Web Analytics
More
    Reklāma

    Aleksejs Mjaliks: Spēļu bizness nav tas pats, kas spēlēt spēles

    Jaunākie raksti

    Ikviens kaut reizi dzīvē telefonā vai planšetdatorā ir spēlējis mobilās spēles. Tās, ja šķiet saistošas, ļauj labi pavadīt laiku, kā arī liek pilnībā mainīt ikdienas paradumus, kā tas bija, piemēram, vasaras hīta Pokemonu gadījumā. Tiesa, ko īsti nozīmē radīt un vadīt spēli? Uz ko ir jābūt gatavam? Visbeidzot – ko šim biznesam piedāvā latvieši? Devos pie Alekseja Mjalika, Prime Peaks spēles līdzautora, pēc atbildēm.

    Aleksejs projektu izstrādē piedalās no 2010. gada, un viņa kontā ir sadarbība ar tādiem uzņēmumiem kā Karšu Izdevniecība Jāņa Sēta, Mobilly un 1188. Tagad viņa uzmanība pilnībā pievērsta Prime Peaks, kas spēlētājiem piedāvā sasniegt kalna virsotnes aizraujošā braukšanas spēlē, pārvarēt sarežģītas trases un mēroties spēkos ar draugiem, lai uzzinātu, kurš ir vislabākais braucējs. Spēli Aleksejs attīsta kopā ar Artūru Vītolu un Kristapu Moru, kurš ir gan finansētājs, gan padomdevējs.

    Reklāma

    Vēlme uztaisīt savu spēli

    ‘Tur nebija nekādas smalkās idejas, tā bija vēlme uztaisīt savu spēli,’ Aleksejs komentē spēles rašanos. ‘Daudzus gadus biju taisījis spēles, komandas biedri arī bija taisījuši spēles. Vienā brīdī vienojāmies, ka ir jāizmanto tajā brīdī esošais laiks un  jāuztaisa sava spēle. Paņēmām varbūt ne tik oriģinālu ideju, kurā redzējām potenciālu, tad pielikām kaut ko no sevis un beigās sanāca spēle.’

    Divos mēnešos tiek uztaisīta pirmā publiskā versija ar nosaukumu Anton: The Hill Climb, kas palaista Google Play, mēnesi vēlāk arī App Store. Un viss. ‘Izvēlējāmies, ar kādiem rīkiem mēs to taisīsim. Un taisījām. Kas no tā sanāca, mēs tagad redzam.’

    Tālākais gan vairs nenorit tik gludi. Reklāma ir primārais, ar ko komanda vēlējusies sasniegt mērķauditoriju, un pēc tam, kad izvēlētais YouTube kanāls neatnes cerēto rezultātu un atpazīstamība netiek iegūta, spēle ir tuvu slēgšanai. ‘Projekts nebija slēgts, tas bija vienkārši nopauzēts,’ Aleksejs mani palabo, norādot, ka bija jāsaprot, kas ir jāmaina. ‘Mēs arī tagad dabūjam mērķauditoriju ar reklāmu, vienīgais – mēs par to maksājam Facebook.’

    Prasu, kādas vērtīgas atziņas no šī posma ieguvis, Aleksejs atbild, ka ‘spēļu biznesā vajadzīga vai nu veiksme, vai nu nauda, vai labākajā gadījumā – abi divi. Ar veiksmi mums nesanāca, nauda mums ir palīdzējusi. Tāpēc mēs arī esam nonākuši pie MaxTraffic izveidotāja Kristapa Mora, ar kuru, garās TechHub Riga kafijas pauzēs aizpļāpājoties, secinājām, ka mums ir produkts un viņam ir nauda, un ir jāmēģina tie apvienot.’

