Web Analytics
More
    Reklāma

    Moto Guzzi V100 Mandello apskats: tradicionālas vērtības top mūsdienīgas

    Jaunākie raksti

    Šķiet, ir pienācis tas laiks, kad visi “tradicionālo vērtību” motociklu ražotāji viens pēc otra tomēr ir spiesti atteikties no saviem gadsimtu slīpētajiem gaisa dzeses motoriem, lai beidzot iekāptu šodienā. Par pašu pirmo Royal Enfield šķidrumdzeses motoru jaunajā Himalajā mēs jau rakstījām un arī jaunais V100 Mandello šogad ir Moto Guzzi ekvivalents šai neizbēgamajai paaudžu nomaiņai. Savdabīgi, jo pirmais šķidrumdzeses motors parādījās jau 1971. gadā Suzuki GT750 modelī. BMW to ieviesa daļā modeļu 1983. gadā kopā ar tādu inovatīvu lietu kā degvielas inžektoru. Gaisa dzeses motori gan ir vienmēr bijuši aktuāli. Harley Davidson kopš laika gala tādus ir izmantojuši lielākajā daļā modeļu un dara to joprojām. Arī jaunā BMW R12 modernā retro līnija tāpat kā R nineT pirms tās ir balstīta uz tiem pašiem pārbaudītajiem un populārajiem gaisa dzeses opozītiem no 2007. Protams, visi šie gaisa dzeses motori ar katru paaudzi paliek gudrāki aizvien striktāku emisiju ierobežojumu apiešanā. Kā viņi to pamanās izdarīt, nav ne jausmas, bet nākamais jaunais gaisa dzeses motors visdrīzāk būs viens milzīgs katalītiskais konvertors ar mazu motoriņu zem tā.

    Modernākas tradīcijas

    Lai vai kā, pienāk brīdis, kad gaisa dzeses motoru tehnoloģija vienkārši paliek pārāk ierobežojoša, lai no tās izspiestu vēl vairāk jaudas un degvielas efektivitātes. Līdz V100 Moto Guzzi lielākais motors (šobrīd ražošanā esošos modeļos) ir bijis 850cc V-veida divcilindrs, kas pēdējos gadus ir ticis izmantots faktiski visos modeļos – gan ceļojumu V85TT, gan ielas V7 un V9 retro modeļos. Tas tādēļ, ka Moto Guzzi ir nišīgs, lepns, neliels ražotājs no maza miesta pie Komo ezera Itālijā, un viņiem kopumā ir diezgan pilnīgi vienalga par visu – viņi taisa tādus motociklus, kādus grib, un basta. Viņi pat īsti nekonkurē ar citiem, jo pēdējos 20 gados Guzzi piedāvājumā ir bijuši gandrīz tikai retro tipa ielinieki, pa kādam lielākam kruīzerim un pa kādam reti sastopamam sporta tūrisma modelim. Bet nu tad pienāk realitāte, nomainās īpašnieki, pēkšņi saimniekot sāk kāda liela holdinga grupa, un pamazām tradicionālās vērtības dod ceļu akcionāriem, kas grib konkurēt ar citiem ražotājiem, diversificēt modeļu līnijas, apgūt jaunus tirgus un reģionus, nu, vārdu sakot, notiek normāls attīstības process.

    Reklāma

    Pirmais škidrumdzeses motors

    Šī procesa rezultātā, šķiet, ir arī radies pirmais Moto Guzzi šķidrumdzeses dzinējs “V100”, kas ievietots jaunā modelī ar nosaukumu “Mandello” – par godu ciematam, kur Moto Guzzi tiek ražoti. Pirmo reizi izlaists 2022. gadā un šogad beidzot oficiāli nokļuvis arī Latvijā, kur tas ir klātienē apskatāms Motofavorīta salonā. Kas tas ir par motociklu? Tas ir… sportīgs motocikls. Tas, vai Mandello skaitās tūrisma vai ielas motocikls – atkarīgs droši vien no tā lietotāja. Tie, kas nāk no sporta motocikliem, droši vien to uzskatīs par tūrisma motociklu. Tie, kas nāk no tūrisma motocikliem, to droši vien uzskatīs par sporta motociklu. Realitātē – tas ir kaut kur pa vidu. No vienas puses – tam ir stiprinājumi bagāžas kastēm un pasažiera sēdeklis, kas neizskatās pēc bremžu luktura uzlikas. No otras – sēdpozīcija ir salīdzinoši slīpa, un kāpšļi ir mazliet virzīti uz aizmuguri, veidojot tādu sportiskāku ergonomikas trijstūri. 

