Web Analytics
More
    Reklāma

    Dronu piloti lidojumus varēs pieteikt arī gaisa kuģu jeb dronu pārvaldības un uzraudzības sistēmas mobilajā lietotnē

    Jaunākie raksti

    Līdz ar bezpilota gaisa kuģu jeb dronu pārvaldības un uzraudzības sistēmas informācijas sistēmas darbības sākumu dronu lietotājiem būs uzlabota pakalpojumu saņemšana valsts aģentūrā “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA), kā arī ērtāks lidojumu pieteikšanas un saskaņošanas process, savukārt kontrolējošām iestādēm – plašākas monitoringa iespējas. Dronu pārvaldības un uzraudzības sistēmas infrastruktūras izveidi īstenojis informācijas tehnoloģiju uzņēmums SIA “ZZ Dats” – to ērti varēs lietot arī mobilajā lietotnē.

    Jaunā informācijas platforma drīzumā sāks strādāt un būs kā pamats Latvijas gaisa telpas izmantošanas veicināšanai, kā arī līdz ar tās iespējām Latvijā attīstīsies dronu plašāks un ērtāks pielietojums. Sistēmu ikdienā praktiski izmantos dronu īpašnieki un lietotāji – kā fiziskas tā juridiskas personas, lai reģistrējoties, iegūtu šo īpašumā esošo gaisa kuģu marķēšanai paredzētos numurus, tālvadības pilotiem nepieciešamo kvalifikāciju, pieteiktu lidojumus, kā arī uzraugošās iestādes kā valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra”, Valsts policija, pašvaldības policijas, Valsts robežsardze, Nacionālo bruņoto spēku Militārā policija u.c.

    Reklāma

    “Vēl pirms dažiem gadiem dronu bija salīdzinoši maz, bet strauji augusi to popularitāte, un, neatkarīgi no tā, vai dronu rotaļājoties paceļ bērns, vai drons pilda kādus profesionālus uzdevumus – fotografē, filmē vai pat pārvieto sīkpakas u.c., šim procesam jābūt drošam. Nereti ir gadījumi, kad drons lidojuma laikā nespēj tālāk pildīt savu uzdevumu, ir ielidojis neatļautā zonā u.tml., vai pat nesankcionētu lidojumu dēļ vajadzējis apturēt satiksmi starptautiskajā lidostā “Rīga”. Turpmāk daudz lielāku to lidojumu drošumu sniegs jaunā bezpilota gaisa kuģu pārvaldības un uzraudzības informācijas sistēma. Svarīgi, ka pirms tās izveides arī 80% Latvijas dronu nozares pārstāvji aptaujā apstiprināja, ka nepieciešama moderna un ērta vienota informācijas platforma. Lai sistēma būtu efektīva, nepieciešams nodrošināt ērtu, uzticamu un liela apjoma datu apmaiņu starp dronu lietotājiem, pakalpojumu sniedzējiem un ar šo jomu saistītajām iestādēm, kopumā uzlabojot civilās aviācijas lidojumu drošumu. Sistēmas izveidē mums šī bija unikāla pieredze, jo vajadzēja pamatslāni open street map papildināt ar tādiem karšu slāņiem kā topogrāfiskā karte, satelīta karte un ortofoto karte. Tās vajadzēja savietot tā, lai katra ģeogrāfiskā zonā, kas kartē tiek attēlots kā vēl viens slānis, kur noteikti, piemēram, ierobežojumi vai aizliegumi, būtu salīdzināma ar zemes kadastra numuru, kuros ļoti precīzi varam noteikt ģeogrāfisko zonu atrašanās vietas un tās norādīt jaunajā sistēmā. Šī karte ir izmantota arī par pamatu lidojumu operāciju pieteikšanai, kur ņemot pamatslāni, karšu slāni un ģeogrāfisko zonu slāni lietotājs var iezīmēt ģeometriju jeb poligonu, kurā veiks savu lidojumu. Esam gandarīti, ka jaunajā sistēmā izdevies izstrādāt plašāku funkcionalitāti, nekā līdzīgiem analogiem citās Eiropas Savienības valstīs,” pieredzē dalās SIA “ZZ Dats” direktors Edžus Žeiris.

