Web Analytics
More
    Reklāma

    No “Gaujas” līdz hibrīddarbam — kā mainās Latvijas IT uzņēmums “Capital”

    Šis raksts ir tapis sadarbībā ar AS "Capital".

    Jaunākie raksti

    Reti kurš nebūs dzirdējis par Latvijas pilna servisa IT uzņēmumu “Capital”, kas dibināts tālajā 1992. gadā. Visus šos gadus uzņēmums bijis būtisks spēlētājs Latvijas IT vidē, tāpēc likumsakarīgi, ka asociācijas par “Capital” ir atšķirīgas. Vieniem tas saistās ar “Apple”, kura ražotās iekārtas uzņēmums arī tirgo, citiem — ar leģendārajiem “Gauja” portatīvajiem datoriem. Daži šo uzņēmumu atpazīst pēc mazumtirdzniecības veikaliem “Capital”, citiem tas asociējas ar kvalitatīvu un uzticamu servisu.

    Laiki mainās, IT joma transformējas tik ātri kā vēl nekad, un tas mudina mainīties līdzi laikam arī “Capital”. Šobrīd uzņēmums apmierina savu klientu jaunās vajadzības pēc hibrīddarbam piemērotas tehnikas un arvien pieaugošās vēlmes saņemt individuāli pielāgotus IT pakalpojumus. Ko uzņēmums piedāvā, kā saglabāt konkurētspēju 30 gadu garumā un kādas tendences vērojamas tehnoloģiju jomā, šajā sarunā atklāj “Capital” valdes loceklis Aigars Bērziņš.

    Būt soli priekšā notiekošajam

    Raksturojot “Capital”, A. Bērziņš norāda, ka uzņēmums cenšas būt ļoti elastīgs, iet līdzi laikam un pielāgoties mūžīgi mainīgajai pasaulei. Neskatoties uz straujo izaugsmi, ko nav kavējušas arī krīzes, uzņēmums cenšas saglabāt tās vērtības, kas bijušas svarīgas jau no tā pirmsākumiem: dinamiskumu un elastību. “Capital” darbinieki nemitīgi mācās, lai klientiem varētu piedāvāt mūsdienīgākos risinājumus. “Lai ietu laikam līdzi, ir jābūt mērķim apsteigt to. Ja vēlēsimies iet tikai līdzi laikam, tad savā attīstībā vienmēr iepaliksim,” uzskata A. Bērziņš. Ar šādu domu uzņēmums darbojas jau gadiem, kuru laikā ļāvies pārmaiņām gan pakalpojumu klāstā, gan biznesā kopumā.

    Fokuss uz Latvijas klientu

    Jau no pašiem pirmsākumiem “Capital” mērķa tirgus ir Latvija un Latvijas klienti, taču mūsdienās tas nozīmē arī darbu ārvalstīs. Piemēram, ja klients nolēmis uzsākt darbību ārzemēs, “Capital” iespēju robežās “dodas tam līdzi” un palīdz augt arī ārpus Latvijas. Tas klientam ļauj veltīt vairāk laika jaunā tirgus apgūšanai, kamēr “Capital” rūpējas par nepieciešamo IT pakalpojumu sniegšanu un nodrošina vajadzīgās iekārtas.

    Fokusā darbs, saziņa un drošība

    “Capital” pamatā koncentrējas uz biznesa klientiem, valsts iestādēm un pašvaldībām. A. Bērziņš skaidro, ka juridisko klientu prasības ir ievērojami augstākas. Strādājot ar šiem klientiem, nepieciešams pamatīgāk izzināt viņu vajadzības, biznesa modeli, specifiku, vēlmes gan saistībā ar iekārtu izvēli, gan IT infrastruktūras izveidi. Te ir runa gan par iekārtām, ko izmanto darbinieki, gan par sistēmām, kas vajadzīgas uzņēmuma serveru telpā.

    Taču no fokusa uz biznesa klientiem iegūst arī privātie — raduši apmierināt korporatīvo klientu prasības, “Capital” sniedz augsta līmeņa servisu arī individuāliem klientiem. “Capital” lepojas ar savu aptuveni 70 darbinieku lielo komandu, ko uzskata par jaudīgāko Latvijā: programmētājiem un projektu vadītājiem, klientu menedžeriem un IT infrastruktūras speciālistiem. Tādējādi ikvienam klientam ir iespējams nodrošināt profesionālas konsultācijas, palīdzēt atrast piemērotākās iekārtas un ātri atrisināt problēmas.