    Tas pats, bet jauns

    Visas pareizās vibrācijas

    Vislielākais prieks un pirmais iespaids – Guzzi kaut kā ir izdevies saglabāt to autentisko gaisa dzeses sajūtu jaunā un mūsdienīgā motorā. “Sajūta” vai “raksturs” ir iemesls, kādēļ gaisa dzeses motori joprojām eksistē, īpaši mūsdienu retro motociklos. Ko tas īsti nozīmē? To droši vien labi paskaidrot varētu kāds Porsche tradicionālists, bet man tas ir saistīts ar tādu mehāniski jūtamu vibrāciju. Tā nav tā dūcošā augstas frekvences vibrācija, kas kutina pēdas un plaukstas. Tā drīzāk ir tā zemā, maigā motocikla kratīšanās, kas īpaši izteikti raksturīga vecāku paaudžu Hārlijiem. Ir kaut kas īsts un autentisks tajā vibrējošajā metāla blāķī, kas līgojās, dreb un grab. Līdzīgi kā sausais un slapjais sajūgs. Grūti pateikt, kāda tieši ir atšķirība, bet sajūtu līmenī tāda ir. Es paredzu, ka šis pats sajūtu un vibrāciju temats būs vēl aktuālāks jauno BMW R12 un R12 NineT apskatos vēlāk šosezon. 

    Bet atgriežamies pie Mandello. Litrīgs motors (1042cc) ar 115Zs un 104Nm – kā uz papīra, tā dzīvē absolūti pietiekami dinamisks, responsīvs un smaidu sejā viesošs. Tikai par 20% ietilpīgāks kā vecais 850cc, bet ar 50% vairāk jaudas. Joprojām izkārtots amizantā sāniski sagrieztajā V-veida izkārtojumā, tas pēc skata atgādina tādu smaidā savilktu opozītu. Divcilindru priekšrocība ir lietojamā jaudā, kas ir pieejama jau pie zemiem apgriezieniem, un arī V100 nav izņēmums. Tas joprojām mīlīgi vibrē un švunkājas uz sāniem tiklīdz sajūt gāzes padevi tāpat kā vecais gaisa dzeses modelis. Ātrumkārba ir sākotnēji pastīva, gandrīz traktorīga un pieprasa tādu mērķtiecīgu, stingru pēdas spiedienu. Pirmais pārnesums nāk ar paskaļu troksni un stipru sitienu pa motora bloku – gluži kā vecajiem GS. Tas viss ir daļa no V100 šarma. 

    Kaut kas maģisks tur ir

    Klasiski mūsdienīgs

    V100 Mandello ir visas tās pašas modernās lietas, kas visiem – digitāls ekrāns, LED gaismas, kruīza kontrole, 6-asu žiro-sensors ar advancētu ABS un ierastie braukšanas režīmi, kas tam faktiski nav pat vajadzīgi. Šajās niansēs sen nav vērts īpaši iedziļināties, jo tās ir atrodamas visos jaunos motociklos un ne ar ko būtiski neatšķiras. Ir pieejamas 2 komplektācijas – standarta un “S” versija, kas papildus ir aprīkota ar maziem sīkumiem un labumiem, kā, piemēram, apsildāmiem rokturiem, centrālo statīvu, quickshifteri, navigācijas un telefona savienojuma moduli, kā arī Ohlins elektroniski regulējamo piekari, kas droši vien pati par sevi ir vērta to starpību cenā. Es gan testēju bāzes modeli un biju spiests sadzīvot ar vienkāršāku aprīkojumu. Ohlins es būtu novērtējis, jo bāzes modeļa piekare radīja nedaudz tādu primitīvu iespaidu un dienas beigās es vienkārši sapratu, ka V100 bāzes versijā būtu daudz baudāmāks tur, kur ir labāka ceļu kvalitāte. 130mm dakšas gājiens mūsu asajām Rīgas bedrēm izlikās mazliet par īsu. Arī aerodinamiskie spoileri, kas automātiski “atverās” lielākā ātrumā, ir vairāk tāds bezjēdzīgais, bet jaukais itāļu gājiens.

