Japāņu autoražotājs Toyota ilgi un spītīgi turpinājis ūdeņraža degvielas šūnu attīstību vieglajām pasažieru mašīnām, taču nu arī Toyota lēmusi mainīt savu pieeju šajā jautājumā – ražotājs turpinās attīstīt šīs tehnoloģijas, taču ar galveno pielietojumu komerctransportā nevis vieglajās mašīnās, apstiprinājis Toyota tehniskais direktors Hiroki Nakadžima.
Pēdējo pāris gadu laikā, līdz ar jaunās vadības nākšanu pie varas, Toyota nostāja bezizmešu transportlīdzekļu jautājumā strauji mainījusies un autoražotājs steidz sadzīt atpalicību līdz konkurentiem elektroauto segmentā.
Zināmākais Toyota ūdeņraža projekts ir Mirai sedans, taču ražotājs atzīst, ka projekts beigu beigās nav veiksmīgs un iemesli tam ir dažādi. “Esam centušies ar Mirai, taču tas nav bijis veiksmīgs. Ir maz ūdeņraža uzpildes staciju un tās ir sarežģīti uzbūvēt, tāpēc Mirai nav iemantojis popularitāti,” saka Toyota pārstāvis.
Arvien izplatītāks kļūst viedoklis, ka ūdeņradis nav pati labākā opcija privātajam transportam, taču tas ir daudz labāks risinājums komerctransportā – šajā sektorā transportlīdzekļi ar akumulatoriem bieži vien ir nepraktiski, ņemot vērā milzīgo svaru un izmērus. Ūdeņraža komerctransports šķietami tiek uzskatīts par labāku alternatīvu.
Toyota gan pilnībā neatmet domu par ūdeņraža degvielas šūnu sistēmām vieglajos auto un ražotājs meklē risinājumus, kā komerctransportam izstrādātās sistēmas padarīt izmēros mazākas, lai tās potenciāli izmantotu arī privātā transporta vajadzībām.
Autoražotāja tehniskais direktors arī sniedza nedaudz plašāku komentāru par gaidāmajām jaunās paaudzes elektroauto baterijām, proti, cietvielu baterijām. Toyota jau kādu laiku attīsta šīs jaunā tipa baterijas, kas tiek uzskatītas par potenciālu izrāvienu elektroauto attīstībā, nodrošinot lielāku nobraucamo attālumu ar vienu uzlādi, lielākas uzlādes jaudas un zemākas izmaksas. Nakadžima saka, ka tās nonāks ražošanā ap 2027. vai 2028. gadu, bet sākotnēji tās būs ļoti dārgas, tāpēc to pielietojums varētu būt ierobežots augstas veiktspējas mašīnās. Laika gaitā cena, protams, kristos un piedāvājums paplašinātos. Tikmēr jau 2026. gadā Toyota ieviesīs jaunās paaudzes litija jonu baterijas, ražotājam bateriju paku padarot plānāku, ievērojami uzlabojot efektivitāti un citas īpašības, kas šos jaunos auto padarīs būtiski konkurētspējīgākus.
Lai Teslas aizietu masās Īlons Masks izbūvēja ātruzlādes pa visu valsti, un vēlāk pa visu pasauli. (Kas protams izmaksāja miljardus un līdz ar to Tesla bija ap 15 gadiem zaudējumus nesošs uzņēmums). Un ja atceratiea vēsturi, tad šīs uzlādes bija bezmaksas, priekš visām Tesla model S un X, Īlons solija uzlādes būs bezmaksas visām vislaiku. Bet kā prādījās vairāk Teslu, tad visām jaunajām jālādējas pa maksu.
Tas pats ir ar Toyotas H2 mašīnām, ja Toyota tiešām gribētu, ka viņu Mirai ir bestselleris viņiem vajadzēja pašiem būvēt uzpildes un ļaut pildīties bezmaksas, kādu laiku.
Tā teikt pārņemt Tesla stratēģiju, bet Toyota nepārņēma.
Tagad uzpilde Californijā maksā ap 20-25$ 1kg, ar ko var nobraukt 100km. Nav lēti.
Bet tagad ir tik daudz elektroauto un ātro uzlāžu, arī 800v baterijas kuras pa 20 minūtēm var uzlādēt, līdz ar to vairs Toyota nav argumentu par labu H2 auto.
Arī H2 auto maksā dārgāk, lai gan Toyota solija ka maksās kā hibrīds ap 25-30 t.
Nu tā arī sanāk, ka H2 fuel cell tehnoloģija priekš privātā transporta tā arī nav ieguvusi nekādu tirgus daļu un ies Windows phone ceļu:)
Japānā un D Korejā ūdeņraža uzpilde kādu laiku bija par velti , kā ir šobrīd nezinu, bet tas nekādi nepalīdzēja H automašīnām. Servisa intervāls ir 6000 km , atlikusī vērtība pēc garantijas laika ir praktiski nulle, H uzpildes staciju tīkls nekāds un servisu darbinieku saprašana par šīm mašīnåm arī gandrīz nekāda. Vairåkus gadus atpakaļ,Norvēģijå uzsprāga gaisā viena no četrām H stacijām , kā rezultātā tika aizvērtas ciet visas stacijas Skandināvijā . Cilvēkiem pēkšņi piederēja hlams kuru nevar lietot , bet par kuru tev vēl ir jāmaksā kredīts. Ūdeņradi kanniņā neieliesi un nepaglabāsi īpašiem gadījumiem.
Pat ja Japānā viss bija bezmaksas, auto cena ir kossmoss
Vecais mirai kas bija uz Priuss buvets maksaja 80’000$, tagad jaunais 55000$.
Pa tādu naudu cilvēki amerikā labāk paņem lielo f150 Fordu ar visiem navarotiem.
Jā – mirai ir tik praktisks ka pat aizmugurējos beņķus nevar nolocīt… :D
Pie reizes varēji uzrakstīt, ka Toyota uzbūvējuši prototipu vieglā auto dzinējam, kas darbojas ar amonjaku. Esot ievērības cienīgs panākums.
Amonjaks pie nopludes ir īpaši bīstams dzīvām radībām, no vikipedijas.
Parejie degvielas veidi laikam tomer nav tik bistami.
Amonjaks – no bīstamības viedokļa būs pāris pakāpes virs litija akumulatoriem.Veids kā kļūmes un nopietnākas avārijas gadījumā noindēt visus apkārtējos un noindēties pašiem.