Elektrifikācija pamazām notiek ne tikai vieglo pasažieru auto segmentā, bet arī komerctransporta sektorā, attīstoties elektriskajiem kravas auto. Zviedru uzņēmumi Scania un Northvolt sadarbojušies bateriju šūnu izstrādē un uzņēmumi sola ilgmūžību – šīs baterijas būšot derīgas lietošanai kravas auto līdz pat pusotram miljonam kilometru. Vieglo elektroauto segmentā “derīgas lietošanai” nozīmē, ka baterijas saglabājušas 70% no sākotnējās ietilpības, taču šis standarts pamazām tiek paaugstināts.
Abi uzņēmumi sadarbojušies jau kopš 2017. gada, cenšoties izveidot bateriju šūnas, kas būtu atbilstošas kravas auto vajadzībām. Abi ražotāji apgalvo, ka bateriju radītais oglekļa nospiedums ir tikai viena trešdaļa no tā, kādu rada citas līdzvērtīgas bateriju šūnas, kas paredzētas komerctransportam.
Pašas bateriju šūnas tiek ražotas Northvolt rūpnīcā Zviedrijas ziemeļos, izmantojot elektrību, kas iegūta hidroelektrostacijās, kā arī vēja radīto enerģiju. Tikmēr Scania jau šogad plāno atvērt bateriju rūpnīcu tuvu savai galvenajai mītnei Sedertaljes pilsētā. Tur Northvolt radītās šūnas tiks savienotas lielākās bateriju pakās, kas jau tiks sagatavotas ievietošanai elektriskajos Scania kravas auto.
“Sākot šo bateriju izstrādi, uzdevums bija sasniegt augstu veiktspēju, zemas lietošanas izmaksas, kā arī ilgmūžību. Izlēmām uzstādīt prasību, ka bateriju šūnām jābūt derīgām lietošanai pusotru miljonu kilometru. Testi liecina, ka šīs baterijas to spēj ne tikai sasniegt, bet var arī pārsniegt,” stāsta Scania valdes priekšsēdētājs Kristians Levins.