Nu jau ar diezgan lielu skaidrību var teikt, ka elektroauto vairs nav nesasniedzams nākotnes sapnis vai bieds, atkarībā no tā kā uz šo lietu raugāmies. Šādus auto kaut kādā nebūt izpildījumā pārdošanā laiž praktiski visi nozīmīgie auto ražotāji un pateicoties Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta atbalstam tie sāk kļūt mazliet aktuālāki arī Latvijā. Arī mēs Kursors.lv nesmādējam visa veida jaunākās tehnoloģijas un elektroauto pavisam noteikti ir tehnoloģiski ļoti interesanti produkti. Šogad esam paspējuši izbraukt ar Mitsubishi Outlander un Volvo V60 hibrīda versijām. Lai arī joprojām nespēju pārkāpt pāri savai mīlestībai pret iekšdedzes dzinējiem (ticu, ka pēc dažiem gadiem par šo smaidīšu), tomēr jāatzīst, ka katrs izbrauciens ar elektroauto raisa arvien pozitīvākas sajūtas, kas ar laiku tikai pieņemas spēkā un kļūst arvien sulīgākas.

Pirms pāris nedēļām uzrunāju oficiālo BMW izplatītāju Latvijā Inchcape BM Auto, lai noskaidrotu vairāku BMW automobiļu pieejamību uz testu un saņēmu negaidītu piedāvājumu izbraukt ar BMW i3. Whoa, šo mazo un pēc skata pagalam jancīgo auto es biju redzējis pirms pāris gadiem, kad apmeklēju “BMW valstību”. Toreiz šis auto tika izrādīts kā izstādes eksponāts un šķita kā viesis no tālas nākotnes. Kopš manas iepazīšanās ar šo auto ir pagājuši tikai divi gadi un tas ir nonācis masveida ražošanā un pat uz brīdi paviesojies Latvijā.

Es nespēju atteikt piedāvājumam iekāpt nākotnē jau šodien un pēc dažām stundām, ko pavadīju pie šī auto stūres, secināju, ka pareizi vien darīju. Šis ir pagaidām interesantākais un braukšanas ziņā labākais elektroauto ar ko man ir bijusi darīšana!

Kas ir un kas nav BMW i3?

Iesākumā mazliet “teorijas” par BMW darbībām elektroauto jomā. Lai arī slepenās laboratorijās un nomaļos no ziņķārīgu cilvēku skatieniem slēptos reģionos BMW pie elektroauto tehnoloģijām strādā jau no 1972. gada, tomēr tieši BMW i3 var uzskatīt par pirmo BMW masveidā ražoto tīrasiņu elektroauto.

Tomēr arī šis auto neradās tukšā vietā un tā pirmie aizmetņi meklējami 2007. gadā, kad BMW Group radīja Project i iniciatīvu. Tās mērķis ir attīstīt ilgtspējīgu un uz nākotni orientētu mobilitātes koncepciju. Cilvēku valodā runājot, BMW Group jau laicīgi saprata, ka auto industriju sagaida pamatīgas izmaiņas un labāk jau laicīgi tām būt gataviem ar patērētājiem saistošiem produktiem un pakalpojumiem. Project i tika attīstīts trijās lielās fāzēs. Pirmajā un otrajā fāzēs tika ņemti jau gatavi auto (MINI E – uz MINI Cooper un BMW ActiveE – uz BMW 1. sērijas bāzes veidoti elektroauto), kas tika aprīkoti ar elektromotoriem un testēti uz koplietošanas ceļiem. Tikai pēc šādiem “lētākiem” testiem BMW uzsāka projekta trešo fāzi un 2011. gadā radīja BMW i apakšzīmolu un divus pirmos tā produktus – pilnībā elektrisko BMW i3 un BMW i8 hibrīdu.

cars
No kreisās: BMW i8 un BMW i3

BMW i8 superauto dizaineris Benoits Džeikobs (Benoit Jacob) ir teicis, ka “i” zīmola nosaukums simbolizē iedvesmu un inteliģenci. Vispār BMW paredz, ka nākotnē premium produktu izvēlē arvien lielāka nozīme būs ilgtspējai, tāpēc tajā tagad ir vērts ieguldīt milzu līdzekļus.

