AS “Sadales tīkls” ir noslēgusi viedo elektroenerģijas skaitītāju ieviešanas programmu, 1,1 miljonam klientu pieslēgumu visā Latvijā nodrošinot attālinātu un automatizētu patēriņa uzskaiti, plašu datu klāstu un citas priekšrocības. Vienlaikus pēdējo piecu gadu laikā īstenoti arī citi visaptveroši uzņēmuma darbības efektivizācijas pasākumi: ieviesti digitālas un automatizētas elektrotīkla pārvaldības risinājumi, optimizēti loģistikas procesi un darbavietu skaits, efektivizēts autoparks, kā arī ieviesti jauni klientu pašapkalpošanās digitālie risinājumi. Visu īstenoto efektivizācijas pasākumu ietekme ir aptuveni 40 milj. eiro ietaupījums ik gadu.
Īstenojot viedo elektroenerģijas skaitītāju programmu, pamatā izmantota PLC tehnoloģija jeb datu pārraide pa elektrolīnijām, tādejādi efektīvi izmantojot uzņēmuma infrastruktūru. Viedie elektroenerģijas skaitītāji uzlabo “Sadales tīkla” klientu pieredzi, ne vien atceļot vajadzību pašiem veikt patēriņa datu nolasīšanu, bet arī jebkurā laikā un bez maksas nodrošinot “Sadales tīkla” klientu portālā e-st.lv vai elektroenerģijas tirgotāja klientu portālā pieejamus elektroenerģijas datus – sadalījumā pa mēnešiem, dienām vai stundām. Šos datus ikdienā izmanto jau vairāk nekā 50% “Sadales tīkla” klientu – tie sniedz iespēju analizēt savus patēriņa paradumus un kļūt energoefektīvākiem, vairojot kopējo sabiedrības energopratību.
Programmas laikā jaunās paaudzes skaitītājs uzstādīts visiem “Sadales tīkla” klientu pieslēgumiem, izņemot atsevišķus privātīpašumā esošus objektus, kuros atkārtoti nav bijis iespējams iekļūt (mazāk nekā 1% pieslēgumu). Šo objektu īpašnieki ir aicināti sazināties ar “Sadales tīklu”, lai vienotos par skaitītāja nomaiņu.
“Īstenojot šo digitālajā transformācijā balstīto organizācijas darbības efektivizācijas un pakalpojumu pilnveides projektu, mūsu mērķis bija būtiski samazināt izmaksas, vienlaikus noturot un pat paaugstinot elektroapgādes pakalpojumu kvalitāti. Šodien ar pārliecību varam teikt, ka šis mērķis ir sasniegts. Mums ir Baltijā zemākie elektroapgādes pārtraukumu ilguma rādītāji uz vienu klientu gadā, ir īstenota visaptveroša procesu viedizācija, un jāatzīst, ka tikai šīs programmas ietvaros paveiktā dēļ Latvijā ir iespējama gan tik strauja pāreja uz atjaunīgajiem resursiem elektrības ražošanā, gan salīdzinoši konkurētspējīgs tarifs ar Baltijas kaimiņiem, neskatoties uz to, ka mums ir izteikti garāka tīkla infrastruktūra uz vienu iedzīvotāju nekā Lietuvā, un izteikti zemāks elektrības patēriņš nekā Igaunijā,” paveikto vērtē “Sadales tīkla” valdes priekšsēdētājs Sandis Jansons.
“Viedo elektroenerģijas skaitītāju ieviešanas programma ir viens no vērienīgākajiem pēdējo gadu digitalizācijas projektiem Latvijā – mērķtiecīga investīcija paša uzņēmuma digitālajā transformācijā, kā arī būtiskā darbības efektivitātes paaugstināšanā. Dati ir inovāciju un izaugsmes atspēriena punkts, svarīgs priekšnosacījums elektroenerģijas tirgus attīstībai. Arī pēc pilnīgas viedās uzskaites ieviešanas “Sadales tīkls” turpina attīstīt jaunus pakalpojumus, visai enerģētikas nozarei būtiskus darbības virzienus,” saka “Sadales tīkla” valdes locekle un klientu direktore Baiba Priedīte.