    Pilna servisa IT uzņēmums nozīmē, ka “Capital” saviem klientiem piedāvā gan pasaules atzītāko ražotāju tehniku, gan IT sistēmu un infrastruktūras projektēšanu un tehnikas ražošanu, gan servisu un uzturēšanu. IT nozare šobrīd fokusējas uz trim svarīgākajām lietotāju vajadzībām: produktīvs darbs, ērta saziņa un nevainojama drošība, un tieši šajās jomās “Capital” uzkrājis lielāko pieredzi, atzīst A. Bērziņš.

    Pagrieziena punkts 2017. gadā

    Pirms pieciem gadiem “Capital” pieņēma lēmumu ieviest būtiskas izmaiņas savā biznesā. Lai turpinātu izaugsmi, uzņēmums atteicās no mazumtirdzniecības. “Capital” veikali savulaik bija viena no uzņēmuma atpazīstamības zīmēm. A. Bērziņš stāsta, ka pamazām “Capital” veikalu tīkls izauga pat līdz astoņām mazumtirdzniecības vietām.

    Līdz 2017. gadam mazumtirdzniecības virzienu “Capital” attīstīja paralēli pamata biznesam, kas bija B2B klientu, kā arī valsts un pašvaldību sektora apkalpošana. Papildus tam uzņēmums piedāvāja iekārtu remontu. Visos šajos virzienos bija jāiegulda daudz resursu, un vienā brīdī kļuva skaidrs — prioritāšu ir pārāk daudz un no kaut kā vajag atteikties. “2017. gads nāca ar to, ka arvien vairāk dominēja e-komercija, it sevišķi IT iekārtu segmentā. Cilvēki biežāk sāka iepirkties tiešsaistē, arī mūsu mājaslapā pirkumu skaits būtiski auga,” atceras A. Bērziņš. Ņemot vērā to un faktu, ka vienlaikus fokusēties uz ļoti daudzām lietām ir neiespējami, tika pieņemts lēmums par “Capital” tālāku attīstību bez aktīvas mazumtirdzniecības. Lielāko resursu daļu uzņēmums pārorientēja uz B2B un valsts sektoru. Pēc finanšu datiem spriežot, tas bija pareizs solis — “Capital” apgrozījums pērn sasniedza 37 miljonus eiro, gada laikā palielinoties par 6,6%.

    IT tehnikas iegādei arvien vairāk pārceļoties tiešsaistē, ir vērts ieguldīt maksimāli ērtā klientu pieredzē online. Tāpēc šogad “Capital” plāno atjaunot savu mājaslapu, ieguldot tajā vietējā kapitāla uzņēmumam iespaidīgu summu — 200 tūkstošus eiro. Aigars Bērziņš stāsta, ka jaunā mājaslapa būs modernāka, kvalitatīvāka, informatīvāka. “Mūsdienās IT joma ir asinsrites sistēma jebkura uzņēmuma darbībai, līdz ar to IT pamatiekārtu un aksesuāru patēriņš ikdienā ir būtiski pieaudzis. Ņemot to vērā, jaunas mājaslapas izveide bija loģisks solis,” uzsver “Capital” pārstāvis. Uzlabotajā mājaslapā klientiem būs iespēja vienuviet apskatīt produktus un tos salīdzināt, neapmeklējot vairāku ražotāju lapas, kā arī būs pieejams aptuveni simtreiz vairāk preču nekā iepriekšējā — no 30 dažādiem piegādātājiem.

    Jaunajā mājaslapā īpaši padomāts par biznesa klientu vajadzībām: ar vienu lietotājvārdu klienti varēs pārvaldīt vairāku uzņēmumu kontus, izvērtējot cenu un piegādes laiku, izvēlēties piegādes noliktavu, kā arī pilnvarot  citas personas saņemt pasūtījumus. Pasūtījumu apstrāde kļūs efektīvāka, lai klienti saņemtu nepieciešamo tehniku maksimāli ātri.

    Ar portatīvo datoru “Gauja” pieteica konkurenci lielajiem milžiem

    Daudziem Latvijā “Capital” joprojām atsauc atmiņā zīmolu “Gauja” — pašmāju portatīvos datorus, ko “Capital” sāka ražot 2005. gadā. Tolaik portatīvie datori piedzīvoja strauju attīstību, pakāpeniski kļuva arvien pieejamāki, un tas būtiski veicināja pieprasījumu pēc tiem gan privātpersonu, gan uzņēmumu vidū. Lielie elektronikas ražotāji, kā “Dell” un HP, nespēja tikt līdzi šim pieprasījumam, kā arī nebija tik elastīgi attiecībā uz ierīču dažādību. Tas deva labas iespējas attīstīties mazajiem elektronikas ražotājiem, kuri piedāvāja iekārtas mazākā apjomā, taču tikpat kvalitatīvas un kopumā saistošākas pircējam.