BMW i3 ir pirmais BMW masveidā ražotais elektroauto un tas pēc visiem parametriem ticis veidots kā izteikts pilsētas auto. Tas ir arī pirmais masveidā ražotais auto, kura korpuss veidots no ar oglekļa šķiedru pastiprinātas plastmasas. Tas ir nepieciešams, lai auto padarītu pēc iespējas vieglāku (šāda materiālu izvēle samazina auto svaru par 30%) un ļautu tajā iestrādāt smagās akumulatoru baterijas. Lai arī oglekļa šķiedras ražošana nav nekas jauns, tomēr, lai to saražotu nepieciešamajos apjomos, BMW ir iegādājies akcijas vienam no pasaules lielākajiem oglekļa šķiedras ražotājiem SGL Carbon. BMW ir ieguldījis 100 miljonus ASV dolāru, lai uzbūvētu jaunu oglekļa šķiedras pastiprinātās plastmasas ražotni ASV. Gatavā produkcija tiek sūtīta uz Leipcigu Vācijā, kur tiek ražoti paši automobiļi.

Pavisam vienkāršoti runājot, auto sastāv no divām būtiskām daļām. Pasažieri sēž drošā oglekļa šķiedras spēcinātā modulī (Life-Module), kas piestiprināts uz alumīnija šasijas moduļa (Drive-Module), kas sevī ietver balstiekārtu, apsildes un kondicioniera mehānismus, kā arī litija jonu akumulatoru paku. Tai, starp citu, garantija ir 8 gadi vai 100 000 nobraukti kilometri. Šāda auto uzbūve ļauj padarīt plašāku pasažieriem izmantojamo telpu un pazemināt auto smaguma centru, kas ir svarīgs, lai auto būtu manevrētspējīgs. Hei, BMW i3 sver mazāk par Nissan Leaf!

lifedrive-1

BMW i3 ir aprīkots ar elektromotoru, kas uz 1195 kg smagā auto aizmugurējiem riteņiem nodod līdz 125 kW (170 Zs) lielu jaudu un tā griezes moments ir 250 Nm. No 0 līdz 100 km/h šis auto spēj ieskrieties 7.2 sekundēs. Jāsaka, ka šis auto paātrinās patiešām iespaidīgi un ne vienā vien krustojumā aiziesim visiem garām ar miiiiiilzu atrāvienu. Protams, jārēķinās, ka dinamiski braucot īpaši tālu neaizbrauksim. Tas tomēr ir elektroauto un tos ir jāstūrē ar ekonomiju padomā.

Dizains, kas neatstās vienaldzīgu

BMW i3 izskatās patiešām interesanti. Auto ir četras durvis (divas no tām veras uz aizmuguri) un izmēru ziņā tas ir mazliet lielāks par MINI Cooper un pa vidu starp BMW 1. un 3. sēriju. Šāds auto izmērs ļauj to ērti vadīt pilsētas satiksmē un pāris stundas pabraukājot par Rīgu secināju, ka tas ir kā radīts šādai video. Apkārt notiekošais ir labi pārskatāms, auto paātrinās ļoti dinamiski, bremzējas droši un ir ļoti manevrētspējīgs. Tā kā atlaižot gāzes pedāli auto sāk reģenerēt enerģiju, tas jūtami sabremzējas pats no sevis un beigās arī apstājas pilnībā. Praksē tas nozīmē, ka būs mazāk jāspaida bremžu pedālis un pilsētā tas lieti noderēs.

Vai uz šo auto cilvēki atskatās? O, jā! Pat neskatoties uz to, ka testa auto bija neuzkrītošs pelēcis, tomēr tas spēja piesaistīt neviltotu apkārtējo interesi. Vairumā gadījumu tie bija ieinteresēti un patiešām labdabīgi smaidi, kas tipiskajam latvietim ir diezgan liels retums. Protams, bija arī tādi, kas par mazo auto smīnēja ūsās, taču tos krustojumā varēju sodīt. Heh, gribētos teikt: “Sak, rijiet manas izplūdes gāzes!”, taču šim auto tādu nav.

