Norunāt interviju ar iesācējuzņēmuma CheeksUp vadītāju Ilzi Zaharāni nav viegli. Pēdējā gada laikā viņa nemitīgi atrodas starp Eiropu un Ziemeļameriku, paspējot piedalīties stārtapu samitā Meksikā, Relevant Health akseleratorā ASV un dažādās tehnoloģiju un veselības konferencēs Lietuvā un Somijā. Man izdodas noķert Ilzi daudzo pasākumu pārtraukumā un uzzināt par dzīvi tehnoloģiju biznesā. Viņa man saka, ka ‘katram cilvēkam ir sava vieta uz pasaules’ un CheeksUp viņa ir atradusi savējo.

Eksperiments ar lielu potenciālu

CheeksUp niša ir veselības tehnoloģijas, idejas pamats ir rehabilitācijas sistēma, kas, pasniegta ar spēles elementiem, pilnveido bērnu sejas un mēles motoro terapiju. Tās galvenā mērķauditorija ir bērnudārzi un klīnikas, kurās strādā logopēdi, kas ikdienā saskaras ar vairākiem izaicinājumiem, tostarp – kā noturēt bērnu uzmanību, kad terapija paredz daudz atkārtojošu uzdevumu vai mājasdarbus, kas bieži paliek neizpildīti, un kā padarīt ārstēšanas procesu gana radošu, lai bērnam nezustu interese un motivācija turpināt iesākto. Sistēmas piedāvājumā ir 3D atpazīšana reālajā laikā, interaktīva spēle, kas veidota, lai aizrautu mazos pacientus, un lietotāja vadības panelis, kas ļauj logopēdiem pārraudzīt informāciju par saviem pacientiem un viņu terapijas rezultātiem.

Jautāta, kā mainījusies izpratne par savu uzņēmumu kopš 2014. gada TechHub Riga stārtapu akadēmijas, kad ideja plašākai publikai parādījās pirmo reizi, Ilze atbild, ka CheeksUp ir ‘eksperiments ar lielu potenciālu. Kad tapa ideja, man bija pamatprincipi, taču, tikai saprotot nianses, aizvien vairāk redzu, kā to izmantot, lai palīdzētu bērniem. Es testēju un šobrīd sāku novērtēt īsto efektu!’

Ilze piemin interesantu faktu par to, kā dažādās finansēšanas iestādēs atšķiras viedoklis par inovācijām. Ja lielākajā daļā fondu analītiķi gribēs pierādījumus par risinājuma efektivitāti, pirms tiek veikta investīcija, tad ASV valsts grantu programmas skatās uz to nedaudz citādāk, bet patiesāk – ‘ja piedāvātais risinājums ir kas tāds, kas jau šodien var pierādīt, ka strādā, tad tā vairs nav inovācija. Pirmās fāzes finansējums līdz 200 000 dolāriem ir radīts, lai pierādītu vai apgāztu hipotēzi par risinājuma patieso iedarbību, kā arī to, vai tas vispār strādā un veic paredzētās funkcijas. Lai sāktu, ir nepieciešama vēl nekur neredzēta ideja, kas ir balstīta uz loģisku pamatojumu no teorijas un/vai profesionālās pieredzes, ka tas varētu strādāt.’ Šī definīcija, šķiet, lieliski raksturo arī pašreizējo CheeksUp attīstību.

Par pasākumiem, Austrumeiropu un Ameriku

‘Es biju Amerikā 5 mēnešus, tam sekoja divas logopēdu konferences Lietuvā un Igaunijā un Helsinku Nordic Health Investment Day, kas bija man vispiemērotākais pasākums. Visbeidzot turpat Somijā biju arī pie viena potenciālā partnera,’ CheeksUp vadītaja raksturo savu notikumu kalendāru. ‘Šados  pasākumos tiek iztērēts daudz enerģijas, bet tas ir, ko man padodas darīt. Man to patīk darīt. Cilvēki, kam tas interesē, mani sadzird. Nevienu nekad nenovērtēju par zemu, kaut vai pirmajā brīdī šķiet, ka šis cilvēks nav tas, ko meklējam. Lietuvā pienāca klāt puisis, kas bija konferences darbinieks un gribēja pamēģināt – iedevām pamēģināt. Izrādās, ka viņam ir četrus gadus vecs brālītis, kuram ir runas problēmas. Secinājums – ir svarīgi braukt uz konferencēm un stāstīt par sevi. Ja nestāsti, neviens par tevi nezina. Ja tu nebrauc, viņi neredz un nezina, ka tu eksistē.’

Ir nepieciešams izvērtēt, kurš pasākums ir piemērotāks, un sajust investīciju tendences dažādos pasaules reģionos. ‘Austrumeiropas pusē tādu investoru, kas ir gatavi investēt veselības nozarē, ir salīdzinoši maz. Šeit daudz labāk saprot tehnoloģijas, kas piemērotas mārketingam, biznesam un finansēm, ne tik daudz veselībai. Tikmēr cilvēkus, kam būtu profesionālas zināšanas un interese investēt, austrumu reģionā neesmu sastapusi. Jātzīst, ka medtech, edtech, healthtech investoriem pie mums publiskajā telpā nav piemērotu pasākumu, bet šī kopiena ir tik maza un ikdienā aizņemta ar studentiem vai pacientiem, ka pat tad, ja tādi pasākumi būtu, apmeklējums visdrīzāk būtu zems. Savukārt ASV Rokvillē šāda mediķu-uzņēmēju komūna pulcē ap 30 dalībniekus ikmēneša pasākumos, dažos no tiem piedalījos arī es.’

