienkārši dažādās vidēs dzīvojam(varbūt Tu šrotā strādā..?), bet man apkārt (ģimene, kolēģi, draugi, paziņas) ir ļoti daudz tieši ap 2005. gadu ražoti auto..Un viņi ir izvilkuši 10 gadus..un vilks vēl labu laiciņu
          Protams, ir kaut kādi remonti jāveic, kādam stūres reika aiziet, kādam aizdedzes kasete..bet 500eur remonts nav apstāklis, kas liek 10 gadus vecu autiņu atdot šrotā..

        • Nē! Tieši otrādi, ja auto iet, tad to vajadzētu ekspluatēt. Es pats lietoju 20 gadus vecu auto. Esmu pret biežu auto maiņu, jo, manuprāt, tas ir lielāks kaitējums dabai nekā tīri auto izmeši (it īpaši “zaļo” autiņu kategorījā, bet tas ir cits stāsts). Bet rēķināties ar 10 gadu lietojumu jaunam auto nevajadzētu. Ja auto darbojas tad tas ir lieliski!
          P.S. iepriekš man bija 2004. gada auto, kurš savas dzīves 8.gadā sāka sķīst, skati neiespējami iziet, jo katrā apmeklējuma reizē parādījies kas jauns. Pirms tam bez problēmām, pat ņemot vērā, ka auto tika intensīvi noslogots.

        • 10 gadus braukt ar vienu auto varētu būt diezgan nomācoši :) Es ar savu Volvo esmu nobraucis tikai nepilnus 3 gadus un jau jūtos pagalam garlaikots. Saprāta balss saka, ka jāturpina stūrēt kamēr tas auto rūc, bet sirds kliedz pēc jauniem piedzīvojumiem.

          P.S. Interesantu auto testi situāciju tikai sarežģī :)

        • Man šķiet, ka šobrīd tiek apspriests “pārvietošanās līdzeklis” un tā ilgmūžība..Jeb citiem vārdiem: tas, pēc cik ilga laika apnīk ir viens, bet tas cik ilgi var braukt, pavisam kas cits,,P.S. Vai volvo pirki jaunu?

        • Par vairumu auto var teikt, ka tie ir pārvietošanās līdzekļi. Jo principā tie arī tādi ir. Te tikai mārketinga triki mums liek domāt, ka tas ir kas vairāk :)

          Volvo pirku jau labi pabrauktu.

        • Arī trolejbuss ir pārvietošanās līdzeklis..Pieņemu, ka katram cilvēkam tās sajūtas ir savas, bet uz mani, pērkot lietotu auto, nekāds mārketings nestrādās..
          Izvēlos konkrētajā kategorijā, to, kas patīk vizuāli(gaumes lieta), izmēģinu kā ir ar to auto braukt(sajūtas), un paklausos ko saka cilvēki, kas ar šādu auto brauc..Pa lielam, vienalga, pat tas kāda zīmīte rotā priekšējo redeli, kur nu vēl kompānijas mārketinga triki..
          Protams, VW Touareg tiek reklamēts kā krietni labāks par VW Pollo, bet paskaties uz autiņiem dabā, iesēdies iekšā..tas nav tikai mārketings ko Tu redzi, auto tiešām ir krietni labāks ;)

        • ko nu muldi, muļķi? Pat 2003. gada X5 joprojām izskatās gandrīz kā jauni. Tas tev nav Getz.

        • Ir arī X5 ar izrūsējušām arkām un metinātiem stūriem redzēti. Par cik vairāk katru gadu ir jāiegulda remontā? Piekari redz no malas, tā izskatās kā jauna? Tehniskie mezgli ir redzami no malas, izskatās kā jauni?
          Pārejot uz anonīmu personīgo uzbraucienu, es redzu Tevi nolaižamies līdz minētajam muldoņas līmenim, muļķi.

