2024. gads atnesis daudz pārmaiņu, dažādās jomās mainījušies noteikumi un kārtība. Izņēmums nav arī Ceļu satiksmes likums un konkrēti sadaļa par visu mīļajiem elektriskajiem skrejriteņiem. Sākot no šī gada 1. janvāra tie ir obligāti jāreģistrē. Ceļu satiksmes likums paredz, ka no 2024. gada 1. janvāra ikvienam, kurš iegādājas elektroskrejriteni vai velorikšu, tas obligāti ir reģistrē. Tāpat pie tā konstrukcijas jābūt pielīmētai valsts reģistrācijas uzlīmei.
Likums arī paredz, ka īpašumā jau esošie augstāk minētie transportlīdzekļi jāreģistrē līdz 31. martam. Pēc šī datuma nereģistrētie braucamie nedrīkstēs piedalīties ceļu satiksmē, pretējā gadījumā transportlīdzekļa īpašniekam jārēķinās ar sodu. Vienlaikus norādīts, ka velosipēdu reģistrācija joprojām ir brīvprātīga.
Ar teorētisko pamatojumu nu esam tikuši galā, tagad laiks manai pieredzei ar šo nelielo manevru, lai vismaz uz papīra ieviestu kaut kādu kārtību ielās. Šeit laikam nav jēgas apspriest, vai uz elektriskā stāvdrāža uzlīmēts neliels burtu un ciparu apvienojums kaut ko dos, lai sakārtotu atsevišķiem indivīdiem galvas.
Sāksim ar to, ka CSDD lietotnē nemaz nepiedāvāja elektriskā stāvdrāža reģistrēšanu kopš piesauktā janvāra sākuma. Piedāvāja sadaļu, tā bija bija izveidota, bet tajā neko nevarēja izdarīt. Tur rādījās lūgums doties reģistrēt elektrisko stāvdrāzi klātienē CSDD nodaļās. Bet, kopā ar pavasara siltajiem vējiem un gājputniem valsts rietumu reģionos, arī CSDD saņēmās un nu ir iespēja pacīnīties ar nažiem un elkoņiem, lai tavu elektrisko stāvdrāzi pieņemtu oficiālo braucamrīku pulciņā.
Vienkāršākais visā šajā procesā ir samaksāt par pakalpojumu un par uzlīmes atsūtīšanu. Šis prieciņš maksās 7 eiro un 49 centus, kas, manuprāt, par šādu pakalpojumu ir absurdi dārgi. Esam gan jau radināti pie citām CSDD taksēm, kad ik gadu ļaujam pašūpot mašīnu 2 metrus virs zemes. Arī tad CSDD labpatīkas paņmet pāris eiro par spīdīgas uzlīmes izdruku un pašu uzlīmi. Šis nelielais rūpals gan kaut kad minētajam kantorim drīz beigsies, tāpēc laikam nākas meklēt citus vieglās peļņas ceļus.
Pirms maksāšanas gan būs jāveic pāris it kā vienkāršas darbības, lai elektrisko stāvdrāzi reģistrētu. Ir jāveic elektriskā stāvdrāža fotosesija, kā arī jāievada pāris datu laukos informācija par tā modeli un jaudu. It kā nekas pārdabīgs, bet uzmanīgi jālasa, ko tieši no manis sagaida.
Ar ražotāju un modeli tieku galā samērā vienkārši, jo tas ir CSDD lietotnei zināms, pēc tam nākas ievadīt izgatavotāja numuru un censties uzminēt motora jaudu. Motora jaudu jau nu gan CSDD varēja paņemt no ražotāja datiem, bet nebūsim sīkumaini.
Vismaz man nedaudz mulsinoša izvērtās sadaļa, kas pieprasa fotogrāfijas ar jaudu, ātrumu un izgatavotāja numuru. Uz paša skrejriteņa bija tikai uzlīme ar izgatavotāja numuru, to arī nofotografēju, pievienoju arī kopskatu un nosūtīju reģistrēšanai. Cerība bija, ka pietiks ar jaudas datiem, ko jau izvadīju attiecīgajā lauciņā.