    Dienasgaismaa Guzzi ērgļa formā
    Digitālais ekrāns – nekas jauns, nekas tāds
    Guzzi raksturīgā “kosmoskuģa” bremžu lampa
    Īsa, strupa izplūdes truba ir jaunais trends

    Estētika bez noilguma

    Unikalitāte V100 ir tā izskats. Patiesībā es vienlīdz daudz laika pavadīju gan braucot, gan vienkārši staigājot apkārt un vērojot Mandello no dažādām pusēm dažādās gaismās, apbrīnojot tā izteikti itālisko formu un līnijas. Kā jau visi Guzzi – arī šis V100 ir izteikti neviennozīmīgs savā izskatā. Tieši tāpat kā V85TT, tas ir “mīli vai ienīsti”, un tāda neitrāla vidus te nemaz nav. No dažiem rakursiem V100 izskatās moderns, no citiem gandrīz vai retro ar tādu referenci uz astoņdesmito gadu Le Mans modeļiem, kur plastmasas apdares paneļi plūdeni stiepjās sākot no lampas līdz pat motocikla aizmugurei. V100 Mandello ir skaists, unikāls motocikls, bet es apzinos, ka šis ir ļoti subjektīvi. Man iespaids par motocikliem veidojas no to estētiskās un audiālās summas pat vairāk kā no tehniskajiem parametriem vai aprīkojuma. Varbūt tādēļ man ir bijuši veseli divi vecie Himalaji un pāris Bonevilles, RnineT un citi. Izskats un skaņa. Šajā lauciņā V100 Mandello ir daudz, ko piedāvāt kādam, kas to novērtēs. V100 ir mocis, ko iestumt uz ziemu viesistabā un ietēmēt uz to pāris nelielas šaura leņķa gaismas, lai tas kalpo kā dizaina elements. Pēc gadiem 30 tas visdrīzāk būs ieraugāms kādā trendīgā kafejnīcā, bārā vai bārberšopa skatlogā.

    Liela siena, tātad jāapstājās bildei

    Vai es pirktu?

    Vai es pats V100 iegādātos? Kā savu ikdienas “darba” motociklu – droši vien, ka nē. Bet, ja es varētu atļauties, es tādu gribētu savai kolekcijai, lai es kaut vai reizi gadā varētu aizgādāt to līdz Komo vai Gardai un apbraukt apkārt ezeram vienkārši tāpat prieka pēc. Ceļošanai tālu un ar pasažieri V100 nav piemērots un nav tam arī radīts. V100 ir radīts, lai ar to dotos īsos, skaistos solo braucienos pa skaistiem, līkumainiem ceļiem. Varbūt uz nedēļas nogali ar mazu somu mugurā, kur iemest fotoaparātu un zobubirsti. 200 līdz 250 km dienā ir tāds komfortabls maksimums Mandello, ja tev jau ir pāri 30. Ja vēl nav – droši vien, ka varēsi skaisti braukt visu dienu. Man pēc pāris stundām dibens jau bija stīvs, plaukstu locītavas mazliet sagurušas (zemās sēdpozīcijas dēļ) un galva izkratīta vējā, jo nekāda augstā stikla jau Mandello nav. Un arī nevajag, jo tas vienkārši vizuāli izskatītos savādi ar tādu.

    V100 Mandello bāzes komplektācijā maksā ap 15 000 un labākajā S komplektācijā – 18 000. No vienas puses tas ir būtiski vairāk kā vecās paaudzes V85TT, ar ko varēja mierīgi šķērsot kontinentus. No otras, V100 ir daudz mūsdienīgāk aprīkots un jaudīgāks motocikls, lai gan ar ierobežotāku pielietojamību. Es nedomāju, ka šis motocikls Latvijā būs ļoti populārs, bet tie daži cilvēki, kas to nopirks, to noteikti novērtēs. Katrā ziņā, es kā Guzzi cienītājs kārtīgi izbaudīju šo nedēļas nogali testā ar Mandello. Liels paldies Motofavorītam par testa modeļa nodrošināšanu. Pie viņiem arī pieejami visi citi Moto Guzzi modeļi. Ja jūs interesē iepriekšējās paaudzes V85TT – šī modeļa apskats ir pieejams šeit. Mandello arī ir viens no Latvijas Gada motocikla 2024. gada konkursa dalībniekiem.