      • Būsi kaut ko sajaucis, esmu dzirdējis visādus aprēķinus, bet tādu, ka golfiņu var pirkt tikai tad, ja mēnesī pelna ap 20 000 EUR – nu tu mazliet pārspīlē. Ja tu pelnītu kaut 2 000 EUR mēnesī, tad saprastu, ka esi kļūdījies. Pie 20 000 mēnesī tev pat visai izšķērdīgi dzīvojot būs brīvi 15 000, kurus pāris gadus varēsi ieguldīt saprātīga mājokļa iegādei, bet pēc tam jau būs dziļi vienalga. Nu, var jau krāt pensijai, bet vai tiešām tevi interesē tikai vecumdienas?

        • Hmm, interesanti kādā veidā es saprastu ka esmu kļūdījies saņemot 2000 EUR algu ? :) pēkšņi kļūtu par daudz neiztērētas naudas un tā vairs nenestu laimi, atšķirībā no golfa ?
          Nav jau aizliegts novirzīt autiņam arī visus savus uzkrājumus, taču to visdrīzāk nevarēs nosaukt par izdevīgu ieguldījumu pat pēc 16 gs ekonomikas teorijas, ņemot vērā tā straujo vērtības samazinājumu.

        • Pirmkārt jau auto NEKAD nebūs izdevīgs ieguldījums..
          Ar tramvaju vai riteni vai kājām VIENMĒR būs lētāk, tāpēc šeit ir filozofēšana par to cik naudas izmest miskastē ir ok un vai izmetot vēl mazliet vairāk varam gūt papildus baudu..

          Bet par tām mēneša algām cilveks bija domājis tā, ka saņemot piem 750eur, samaksājot par dzīvesvietu, transportu utt, Tev pāri paliek 150 eur brīvo līdzekļu (pieņemsim) ja Tev alga paceļās tikai par 150eur, tad Tev pāri paliek jau 300, kas nozīmē, ka vari dzīvot 2x labāk

          Cilveks ar 1000eur Latvijā parasti brauc ar personīgo auto, kas pēc Taviem aprēķiniem būtu vecuvecas grabažas līmenī (ap 1000eur), bet pa logu skatoties tā gluži nav..
          Parēķini līdzi cik ir jāpelna, lai pēc formulas brauktu ar jaunu golfu, vai viss ir pareizi un 16.gs likusakarības tiešām atbilst?

        • He he :) manā izpratnē sakarība starp baudu un ieguldītās naudas daudzumu nav lineāra. Izmetot miskastē 1k Eur x10 bauda nepieaugs 10 reizes, savukārt lietojot mašīnu katru dienu, pie tā piedrod un tas vairs nesniedz tādu prieku kā pirmajā izbruakšanas reizē, taču lielais kredīta maksājums vai robs budžetā atgādinās par sevi vēl ilgu laiku.

          Manuprāt tajā piemērā ar 150 EUR algas pielikumu, dzīves kvalitāte diez vai pieaugs 2 reizes momentāli. Kautkan, ja šo pieaugumu novirza uzkrājumos, tas veidotu labu finansiālu drošības spilvenu turpmākajos gados. Uz vecumdienām varētu pat justies relatīvi labāk kā apkārtējie, bez uzkrājumiem.

          Pa logu paskatoties, šeit notiek pilnīgs ‘bezprigels’, kā angļi saka. Cilvēki kreditē Vācijas līmeņa jaunos auto saņemot Latvijas vidējo algu. Tādā veidā ne tikai neko neuzkrāj, bet arī upurē tam potenciālos brīvos līdzekļus nākotnē.

          Iespējams tas arī ir viens no iemesliem kāpēc pusei Latvijas iedzīvotāju nav uzkrajumu, bet otra puse tos vērtē kā ļoti mazus.

          http://financenet.tvnet.lv/zinas/548093-aptauja_uzkrajumu_vecumdienam_nav_45_iedzivotaju

        • Par Latvijas finansialo situāciju un cilvēku vēlmi dzīvot pāri saviem līdzekļiem, kā arī kredītiestāžu atbalstu šajā ziņā, par to visu ir jāpiekrīt..
          Bet tas, ko es gribu teikt, ir ka nav tik strikti kā pēc tās formulas, un ja visu dara ar galvu domājot un plānojot ilgtermiņā, tad viss ir ok.
          Diemžēl tā nevienmēr notiek, un cilvēks ar 600eur algu uzķeras uz izkārtni “jauns VW Golf par 124.99eur mēnesī”