    “Jaunajā sistēmā būs redzama ģeogrāfisko zonu karte, piemēram, lai redzētu noteiktos ierobežojumus un varētu pieteikt un saskaņot drona lidojumu, bet, piemēram, virs starptautiskās lidostas “Rīga” lidojumi ar bezpilota gaisa kuģiem ir īpaši jāsaskaņo ar VAS “Latvijas gaisa satiksme”. No 2025. gada drona pilota pienākums būs pirms lidojuma lietotnē pārbaudīt, vai attiecīgajā zonā nav kādas izmaiņas, vai drīkst tobrīd lidot – pašlaik šī informācija ir pārbaudāma www.airspace.lv . Savukārt bezpilota kuģu lidojumu uzraugošās iestādes varēs tīmekļa vietnē vai lietotnē pārliecināties, kuri droni ir pieteikti lidojumam un attiecīgajā zonā drīkst atrasties, attiecīgi reaģēt, ja notiek nesankcionēts drona lidojums. Vecākiem būs jārēķinās, ka arī bērnam uzdāvināta drona pacelšanai viņiem jāreģistrējas sistēmā. Nepilngadīgie no 16 gadu vecuma paši varēs iegūt drona ekspluatanta numuru un patstāvīgi reģistrēt drona lidojumu. Turklāt sistēmu ērti varēs lietot arī jebkurš ārvalstnieks, sistēmā izmantojot angļu valodu,” skaidro SIA “ZZ Dats” projektu vadītāja Marina Brēmane.

    Jāreģistrējas sistēmā visiem dronu lietotājiem, kuri pilotē vairāk nekā 250 gramus smagu dronu. Bezpilota gaisa kuģu ekspluatantiem (dronu lietotājiem, kuru vārdā tiek veikts lidojums) ir jāreģistrējas un drons jāmarķē ar reģistrācijas procesā iegūto numuru. Savukārt, ja tālvadības pilots lidojumus veic cita ekspluatanta (fiziskas vai juridiskas personas) vārdā, tam ir jāpārliecinās, ka drons ir attiecīgi marķēts.

    Mazināsies dronu jomas radītie riski

    Valsts aģentūra “Civilās aviācijas aģentūra” koordinēs bezpilota gaisa kuģu jeb dronu pārvaldības un uzraudzības sistēmas vietnes saturu, nodrošinās lidojumu saskaņošanas plūsmu u.tml. Sistēma būs integrēta ar VAS “Latvijas gaisa satiksme” sistēmu, kā arī citu sistēmu īpašniekiem.

    “Jau kopš dronu pirmsākumiem esam apzinājušies, ka bezpilota gaisa kuģu sistēmām nākotnē būs liela ietekme uz civilās aviācijas jomu. Ja savulaik civilās aviācijas jomas uzraudzība bija samērā ierobežota un attiecās uz šajā jomā strādājošajiem uzņēmumiem, tad līdz ar dronu popularitātes pieaugumu un to izmantošanu apzinājāmies, ka civilās aviācijas joma arvien plašāk mijiedarbosies ar visu sabiedrību. Ievērojot, ka civilās aviācijas joma ir specifiska ar savām prasībām, lai nodrošinātu augstu un nemainīgu civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošumu, sapratām, ka dronu izmantošanai ir jārada ērta un vienkārša sistēma, kas ļautu ne tikai vienkāršāk saprast, bet arī ērtāk izpildīt regulējuma prasības – tostarp veikt reģistrēšanos, iegūt nepieciešamo kvalifikāciju un atļaujas, kā arī atbilstoši saskaņot lidojumus, kur tas nepieciešams. Ņemot vērā mainīgo normatīvo regulējumu bezpilota gaisa kuģu izmantošanai, apzinājāmies, ka dronu lietotāji pārkāpumus pieļāva nezināšanas vai sarežģītās lidojumu saskaņošanas dēļ. Izveidotā sistēma ļaus daudziem bezpilota gaisa kuģu lietotājiem iznākt no ēnas jeb gaisa telpu izmantot droši. Tas vienlaikus veicinās izpratni, kā arī mazinās dronu jomas radītos riskus pilotējamai aviācijai un sabiedrībai kopumā,” pauž valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” direktors Māris Gorodcovs.