Bet nē! Pēc aptuveni četrām stundām saņēmu e-pastā mudinājumu doties uz CSDD lietotni, lai papildinātu informāciju. Lieki piebilst, ka CSDD lietotne neļauj labot vai pievienot papildu informāciju, tāpēc turpināju saraksti ar CSDD e-pasta formātā.
OK, labi, mani ir izgriezta ražotāja uzlīme, kas bija uz elektriskā stāvdrāža iepakojuma, tur ir gan sērijas (ražotāja) numurs, gan maksimālais ātrums. Jā, jaudas tur nav, bet, kā izrādās pāris minūtes vēlāk, tas vairs nav būtiski.
Mī un žē, arī šī uzlīme nebija gana laba. Bet te vairs no CSDD puses nav runa par jaudām, bet gan par sērijas (ražotāja) numuru. Lieki piebilst, ka šo sērijas (ražotāja) numuru esmu jau iebakstījis attiecīgā reģistrācijas ailē un arī fotogrāfiju ar sērijas (ražotāja) numuru pieliku CSDD lietotnē jau pašā pirmajā solī.
Kā likumpaklausīgs pilsonis metos darīt to, ko man stingri rekomendē. Lai lasītājiem nav pārpratumu, stāvdrāzis ir piesaistīts pie kundzes viedtālruņa, tāpēc te pamainās viedās ekosistēmas, bet tas laikam nav dikti būtiski šajā ņiguņegā. Būtiski ir tas, ka man ir izdevies jau vismaz ceturto reizi CSDD nosūtīt informāciju ar stāvdrāža sērijas numuru.
Ap šo laiku jau sāk nākt prātā Kurta Vonnegūta daiļrade, kur ārpuszemes civilizācijas pārstāvis, kas bija ieradies uz Zeme mācīt tikt galā ar kariem un vēzi, kādam ģimenes galvam ziņoja par to, ka viņa māja deg. Diemžēl valodas barjera (marsieša valoda bija dejošana un piršana) šim kungam izraisīja negācijas un viņš ar golfa nūju nosita ārpuszemes civilizācijas pārstāvi, kamēr māja ar visiem radiņiem nodega līdz pamatiem.
Ceru, ka grāmatas fragmentu izdevās gana precīzi atsaukt atmiņā, jo biju nedaudz norūpējies par to, vai man nāksies ko līdzīgu izpildīt pie Jelgavas CSDD, lai beigu galā tiktu pie tās nolāpītās uzlīmes uz stāvdrāža.
Jāatzīst, ka ar to arī sarakste ar CSDD beidzās. Un izskatās, ka beidzās laimīgi. Pie savas uzlīmes vēl neesmu ticis, bet vismaz tagad CSDD lietotnē redzu, ka reģistrācija ir veiksmīga un uzlīme tiek gatavota sūtīšanai. Iespējams, šāda rūpība un uzcītīga sarakstes veikšana e-pastā ar katru tādu grūtgalvi kā mani CSDD uzliek zināmu administratīvo slogu, kas arī vismaz daļēji atspoguļojas pakalpojuma šķietamajā dārdzībā.
Atzīšos, ka nebiju šī procesa sākuma daļā nekāds zelta gabaliņš, bet pēc labākās sirdsapziņas un saprašanas pievienoju visu man prasīto un pieejamo informāciju. Iespējams, ka šoreiz paši CSDD ir likuma burta ķīlnieki, jo tiek vēlēts (vismaz sākotnējā sarakstē) uz paša stāvdrāža meklēt uzlīmētus datus, kas tur, visticamāk, nebūs ne manam modelim, nedz arī citiem skrejriteņiem. Diez vai kāds ražotājs būs ņēmis vērā mūsu likuma prasību, vienuviet norādot gan sērijas numuru, gan ātrumu, gan arī jaudu.
