Web Analytics
More
    Reklāma

    “Tele2” kopā ar Zandu Rubeni un Kristīnu Sprūdžu izveido viedtelefonu lietošanas etiķeti

    Jaunākie raksti

    Daudzpakalpojumu uzņēmums “Tele2” kopā ar Latvijas Universitātes profesori Zandu Rubeni un etiķetes eksperti Kristīnu Sprūdžu ir izstrādājis viedtelefona lietošanas etiķeti. Tajā iekļauti ieteikumi uzvedības normām, lietojot viedtelefonu mājās, darbā un publiskā vidē.

    Lielāko daļu jeb 80% Latvijas iedzīvotāju kaitina, ka cilvēki publiskās vietās savā telefonā skaļi – bez austiņām – klausās mūziku vai skatās video, liecina “Tele2” un “Norstat” veiktā aptauja. Katrs piektais iedzīvotājs arī atzīst, ka publiskās vietās mēdz veikt video zvanu, nelietojot austiņas, savukārt katrs otrais iedzīvotājs mēdz darīt kaut ko telefonā, kamēr paralēli sarunājas ar citu cilvēku. Tāpat 42% iedzīvotāju saviesīgu pasākumu laikā, kurā pulcējas draugi un paziņas, mēdz izmantot telefonu, lai īsinātu laiku, bet katram trešajam (36%) iedzīvotājam ir gadījies, ka telefons iezvanās vai arī tiek saņemts kāds paziņojums nepiemērotā laikā (kāzās, bērēs, teātrī u.tml.).

    Ņemot vērā aptaujas rezultātus, kuros redzams, ka ļoti daudzās ikdienišķās situācijās cilvēki telefonus lieto brīžos, kad to nevajadzētu darīt, vai arī veidos, kas traucē apkārtējiem, piemēram, skaļi klausoties mūziku vai skatoties video, “Tele2” aicināja etiķetes eksperti Kristīnu Sprūdžu un Latvijas Universitātes profesori Zandu Rubeni kopīgiem spēkiem izstrādāt viedtelefona lietošanas etiķeti, kas būtu ērti pieejama ikvienam.

    Ar viedtelefonu lietošanas etiķeti var iepazīties “Tele2” blogā.

    “Šis ir stāsts par elementāru pieklājību un gatavību rēķināties ar citiem. Jādomā par sabiedrības kopējo cieņas, empātijas un ētiskas attieksmes līmeni, savukārt aptauja norāda, ka kaut kas nav kārtībā šajā jomā. Protams, var jau mēģināt aizrādīt citiem par skaļu mūzikas klausīšanos vai video skatīšanos viedierīcē, bet rezultāts nav īsti paredzams. Mēdz teikt, kur morāle nedarbojas, tur stājas spēkā likums. Domāju, ka, atbilstoši kārtības nodrošināšanas noteikumiem, piemēram, sabiedriskajā transportā, citu pasažieru traucēšana nav pieņemama un par to būtu jāziņo transportlīdzekļa vadītājam. Un, ja līdz šim tāds noteikums nav iekļauts sarakstā, tad būtu svarīgi to izdarīt,” saka Latvijas Universitātes profesore Zanda Rubene.

    Viedtelefoni ir neatņemama mūsu ikdienas sastāvdaļa – jau izaugusi paaudze, kura nav piedzīvojusi tos laikus, kad telefons bija tikai mājās, birojā vai telefona būdiņā. Vienlaikus telefoni plaukstā, kabatā vai somā ir salīdzinoši jauna mūsdienu iezīme. Saistībā ar mobilajām ierīcēm un to lietošanu ir attīstījušies jauni sociālie standarti un pieklājības normas publiskā vidē. Šīs jaunās prasmes ir tikpat nepieciešamas kā dzīves pamatprasmes: uzvedība pie galda, sasveicināšanās, lūdzu un paldies.

    “Ar pieklājības prasmēm neviens nepiedzimst. Tās apgūst un izkopj visas dzīves laikā. Šobrīd visas paaudzes vienlaicīgi mācās pieklājīgi komunicēt un veidot attiecības virtuālajā vidē. Cilvēces pastāvēšanas vēsturē tā ir neierasta situācija. Līdz šim dzīves prasmes, zināšanas un etiķetes normas vecāki “nodeva mantojumā” saviem bērniem,” stāsta etiķetes eksperte Kristīna Sprūdža. “Šobrīd viedierīces ir ieņēmušas informācijas nesēja lomu – tās nodrošina un informē, izklaidē un izglīto, finansē un brīdina. 2022. gada nogalē telefona lietošanas paradumi ietekmē gandrīz visas mūsu dzīves jomas: attiecības, drošību, sekmes, labsajūtu, veselību, karjeru utt. Šodien prasmes jēgpilni veidot digitālo saziņu, kontrolēt tehnoloģiju lietošanu, nesabojāt attiecības starp cilvēkiem, uzņēmumiem un valstīm ir kļuvušas izšķirošas.”

    Aptauja veikta 2022. gada novembrī, aptaujājot 1006 respondentus.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    1 komentārs
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Biteme
    27.12.2022 13:11

    citu pasažieru traucēšana nav pieņemama un par to būtu jāziņo transportlīdzekļa vadītājam, kurš savā aizgaldā klausās radio ar man svešu saturu.

    Reklāma