Aizvadītajos piecos gados “Sadales tīkla” darbībā ieviesta arī FLIR sistēma, kas ļauj automātiski lokalizēt bojājumus vidējā sprieguma elektrotīklā. Tas ievērojami samazina bojājumu novēršanas laiku un ļauj daudz efektīvāk atjaunot klientiem elektroapgādi avāriju situācijās. Elektrotīkla uzturēšanas speciālistu darba efektivizācijai ieviests digitāls rīks “Utility to go” (UTG) – lietotne, kurā pieejama informācija par aktuālo situāciju elektrotīklā un veicamajiem darbiem, ļaujot nepārtraukti sekot līdzi notikumiem tīklā un tūlītēji apmainīties ar nepieciešamo informāciju starp kolēģiem. Tādējādi automatizēta virkne darbību, ietaupot gan laika, gan papīra resursus tehnisko dokumentu izdrukai.
Lai pilnveidotu loģistikas procesus, renovēts uzņēmuma Loģistikas centrs, apvienojot sešas noliktavas, kas iepriekš atradās dažādās Latvijas pilsētās. Jaunizveidotais Loģistikas centrs digitalizē un centralizē elektrotīkla attīstībai nepieciešamo materiālu sagādes procesus, nodrošinot operacionālo izmaksu ietaupījumu līdz pat miljonam eiro gadā.
Tāpat uzņēmumā izveidota speciāli sagatavota elektromontieru brigāde spriegumaktīvo darbu veikšanai vidējā sprieguma tīklā. Inovatīvā pieeja, attiecīga tehnika un aprīkojums ļauj veikt tīkla darbus bez elektroenerģijas padeves atslēgšanas klientiem.
Minēto uzlabojumu ietekmē Latvijā panāktas par aptuveni 20% zemākas elektrotīkla uzturēšanas izmaksas uz vienu kilometru, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju. Vienlaikus Latvijā ir arī salīdzinoši augstākie elektroapgādes kvalitātes rādītāji. 2022. gadā vidējais laiks, kas klientam bijis jāpavada bez elektroapgādes (SAIDI), Latvijā bijis 220 min, kamēr Lietuvā 336 min, bet Igaunijā – 309 min. Tāpat Latvijā 2022. gadā bijis arī mazākais tehnoloģiskais patēriņš (zudumi) – 3,67% (Igaunijā 3,75%, Lietuvā 4,23%).
Klientu apkalpošanas uzlabošanai mājaslapā ieviests virtuālais asistents Valts, kas 24/7 sniedz klientiem atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem, kā arī izstrādātas jaunas interaktīvās kartes – piemēram, brīvās jaudas karte un jauna pieslēguma maksas karte, kas ļauj ātri noskaidrot aptuvenās jauna elektrības pieslēguma ierīkošanas izmaksas. Jaunums ir arī nesen ieviestais e-rīks elektrotīkla bojājumu pieteikšanai. “Sadales tīkla” apkopotie dati liecina, ka pašapkalpošanās iespējas e-vidē izmanto jau 99% uzņēmuma klientu, samazinot pieprasījumu pēc konsultācijām zvanu centrā vai klātienē.
Visu šo pasākumu īstenošana ļāvusi jūtami optimizēt uzņēmuma resursus, jo liela daļa darbību, kas iepriekš bija veicamas manuāli, tagad ir automatizētas. Tā ietekmē par apmēram 900 jeb vienu trešdaļu samazināts “Sadales tīkla” darbinieku skaits, par aptuveni 400 transporta vienībām samazināts uzņēmuma autoparks, kā arī par apmēram 40 samazināts uzņēmuma ēku skaits. Kopējais šo pasākumu finansiālais efekts nākotnē ik gadu veidos apmēram 40 milj. eiro ietaupījumu uzņēmuma darbības izmaksās.