Ilze stāsta, ka Latvijā bieži ir sastapusies ar viedokli, ka CheeksUp ir sociāls projekts. ‘Ļoti priecājos, ka pieredze ASV ne tikai ir kliedējusi šo sajūtu, bet arī devusi pārliecību, ka šajā tirgū tas var būt bizness. Jā, procesi notiek ilgāk un smagnējāk, un tiek vērtētas citas prioritātes – piemēram, akseleratorā pičs ilgst astoņas minūtes, nevis trīs, kas mums ir ierastāk –, tomēr kopumā veselības nozares vērtētājiem ir laiks klausīties un iedziļināties, jo paši ir gana izglītoti. Tiesa, viņiem vissvarīgākais nav, kad tu atdosi naudu, bet kāda ir tehnoloģija, tavas zināšanas un vai tu nemelo. Viņiem ir skaidrs – ja viss ir savās vietās, tad nav šaubu, ka naudu nopelnīs.’

Viņa gan piebilst, ka ‘Amerikā visiem, kas rīko konferences, tas ir izteikts naudas pelnīšanas pasākums. Dalības maksas ir, sākot no diviem tūkstošiem dolāru. Ko tas nozīmē, ja esi stārtaps? Braukt, nezinot, vai satiksi kādu vai nesatiksi? ASV attieksme ir citādāka, jo veselības nozare ir labs tirgus, bet jāatzīst – ar ļoti sarežģītu finansēšanas struktūru.’

Vai nu tu esi spēlētājs vai bumba

Kad prasu, kādas atziņas no šī gada paņemtas, Ilze paliek nopietna. ‘Domāju, ka katram cilvēkam ir sava vieta uz pasaules, un tam, ka viņš ir tāds, ir iemesls. Es varu lepoties ar ideju ģenerēšanas spējām, labu vizuālo izpratni, redzējumu, bet tāpat mācos no kļūdām un eksperimentēju, lai izveidotu labus mārketinga materiālus. Katram no mums spējas ir dotas, lai mēs darītu to, kas mums vislabāk padodas. Šīs ceļojums stārtapu vidē man ir parādījis, kas man patiešām padodas. Esmu iemācījusies ticēt sapņiem, jo tie piepildās.’

Līdzi nāk arī emocionālā stabilitāte, izpratne par komunikācijas nozīmību, pozitīva domāšana un attiecības ar cilvēkiem. ‘Ja darāt ko labu un ja tas kādam ir vajadzīgs, tad klucīši saliksies kopā. Būs daudz kas, ko nevarēs kontrolēt, bet jāsaprot, ka ir lietas, kas notiek arī bez jums. Reizēm ir jāprot arī nogaidīt – tas dažreiz palīdz novērst potenciālu konfliktu. Tajā pašā laikā stārtapos viss notiek ātri un ir jābūt spējai pielāgoties. Ja gribas stabilitāti, stārtapi nav pareizā izvēle. Bet pati dzīve ir kā futbola spēle – tu esi vai nu spēlētājs vai bumba. Izvēli vienmēr izdari tu pats. Tevi mētā vai tu mētā. Varbūt par skarbu, bet patiesi.’

Turpmākie izaicinājumi

Mani interesē, ko Ilze sagaida turpmāk – pēc Latvijas pārstāvniecības Stārtapu samitā Meksikā un uzvaras Start Tel Aviv 2016 FemTech konkursā rodas sajūta, ka arī vietējais tirgus sāk ilgoties pēc veselības tehnoloģijām. ‘Jā, iespējams, man būs tā iespēja pamainīt cilvēku attieksmi šeit. Negribu teikt, ka investīciju pasaulē pret mani izturējušies slikti, noteikti nē, bet vajag parādīt, ka veselības tehnoloģijās ir iespējams bizness.

Ļoti ceru, ka izdosies pierādīt, ka var tikt arī Amerikas sistēmā. Ne tāpēc, ka neesam amerikāņi, bet tādēļ, ka tur jau ir pilntiesīga sistēma. Viņiem ir datu saglabāšanas sistēmas un pirms vairākiem gadiem izstrādāta e-veselība – kā to aizvietot? Tā ir ieradumu pārmācīšanās. Tas ir grūts darbs – pamainīt kursu, kā braukt.’

CheeksUp strādā arī pie nākamā investīciju raunda un komandas spēku papildināšanas. Komanda meklē  juristu un ilustratoru, kam patīk kinestētika un kas prot pārvērst ķermeņa kustības grafiskajā zīmējumā. Ja kādu pazīsti, raksti Ilzei uz info@cheeksup.com.

Sarunas beigās Ilze noteic, ka universālas receptes, kā ko darīt, nav. Var darīt vienalga kā, bet galvenais, lai ir rezultāts. Jābūt atklātam un radošiem cilvēkiem nevajag uzspiest savas metodes. Tas prasa pacietību, un ir risks, ka varbūt nesanāks, kā gribēji, taču ir jāmēģina, jo radošais gars ir kā putns – tas grib lidot!

  • Pumba

    No sirds vēlu lai izdodas.