Web Analytics
More
    Reklāma

    Arī jaunais Toyota boss uzsvaru plāno likt uz ūdeņradi, tomēr tiks attīstīti arī elektroauto

    Jaunākie raksti

    Toyota valdes priekšsēdētāja amatā pirms dažām nedēļām stājās Kodži Sato, nomainot līdzšinējo uzņēmuma galvu Akio Tojodu. Jaunā vadītāja izteikumi liek domāt, ka Toyota kopējais kurss nemainīsies – Sato uzskata, ka Toyota nākotnes mugurkauls būs ūdeņraža automašīnas nevis ar akumulatoriem darbināmi elektroauto.

    “Mēs gribam būt droši, ka ūdeņradis joprojām ir pieejams risinājums. Mums vajadzīga ražošanas un transportēšanas ķēde. Ja mēs šajos jautājumos neredzēsim progresu, tad nevaram sagaidīt, ka palielināsies ūdeņraža lietošanas apjoms,” saka Sato.

    Tas gan nenozīmē, ka Toyota atteiksies no elektroauto. Nebūt nē – Sato uzskata, ka elektroauto spēlēs svarīgu lomu Toyota nākotnē, elektroauto, ūdeņraža auto un hibrīdiem papildinot citam citu. Toyota plāno attīstīt visas šīs tehnoloģijas un nelikt visas kārtis tikai uz vienu konkrētu tehnoloģiju, lai saglabātu iespējas piedāvāt dažādas tehnoloģijas dažādām vajadzībām, jo vajadzības starp tirgiem mēdz būt krasi atšķirīgas.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    32 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Krissss
    22.03.2023 12:50

    Liela atšķirība starp ūdeņraža auto vai elektroauto nav. Ūdeņraža auto vienīgi elektrību saražo no ūdeņraža ar ūdeņraža degvielas šūnām viss pārējais jau ir tiešī tāds pats.

    gunarros
    22.03.2023 13:46
    Reply to  Krissss

    Ūdeņradi var uzpildīt praktiski tāpat kā fosilo degvielu, līdz ar to atkrīt galvassāpes par uzlādes iespējām un ilgumu. Bez tam, attīstot ūdeņraža ražošanas un transportēšanas tehnoloģijas, nav izslēgts, ka varētu atgriezties pie domas par iekšdedzes motoru darbināšanas ar ūdeņradi tehnoloģijām, ja nu kas noiet greizi ar klasiskās uzlādes elektromobilitāti.

    Bērzs
    23.03.2023 11:03
    Reply to  gunarros

    Kamer nav tik daudz H2 uzpilžu staciju, ka fuel cell mašīnas nevarēs ražot sērijā vismaz virs 200k gadā tikmēr, timēr tās ir dārgas un tāpēc toyota ap 2025.gadu sola H2 iekšdedzes dzinēja Prius
    https://www.motor1.com/news/535002/next-toyota-prius-hydrogen-2025/

    AC/DC
    23.03.2023 17:37
    Reply to  gunarros

    Man turpretī ar EV atkrīt degvielas liešanas galvassāpes. Katru rītu pilna bača…
    Un papēti kā darbojas esošās H2 uzpildes stacijas. Tur knapi 5 auto pēc kārtas var apkalpot līdz ir ‘šluss’.

    Bats
    23.03.2023 17:50
    Reply to  Krissss

    Starpība ir un liela. Elektrība ir pieejama teju visur, ūdeņradis nav un nebūs. Elektrību es saražoju pats, lielu daļu gada braucu ar savu saules paneļu saražoto, turpretī ūdeņradi es ražot netaisos – kaut kā neprasās no 1kWh saražotas elektrības iegūt 0.3kWh ekvivalentu ūdeņraža, iztērējot vēl papildus naudu elektrolīzes iekārtai, kas nekad neatmaksāsies, tieši tā iemesla dēļ, ka katrs ar ūdeņradi nobrauktais kiometrs maksās 3x vairāk elektroenerģijas. Un nesakiet, ka jebkad Circle K varēs lētāk iepildīt ūdeņradi nekā ielādēt auto no rozetes. Produkts nevar būt lētāks par tā izejvielu, pat ja izejviela (elektrība) kļūst gandrīz bez maksas, uzpildes stacijai ir jānopelna, šoferim, kas ūdeņradi atved uz uzpildes staciju, riskējot ar savu un pusrajona dzīvību, arī jānopelna, pati 3:1 konversija no elektrības uz ūdeņradi nenotiek bez atpelnāmām investīcijām elektrolīzes infrastruktūrā. Tam visam ir apkopes un drošības pārbaudes, kuras veic cilvēki, kas par to saņem algas. Ūdeņradis uzpildes stacijā nevar un nevarēs konkurēt ar saules ražotu elektrību izmaksās, pat ja atradīs veidu kā pašu ūdeņradi ražot efektīvāk. Toyota ar ūdeņradi brauc arvien dziļāk grāvī un cer uz brīnumu, kas viņu atpalicību akumulatoru EV kaut kā nonullēs.