    ‘Protams, ir arī komanda,’ viņš piebilst. ‘Ņemot vērā to, ka varējām ieguldīt vairāk naudas reklāmā, mēs no tā esam sākuši pelnīt, kas ļāvis pāriet uz pilnu slodzi. Strādājot uz pilnu slodzi, varam spēli attīstīt tālāk. Ideju mums ir tik daudz, ka vairs nespējam tās pierakstīt. Ķeramies klāt pa mazām daļiņām un pamazām taisām.’

    Nosaukuma maiņa

    Antons pārtop par Prime Peaks. ‘Nosaukums jau no paša sākuma mums nepatika, bet mums nebija labāku variantu,’ Aleksejs atklāj. ‘Vecais bija gramatiski salauzts un nebija viegli izrunājams. Dažiem tas asociējās ar Austrumeiropu, lai gan pierādījām, ka Antonu vairāk ir Centrāleiropas un vāciski runājošās zemēs nekā slāviski runājošās zemēs. Amerikāņiem gan tas praktiski neko neizteica.’

    ‘Tā arī ir viena no pieļautajām kļūdām. Daudzi izdomā nosaukumus, kurus ne viņi paši, ne klienti nevar izrunāt. Mums bija plāns to mainīt. Mēs paši Prime Peaks neizdomājām, mēs palūdzām tekstu veidotājam, lai atsūta vairākus variantus, un mēs atlasījām tos, kas mums patīk. Tā izvēlējāmies.’

    Viņš piekrīt, ka ir spēļu izstrādātāji, kas grib paturēt tiesības izdomāt nosaukumu, taču ‘līdz ko parādās nauda, daudz kas mainās attieksmē. Ja var ar to vārdu pelnīt naudu, labi, bet lidināšanās mākoņos un lielas vīzijas der tikai līdz tam brīdim, kad saproti, kas reāli pelna naudu.’

    Prime Peaks spēlētājs

    Prime Peaks pelna ar in-app purchases, jeb mikrotransakcijām un reklāmām, kas parādās spēlē, un Aleksejs norāda, ka ienākumi sadaloties apmēram pusi uz pusi. Kopējais lejupielāžu skaits ir sasniedzis 230 tūkstošus, dienā aktīvo lietotāju skaits ir ap 10 tūkstošiem, kas mēnesī ļauj apgrozīt virs 10 tūkstošiem eiro. ‘Lai neliktos, ka mēs daudz pelnām, pateikšu, ka 6-9 tūkstošus mēs tērējam reklāmās. Uzreiz tas neizskatās tik labi,’ viņš noteic.

    Vairākums spēlētāju nāk no ASV, tad seko Lielbritānija, pēc tam Kanāda, Norvēģija un Zviedrija. Tās ir arī valstis, uz kurām tiek mērķētas Prime Peaks reklāmas Facebook. ‘Organiskais apmeklējums nav īsti vērtīgs. Tā bija vēl viena pieļauta kļūda, jo sākumā uz to paļāvāmies. Tā nav auditorija, kas maksā, tā meklē bezmaksas spēles. Ir jābūt lielam organiskajam apmeklējumam, lai no tā būtu kāds labums. Tāds ir mans pieņēmums.’

    Tikmēr interesējos, vai Prime Peaks zina, kāds ir viņu spēlētājs, un Aleksejs saka, ka tā nav ‘atsevišķa lietotāju grupa, kuriem patīk tieši motocikli. Spēles tēma daudz ko neietekmē, tie ir cilvēki, kuriem ir finanses, ko var tērēt. No datiem, kas mums ir, esam papētījuši, ka tie ir cilvēki, kuriem ikdienā ir daudz jāgaida, piemēram, apkoplojošās sfēras darbinieki. Vecuma kategorija, kurā visvairāk nopelnām ir no 25 līdz 44 gadiem, un sievietes spēlē daudz mazāk nekā vīrieši, lai gan ir spēlētājas, kas arī iztērē naudu. Dažreiz tas viss nav tik viennozīmīgi.’