    Tā Latvijas tirgū ienāca “Capital” portatīvo datoru līnija “Gauja”. Tā kā tirgus nebija liels, uzņēmums varēja piedāvāt datorus dažādās krāsās un konfigurācijās attiecībā uz disku, RAM un procesoru, tādējādi piesakot nopietnu konkurenci lielajiem tehnoloģiju gigantiem. “Capital” bija atbildīgs par modeļu un krāsu izvēli, uzņēmuma telpās Rīgā ievietoja datoros procesorus, atmiņas kartes, diskus, programmatūru, kā arī testēja gatavos produktus.

    Taču ap 2008. gadu vadošie elektronikas ražotāji jau spēja pielāgoties pieprasījumam pēc lielākas portatīvo datoru modeļu dažādības. “Gaujas” priekšrocības pakāpeniski samazinājās, un 2013. gadā datoru ražošana tika pilnībā pārtraukta. Tiesa, šī datoru līnija nav bijusi vienīgā, pie kā strādājis “Capital”. Uzņēmums jau kopš pašiem pirmsākumiem ražo stacionāros datorus “Neo” ­gan biznesam, gan datorspēļu faniem.

    Vai stacionārie datori piedzīvo norietu?

    Runājot plašāk par stacionārajiem datoriem, A. Bērziņš norāda uz dažām tendencēm, kādas vērojamas šajā jomā. Pirmkārt, galddatori kā produktu kategorija piedzīvo savu norietu. Vienlaikus ir jomas, kur tie joprojām ir ļoti nepieciešami, tāpēc turpina savu attīstību. Piemēram, ražošanā ir vajadzīgi jaudīgi datori, kuri spētu apstrādāt lielus datu masīvus.

    Otrkārt, klasisku stacionāro datoru segmentā augoša produktu kategorija ir gaming jeb datorspēlēm paredzētie datori. Šeit parādās būtiska tendence — pērkot gaming datoru, pircēji vairs tik ļoti neskatās uz cenas un snieguma attiecību, kā tas bija pirms 10‒15 gadiem. Patērētājiem vairāk interesē, piemēram, specifiski komponenti, kā barošanas bloks ar ūdens dzesi. “Ir redzams, ka klients savā pirkumā ieliek emocijas un mazāk domā par praktisko pusi,” vērtē “Capital” pārstāvis.

    A. Bērziņš vērš uzmanību uz to, ka datora komponentu tirgū valda ļoti liela dažādība, kas nezinātājam var radīt problēmas. Viņš uzsver, ka, pērkot katru komponentu atsevišķi, klients nereti var apdedzināties, ja kāda no vēlamajām detaļām neder, nav savietojama. Lai šādas ķibeles nerastos, “Capital” klienta vietā iziet cauri visam ciklam un piedāvā jau sakomplektētus gaming datorus. Pirms tos apstiprina ražošanai, tie tiek izgatavoti sīksērijā, un “Capital” speciālisti tos rūpīgi testē. Tas ļauj saprast, kāds būs ražošanas process un vai gala produkts atbildīs tirgus prasībām.

    Pandēmija mainījusi attiecības ar tehnoloģijām

    Pandēmijas laiks radīja milzu izaicinājumus teju visiem uzņēmumiem, kam bija jāpielāgojas jaunam darba ritmam. Viena spilgta lieta, ko “Capital” novēroja, — mainījās darbinieku attiecības ar tehnoloģijām un to izmantošanas paradumi. Piemēram, birojā izmantotās ierīces bija jāsāk lietot arī mājās, strādājot attālināti. “Mobilitāte ir nākusi komplektā ar produktivitātes izaicinājumiem. Darbinieku izaicinājums bija nodrošināt produktīvu darba vidi mājās, lai gan normālos apstākļos efektīva darba vide ir tieši darba devēja uzdevums,” stāsta “Capital” pārstāvis.

    Pandēmijas laikā kopējais tehnikas apjoms, kas nepieciešams darba procesu īstenošanai, strauji pieauga, un līdz ar to kāpa arī pieprasījums pēc efektīvām sistēmām, kas spēj uzglabāt un apstrādāt informāciju. Rezultātā 2022. gadā par populārāko preču kategoriju “Capital” kļuva serveri un tīkla iekārtas, pieprasījums pēc tām pieauga par 44%. Lai turētos līdzi šim kāpumam, “Capital” pieņēma darbā papildu speciālistus un uzsāka sadarbību ar SIA “Mikrotīkls” un vairākiem citiem strauji augošiem IT infrastruktūras ražošanas uzņēmumiem.