DSC03352

Saprotu, ka auto dizains ir gaumes lieta, tomēr vismaz man BMW i3 šķiet tīkams. Savāds? Jā! Bet kopumā interesanti tīkams. Uzskatu, ka BMW, kas tipiski ir benzīngalvu sapņu auto, mēģinājumi iekarot elektroauto tirgu ir saistīti ar lielu risku. Tas gluži vienkārši vairumam BMW klientu var šķist pavisam nepieņemami. Vismaz šobrīd. Tāpēc ļoti vietā no BMW sagaidāmie agresīvie dizaina elementi. Lai arī BMW i3 ir ne pārāk liels pilsētas auto, tomēr tā priekšējie un arī aizmugurējie lukturi bez kautrēšanās norāda, ka šis ir auto ar raksturiņu.

Auto ar koka palodzi salonā

BMW i3 uzskatāmi parāda, ka elektroauto svara un cenas samazinājuma nolūkos nav jābūt pavisam plikam un nebaudāmam. Patiesībā BMW i3, kura bāzes modeļa cena sākas no nepilniem 40 tūkstošiem eiro, var bagātīgi aprīkot gan dažādām klasiskos auto pierastām komforta un drošības sistēmām. Konkrētā testa auto cena ir 56 741 eiro un tas ir ticis pie novietošanas asistentu pakotnes (atpakaļskata kamera un distances sensori), komforta pakotnes (navigācija, LED apgaismojuma elementi, multifunkciju stūre, kruīzkontrole, klimata kontrole u.c.), kā arī BMW i interjera dizaina SUITE pakas. Kopumā šo auto var uzskatīt par premium klases elektroauto, ko BMW paši sauc par Next Premium.

BMW ir padomājis par drošību un šo auto var aprīkot ar sensoru sistēmu, kas gaišajā diennakts laikā un ātrumos līdz 60 km/h centīsies jau pa gabalu pamanīt uz ceļa esošus gājējus, lai pirms tiem droši sabremzētos. Tāpat pircējs var izvēlēties auto nokomplektēt ar aktīvās kruīzkontroles funkciju un sistēmām, kas atvieglo pārvietošanos blīvā satiksmē. Auto, piemēram, pats centīsies turēties joslas vidū.

Kā tas nākas, ka videi draudzīgs auto ir aprīkots tāpat kā labi nopakoti “parastie” (videi nedraudzīgie) auto? Āha, labi, ka uzprasīji. BMW vēsta, ka 25% no auto interjera elementiem ir veidoti no pārstrādājamas plastmasas un pat salonā izmantotā āda krāsota ar pēc iespējas dabīgiem paņēmieniem. Interjera uzbūvē var atrast arī citus interesantus materiālus, piemēram, vilnu. Tas viss izklausās labi un draudzīgi, un arī iesēžoties auto ir sajūta, ka tas ir dārgs un labi nostrādāts produkts.

DSC03364

Starp citu, iesēšanās auto ir vesels stāsts tiem, kam būs gods iespiesties aizmugurējos beņķos. BMW i3 ir četru durvju auto, taču aizmugurējās durvis veras vaļā uz aizmuguri. Tas izskatās nepierasti, taču pārpildītā lielveikala stāvlaukumā varētu būt pagalam nepraktisks risinājums. Pamēģināju ietrausties aizmugurējā sēdeklī un visai ātri secināju, ka vietas tur nav pārāk daudz. Tiesa, aizmugurējos sēdekļus var nolocīt uz priekšu iegūt plašāku kravas telpu (260 litri pārtop par 1100 litriem). Es labprātāk izvēlos sēdēt priekšā, kur braukšana ir patiešām komfortabla. Priekšējie sēdekļi varbūt izskatās nepierasti plāni, tomēr savu uzdevumu pilda godam.

DSC03365

Apsēžoties pie BMW i3 stūres, novērtēsim dizaineru darbu. Manu uzmanību uzreiz piesaistīja, kā es to nosaucu, “koka palodze”. Tā ne tikai izskatās gaumīgi, bet ir arī gana praktiska, jo ir gana plata un centrā padziļināta, lai tur uzglabātu kaut kādus papīrus vai citus mazus niekus. Auto stūre rada sajūtu, ka tā karājas gaisā un patiesībā viss salona dizains piedod tādu kā gaisīguma sajūtu.