    Lietotāji varēs izmantot divu veidu reģistrāciju – pirmkārt, izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras vienoto pieteikšanās moduli, tādējādi kļūstot par verificētiem lietotājiem, vai veicot manuālo reģistrāciju un sistēmā autorizējoties izmantojot, lietotājvārdu un paroli, kā arī divu faktoru autorizāciju. Šajā gadījumā lietotājiem, lai piekļūtu pilnvērtīgai sistēmas funkcionalitātei, būs nepieciešams papildus verificēties.

    Bezpilota gaisa kuģu pārvaldības un uzraudzības sistēmas vietnē būs iestrādāts mācību modulis, kurā dronu pilotēšanai varēs gan iziet apmācības, gan iegūt, piemēram, apliecinājumu par sekmīgu tiešsaistes apmācību pabeigšanu.

    Bezpilota gaisa kuģu jeb dronu pārvaldības un uzraudzības sistēmas informācijas sistēmu izmantos arī Civilās aviācijas aģentūras atzītās struktūras, lai nodrošinātu teorētisko zināšanu eksāmenu norisi un tālvadības pilotu vietā nodotu informāciju CAA par veiktajām apmācībām.

    Sistēmas izveides nosacījumi paredz

    Vienotas informācijas sistēmas izstrādes un ieviešanas mērķis ir uzlabot gaisa satiksmes drošumu un samazināt riskus – traucētus komercaviācijas un vispārējās aviācijas gaisa kuģu lidojumus saistībā ar neautorizētu bezpilota gaisa kuģu (dronu) lidojumiem lidlauku tuvumā. Ne mazāk svarīgs mērķis ir veicināt komunikāciju starp dronu lietotājiem, pilotējamās aviācijas pārstāvjiem, sabiedrību, uzraugošajām iestādēm un citiem Latvijas iedzīvotājiem.

    Platformas pamatā ir datu apstrāde par dronu operācijām, kas nodrošinās pakalpojumu pieteikšanu, saņemšanu un informācijas apriti digitālā formā. Tādējādi tiks nodrošināta ātrāka pakalpojuma saņemšanas, informācijas pieejamības un informācijas apmaiņas iespēja bezpilota gaisa kuģu tālvadības pilotiem un sadarbības iestādēm.

    SIA “ZZ Dats” 2022.gadā  uzvarēja valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra”  ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda atbalstu izsludinātajā atklātajā iepirkumu konkursā par bezpilota gaisa kuģu pārvaldības un uzraudzības sistēmas informācijas sistēmas infrastruktūras izveidi.

    ZZ Dats ir 100% Latvijas uzņēmums, kas dibināts 1995. gadā, un kopš darbības sākuma tā galvenie darbības virzieni ir Vienotā pašvaldības sistēma, mākoņskaitļošana un oriģinālprogrammatūras izstrāde, ieviešana un uzturēšana, sniedzot pakalpojumus Latvijas pašvaldībām, valsts iestādēm un komercuzņēmumiem.

    ZZ Dats aktīvi darbojas tīmekļa risinājumu un elektronisko pakalpojumu izpētes un izstrādes jomā, īpašu uzmanību veltot biznesa procesu elektronizācijai, sistēmu drošībai, kvalitātei un lietotāju apmierinātībai.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    13 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Parasts latvietis
    11.12.2023 13:18

    Man ,, patīk,,, kad par gaisa kuği sāk jau dēvēt 250 gramus vieglu plastmasas rotaļlietu..manā izpratnē lidaparāts =lidaparāts , un kuğis =kuğis , vismaz pustitānika izmērā , neba katra peldoša tupele , vai veljovairāk -lidmodelis.

    Biteme
    11.12.2023 13:33

    Kad tas 250gr. negaisa nekuģis nonāk gaisa kuģa dzinēja turbīnā vai ar saviem radiosakariem lien iekšā kur to negaida – droši vien sekas var būt lielākas par tiem nieka gramiem.