    Reinis Rozitis
    23.03.2023 18:07
    Reply to  Bats

    > Un nesakiet, ka jebkad Circle K varēs lētāk iepildīt ūdeņradi nekā ielādēt auto no rozetes. .. kas ūdeņradi atved uz uzpildes staciju, riskējot ar savu un pusrajona dzīvību, arī jānopelna

    Nevajag dramatizēt, tas tā histēriski izklausās .. braukā un braukās ar visādām cisternām.

    p.s. nesaprotu, kapēc daļai cilvēku ir tāda vēlme ar putām uz lupām pārliecināt par vienu vai otras tehnoloģijas kaut kādām neizmērojamām/neaizstājamām priekšrocībām, tas rada tikai vēl negatīvāku attieksmi tiem, kas ir skeptiski par konkrētā ceļa izvēli .. it kā nebūtu iespējas tām pastāvēt paralēli, tikt racionāli piemērotām dažādās situācijās.

    Bats
    24.03.2023 11:07
    Reply to  Reinis Rozitis

    Cik saprotu pretenzija ir pret izklāsta manieri nevis pret argumentāciju kā tādu. Ar visādām cisternām vest ūdeņradi nesanāks. Tas tiek transportēts saspiestā līdz 200 atmosfērām spiedienā. Pie tam neizbēgami daļa tomēr izplūst pa ceļam, blīves netur. Un šāda “cisterna” tipiski satur aptuveni 300kg ūdeņraža. Tad šis ūdeņradis ir jāsaspiež līdz 880atmosfērām, lai to varētu iepildīt mašīnā un ar to var uzpildīt ~65 automašīnas. Tātad dienā katrai ūdeņraža uzpildes stacijai vajdzēs vairākas šādas ūdeņraža piegādes. Jāņem vērā, ka pārsūknēt vienu ūdeņraža “cisternu” uz uzpildes stacijas tilpni aizņem aptuveni stundu un uzpildīt to ūdeņraža ražotnē aizņem aptuveni 3 stundas (Kalifornijas transporta pētījumu institūta ziņojums), kas ņemot vērā, ka ražšanas un uzglabāšanas infrastuktūra nedrīkst atrasties tuvu apdzīvotām vietām sprādzienbīstamības apsvērumu dēļ, un lielākie sprādziena riski ir tieši pārsūknēšanas laikā, padara nepraktisku un bīstamu ūdeņraža piegādi ar “cisternām” (faktiski vairāk pēc baļķvedēja ar vairāiem gariem baloniem baļķu vietā izskatās). Turpretī elektroenerģijas piegāde uzlādes stacijām ir atrisināma gauži vienkārši.

    Krotow
    22.03.2023 15:41

    Ņemot vērā elektro uzlādes infrastruktūras augšanas grūtības, reālakais variants būs elektroauto un ūdeņraža hibrīds ar 200 km akumulatoru un ūdeņraža dzinēju ar ģeneratoru. Vismaz līdz brīdim kaut kur tālā nākotnē kad tautas klases elektroauto akumulatoru nākamajiem 300..400 km varēs uzlādēt 5 minūtēs.

    REALAIS
    22.03.2023 16:17
    Reply to  Krotow

    60-80kw uzlādēt 5 minūtēs? Tur jau vajadzētu 1MW lādētāju, un ne vienu vien. Fizika jau nekur nepazūd. Tas noteikti nebūtu tā vērts finansiālā ziņā. Ja nu vienīgi parādās bez mz vai “kosmosa” tehnoloģija nākotnē.

    KKTK
    22.03.2023 18:02

    Es nekādi nesaprotu, pēc kādiem aprēķiniem viņiem tas sanāk izdevīgi? Vai viņi prognozē daudzkārtīgu bateriju cenu kāpumu (t.i. deficītu)?
    Un vēl, skaits nākotnē ir drūms. Viņu automašīnu izmēri tikai palielināsies, grīdā balonu nepaslēpsi, jāliek bagažniekā, kas pagarinās auto (lai būtu kaut kāds bagažnieks).