CSDD laikam vai nu nāksies uz kaut ko pievērt acis vai uzlabot savas sistēmas. Jau sākumā norādīju, ka mans stāvdrāža modelis CSDD ir zināms, attiecīgi varēja arī nepaslinkot un iekopēt savās Excel drop-down tabulās konkrētā braucamrīka jaudu un ātrumu, lai pēcāk nav jāvajā visādi vidusskolas fiziku bastojušie, kuri neatšķir jaudu no sprieguma.
Beigu beigās aptuveni pusotras darba dienas laikā man piešķīra skrejriteņa reģistrācijas numuru. Pārējais viss ir atkarīgs, visticamāk, no mūsu pārmetumiem bagātā Pasta pakalpojumiem. Man gan ir sajūta, ka jau sākotnēji iesniedzu visu nepieciešamo informāciju, vētrainā e-pasta sarakste bija lieka abām iesaistītajām pusēm.
Kāds tad kopumā ir šis pasākums? Sarežģīts? Laikam nedaudz. Satraucošs? Droši vien jā. Dārgs un drīzāk bezjēdzīgs? Uz to lai katrs atbild pats sev.
Mjā. Laikam būtu jātaisa online aktivācija – kad pirmo reize pēc izpakošanas skūteris tiek ieslēgts, tas noorientējas ka atrodas LV, no globālās DB saņem CSDD serveru nosaukumus un pats piesakās, sak, te nu es esmu, šitik jaudīgs un mans SN ir šitentāds, tik jāievada savs vārds un kartes numurs (saņemto sodu apmaksai, saprotams). Un tas pats pēc katra factory reset (lasīt – īpašnieka maiņas).
Par katru factory reset būs CSDD jāātpogā 25€.
Doma laba, bet nereāla. Lai tas tā notiktu, tam pirkumam jābūt ar specifisku elektroniku. Bet ražotāji tādas neparedz.
Es tik ļoti gaidu kad tas kurš nozaga manu skūteri ies reģistrēt un sapratīs, ka jau ir piereģistrēts… nu tāda ļoti naiva cerība
sen jau detaļās aizgājusi bača un rāmis pārkausēt naglās, kuras tavas jaunās dzīvokļas turvis tur kopā.
Man laipni aizliedza reģistrēt savu skūteri, jo tas bija pārāk jaudīgs. Jāatceras, ka var reģistrēt tikai tad, ja motora jauda ir līdz 1 kW
Ir OK. Izdevās piereģistrēt vienu stāvdrāzi, kas bija veikalā.
Tieši šodien atbrauca uzlīme. Visai liela, vertikāli jālīmē pie stūres statnes, balta uzlīme ar melnu numuru un pamatīgu pretviltošanas blingblingu.
Vai elektroskrejriteņu vai velorikšu katogorijā ietilpst arī elektrovelosipēds?
Nav bijusi vajadzība reģistrēt evelo, bet cik atceros, tad evelo ir līdz 25 km/h un līdz 250W Eiropā. Tad to reģistrē kā parastu velo iekš CSDD.
Tā tas tiešām ir. Ar vienu lielu bet. Daudziem evelo jau lietošanas instrukcijā ir atrodams darbību apraksts, kas jaāveic lai šo 25kmh ierobežojumu atslēgtu. Tur, protams, ir piebilde, ka lietotājs pats atbildīgs par šīs darbības legalitāti. Par ierobežojuma atslēgšanu nekādi lieli sarkani burti uz displeja neparādās un to var konstatēt tikai ar testēšanas aparatūru.
Ja uz braucamā šīs informācijas par jaudu un ātrumu nav, tad reģistrācijai nekādas jēgas. Dabon kaut kur bildi ar pareizajiem parametriem ( kaut vai no ebaja) un piereģistrē jebko.
