Toyota valdes priekšsēdētāja amatā pirms dažām nedēļām stājās Kodži Sato, nomainot līdzšinējo uzņēmuma galvu Akio Tojodu. Jaunā vadītāja izteikumi liek domāt, ka Toyota kopējais kurss nemainīsies – Sato uzskata, ka Toyota nākotnes mugurkauls būs ūdeņraža automašīnas nevis ar akumulatoriem darbināmi elektroauto.
“Mēs gribam būt droši, ka ūdeņradis joprojām ir pieejams risinājums. Mums vajadzīga ražošanas un transportēšanas ķēde. Ja mēs šajos jautājumos neredzēsim progresu, tad nevaram sagaidīt, ka palielināsies ūdeņraža lietošanas apjoms,” saka Sato.
Tas gan nenozīmē, ka Toyota atteiksies no elektroauto. Nebūt nē – Sato uzskata, ka elektroauto spēlēs svarīgu lomu Toyota nākotnē, elektroauto, ūdeņraža auto un hibrīdiem papildinot citam citu. Toyota plāno attīstīt visas šīs tehnoloģijas un nelikt visas kārtis tikai uz vienu konkrētu tehnoloģiju, lai saglabātu iespējas piedāvāt dažādas tehnoloģijas dažādām vajadzībām, jo vajadzības starp tirgiem mēdz būt krasi atšķirīgas.
Liela atšķirība starp ūdeņraža auto vai elektroauto nav. Ūdeņraža auto vienīgi elektrību saražo no ūdeņraža ar ūdeņraža degvielas šūnām viss pārējais jau ir tiešī tāds pats.
Ūdeņradi var uzpildīt praktiski tāpat kā fosilo degvielu, līdz ar to atkrīt galvassāpes par uzlādes iespējām un ilgumu. Bez tam, attīstot ūdeņraža ražošanas un transportēšanas tehnoloģijas, nav izslēgts, ka varētu atgriezties pie domas par iekšdedzes motoru darbināšanas ar ūdeņradi tehnoloģijām, ja nu kas noiet greizi ar klasiskās uzlādes elektromobilitāti.
Kamer nav tik daudz H2 uzpilžu staciju, ka fuel cell mašīnas nevarēs ražot sērijā vismaz virs 200k gadā tikmēr, timēr tās ir dārgas un tāpēc toyota ap 2025.gadu sola H2 iekšdedzes dzinēja Prius
https://www.motor1.com/news/535002/next-toyota-prius-hydrogen-2025/
Man turpretī ar EV atkrīt degvielas liešanas galvassāpes. Katru rītu pilna bača…
Un papēti kā darbojas esošās H2 uzpildes stacijas. Tur knapi 5 auto pēc kārtas var apkalpot līdz ir ‘šluss’.
Starpība ir un liela. Elektrība ir pieejama teju visur, ūdeņradis nav un nebūs. Elektrību es saražoju pats, lielu daļu gada braucu ar savu saules paneļu saražoto, turpretī ūdeņradi es ražot netaisos – kaut kā neprasās no 1kWh saražotas elektrības iegūt 0.3kWh ekvivalentu ūdeņraža, iztērējot vēl papildus naudu elektrolīzes iekārtai, kas nekad neatmaksāsies, tieši tā iemesla dēļ, ka katrs ar ūdeņradi nobrauktais kiometrs maksās 3x vairāk elektroenerģijas. Un nesakiet, ka jebkad Circle K varēs lētāk iepildīt ūdeņradi nekā ielādēt auto no rozetes. Produkts nevar būt lētāks par tā izejvielu, pat ja izejviela (elektrība) kļūst gandrīz bez maksas, uzpildes stacijai ir jānopelna,… Read more »
> Un nesakiet, ka jebkad Circle K varēs lētāk iepildīt ūdeņradi nekā ielādēt auto no rozetes. .. kas ūdeņradi atved uz uzpildes staciju, riskējot ar savu un pusrajona dzīvību, arī jānopelna
Nevajag dramatizēt, tas tā histēriski izklausās .. braukā un braukās ar visādām cisternām.
p.s. nesaprotu, kapēc daļai cilvēku ir tāda vēlme ar putām uz lupām pārliecināt par vienu vai otras tehnoloģijas kaut kādām neizmērojamām/neaizstājamām priekšrocībām, tas rada tikai vēl negatīvāku attieksmi tiem, kas ir skeptiski par konkrētā ceļa izvēli .. it kā nebūtu iespējas tām pastāvēt paralēli, tikt racionāli piemērotām dažādās situācijās.