    Pandēmijas laikā darbs mājās bija nepieciešamība, taču tagad hibrīddarbs, kombinējot strādāšanu birojā un mājās, daudziem ir izvēle un privilēģija, no kuras darbinieki nevēlas atteikties. Tas nozīmē arī jaunas prasības darbam paredzētajai tehnikai — tai jābūt gan jaudīgai, gan mobilai, gan drošai pret uzbrukumiem un fiziski izturīgai.

    Lielā nākotnes tendence ir arī pāreja no atsevišķu IT tehnikas vienību iegādes uz kompleksu IT pakalpojumu pirkšanu. “Uzņēmumi un arī valsts un pašvaldību iestādes arvien vairāk apzinās, ka darīt visu no nulles pašiem ir neizdevīgi un neefektīvi. Tas prasa zināšanu līmeni, ko nelielā organizācijā panākt ir grūti. Tā vietā biznesa klienti arvien vairāk izvēlas “komplektus” — tehniku kopā ar tās apkalpošanas pakalpojumu un infrastruktūras uzturēšanu,” saka A. Bērziņš. Tieši šo segmentu “Capital” plāno attīstīt tuvākajos gados, uzsverot, ka patiesībā klienti no IT kompānijām vienmēr ir vēlējušies saņemt nevis kādu konkrētu aparatūru, bet gan savas problēmas risinājumu.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    12 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Žumapel
    06.03.2023 14:50

    Kas leģendārs bija Gauja datoriem? Paprasīja, lai uzliek Gaujas logo uz gatava produkta?
    Vai pēc pašu izstrādāta dizaina tika izlieti korpusi, veidotas dzesēšanas sistēmas un taml?
    Cik % no tajos datoros esošajiem risinājumiem un dizainiem bija pašu izstrādāti? Leģendārs…

    Artis
    06.03.2023 16:04
    Reply to  Žumapel

    Man tāds bija. Doma bija- atbalstīt savējos. Kad garantijas laikā nosprāga mātesplate, garantiju atteica. Skaidroja ar to, ka šos datorus vairs neatbalsta. Kopš tā laika apsolīju sev neko no viņiem vairs nekad nepirkt. Cik sapratu no cita servisa, tas bija Asus dators ar Gaujas logo.

    Biteme
    06.03.2023 16:31
    Reply to  Artis

    Garantijas laikā, ja nav iespējas novērst defektu, atgriež naudu. Tā taču bija?

    Artis
    07.03.2023 10:43
    Reply to  Biteme

    Nē. Toreiz teica, ka neatbalstot Gaujas un garantijas vairs nav. Tas bija sen. Cik atceros, negribēju strīdēties. Pagriezos un aizgāju.

    Biteme
    07.03.2023 12:33
    Reply to  Artis

    Pircējs var 2 gadu laikā vērsties pie LV tirgotāja ar prasību par preces/pakalpojuma neatbilstību sākotnējām vai līgumā minētajām īpašībām. Atbalsta, neatbalsta, vai pabalsta – tam nav nozīmes.

    ASDF
    07.03.2023 23:48
    Reply to  Biteme

    @Biteme
    Tas tā ir šobrīd. Tajā laikā reti kuru interesēja patērētāja tiesības.

    Biteme
    08.03.2023 09:16
    Reply to  ASDF

    Reti kuru pircēju. Likums ir jau sen, gadus 20 noteikti.

    Krotow
    06.03.2023 14:56

    2000-o beigās “gaujas” bija starp vislabāk ar Linux savietojamajiem laptopiem. Vai tas bija tīšām vai nejauši, tagad nepateikšu.

    Ģirts
    06.03.2023 22:03

    Gauja bija jau gatavs nopērkams pārzīmolots mēsls, es personīgi atradu ražotaju pēc komponenšu numuriem un softa avotiem

    oxeed
    07.03.2023 08:30
    Reply to  Ģirts

    To pašu vari izdarīt arī ar NEO datoriem

    digitalk
    07.03.2023 11:52
    Reply to  Ģirts

    ja nezini, kas ir OEM/ODM, tad ej uz poda un tur pārzīmolo savus klučus ;->

    Last edited 1 year ago by digitalk
    Oskars
    07.03.2023 12:12

    Kādu konkurenci ar Gaujas hlamu varēja pieteikt? Ja nu vienīgi tādam līdzvērtīgam hlamam Acer zīmola ražojumiem. Normāli domājoši cilvēki, vai kam paziņu lokā bija zinoši cilvēki datorlietas, nepirka Gauja, ne visadus Neo.

    Reklāma