          Paliksim pie tā, ka patiesība ir tur kaut kur pa vidu :)

      • Tu tak esi galīgs nejēga. Rēķināt vispār nemāki.
        Pēc tavas loģikas sanāk, ka auto nopērk, gadu izmanto un tad atdod lūžņos.
        Tāds X6 gadā izmaksā ap 15000-20000 EUR, atkarībā cik brauc, un kādā veidā iegādājas.

  2. Vispirms jāpiemet vēl dažus tūkstoši un jānopērk villa Ragaciemā (vai pat trīs, tikai Latgalē). Tad var domāt par x6 izvešanu no salona. Vai jāpagaida, kad pirmie īpašnieki notriec, tad jāņem uz kapitāla ieguldīšanu labošanā. Mašīna pa lielam esot tikai lifts, kas pārvietojās horizontāli (tā Timrots teica) :D

    • Jā un māja ir tikai kaste, kur pārnakšņot..
      Katrs dzīvo kā var atļauties, un ja es varētu atļauties, tad iespējams man arī būtu šāds auto un villa Ragaciemā :)

  3. Kārtējais auto priekš pontošanas (krānošanās)?
    Nezinu, neesmu braucis, tik no malas izskatās tāda baigi zema, nepraktiska. Ahhh Nez, es kā pratiskais latvietis ņemtu ko praktiskāku, nevis šo zīmuli, kurš nu notaļ ir smuks, un izskatās labi, bet ne praktiski. Liekas ka labāk tad jau ņemtu G sērijas mersi :D

    • Priekš kam cilvēks pirks tādu auto, tas lai paliek katra paša cilveka ziņā..
      Ir cilveki, kas šo tiešām pirks, lai pazīmētos, bet ir cilvēki, kas pirks, jo mīl braukt, mīl bmw, kam patīk lielas un sportiskas mašīnas..jebšu pirks, jo viņiem auto tiesām patīk un nevis, lai pazīmētos kaimiņam..

    • BMW X6 klīrenss ir ap 20 cm, tātad pieklājīgs. Cita lieta, ka ar tik glaunu auto diez vai līdīsim kaut mērenos bezceļos, kur riskējam to apskrāpēt daudzu tūkstošu vērtībā.

      Cik es esmu sapratis, tad šo auto pērk cilvēki, jo grib tieši šādu auto nevis galveno uzsvaru liekot uz kaut kādiem praktiskiem apsvērumiem. Ar to ir bauda braukt, tas izskatās labi un kaut kādā mērā arī norāda uz zināmu spēju atļauties tikt pie šāda auto stūrēšanas.

      G sērijas Mersis ir no mazliet cita plauktiņa.

        • Normāls BMW ir ar pakaļas piedziņu. Pats saki – X6 brikšņos nebrauc, tāpēc arī četri velkošie noder varbūt 3 dienas gadā, kas statistiski ir zem 1%. Tad kāda velna pēc vadāt līdzi ekstra kilogramus un četru velkošo sistēmu, kas teorētiski tikai samazina uzrāvienu?

          Saprastu, kad četrus velkošos liek 600 zs aparātos, lai netin riepas uz asfalta virsū. Ar mūsdienu riepām un izslīdēšanas kontrolēm 300…400 zs uz pakaļējo asi varētu būt gana civilizēti.

  4. Garšīgs apraksts!
    Ja viss bija itkā skaidrs, tad kas tā panelī ir par pogu zem avārijas signāla pogas – auto siluets aplī?
    P.S. Ak tad lietoji OnePlus One? ;)

    • Paldies! Par garšīgiem auto sanāk garšīgi apraksti. Prasītā poga aktivizē aktīvās drošības sistēmas (joslu sekotāju, automātisko bremzēšanu un pārējās). Ja sistēmas aktīvas, tad pogā ap auto spīd zaļš riņķis.