Cik saprotu pretenzija ir pret izklāsta manieri nevis pret argumentāciju kā tādu. Ar visādām cisternām vest ūdeņradi nesanāks. Tas tiek transportēts saspiestā līdz 200 atmosfērām spiedienā. Pie tam neizbēgami daļa tomēr izplūst pa ceļam, blīves netur. Un šāda “cisterna” tipiski satur aptuveni 300kg ūdeņraža. Tad šis ūdeņradis ir jāsaspiež līdz 880atmosfērām, lai to varētu iepildīt mašīnā un ar to var uzpildīt ~65 automašīnas. Tātad dienā katrai ūdeņraža uzpildes stacijai vajdzēs vairākas šādas ūdeņraža piegādes. Jāņem vērā, ka pārsūknēt vienu ūdeņraža “cisternu” uz uzpildes stacijas tilpni aizņem aptuveni stundu un uzpildīt to ūdeņraža ražotnē aizņem aptuveni 3 stundas (Kalifornijas transporta pētījumu… Read more »
Ņemot vērā elektro uzlādes infrastruktūras augšanas grūtības, reālakais variants būs elektroauto un ūdeņraža hibrīds ar 200 km akumulatoru un ūdeņraža dzinēju ar ģeneratoru. Vismaz līdz brīdim kaut kur tālā nākotnē kad tautas klases elektroauto akumulatoru nākamajiem 300..400 km varēs uzlādēt 5 minūtēs.
60-80kw uzlādēt 5 minūtēs? Tur jau vajadzētu 1MW lādētāju, un ne vienu vien. Fizika jau nekur nepazūd. Tas noteikti nebūtu tā vērts finansiālā ziņā. Ja nu vienīgi parādās bez mz vai “kosmosa” tehnoloģija nākotnē.
https://www.electrichybridvehicletechnology.com/news/charging-technology/worlds-fastest-ev-charger-launches-that-can-fully-charge-electric-cars-in-10-mins.html
Es nekādi nesaprotu, pēc kādiem aprēķiniem viņiem tas sanāk izdevīgi? Vai viņi prognozē daudzkārtīgu bateriju cenu kāpumu (t.i. deficītu)?
Un vēl, skaits nākotnē ir drūms. Viņu automašīnu izmēri tikai palielināsies, grīdā balonu nepaslēpsi, jāliek bagažniekā, kas pagarinās auto (lai būtu kaut kāds bagažnieks).
Būtu loģiski, ka baterijas paliks tikai dārgākas nākotnē. Nevar taču rakt bez limita. Paskatās kādas ir vajadzības, lai izraktu tos resursus un cik ir šī brīža reālais % elektroauto pret visas pasaules auto skaita Tas man liekas ir diezgan pašsaprotami, ka visu pasauli ar baterijām katrā transportlīdzeklī nevarēs pavilkt ar esošo dizainu.
“Esošais dizains” protams ir vājā vieta, bet nātrija akumulatori Ķīnā jau sāk parādīties. Arī H2 auto vajag varu un retos metālus, no dzelzs vien to nevar uztaisīt.
H2 auto ir baterija bet tā ir pameram 1-2kw, lai uzglabātu bremzēšanas enerģiju un kad uzsāk straujo kustību.
Attiecīgi ar šo bateriju apjomu var uzbūvēt ap 50-100 teslas ar 100kw bateriju. Vot i ietapījums.
Aha! Un fakts, ka H2 efektivitāte ir apmēram 3x sliktāka par bateriju EV… enerģija (un līdz ar to izmaksas) nav ierobežots resurss?
Baterijas var pārdtrādāt ar ~95% efektivitāti. Līdz ar EV attīstību izrakteņu ieguves apjomiem ar laiku vajadzētu kristies.
> Līdz ar EV attīstību izrakteņu ieguves apjomiem ar laiku vajadzētu kristies.
“Ar laiku” ir pārāk stiepjams jēdziens. Uz kā rēķina? Būs tik daudz bateriju, ka varēs viņas tikai vien pārstrādāt? Kad tāds punkts tiks sasniegts?
Ja nemaldos tad 2022. jaunu EV tirdzniecība sasniedza tikai ~10% (nerunājot par visu esošo auto parku), tur rakt un rakt vēl ..