    Vēl pēdējā bilde no otras puses.

    V100 Mandello gribās bildēt un bildēt
    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    29 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Ikars Kurkletis
    13.05.2024 14:00

    Kreisais sāns mocim bija nobrāzsts, ka nav neviena bilde?

    Biteme
    13.05.2024 14:49

    Klau, vai tiesa ka moča vibrācijas laika gaitā katastrofāli sakrata kameras vai telefona OIS?

    Kursors.lv
    13.05.2024 16:01
    Reply to  Biteme

    Tā runā. Tāpēc, piemēram, QuadLock turekļiem var piepirkt arī speciālus demferus, kas slāpē šīs vibrācijas.

    Māris
    13.05.2024 17:49

    Tāpēc ir vecais telefons, ko liek uz moča ;)

    Kaspars
    14.05.2024 09:31

    oho, nebiju iedomājies par šo niansi..
    bet tad ko ar to veco telefonu? Liek uz stūres, un no kabatas hotspoto no glaunā aifona? Garākos izbraucienos power bank otrā kabatā? Vai arī reāli pietiek ar offline kartēm?

    Slais
    14.05.2024 18:13
    Reply to  Kaspars

    Tici man lielākā daļa motociklistu neuzskata nevienu viedtālruni par glaunu. Ņemot vērā kaut viena motocikla uzturēšanas izmaksas, plus aprīkojums utt., tikai vertu un tamlīdzīgos varētu nosaukt par glauniem. Tajā pašā degvielā mēnesī mierīgi var nodedzināt 200-300eur atkarībā no motocikla.
    Ja tiešām plāns doties garākos braucienos un tā ir aizraušanās, labāk iegādāties atsevišķu navigāciju. Tiesa jaunajiem motocikliem vismaz tādiem kuri ir piemēroti ceļojumiem jau ir iebūvētās navigācijas, vai apple carplay/ android auto.
    Par lādēšanu jau uzrakstija, jaunajiem ir, vecajiem un tiem kuriem nav – to vienkārši var pats pieslēgt, kur vien vēlies, uz stūres, zem beņķa utt.
    Par viedtālruņa sabojāšanu ir dzirdēts, pašam gan nav tā gadījies, es gan izmantoju quadlock ar pretvibrācijas palikni un arī tad diezgan reti.

    Kursors.lv
    15.05.2024 00:03
    Reply to  Slais

    Neviena “atsevišķā” navigācija nebūs tik pierasta/precīza/ērta kā telefons, ja runājam par ceļiem nevis bezceļiem. Un arī bezceļos vislabāk izmantot telefonu/planšetdatoru ar konkrētajam maršrutam ērtāko lietotni un GPX trekiem.

    Slais
    15.05.2024 08:29

    Nepiekritīšu.
    Man patīk izmantot atsevišķu navigāciju, izņēmums protams kaut kādi īsie braucieni, vai ikdienas braucieni.
    Pieradums/ ērtums – subjektīvi protams.
    1. Kas man patīk atsevišķā navigācijā – ekrāna spilgtums.
    2. Savienojamība ar viedtālruni. Proti zvani, mūzons, tiek vadīts caur navigācijas ekrānu, kurš savienots ar viedtālruni.
    3. GPS ir krietni mazāk gļuku offroudā. Jeb tu gribi teikt, ka braucot TETā tev nav bijušas pietiekoši daudz problēmu ar gps signālu izmantojot viedtālruni?
    Ar GPX trekiem nav nekādu problēmu, agrāk ar vecajām navenēm bija problemātiskāk.