    Krotow
    11.12.2023 13:58
    Reply to  Biteme

    Tāpēc lidojot izmanto veselo saprātu. Nevis lido RIX skrejceļa taisnē. Piekrītu ka idioti par galvas tiesu jāsaīsina. Taču tāpēc nav jāsabojā hobijs tiem, kuri ar galvu daudzmaz draudzējas.

    Sergejs
    11.12.2023 14:23
    Reply to  Krotow

    Piekrītu, arī esmu vesela saprāta pielietojuma piekritējs.
    Vienīgā bēda kā vienus no otriem atdalīt? Tāpēc arī cieš visi, pārsvarā gan tie kas to saprātu izmanto un neko nepārkāpj, jo atsaldētam tāpat viss po un “no brain-no fear”

    Krotow
    11.12.2023 14:36
    Reply to  Sergejs

    Atsaldētos taču var noteikt pēc atkārtotiem parkapumiem, vai ne? Kriminālsodi ar brīvības atņemsanu arī nav atcelti. Lai domā. Jau sen ceru, ka sāks sēdināt par debilismu.

    Rudolfs
    11.12.2023 14:48
    Reply to  Krotow

    Acīmredzami cena, ko varētu nākties maksāt šādu idiotu pārkāpumu dēļ, ir pārāk augsta.

    Parasts latvietis
    11.12.2023 16:14
    Reply to  Biteme

    Kurā vietā tu izlasiji, ka es apstrīdu kaitējumu kuru var nodarīt ,,negaisa kuģis,, ? Problēmas ar uzrveri ?

    pienene
    11.12.2023 14:38

    Man ļoti patīk dji pieeja lidojumiem. Ja ir kādi ierobežojumi, (piemēram, sarkanā zona) drons tevi brīdinās un pat nemēģinās lidot. Tāpat ja tu mēģināsi ielidot sarkanajā zonā, drons to vienkārši nedarīs. apstāsies un lidos atpakaļ. Tāpat obligāti ir jāatjauno kartes ik pa laikam. Bija situācija, kad nebiju atjaunojis karti pirms atvaļinājuma, man drona aplikācija teica, ka es varu vēl X reizes lidot pirms tā funkcija tiks atslēgta līdz es atjaunošu kartes. Noteiktās zonās, kur ir ierobežojumi (piemēram, nedrīkst pacelties virs noteikta augstuma) dji drons nepacelsies augstāk.

    Kaspis
    11.12.2023 15:14
    Reply to  pienene

    Vislabāk ir, kad mēģini palast kkur, bez telepona tīkla. Nevari atjaunot nedz kartes, ne aizmirsto paroli, ne palidot vispār))

    Krotow
    11.12.2023 15:36
    Reply to  pienene

    Līdz brīdim, kad vajadzēs apsekot mājas pakšus u.tml., taču drons necelsies, jo kāda nezona būs puskilometru par tuvu. Vai vnk nebūs mobilo sakaru un iesālies. DJI vispār ir (triple censored), jo 1) viņu aparatūrai pat firmwari nevar atjaunot bez obligātās komunikācijas ar “mammu”, 2) izteiktu “planned obsolescence” politiku dzelžu atbalstā (kas ir tēmā, zina) un 3) par maskēto atbalstu Krievijai.

    Last edited 7 months ago by Krotow
    LAN
    12.12.2023 18:27
    Reply to  pienene

    Man gan nepatīk nopirkt tik dārgu rotaļlietu ar risku ka uzņēmums var ieviest papildus abonentmaksu par produkta izmantošanu

    Normunds
    11.12.2023 17:36

    Jau kādu laiku runā par šāda sistēmas izstrāde…. Kad tā būs beidzot gatava? Neizskatās, ka veiksmīgi sokās ar tās izveidi… :(

    Atis Halovīns
    11.12.2023 20:00

    Kā šī sistēma apturēs bīstamos idiotus, kas viņu nelietos? Vai tos, kas apzināti tos lietos ***orismam? Kārtējais birokrātu bezsakars, lai naudu izkāstu. Tāpat, kā SK.

    Reklāma