    REALAIS
    22.03.2023 21:24
    Reply to  KKTK

    Būtu loģiski, ka baterijas paliks tikai dārgākas nākotnē. Nevar taču rakt bez limita. Paskatās kādas ir vajadzības, lai izraktu tos resursus un cik ir šī brīža reālais % elektroauto pret visas pasaules auto skaita Tas man liekas ir diezgan pašsaprotami, ka visu pasauli ar baterijām katrā transportlīdzeklī nevarēs pavilkt ar esošo dizainu.

    Elektriķis
    22.03.2023 21:37
    Reply to  REALAIS

    “Esošais dizains” protams ir vājā vieta, bet nātrija akumulatori Ķīnā jau sāk parādīties. Arī H2 auto vajag varu un retos metālus, no dzelzs vien to nevar uztaisīt.

    Vilnis
    23.03.2023 10:55
    Reply to  Elektriķis

    H2 auto ir baterija bet tā ir pameram 1-2kw, lai uzglabātu bremzēšanas enerģiju un kad uzsāk straujo kustību.
    Attiecīgi ar šo bateriju apjomu var uzbūvēt ap 50-100 teslas ar 100kw bateriju. Vot i ietapījums.

    AC/DC
    23.03.2023 17:34
    Reply to  Vilnis

    Aha! Un fakts, ka H2 efektivitāte ir apmēram 3x sliktāka par bateriju EV… enerģija (un līdz ar to izmaksas) nav ierobežots resurss?
    Baterijas var pārdtrādāt ar ~95% efektivitāti. Līdz ar EV attīstību izrakteņu ieguves apjomiem ar laiku vajadzētu kristies.

    Reinis Rozitis
    23.03.2023 17:43
    Reply to  AC/DC

    > Līdz ar EV attīstību izrakteņu ieguves apjomiem ar laiku vajadzētu kristies.

    “Ar laiku” ir pārāk stiepjams jēdziens. Uz kā rēķina? Būs tik daudz bateriju, ka varēs viņas tikai vien pārstrādāt? Kad tāds punkts tiks sasniegts?

    Ja nemaldos tad 2022. jaunu EV tirdzniecība sasniedza tikai ~10% (nerunājot par visu esošo auto parku), tur rakt un rakt vēl ..

    Bats
    23.03.2023 18:57
    Reply to  Vilnis

    Platīns. Degvielas šūnas katalizatora membrānas ražošanai vajadzīgs platīns. Tās ir dārgākas nekā akumulatori, jo degvielas šūnas uzbūve ir daudz sarežģītāka nekā litija akumulatoram, ražošana ir darbietilpīgāka, tehnoloģiskā procesa pielaides ir lielai daļai ražotāju (ārpus prototipa) nesasniedzamas, jo ūdeņradis spēj izplūst pa vismazāko un blīvāk nopakoto spraugu un pat caur sieniņām, nemaz nerunājot par to, ka šūna jābūvē laboratoriskos apstākļos kur tai ražošanas procesā nepiekļūst gaiss, kas oksidē katalozatora virsmas. Šūnu ražošana arī patērē ļoti daudz enerģijas. Viens membrānas elements ražo knapi 1V, tos jāliek kopā kārtās kā meduskūku. Ar katru kārtu pieaugot prasībām pret precizitāti un pielaidēm. Izmaksas ir augstākas nekā akumulatoriem un litija bateriju ražošanai attīstoties, šūnas tos visticamāk nekad nepanāks. Es nešaubos, ka šo visu ar laiku Toyota risinās, izmantojamie šūnās sakausējumi un polimēri var būt kļūs lētāki, ražošanas procesu uzlabos, padarīs efektīvāku, taču arī akumulatoru tehnoloģijas nestāv uz vietas – tos jau šobrīd iespējams ražot salīdzinoši prastā veidā milzīgos apjomos (Ķīnas elektroauto rūpnīcas to praksē parāda), arī neizmantojot kobaltu, kamēr piemēram Mirai nevar uzskatīt par masu ražošanas produktu un par tādu tas tik drīz nekļūs jo neskatoties uz 70K cenu, Toyota pēc dažadām aplēsēm zaudē ~50K katra Mirai pārdošanā, kamēr bateriju elektroauto maksā ap 45K jau šodien,… Read more »

    tunelis
    23.03.2023 10:58
    Reply to  KKTK

    X5 balons ir vidējā grīdas tunelī iebūvēts

    Sesks
    23.03.2023 19:40

    Kapec gan elektrojūsmiņi nepieslēfz smadzenes un nepadomā par to, kas notiks, ja tikai Rīgā, vakarā, kaut vai tikai puse no pilsētā ” dzīvojošiem” auto pieslēgsies pie rozetes ! Jūs taču neredzēsiet savu mīļo Panorāmu ! Nepietiks elektrības !