    Kaspars
    15.05.2024 13:04
    Reply to  Slais

    Par degvielu, protams(braukšanas jautājums), bet nu jau Tu te uzbur ainu, ka mocis ir tik dārgs, ka sabeigts, štuku vai pusotru vērts telefons ir kapeikas… bet šis mīts pastāv
    Tulīt sāksies :D

    Labi, protams, moči ir dažādi – kaut kas sportiskāks var būt (nav ne jausmas) bet..emm, Kristap, cik Tev tenere un iepriekšējais mocis sezonā saģenrēja damege makam?
    Šis varbūt būtu interesantāks temats rakstam aiz jau isāktā par moča izveli, moču cienītāji autoru vidū tak ir vairāki un pieredze iekrāta

    Kursors.lv
    15.05.2024 13:10
    Reply to  Kaspars

    Tenere man pagājušajā gadā izmaksāja aptuveni šādi:
    * Degviela: €471.63
    * Apkopes un ziemošana: €677.78
    * Apdrošināšana: €140.83
    ————
    Kopā: €1290.24

    Laikam nekas tāds baigi vairs nebija, jo pērn es ar to moci braucu nevis nebeidzami skrūvēju un pirku visādus loriņus. Pat ja bija, tad kaut kādi nebūtiski sīkumi.

    Kaspars
    15.05.2024 13:22

    Paldies
    Nu redz – desmitnieku vērtam mocim ļoti lādzīgas izmaksas
    protams, nobrauktu 3x vairāk, būtu iztērēts vairāk, bet ne jau moča vērtība gada laikā

    Ekipējums un loriņi gan gan ir fetišs makam, kur robežas ir ļoti plašas, bet bāzītei arī var neiztērēt pilnīgu kosmosu :)

    Biteme
    14.05.2024 09:45
    Reply to  Māris

    Multi-SIM pakalpojums?

    Kaspars
    14.05.2024 10:01
    Reply to  Biteme

    Tas darbojas kā?
    Ne lmt ne tele2 es tādu pakalpojumu mājaslapā neredzu. 2 reālas sim kartes uz vienu nr?
    Vai arī meklējam, kur mūsu vecajam telefonam, kas nolietots un jau pāris gadus krāj putekļus atvilknē, kur tam var settingos ieslēgt esim? :)

    Biteme
    14.05.2024 10:45
    Reply to  Kaspars

    Tāpēc arī prasu) sim/e-sim ir ne tikai dārgiem telefoniem – domāju, varbūt var šitā izdarīties. Glauno telefonu turēt mājās ar sim, līdzvazājamo ar esim (vai otrādi, tas nav principiāli).
    Tiesa, rodas iespaids ka LMT piemin esim tikai kā Apple pulksteņa štelli, bet tas tā neiedziļinoties, gan jau ka nē.

    https://www.flexiroam.com/esim-compatible-devices/

    Reinis
    14.05.2024 11:36
    Reply to  Biteme

    Tavs vecais telefons uz motocikla ar savu SIM kartiņu un savu datu pieslēgumu, lai nav jātaisa katur reizi hotspots un jātērē galvenā telefona baterija. QuadLock turētāji nāk ar USB barošanu, izvvilkt no akumulatora USB vadiņu nav grūti. Jaunajiem močiem visiem gandrīz nāk barošanas pieslēgvieta (USB vai 12V) kaut kur pie stūres. Es navigācijas telefonu uzlieku, kad kaut kur tālāk jābrauc. Ja brauc reti un negrib maksāt par atsevišķu pieslēgumu – nu jā, hotspots arī der.

    Muļķisim
    14.05.2024 11:49
    Reply to  Biteme

    Gan jau ka jā. Multi- SIM ir PAKALPOJUMS, nevis otra sim kartr tam pašam numuram. Un domāts šis pakalpojums ir tikai un vienīgi pulksteņiem, kuri to atbalsta: Apple, Samsung un pāris Huawei.

    Biteme
    15.05.2024 13:08
    Reply to  Muļķisim

    Nu, es cerēju uz SIM+E-SIM ko var izmantot vai pulkstenī, vai citā telefonā – tas būtu labs variants ikdienas + brīvdienu telefoniem.

    Gsgas
    14.05.2024 07:58

    Kāpēc daļa spītīgi turās pie gaisa dzeses? Kur prikols? Ietaupa radiatora svaru? Kādi plusi ir gaisa dzesei?