    Ieteikumi jaunajiem spēļu izstrādātājiem

    Kad prasu, kādi ir viņa ieteikumi jaunajiem spēļu izstrādātājiem, Aleksejs ir tiešs – ‘iet iekārtoties darbā. Spēļu bizness nav tas pats, kas spēlēt spēles. Tas nav nemaz tik aizraujoši. Ja gribi taisīt lietotnes, ej uz uzņēmumu, kur taisa lietotnes, un saproti, ko tas darbs nozīmē. Tas atšķiras no tā, ko māca universitātē. Varbūt nav labi teikt, bet dažreiz ir jāaizmirst, ko un kā mācīja universitātē, it sevišķi, ja aiziet uz kādu akadēmisko virzienu. Tur diemžēl uzstādījumi krietni atšķiras no tā, kas ir darbā. Ja universitātē tev ieliek 10 par to, ka esi izdarījis vairāk, tad darbā par to vari norauties, jo esi iztērējis laiku tam, kas tev nebija jādara. Universitātē tev bieži pateiks, kā ir jādara, darbā tev to nepateiks. Tev pašam būs jāizdomā, ko darīt. Tāpēc tiem, kas mācījušies pašmācības ceļā, ir priekšrocības, jo viņi ir paši iemācījušies meklēt un apgūt kaut ko.’

    ‘Izstrādāt spēles nav vienkārši. Sākumā tas varbūt ir jautri, bet kad aiziet līdz datu analīzei, mēģinot saprast, ko lietotājs grib, kā viņš vēlas spēlēt un kurā brīdī viņš tev maksā, tas mainās. Tajā brīdī, kad saproti, ka no tā gribi nopelnīt un tev no tā ir jāsamaksā rēķini, tad tās vairs nav spēlītes.’

    Otrais ieteikums – netērēt divus gadus spēles izstrādei. ‘Izlaid savā izpratnē jēlu produktu, neviens jau nezinās. Tas ir tāpat, kā ar mākslas darbu – neviens nezina, kur esi kļūdījies. Spēlēm vīzija mainās katru trešo dienu. Tu nekad nevarēsi paredzēt visus iznākumus. Ir jābūt vismaz vienam variantam, kā spēli var iziet, bet to, vai spēlētāji atklās veidus, kā spēli iziet ātrāk, nevar paredzēt.’

    ‘Spēle pa lielam ir algoritms, kas ietērpts smukās tekstūriņās. Cilvēki, iespējams, tavu spēli spēlēs 30 dienas, pēc tam izdzēsīs. Tāpēc ir jautājums – kāpēc uz ko tērēt divus gadus, ja to lietos divas nedēļas? Jā, ir izņēmumi, kad spēlē pusgadu, bet tu nevari paļauties uz to, ka tava spēle būs viena no tām.’

    Trešais ieteikums – nemēģināt taisīt spēles, kas pieejamas tikai par maksu. ‘Tādām spēlēm ir grūti izsisties, ir jābūt ļoti ekskluzīvam produktam, lai spēlētājs tādu gribētu iegādāties.’

    Turpmākie izaicinājumi

    ‘Izaicinājums ir nenokavēt to brīdi, kad ir jāpaspēj izdarīt kas jauns. Lai gan esam apguvuši varbūt tikai 2% no tā, ko varam nopelnīt, un vēl ir vieta izaugsmei, ir jācenšas nenoiet pa burbuli. Spēļu biznesā nevar paredzēt, kāds būs pieprasījums. Ārējie faktori mūs daudz neietekmē, jo tēmējam uz niecīgu tirgus daļu. Mūs glābj arī tas fakts, ka esam Latvijā. ASV, piemēram, ar to, ko nopelnām, mēs nevarētu izdzīvot, Latvijā varam.’

    ‘Galvenais izaicinājums ir neapstāties. Nepaļauties uz to, ka viss notiek. Skaitļi liek mums kustēties,’ tā Aleksejs.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    18 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Mārtiņš Ungurs
    24.10.2016 10:31

    Labs raksts!

    as
    24.10.2016 11:35

    Ja ienākums ir 10000 un 6000-9000 aiziet reklāmai, kas paliek pilnas slodzes darbiniekiem? Cik to ir?

