Sniega tīrīšana no ceļiem ir viens no primārajiem ceļu uzturētāju darbiem ziemas sezonā. Visiem pa priekšu dažādos inovatīvos risinājumos auto jomā turpina soļot Norvēģija, kas elektrisko kravas auto testē arī kā sniega tīrītāju.
Norvēģijas ceļu pārvaldes pārstāvis Bjerns Laksforsmo intervijā izteicies, ka viņi ir ļoti apmierināti ar rezultātiem izmēģinājumos, kas veikti netālu no E6 autoceļa, Dovrefjellas kalnu rajonos, kā arī tieši uz E6 ceļa valsts vidienē. Norvēģi ir vieni no pionieriem pārejā uz elektroauto un ceļu pārvaldes pārstāvis norāda, ka, lai valsts izpildītu savus klimatneitralitātes mērķus, Norvēģijai jārod veidi kā samazināt emisijas arī sarežģītākajos darbos uz ceļiem, tostarp sniega tīrīšanā.
Ja runājam par pašu mašīnu, tad tā ir speciāli sagatavota šim mērķim un izmanto Volvo FH kravas auto šasiju, bet to būvēja šveiciešu uzņēmums “Designwerk Technologies AG”. Mašīnai ir iespaidīga akumulatoru kapacitāte – auto ir 1000kWh akumulators, projektētājiem solot 500-600 kilometrus ar vienu uzlādi, tiesa, ar piebildi, ka faktiskais nobraukums un enerģijas patēriņš ir būtiski atkarīgs no sniega apstākļiem.
Pēc nedēļu gariem testiem norvēģi ir apmierināti ar redzēto – mašīnas patēriņš, tīrot sniegu aukstos, vējainos laikapstākļos ir ap 182kWh/100km, bet, ja ir tik liels akumulators, tad arī šāds patēriņš ļauj iztīrīt pietiekami garus ceļaposmus.
Norvēģijā šis ir otrais mēģinājums izmantot elektriskos transportlīdzekļus ceļu uzturēšanai ziemā. Iepriekš viņi Tronheimas pilsētā testēja elektriskos risinājumus gājēju ietvju tīrīšanai, bet tika izdarīti secinājumi, ka konkrētajam agregātam ir pārāk mazs akumulators un tas nespēj izdarīt tik daudz, cik vajadzētu.
Jo opposite piston engine effektivitāte tuvinās degvielas šūnas (fuel cell) līmenim, bet cena ir kā parastam iekšdedzes dzinejam.
https://static1.squarespace.com/static/614cd7aa4d8a50644856bd06/t/64cbdd7e97cc570110803224/1691082117747/2023_0309_Achates+Power+H2+Opposed+Piston+Engine.pdf
Tapec atrak jaatsakas no baterijam.
Nu ja tīra ceļu ko pirms tam notīrīja diesel tractor (kā redzam bildē) tad jau sūdzēties nav par ko. Bet ja ir jātīrā ap 0.5-1m tad jau kā raksta ražotājs “faktiskais nobraukums un enerģijas patēriņš ir būtiski atkarīgs”
Šis man patīk: “Norvēģijai jārod veidi kā samazināt emisijas arī sarežģītākajos darbos uz ceļiem, tostarp sniega tīrīšanā.”
Un kad Norvēģija plāno atteikties no naftas eksporta, lai Norvēģijas nafta neradītu emisijas un nepiesmirdinātu pasauli?
Vai tad viņi raksta par visas pasaules ceļiem, t.sk. tiem kur sniega nekad nav bijis? Tak jau par saviem.
Šis bija domāts no Skābenes puses, ja nemaldos:
https://www.norskpetroleum.no/en/economy/governments-revenues/