Kam vajadzīgi viedie skaitītāji, ja tūlīt vairs nebūs nakts un dienas atsevišķa tarifa?
Says who?
Jaunie ST sadales tarifi no 1. jūlija
Lai ST varētu precīzi izskaitļot, cik kw no maniem saules paneļiem aizskrien pa taisno tavā skaitītājā nemaz netiekot līdz AST tīkliem , bet naudu no Tevis paņem par elektroenerģijas sadalīšanu :)
1. lai klientiem nebūtu reizi mēnesī jānodod skaitītāju rādījumi ?
2. lai ST nebūtu jāalgo vesela nodaļa visu skaitītāju regulārai apsekošanai un rādījumu pārbaudei?
Tas būtu viedais skaitītājs, ja viņam nebūtu attālināta piekļuve pie koeficienta pieregulēšanas pēc sirds patikas. Šobrīd tā ir legalizēta krāpšanas iekārta bez kontroles.
Tev pirms viņu skaitītāja ir pieslēgts sertificēts papildus savs skaitītājs? Ja nē, tad nefantazē un retāk klausies tirgus sarunas ;)
Pārbaudi skaitītāju pats pieslēdzot tikai vienu 100W lampiņu precīzi uz stundu un nolasi rādījumu.Jābūt 0,1kWh.
Tad jau krāpšanas shēmās jāvelk vēl līdzi Electrum, Enefit, utt., jo ST netirgo elektrību, bet tikai apkalpo infrastruktūru. Tā būtu pārāk liela šmuce ja nāktu gaismā ( tas nav piemēram kaut kāds Rīgas ūdens, kur paši ražo, tirgo, apkalpo ) un ST vieglāk ir pacelt cenu par infrastrukūras apkalpošanu ( kā redzi ) , nekā ampelēties ar
santīmiem
.Tikai tie skaitītāju mainītāji ir galīgi ne-viedi.
Nomainija skaitītāju vienam mazam veikaliņam. Īblis nepievilka klemmes, un veikaliņš gandrīz palika bez Neitrāla un ledusskapji gandrīz uzsāka sacensties ar kases aparātu un DVR, par to kuram lielāka pretestība un lielāku spriegumu izturēs. Latvenergo/STs līdz pēdējam nīdēja ka neesot viņu vaina. Lai gan degošā klemme bija viņu pusē skaitītājam.
no 1. jūlija varam izbaudīt darba augļus…
Man 3f skaitītājs pēdejo reizi mainīts… reāli sen ap 2008/09g varētu būt. Tāds liels, melns, pa pusei caurspīdīgs un mehānisks. Tolaik meistari teica ka sakas pāreja un ka nākamais man būsot visticamāk viedais un solīja jau 2019 gadā(ķip 10 gadu skaitītājam ir mūžs), Pienāk gada beigas -kovids…. Laikam pa mani aizmirsa! 2020 gada sākumā pats prasu man saka, ka tikai pa maksu var nomainīt jo bezmaksas ‘kvotes’ beigušās jau, atzīmēs mani uz nākamo nomaiņu kas varbūt šogad notiks, bet ja ne tad nakamgad man zvanīs. Es prasu vai sodi nekādi nebūs jo skaitītajs vecs un pēc nomaiņas termiņa sanāk man… Read more »
Dzīvē nekas nenotiek tāpat vien: magnētiņš pret epopeju:)
Pašam sen atpakaļ mainīja neviedo skaitītāju. Pēc nedēļas skatos ka tas stāv kā iemiets, ziņoju, atbrauca divi onkas un mēģināja man iestāstīt ka droši vien esot sabojājis skaitītāju. Ne velti tam iestāstītājam jau bija zila acs…
Man ūdens skaitītāju uzlika otrādi un tas griezās uz atpakaļu. Pēc mēneša zvanīju, atbarauca onka, apgrieza otrādi, noplombēja un palūdza nevienam nestāstīt! :D