Jo vairāk braucu ar elektroauto, jo vairāk to vadīšanas pieredzi varu salīdzināt ar svaigēšanu. Proti, braukšana ir viegla, klusa un ļoti “gaisīga”. Kad testa auto nodots tā saimniekam, atgriežos savā divtonnīgajā dīzeļauto un prātā pazib smagu sumo cīkstoņu bildes. Tās patiešām ir divas dažādas pasaules un braukšanas sajūtas.

DSC03371

Reku, zemāk bildē var labi redzēt to paneļa iedobi, kas vismaz man šķiet labi piemērota fiksai papīru nomešanai. Iespējams, meitenes tur izlems izmitināt savus četrkājainos draugus. Es gan to darīt pavisam noteikti nerekomendētu, ja vien nav vēlmes no tiem ātri šķirties. Testa auto bija aprīkots ar diviem displejiem. Vadītājam priekšā aiz stūres novietotais displejs attēlo pašu svarīgāko ar braucienu saistīto informāciju – ātrumu, navigācijas norādes, auto uzlādes līmeni un atlikušo braukšanas attālumu gan ar akumulatoriem, gan ar papildus uzstādīto “range extender“. Displejs pa labi ir pierasts, ja iepriekš braukts ar BMW auto un uz tā var apskatīt navigāciju, multimediju sistēmu un auto tehniskās detaļas. Interesanti pavērot auto uzlādes/izlādes animāciju, kas reālā laika režīmā parāda kādā virzienā plūst auto enerģija.

DSC03400

Iekāpjot auto noteikti uzmetīsim aci uz tā viduskonsoli, kur meklēsim ātrumkārbas kloķi. Tomēr tur neko tādu neatradīsim, jo pārnesumu pārslēgs atrodas aiz stūres. Savā ziņā atgādina kaut kādus filmās redzētus amerikāņu auto, tomēr šeit viss ir moderni un saprotami. Starp/Stop poga ieslēdz un izslēdz auto, kloķis ļauj pārslēgties starp braukšanas virzieniem un P poga ir apstāšanās (Parking) režīms. Nebiju domājis, ka tik nepierastā novietots šis svarīgais vadības elements joprojām ir ērti izmantojams.

DSC03391

Īsu brīdi pirms auto nodošanas es to izslēdzu un domīgi aplūkoju auto interjeru. Tajā atrodamie vadības elementi ir saprotami, ērti aizsniedzami un reizē arī kaut kā vizuāli interesanti realizēti. Lai gūtu papildus iespaidus, izvizināju sievu un viņa uzreiz pateica, ka auto ir skaists. Ja to saka sieviete, tad tā noteikti ir taisnība. Īpaši, ja šī sieviete ir sieva :)

Diži tālu ar BMW i3 neaizbrauksim

Cik tad tālu BMW i3 spēj tikt ar vienu uzlādi? Oficiālajā auto specifikācijā norādīts, ka ar pilnībā uzlādētu ~200 kg smago 22 kWh akumulatoru varēsim nobraukt līdz 160 kilometru lielu attālumu. Vislielākās izredzes nobraukt šo attālumu būs izmantojot Eco Pro vai Eco Pro+ braukšanas režīmus. Tajos auto centīsies būt pēc iespējas ekonomisks. Tātad, pamatā šis auto noderēs, lai pamīcītos pa pilsētu. Maksa par uzlādi ir vien daži eiro.

Tomēr tas nav viss. BMW piedāvā arī tā saucamo “range extender“, jeb REx. Tas ir mazs 647 kubikcentimetru divcilindru benzīndzinējs (aizlienēts no motorolleru pasaules) ar 9 litru degvielas tvertni, kura galvenais uzdevums ir uzlādēt auto akumulatoru. Tas sāk darboties automātiski, kad baterijas uzlādes līmenis nokrītas zemā līmenī, taču vadītājs to var ieslēgt arī pats pēc saviem ieskatiem, ja baterijas uzlādes līmenis ir zem 75%. Ar šo iekšdedzes palīgu auto var nobraukt 260 – 290 kilometrus. Tas jau ir pietiekami pieklājīgs attālums un ar rezerves degvielas šļuku varam mēģināt braukt ciemos pie mūsu lauku radiem. Tomēr atgādināšu vēlreiz, BMW i3 ir izteikts pilsētas auto un tur būtu jāpietiek ar aptuveni 300 km spējām.