Interesanti, ko darīs atsaldētie vienratisti ar saviem no 25km/h krietni uz augšu? Tiem līdz šim noteikumi neeksistēja vispār nekādi. Lido jebkur, jebkādā ātrumā, un pajāt visus.
Tie jau ir mopēdi. Tad attiecīgi arī jāreģistrē.
Monorats nav skrejritenis. Un tas arī nav ļoti izplatīts lv. Un domāju ka to nevarēs pat notvert já izdomās arī tiem reģistrāciju. Bet vispār šito murgu izdomāja dēļ tiem smerdeliem, kas taisīja problēmas ar īres stavdraziem. Un nu cieš godīgi skrejrata īpašnieki.
“Stāvdrāxis” kautkāds ārprāts.Žargonā drazties nozīmē nodarboties sr rupju seksu.Kautkas stulbs.
drāzties atgriezenisks 1. konjugācijas darbības vārds Locīšana
1.Ātri, steigā skriet.
miltīt, nesties, vicot, diegt.
1.1.Ātri braukt.
1.2.Ātri virzīties (piemēram, par vēju, arī par priekšmetiem).
2.vulgārisms Mīlēties, veikt dzimumaktu.
kuksnīties, nomest koku, mīlēties, nogrūsties.
Tulkojumi sleep together, roll in the hay, love, make out.
Es domaju masas kam ir power scooter vnk liks mīksto. Jo daudziem power scooter respektivi ar vairāk kā 1 kw bija jau pirms šī likuma pieņemšanas. tad vini vareja piedalities satiksmē un pieredze rāda ka power scooter īpašnieki lieto moču gear līdz ar to nav tie kas sagādā problēmas.
Likums ir uztaisits maksimāli mīksts un pieskaņots lai izpatiktu bolt un citiem scooter iziretaju kantoriem , bet izēstu no satiksmes cilvēkus kam ir personīgie scooter.
tādas mums tās zaļās tendences.
prātīgāk tak ir atbalstīt bolt biznesu nevis vietējos cilvēkus.
Man interesē praksē kā menti spes izkontrolet registrāciju.
rēķinies brauc pa celiņu neregistrēts scooter lietotājs pilnā moto ekipējumā. uzpeld menti uz velo. Power scooter īpašnieks ieliek otrajā ātrumā uz 45 km h vnk aizbrauc prom vai arī paņem offroad mežā.
Celiņa taisnā posmā policija zaļās vestēs (redzamas pa lielu gabalu) uztaisa labirintu, ko nevar izbraukt uz pillu klapi. Nākas bremzēt un izdarīt izvēli – klausīt policijas darbinieka rīkojumam apstāties vai nē. Apbraukt pa zālienu – varbūt, bet tas nav garantēts. Offroad mežā ir drīzāk fantāzija, kur tur radīsies takas pa kurām var braukt. Griezt apkārt tiklīdz ierauga priekšā policiju un apbraukt ir vienīgais variants, kas strādā bez papildus problēmu radīšanas. Protams, vienkāršākais variants ir izpildīt prasības un turpināt ceļu.
are u shure nevar izbraukt uz 70 kmh ? pilnā gearā kuram būs lielākas traumas ? ķegļiem vai vai nopakotai biljarda bumbai ?
ja nu ja prasibas butu tik viegli izpildit tad jā. bet jā tavs domu gājiens jau ir pareizs ja uz velocelina ir patrula tad parmesties uz ielu ieklauties satiksmes plūsmā un tikt prom.
Prātīgs komentārs. 👍 Nav mana vaina ka mans Burunduks ar 3000khw jaudu bez slodzes attīsta 180km.st un ar slodzi 138km.st.
Lai gan tāda ātrumā esmu traucies tikai pirmajā testa reizē un trīs gadu laikā tik ātri neesmu vairs braucis..
Jo neesmu pašnāvnieks. Braucamais ir domāts braukt pa lauku ceļiem tam arī tika veidots.
Par 3000€ to pirkt nevar. Pirmkārt, tas ir dramatiski neparocīgs. Salocīt a veidā, tas joprojām ir milzīgs. Gaismas it kā ir, bet realitātē to nav.