        • tekstā ir rakstīts :) – Ar auto var ērti savienot arī savu viedo mobilo ierīci (nu arī iPhone 6)

        • Ā, nē, es joprojām lietoju OnePlus One (tiesa, arvien vairāk gribas atpakaļ pie iPhone). Rakstā iPhone 6 bija minēts tāpēc, ka iepriekš BMW iDrive sistēma ne pārāk labi sadarbojās ar iPhone 6. Tagad situācija ir izlabota un ierīcei ar auto būtu jāsavienojas kā nākas.

        • Mazliet netēma, bet būs arī kādreiz tas OnePlus One apskats?
          Jau labs laiks pagājis, bet neko smalkāk un detalizētāk par gaišajām un enas pusēm minējis neesi..

        • Tā kā šī gada flagmaņi neko interesantu vēl neparāda (gan HTC gan Samsung man personīgi gan inovāciju gan izskata ziņā sagādāja vilšanos), tad šis, lai arī pērnā gada telefons, tomēr šķiet pat ļoti aktuāls.

          Pie tam tikai nupat šis modelis solās ienākt Latvijā (tiks sūtīts legālā veidā pa tiešo), domāju daudziem, kuri tieši šobrīd plāno iegādāties telefonu, šis pavisam noteikti būs sarakstā, tāpēc būtu forši, ja arī par šo būtu savs stāts Kursorā (uzmetot aci, visi pāgājušā gada vērā ņemamie modeļi, kas pieejami pie mums tiešām ir apskatīti, labs darbiņš – cepuri nost :) )

        • Būs vien jāpiekrīt, redzot jaunos flagmaņus (un to starta cenas), uzskatu, ka OnePlus One būs izdevīgs pirkums vēl vismaz kādu pusgadu. Būs jāraugās rast laiku uzrakstīt šī produkta apskatu.

    • Paldies! Džipā (nu vai vismaz krosoverā/”parketniekā”) nav iekāpts pirmoreiz, bet pagaidām šajā jomā ir vēl gana daudz neiztestētu auto, lai varētu veikt to salīdzinājumu. Protams, ka >100k eiro maksājošā auto visdrīzāk būs daudz pozitīvu lietu. Nākamais līmenis ir saprast kā tas ir salīdzināms ar kaut kādiem konkurentiem un par to pastāstīt. Bet tiksim arī tur, vajag tik braukt, braukt un vēlreiz braukt.

  5. “Košāks krāsojums šāda auto vadīšanu padarītu par pagalam stresainu, jo teju katrā krustojumā noteikti atrastos pa kādam skrieties gribētājam” – tas ir no personiskās pieredzes vai vienkārši pieļāvums? Braucu ar melnu autiņu, skrieties gribētāji ir ļoti reti (parasti tūnētas turbo hondas vai kas tamlīdzīgs), un arī ne vienmēr atsaucos izaicinājumiem. Kāda ir citu pieredze?

  6. Jēziņ :) Komforts, tur kur vieta tikai divarpusvīriem? Ko dod jauda nīlzirgam? Jā var neskatīties apkārt :D Un tas viss 4×4 auto, kas nevar uzbraukt pa slapja zāliena kalniņā? Jā, iesveriet divus! :}
    P.S. Bērns uz dārziņu ir jāved ar kājām, ja negrib, lai arī viņam ir liekās svara problēmas.

      • Var jau būt ;) Bet nu pac esi braucis gan ar sportiskāku mašīnu, gan ērtāku. Tā kā lietas ir jāsauc īstajos vārdos. Vienīgais par ko tur priecāties, ir tehnoloģijas, tas gan iet uz priekšu, gan pa laikam izdomā ko tiešām ērtu un parocīgu.

        • Es varu pateikt tikai to, ko pats esmu piedzīvojis un sajutis. Konkrētais auto nebūs praktiskā latvieša izvēle, tomēr ar to braukt ir patiešām forši.

Ir ko teikt?