DSC03388

Ko iesākt kad baterija tukša? Sameklējam tuvāko pieejamo standarta elektrības rozeti un slēdzam klāt mūsu auto. 6-8 stundu laikā šādi uzlādēsim bateriju līdz 80% līmenim. Ja mēs dzīvotu valstī, kur pieejami specializēti uzlādes punkti, tad auto uzlāde varētu būt pat nieka pusstunda. Šādās valstīs noderēs tuvāko uzlādes punktu meklētājs no auto navigācijas ekrāna vai speciālas mobilās aplikācijas, kas ir pieejama iOS un Android ierīcēm un attēlos informāciju par auto uzlādes līmeni un iespējamo brauciena garumu.

iremote

Secinājumi

Šobrīd es ļoti labi saprotu tos BMW fanus, kas ar pavisam šķību aci skatās uz elektroauto un pārdzīvo, ka viņu mīlētais auto ražotājs iesaistās šajā biznesā. Kādreiz taču BMW saistījās ar agresīvu un uz tīru braukšanas prieku tendētu auto ražotāju, taču gadu gaitā auto arvien vairāk apaug ar tehnoloģijām un aprīkojumu, kas tos padara, nebaidīšos teikt, “maigākus”.

Tomēr no BMW i sērijas automobiļiem nav jākaunās. Patiesībā otrādi, jo BMW ir izdevies saglabāt savas labākās īpašības un pārnest tās pavisam jaunā produktu kategorijā. BMW i3 nav kārtējais neizteiksmīgais un garlaicīgais elektroauto, kas spēs aizraut tikai zaļi dzīvot gribošus fanātus. Šis auto vizuāli jau pa gabalu atgādina BMW (un nevis pasaulē neglītāko auto Fiat Multipla kā daži lasītāji bija izteikušies) un tas ir lieliski izsvarots. Tas, savukārt, ļauj satiksmē pārvietoties patiešām pārliecinoši. Auto paātrinās ļoti ātri (pilsētā noderēs 3.7 sekunžu paātrinājums no 0 līdz 60 km/h) un to ir ļoti viegli vadīt. Auto maksimālais ātrums ir ierobežots pie 150 km/h atzīmes, bet es nezinu nevienu pilsētu, kur šādi ātrumi būtu nepieciešami. Izbraukšana ārpus pilsētas radīs vairākas problēmas. Pirmkārt, jārēķinās ar aptuveni 300 km “bāku” un uz draņķīgajiem Latvijas ceļiem diez vai ilgstoši vēlēsimies mocīt auto alumīnija piekari. Bez tam uz mūsu nelīdzenajiem ceļiem par sevi liks manīt šaurās auto riepas (testa auto 20 collu riteņi bija aprīkoti ar 155/60 izmēra riepām).

Šis auto raisa divējādas sajūtas. Tas ir īsts BMW un tas aicina braukt ja ne agresīvi, tad vismaz dinamiski. Tas paātrinās patiešām fantastiski un tā ir kā narkotika no kuras izveidojas spēcīga atkarība. Tomēr šādi braucot mēs iztērēsim bateriju pa ceļu uz ofisu un atpakaļ uz mājām būs jābrauc ar sabiedrisko transportu. Ar šo auto būtu jābrauc prātīgi un apdomīgi, pie sevis domājot par tīru gaisu, nepiesārņotu ūdeni un mīlestību visapkārt. Garlaicīgi, vai ne? Ko lai dara? Kā dzīvot un kā būt?