Platīns. Degvielas šūnas katalizatora membrānas ražošanai vajadzīgs platīns. Tās ir dārgākas nekā akumulatori, jo degvielas šūnas uzbūve ir daudz sarežģītāka nekā litija akumulatoram, ražošana ir darbietilpīgāka, tehnoloģiskā procesa pielaides ir lielai daļai ražotāju (ārpus prototipa) nesasniedzamas, jo ūdeņradis spēj izplūst pa vismazāko un blīvāk nopakoto spraugu un pat caur sieniņām, nemaz nerunājot par to, ka šūna jābūvē laboratoriskos apstākļos kur tai ražošanas procesā nepiekļūst gaiss, kas oksidē katalozatora virsmas. Šūnu ražošana arī patērē ļoti daudz enerģijas. Viens membrānas elements ražo knapi 1V, tos jāliek kopā kārtās kā meduskūku. Ar katru kārtu pieaugot prasībām pret precizitāti un pielaidēm. Izmaksas ir augstākas… Read more »
X5 balons ir vidējā grīdas tunelī iebūvēts
Kapec gan elektrojūsmiņi nepieslēfz smadzenes un nepadomā par to, kas notiks, ja tikai Rīgā, vakarā, kaut vai tikai puse no pilsētā ” dzīvojošiem” auto pieslēgsies pie rozetes ! Jūs taču neredzēsiet savu mīļo Panorāmu ! Nepietiks elektrības !
Pietiks un kā vēl pietiks. Šobrīd Latvijā elektrības patēriņš ir par 50% mazāks kā 30 gadus atpakaļ, jo nav vairs rūpniecības, ir led spuldzes, iedzīvotāju mazāk utt. Tak što pietiks.
Seska kungs var padalīties ar aprēķinu, kas pamato šādu apgalvojumu? Tiražēt mītus nepārbaudot nav labi. Graujat savu reputāciju.
Elektrības jau pietiks. Taču ar elektrības rēķinu samaksu pie jaunajām cenām būs problēmas. Un ja vēl dēļ degvielas auto skaita samazināšanās elektrībai uzliks akcīzes nodokli, būs pavisam jautri :P
Latvijā ir vismaz 689000 vieglie auto ar veiktu apdrošināšanu. Lai nomāli nakts laikā pielādētu pilnu bateriju kas ir robežās no 65 līdz 100kw, vajag lādētāju 7 kw. Pieņemam, ka visi lādē vienlaicīgi uzlika uz nakti. Sareizinam auto skaitu skaitli ar 7, sanāk 4,9 Gw elektrības tekošais patēriņš, cik atceros tad LV uzstādītais elektrības ražošanas jauda ir ap 2Gw. Sanāk 3,9 Gw par maz. Tas neskaitot citus transportus- smagos auto un autobusus un vilcienus utt. Plus vel siltumsūkņus visiem būs jāliek:) Ļoti nopietni vajadzēs pārveidot tīklu, lai visi varētu braukt ar elektroauto. Ja elektrība tika ražota no gāzes, tad aceramies ka… Read more »
pat 65 kWh bača pietiks vismaz 300 km… tiešām visi auto dienā nobrauc virs 300 km? Varbūt tomēr esi nedaudz ierāvis zarā?
sasmīdināji ar “ieraut zarā” :) interesanti, cik % Kursora lasītāju zina izteiciena izcelsmi?..
Vai tas ir kāds galdnieka teiciens, strādājot ar ēveli?
jā.
Tev laba matemātika 😂 VISI auto katru dienu lādēs pilnu bateriju no nulles 😂 drīzāk tas cipars būs 20% no tā ko aprēķināji vai vēl mazāk.
Un vispār, auto skaits gan jau arī nākotnē samazināsies, jo mums katru gadu ir -15000 līdz -20000 cilvēki UN daudzi jaunie tagad nem Boltu in savu auto nepērk vispār.
Kamēr jaunie vieni paši bez ģimenes, tikmer nomas auto arī ir variants. Nekas, nekas… parādīsies ģimene, māja, saistības, hobiji, vecāki laukos utt. Tad paskatīsimes cik daudz no viņiem gribēsies braukt tikai ar nomas auto :P Būs kā ar “jaunības kulta” fanātiem 2000. gados. Kuriem visi, kas 35+, skaitījās veci nekam nederīgi sakārņi. Tagad šai publikai jau 45+ un pekšņi atklājās ka viņi ir par tiem kam pāri 50 :D
Tik lieta tāda, ka nebūs jau laukos to vecāku lielai daļai, kā tas ir tagad 80 un 90 tajos dzimušajiem.
Paši nopirks māju laukos un tad būs jādomā ka tur tikt :)