Vakar, 9:25 pēc vietējā laika, no savas Teksasā esošās bāzes “Starbase” kompānija “SpaceX” uzsāka megaraķetes “Starship” trešo orbitālā lidojuma izmēģinājumu. Šis bija līdz šim veiksmīgākais mēģinājums, raķetei pirmo reizi sasniedzot orbītu. Taču neilgi pirms piezemēšanās Indijas okeānā, tika pazaudēts kontakts ar transportlīdzekli.
Dažas minūtes pēc pacelšanās nesējraķete “Super Heavy” veiksmīgi atdalījās no augšējās pakāpes jeb kosmosa kuģa “Starship”. Pēc tam tika iedarbināti “Starship” dzinēji, un kosmosa kuģis turpināja savu ceļu uz orbītu. Būtiski, ka “Starship” šoreiz arī izdevās to sasniegt, kas ir būtisks panākums, salīdzinot ar abām iepriekšējām reizēm.
“Starship” veiksmīgi paveica vairākus plānotos manevrus, taču īsi pirms tā piezemēšanās Indijas okeānā tika pazaudēts kontakts ar kosmosa kuģi. Misijas laikā arī nesējraķete “Super Heavy” tika pazaudētsa pirms piezemēšanās. Neskatoties uz to, šis testa lidojums vērtējams kā veiksmīgs, jo tā laikā tika sasniegti vairāki “SpaceX” mērķi, piemēram, kā paredzēts notestētas kravas nodalījuma durvis, kā arī kosmosa kuģis sasniedza orbītu.
Watch Starship’s third flight test → https://t.co/bJFjLCiTbK https://t.co/1u46r769Vp
— SpaceX (@SpaceX) March 14, 2024
Salīdzinājumam. 60 gadus atpakaļ otrai lielākajai ASV raķetei Saturn V visi izmēģinājumi bija sekmīgi, bet ar trešo startu tā jau nogādāja pilotējamo kosmosa kuģi Apollo 8 līdz Mēness orbītai, kur Apollo 8 veica tā aplidošanu un veiksmīgi atriezās uz Zemi.
Saturn V un El Musko Starship uzbūve nav gluži tā pati. Saturn V pēc kravas pacelšanas orbītā nebija paredzēts nosēdināt atpakaļ uz zemes. Taču par objekta tehnisko stāvokli izmantošanas brīdī piekrītu. Saturn V potenciālie gļuki bija izlaizīti jau pirms starta. Arī tāpēc ka toreiz nevarēja atļauties pazaudēt vairākas raķetes testiem prestiža dēļ “kosmiskajā sacensībā” ar PSRS.
To raķeti būvēja Verners von Brauns, dokumentācija bija vācu valodā :)
Blēņas.
Tad jau dokumentāla filmiņa būs sastāstījusi blēņas…
Vāciešiem esot bijis vieglāk un ātrāk runāties, rakstīt un dokumentēt vāciski. Brauns esot vadījis 6000 zinātnieku, no kuriem 1700 ir bijuši vācieši.
“1962 arbeiteten unter der Leitung Brauns rund 6000 Wissenschaftler in Huntsville, davon etwa 1700 Deutsche”
Dokumentāciju bija jāvar izlasīt jebkuram no Pentagona, Kongresa utml. Šo, to no tā visa var pat internetā atrast; esmu savulaik izmantojis. Bez tam reālie mazglu ražotāji bija Boeing, Lockheed Martin u.c. Grupu iekšējā dokumentācija, kam nebija tiešas saistības ar reālo raķešu būvi, gan varēja būt vāciski, bet visa izejošā 100% U.S. English.
Reāli iespaidīgi, ar trešo piegājieno šādu monstru palaist orbītā.
Japāņiem nesen mēģinājums bija neveiksmīgs:
https://www.youtube.com/watch?v=vmSmJBDUIlU
Latviešu valodā ir gana daudz labu terminu par kuriem tiek piemirsts. Ir termini, kas mums trūkst, bet ir arī ļoti daudz labu. Piemēram, “booster” vietā “nesējraķete” ir daudz piemērotāks par “pastiprinātāju”. Pastiprinātājs var būt antenai vai kādai elektriskai ierīcei, bet ne jau raķetei.
Līdzīgi ar kravas “dispensera” durvīm. Vai kravas “nodalījuma” durvīm būtu kāda vaina?
Paldies par ieteikumiem! Palabošu rakstu.
Kosmosa kuģiem ir lūkas nevis durvis. Booster=paātrinātājs vai starta paātrinātājs. Jo nesējraķete=carrier rocket, termins, kuru principā lieto tikai krievu kosmonautikā.
Jā, angliskajā literatūrā tiešām raksta vienkārši rocket. Booster ir daļa no rocket, pat Space Shuttle gadījumā lietoja “rocket” un “booster”, kaut gan rocket šī vārda parastajā nozīmē tur nemaz nebija. Booster principiālā atšķirība no Rocket ir tur, ka tas iedarbojas kopā ar pamata pakāpi, bet beidz savu darbu ātrāk par to. Tiesa gan, starpplanētu pārlidojumos par booster reizēm sauc arī rocket augšējo/pēdējo pakāpi, kas dod gala paātrinājumu kosmiskā kuģa ievadīšanai pārlidojuma trajektorijā.
Vienlaikus latviski lietotais “nesējraķete” man šķiet ļoti adekvāts, izsmeļošs un precīzs apzīmējums, bet booster=starta paātrinātājs, kas visbiežāk tieši tas arī ir.
BET tam pašam Space Shuttle tomēr bija kravas nodalījuma durvis (doors), nevis lūka (hatch vai porthole).
Ideāli!