    Biteme
    14.05.2024 09:53
    Reply to  Gsgas

    Ja dzesējas ar gaisu, tad kāpēc sarežģīt konstrukciju – laikam tā. Līdz zināmam apjomam un jaudai.
    Bet tirgus un mode spēj visu apgriezt kājām gaisā – kā disku bremzes ričukiem, kas sākumā bija kalnu riteņiem kur tās reāli strādāja, un beigās ir arī tur kur tās nevajag, bērnu riteņus ieskaitot. Lielāks svars, sarežģītāka konstrukcija, dārgāka uzturēšana – bet “moderni”.

    Bats
    14.05.2024 11:04
    Reply to  Gsgas

    Jo līdz noteiktām kompresijām, apgriezieniem un jaudām ūdens dzese nemaz nav nepieciešama. Tā rada papildus izmaksas, motora sarežģītību (potenciālu kaut kam salūzt), izmanto daļu no motora jaudas šķidruma sūknēšanai un rada papildus svaru, kas inženieriem ne vienmēr šķiet pieņemams kompromiss. Arī dizaineri nemīl ūdens dzesi, jo radiators un šļaukas neizskatās tik labi kā pliki cilindri ar hromētiem izplūdes lokiem. Moča motors lielu daļa laika atrodas dzesējošā gaisa plūsmā un ja cilindru virsmu, kas piedalās temperatūras apmaiņā ar gaisu palielina pietiekami (atrodot kompromosu starp dzesēšanas ribu daudzumu un biezumu), tad cilindru dzesēšana nav problēma. Bez cilindriem ir jādzesē arī citas komponentes, kurām attiecīgi tiek kalkulēts nepieciešamais termālais profils un virsmas laukums. Ja mocis daudz laika pavada pilsētas satiksmē, tad gaisa dzese pie augstākiem apgriezieniem var būt nepietiekama, taču pat Romā tā visticamāk ir problēma tikai karstākajās un sastrēgušākajās dienās. Cita lieta ir sporta motocikli, tos griež līdz augstiem apgriezieniem daudz biežāk, tur augstos apgriezienos ilgāk, pēc kā taisnāku posmu galā strauji bremzē un sāk “dot ručkā” no jauna. Gaisa dzese nenodrošinās pietiekami efektīvu temperatūras kontroli tādos apstākļos. Līdz ar to močiem, kas ir ar pretenzijām uz sportiskumu, šķidruma dzeses kompromisi attaisnojas.

    Kaspars
    14.05.2024 11:47
    Reply to  Bats

    Vēl jau arī modes lieta, jeb iešana uz moderno

    Mazliet nupat pārteidza jaunais Royal Enfield Himalajietis ar ūens dzesi
    itkā jau tas mocis nav paredzēts nīkt uz vietas sastrēgumos vai sportot…

    dsfd
    14.05.2024 12:19
    Reply to  Bats

    Tas interesanti. Man ar ūdens dzesi vasarā ne reizi vien sasniedz 100 grādus, kad stāvu kaut kur krustojumā un gaidu zaļo. Tajā brīdī ir bijusi doma – kas notiek ar gaisa dzeses dzinējiem pie +30 un stāvot pie sarkanā uz Valdemāra ielas? Ūdens dzeses variantiem vismaz ieslēdzas ventialtors no nodzen nost līdz kādiem 95 grādiem, bet gaisa dzeses variantā turpina uzkarst.

    Bats
    14.05.2024 13:39
    Reply to  dsfd

    Šķidruma dzese ir paša šķidruma vārīšanās temperatūras ierobežota, kas arī glikolam ir vairāk par 100, bet optimāli tomēr tēmēta zemāk.
    Gaisa dzeses gadījumā arī braucot pa Valdemārielu, motora priekšu neaizsedz radiators, tas pasīvi zaudē karstumu caur cilindra sieniņas aluminija ribām pat ja stāv uz vietas.

    dsfd
    14.05.2024 14:05
    Reply to  Bats

    Paldies par skaidrojumu.

    Slais
    14.05.2024 18:03
    Reply to  Bats

    Neaizmirsti par eļļas radiatoriem, kuri ir lielākajai daļai moderno gaisa dzeses motoru.

    Aleksandrs
    14.05.2024 12:08

    No MotoGuzzi sagaidu kaut ko interesantāku dizainā. Ja šeit attēlā dzinēja vietu aizklātu ar melnu kvadrātu, tad tas izskatītos kā standrata honda-yamaha-kawasaki. Tas nav forši.

    Reklāma