Ātrums ir atkarīgs neviss no jaudas, bet no kontroliera stāv draza smadzenēm. Un ja netīk 25km.st tad mierīgi var iegādāties citu kontrolieri, kam nav nekāda ierobežojuma. Un stavdrazis jau skries 25km.st +
Bet ar to reģistrāciju viss ir garām. It sevišķi tas būs tiem, kam stavdrazis ir ar 1000khw + Un ko darīt man, kas savu stavdrazis ir būvējis pats? Visas detaļas pērkot no Ķīnas ražotāja, bet nekādā numura uz rāmja nav, jo tas arī ir pašu taisīts.
Pēterītis sagrampstijies kaut kadu informāciju un nu gudri runā virspusēji.
Ir variants – reģistrēt braucamo kā mopēdu un iegūt A tiesības.
Kas tās pa muļķībām rakstā ka izlādejušam e-skrejritenim nobloķējas motors?!! Tam ir maza magnētiska pretestība – tieši tā pat kā šim. Kontrolierim nav strāva ar ko bloķēt (eabs). Pratiņ nāc mājās. (Vairs neturpināju lasīt).
Uz uzlīmes – 7A discharge max. WtF. Tā varētu būt max uzlāde ja 21700 šūnas izmantotas.
Normali 36v nāk 13-17A kontrolieri. Baterijas 36v 10ah pakām paralēlē ir 15-20A nominālie ampēri un tā pat arī BMS.
Ja viņam ir 7A discharge tad peak tur ir 10-12A.
Viņam ir lielie riteņi – tur lai normāli ieskrietos vajag vismaz 20A ar 80kg svaru.
Decks priekš 16″ riepam ir pa zemu. Viņš ir tik pat augsts, jeb zems kā jebkurš 36v 8,5″ – 10″ riepām aprīkots e-skrejritenis. Tad rodas jautājums naaaah 16″ ja iebraucot bedrē vai nobraucot no 6-8cm apmales vat atsist/noskrāpēt priekšā decku.
Ja redzētu vēl viņi dzīvē būtu vēl kur piesieties.
Katrā ziņā galīgākais 30km range sūds pa tūkstošiem. Kur prāts tadu taisīt. Neviens normāls pat pa 700e tādu nepirks.
Visos ziņu portālos publicē šo relīzi, bet neviens “žurnālists” nepaprasa ziņas iesniedzējam, ko darīt ar skuteriem, ja tam ir pāri 1000w! Pirms diviem gadiem nopirku 1200w, oficiāli, veikalā. Un tad ko tagad? Pārkāpējs??
Sveiks, Andri! Sāksim ar to, ka šī nav relīze. Tas ir mūsu autora sagatavots pieredzes stāsts ar elektriskā skrejriteņa reģistrāciju. Otrkārt, ja esi nopircis ierīci, kas tehniski nav reģistrējama kā elektriskais skrejritenis (šajā gadījumā jauda pārsniedz 1000W), tad tālāk tā ir Tava atbildība piereģistrēt to kā citas kategorijas ierīci – mopēdu. Nu, vai arī turpināt braukt bez reģistrācijas un potenciāli atrauties sodus. Neredzu te nekādu problēmu.
2021.gadā pērkot šo skūteri nu nekādi tā nebija mana aplama rīcība, kā ‘problēma’ tā ir šogad, un mani izbrīna, kā šāda likuma norma var attiekties uz agrāk iegādātu preci, kura pirkta legāli veikalā, pat nav nozīmes tam, ka tas nebija lēti. Komentārs par mopēdu, aplams, citas konstruktīvās īpatnības, tas kā minimums ir aplams piedāvājums.
Nav aplams. Ja Tava ierīce neatbilst elektriskā skrejriteņa specifikācijai, tad tā ir reģistrējama kā citas kategorijas ierīce.
nākamais līmenis – tie ir agregāti, kuriem jau ir vin numuri, ko var salīdzināt eksūterim? varam šo beigt. aplis noslēdzies.