    Aleks
    23.03.2023 20:02
    Reply to  Sesks

    Pietiks un kā vēl pietiks. Šobrīd Latvijā elektrības patēriņš ir par 50% mazāks kā 30 gadus atpakaļ, jo nav vairs rūpniecības, ir led spuldzes, iedzīvotāju mazāk utt. Tak što pietiks.

    Bats
    23.03.2023 20:05
    Reply to  Sesks

    Seska kungs var padalīties ar aprēķinu, kas pamato šādu apgalvojumu? Tiražēt mītus nepārbaudot nav labi. Graujat savu reputāciju.

    Krotow
    23.03.2023 20:41
    Reply to  Sesks

    Elektrības jau pietiks. Taču ar elektrības rēķinu samaksu pie jaunajām cenām būs problēmas. Un ja vēl dēļ degvielas auto skaita samazināšanās elektrībai uzliks akcīzes nodokli, būs pavisam jautri :P

    PodsPodiņš
    23.03.2023 21:29
    Reply to  Krotow

    Latvijā ir vismaz 689000 vieglie auto ar veiktu apdrošināšanu.
    Lai nomāli nakts laikā pielādētu pilnu bateriju kas ir robežās no 65 līdz 100kw, vajag lādētāju 7 kw. Pieņemam, ka visi lādē vienlaicīgi uzlika uz nakti.
    Sareizinam auto skaitu skaitli ar 7, sanāk 4,9 Gw elektrības tekošais patēriņš, cik atceros tad LV uzstādītais elektrības ražošanas jauda ir ap 2Gw.
    Sanāk 3,9 Gw par maz.
    Tas neskaitot citus transportus- smagos auto un autobusus un vilcienus utt.
    Plus vel siltumsūkņus visiem būs jāliek:)
    Ļoti nopietni vajadzēs pārveidot tīklu, lai visi varētu braukt ar elektroauto.

    Ja elektrība tika ražota no gāzes, tad aceramies ka elektrības ražošanas efektivitāte ir tikai 40%.
    Dīzeļauto strādā ar efektivitāti par vairāk kā 40%.
    Atceramies ka saule naktī nespīd:)

    Elektroauto ir protams ka nākotne, tikai vel daudz kas ir jāizdara, lai visi brauktu ar elektroauto.
    Gan jau ka bus ari vieta citām tehnoloģijām.
    Varbut pat tādām par kurām vēl nezinam :)

    AC/DC
    24.03.2023 00:11
    Reply to  PodsPodiņš

    pat 65 kWh bača pietiks vismaz 300 km… tiešām visi auto dienā nobrauc virs 300 km? Varbūt tomēr esi nedaudz ierāvis zarā?

    24.03.2023 07:48
    Reply to  AC/DC

    sasmīdināji ar “ieraut zarā” :) interesanti, cik % Kursora lasītāju zina izteiciena izcelsmi?..

    Elektriķis
    24.03.2023 08:02
    Reply to  digitalk

    Vai tas ir kāds galdnieka teiciens, strādājot ar ēveli?

    24.03.2023 08:04
    Reply to  Elektriķis

    jā.

    Aleks
    24.03.2023 09:07
    Reply to  PodsPodiņš

    Tev laba matemātika 😂 VISI auto katru dienu lādēs pilnu bateriju no nulles 😂 drīzāk tas cipars būs 20% no tā ko aprēķināji vai vēl mazāk.

    Aleks
    24.03.2023 09:09
    Reply to  PodsPodiņš

    Un vispār, auto skaits gan jau arī nākotnē samazināsies, jo mums katru gadu ir -15000 līdz -20000 cilvēki UN daudzi jaunie tagad nem Boltu in savu auto nepērk vispār.

    Krotow
    24.03.2023 13:34
    Reply to  Aleks

    Kamēr jaunie vieni paši bez ģimenes, tikmer nomas auto arī ir variants. Nekas, nekas… parādīsies ģimene, māja, saistības, hobiji, vecāki laukos utt. Tad paskatīsimes cik daudz no viņiem gribēsies braukt tikai ar nomas auto :P Būs kā ar “jaunības kulta” fanātiem 2000. gados. Kuriem visi, kas 35+, skaitījās veci nekam nederīgi sakārņi. Tagad šai publikai jau 45+ un pekšņi atklājās ka viņi ir par tiem kam pāri 50 :D

    Aleks
    24.03.2023 17:46
    Reply to  Krotow

    Tik lieta tāda, ka nebūs jau laukos to vecāku lielai daļai, kā tas ir tagad 80 un 90 tajos dzimušajiem.

    Krotow
    24.03.2023 17:56
    Reply to  Aleks

    Paši nopirks māju laukos un tad būs jādomā ka tur tikt :)

    Reklāma