Pie šādas dilemmas risināšanas es atgriežos katru mīļu reizi, kad sēžos pie kāda elektroauto stūres. Šie auto rautin raujas skriet ceļā, taču bateriju spējas joprojām atgādina, kad nedzīvojam pasakā. Eh, ja BMW i3 būtu vismaz uz pusi lielāks “range“, tad tas būtu patiešām forši braucams auto ar ko nebūtu bailes palikt pašā Mūkusalas apļa vidiņā. Bet visādi citādi tas jau ir patiešām braucams auto ar ko nav kauns piedalīties satiksmē un izrādīt radiem un kaimiņiem. Un tas jau ir daudz.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

11 komentāri

    • Jā, aizmugurējās durvis nevar atvērt, ja nav atvērtas priekšējās. Bet var mēģināt auto aizmugurē ierāpties pat neatliecot vadītāja sēdekli. Bet nu vietas tur aizmugurē diži daudz nav.

  1. Elektroauto ideja ir apsveicama. Bet nu šis veidojums, kurš salikts no trīs dažādiem auto ir vienkārši krimināls. Tur nav runa par gaumes dažādību, bet par katastrofālu šī auto dizainera bezgaumību.
    20″ riteņi ar 155mm platumu?!! Tas ir joks, vai kā? Tātad papildus trīs dažādiem donorauto ir bijis arī mopēds?

  2. Pavisam nopietni, par cik samazināsies tie 160km kad būs jābrauc aukstā laikā. Teiksim -5 grādi. Jo tad gan baterijas kļūst mazspējīgākas, gan jākurina telpa.

  3. Elektroauto jau vēl tikai autiņos. Arī par iekšdedzes spēkratiem pirms saviem 100+ gadiem drošku piloti smējās. Es gan esmu bembistu opozīcijā, bet jāatzīst, ka šis ir smukākais no mikro elektroauto. Nu Tesla ir cits stāsts.
    Kā Tesla ir panākuši sakarīgu nobraukumu?

  4. Pie šādas dilemmas risināšanas es atgriežos katru mīļu reizi, kad sēžos pie kāda elektroauto stūres. Šie auto rautin raujas skriet ceļā, taču bateriju spējas joprojām atgādina, kad nedzīvojam pasakā.
    —————————-
    nu Tesla jau saka, ka 2017-2018 izlaidis Model 3, kura cena ASV busot 30 000 dolari un range 200 judzes (bik zem 400 km) ta, ka lidz 2020 gadam vajadzetu mums but elektroauto pie 25 000 eiro atzimes un 400km range

    un par to aukstumu, sim ta protams butu problema, bet ja tev ir Tesla pa 90 000 dolaru, tad ziema maz tur ietekme pie 500 km range… un baterijas visu laiku uzlabojas, nav tik traki ka bija kaut vai ap 2010. gadu… Tas viss attistas diezgan strauji

  5. Da labi, perfekts risinājums ne tikai pilsētai, bet 100km radiusam, kas ir 1/4 Latvijas. vajag tikai normālu infrastruktūru, lai pie lielajiem birojiem, lielveikaliem būtu uzlādes termināli. Pie privātmājām jau samērā easy, pats var visu noorganizēt.

  6. Lai vairums pārietu uz elektromobīļiem nepieciešams, lai:
    1. Golfa lieluma elektromobīlis nemaksātu vairāk kā 20k eur.
    2. Ar vienu uzlādi jāvar nobraukt tik, cik tipisks vidusmēra benzīnnieks – tātad ap 500km, pie tam – Latvijas ziemas apstākļos kad ārā ir vismaz -10, ar ieslēgtu apsildi un tuvajām gaismām.
    3. Iespēju ērti un ātri tos uzlādēt mājās.
    Kamēr šie 3 netiks panākti, vairums uz elektro nepārsēdīsies, spied cik gribi. Citādi maksāt ap 30k EUR par Mitsubishi MIEV, kurš ziemā knapi 100km var nobraukt…
    Rīga tomēr nav tik liela kā Londona vai Parīze un ne viens vien pilsētnieks brauc ārā no pilsētas, nemaz nerunājot par tiem, kuri dzīvo ārpus Rīgas.
    Bet nu protams elektromobīļi turpina progresēt un tas ir apsveicami. Gaidu revolūciju bateriju tehnoloģijās.

Ir ko teikt?