    Aleksejs Mjaliks
    24.10.2016 11:45
    Reply to  as

    Pilnas slodzes darbinieki ir 2, es pats un kolēģis.

    Jānis A
    24.10.2016 13:00

    Interesanti palasīt. Kādas tehnoloģijas izmantojāt spēļu izstrādei, es pieļauju Unity?

    Aleksejs Mjaliks
    24.10.2016 13:59
    Reply to  Jānis A

    Jā, pati spēle taisīta ar Unity. Vēl ir serveris, kas kodēts uz Spark Framework, un dati glabājas PostgreSQL.

    Jānis A
    24.10.2016 15:18

    Paldies!
    No kuriens ņēmāt assetus – paši modelējāt (jeb drīzāk zīmējāt), vai vilkāt bezmaksas vai pirkāt?

    Aleksejs Mjaliks
    24.10.2016 15:29
    Reply to  Jānis A

    Visu vizuālo: modeļus, tekstūras, animācijas utt., taisa kolēģis pats. Audio daļēji ir ņemts no pirktām pakām, daļēji no bezmaksas.

    Failiem.lv
    24.10.2016 14:33

    Paldies, ka padalījies ar skaitļu informāciju – reālāka info un pievienotā vērtība rakstam

    Aleksejs Mjaliks
    24.10.2016 14:38
    Reply to  Failiem.lv

    Bez īstiem skaitļiem, tā būtu tāda tukša parunāšana. :)

    Failiem.lv
    24.10.2016 15:35

    tieši tā :)

    Ja6
    30.10.2016 03:21

    Kādos saitos, kanālos tiek pirktas reklāmas izņemot facebook?

    Aleksejs Mjaliks
    31.10.2016 01:06
    Reply to  Ja6

    Pagaidām reklāmas izvietojam tikai Facebook un Instagram.

    digitalk
    31.10.2016 02:22

    Humble Bundle?

    Aleksejs Mjaliks
    31.10.2016 08:24
    Reply to  digitalk

    Humble Bundle ir maksas spēlēm, bet Prime Peaks ir lejupielādējama bezmaksas. Steam Greenlight publikai nepārāk patīk spēles, kas nāk no publikas, tāpēc pagaidām netērējam uz to enerģiju. Sākumā datoru pasauli mēģināsim iekarot caur citiem kanāliem.

    Ja6
    01.11.2016 21:23

    Kuri reklāmas kas nedeva cerēto rezultātu bezmaksas/maksas? Piemēram youtube, socialie tikli utt. vai vēl kādi? Cik izmaksā viens instāls no facebook un instagram?

    Aleksejs Mjaliks
    02.11.2016 23:25
    Reply to  Ja6

    Detaļas par reklamēšanos projekta pirmsākumos atstāšu aiz kadra.
    Maksa par installu ir mērāma ļoti lielā diapazona. To ietekmē gan valsts, gan vecums u.c. auditorijas parametri. Un arī sākumā tās izmaksas ir mazākas un pakāpeniski aug. Kādreiz US sākām ar kādiem 0,20€, bet, piemēram, vakar vidējais maksa bija 0,60€, kas vēl ir visai lēti. Maksa mēdz uzlēkt arī pāri 0,90€.

    Ja6
    06.11.2016 10:09

    Ja viens instals izmaksā līdz dolaram, tad tajā cenā ir iekļauti ari kliki kuri neinstalē? vai arī ir jāmaksā tikai par notikusiem instaliem?

    Aleksejs Mjaliks
    07.11.2016 18:12
    Reply to  Ja6

    Ir dažādi norēķinu veidi: var maksāt par rādījumiem, klikšķiem vai par instaliem. Facebook gadījumā pēdējais norēķinu veids ir pieejams gan ne uzreiz. Pēc maksājam par instaliem.

    Reklāma