Zvanīju uz csdd. Nav reģistrējama citā kategorijā. Transporta līdzeklis ir nereģistrējams.
Uh, skarbi. Paldies par info!
Iespējams, izmaiņu autori nezināja par šādu braucamo esamību, bet ‘automātiskais atbildētājs’ vadās pēc tā, kas ir rakstīts. Ja tas ir apzināts solis – tad tas ir tas pats, kas nereģistrēt auto ar noteiktu jaudu, jo….tādu taču nevienam nevajag.
+vēl, kā tad autors to gatavoja? ja uzrunāja Satiksmes ministriju un CSDD, tad bija jābūt loģiskam jautājumam “aiz komata”, un kā ar 1000+w agregātiem. Bet tas jau tā, pieredzes stāsts pie 1000w beidzas.
Pieredzes stāsts ir par elektriskā skrejriteņa kategorijai atbilstoša braucamrīka reģistrāciju. Tāds arī bija šī raksta galvenais mērķis. Mēs negribam šajā rakstā sabāzt visas citas iespējamās un neiespējamās pārvietošanās līdzekļu kategorijas.
papētiet, ja protams par to ir interese. Visi gali ūdenī beidzas ar elektroskūteriem jaudā 1000w, viss kas pāri – kaut liec bēniņos. Nav nekādu “citu pārvietošanās” līdzekļu kategoriju elektroskūteriem. Tā no Jūsu puses ir otrā aplamība par ko miniet. Manā gadījumā – es no iekšdedzes agregāta zaļā kursa pēc pārkāpu uz šo..un še Tev. Jākāpj atpakaļ uz benzīnu. Forši.
Kāpēc? Reģistrē kā mopēdu atbilstoši sava braucamrīka specifikācijai un brauc tālāk bēdu nezinādams. Kur problēma?
ir kāds pozitīvs precedents?
rated power 600W, peak power 1100W, legāli iegādāts lv veikalā,
tika tīšām un speciāli meklēts mazākais un ar amortizatoriem
p.s.
CSDD samaksu iekasēja, bet pat rindiņu e-pastā negrasās atsūtīt,
ka uzlīmes nebūs. gaidu ar maisu jau ceturto nedēļu.
ir pozitīvs precedents –
pēc mēneša ilgas gaidīšanas saņēmu pastkastē atteikuma vēstuli,
kurā pusi no A4 lapas aizņēma dažādu MK noteikumu punktu pieminēšana
ar sekojšu atteikuma iemeslu:
pēc publiski pieejamās informācijas man esot dzimumloceklis,
no kā izrietot, ka es esot izvarotājs.
atteikumu varot apstrīdēt 30 dienu laikā CSDD S.Eizenšteina 6.
devos uz turieni, kur noskaidrojās:
1. klātienes reģistrēšana notiek tikai reizi nedēļā – ceturtdienās 13:00 līdz 16:30
2. uz stenda pārbauda vai neskrien ātrāk par 25 kmh
3. vizuāli pārbauda uz motora(iem) uzrakstīto jaudu,
kuru summa nedrīkst pārsniegt 1kW
(manam aparātam bija tikai sērijas nr, bez ražotāja tehnisko datu uzlīmes)
p.s.
divus no ~20 rindā, neizlaida jaudas pārsniegšanas dēļ,
reģistrēt kā mopēdu neesot opcija,
ieteica samainīt motorus uz knapākiem vai pilnpiedziņu pārtaisīt par mono
Pēc šī raksta izlasīšanas.. reāli novērtējis savas spējas un iecietības pakāpi nolēmu iet vieglāko ceļu. Aizbraucu uz CSDD reģistrēt klātienē. Viss process,ieskaitot gaidīšanu rindā, aizņēma zem 15min, 9,1eiro un uzlīme uz reiz rokā.