Web Analytics
More
    Reklāma

    Pētījumā analizēts, kuras elektriskās mašīnas ir labākas ziemas apstākļos

    Jaunākie raksti

    Domāju, neviens nešaubās, ka ziemas laikā elektroauto nobraucamais attālums ar vienu uzlādi samazinās. Vienam modelim kritums ir lielāks, citam mazāks, taču tāds ir visiem. Arī iekšdedzes dzinējam aukstā laikā palielinās patēriņš, tiesa, tad izmaiņas tik būtiski neizjūtam. Recurrent Auto veiktā pētījumā noskaidrots, ka ziemas apstākļos vislabāk jūtas Tesla Model Y, Model X un Audi e-tron modeļi.

    Pētījumā analizēti dati no 7000 automašīnām, kas lietotas ikdienā, reālas braukšanas apstākļos. Kā atskaites punkts sniegumam vasarā ņemts nobraucamais attālums +21 grāda temperatūrā pēc Celsija, savukārt ziema šajā scenārijā ir no -7…-2 grādam pēc Celsija. Nav ļoti auksts, bet pietiekama normāla ziema. Kopumā apkopota informācija par 14 elektriskiem modeļiem un to varat redzēt attēlā zemāk.

    Skaidrs, ka šie ir tikai aptuveni dati un katrā atsevišķā gadījumā tie var atšķirties – kādam kritums būs lielāks, kādam mazāks, tāpēc šos datus nevajag vispārināt kā vienīgo iespējamo patiesību, bet gan kā ilustrāciju kopējā situācijā.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    15 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Gastons
    16.12.2022 11:37

    Pēc tabulas vislabāk izskatās Jaguar.

    Arčiņš
    16.12.2022 12:30
    Reply to  Gastons

    Jaguāra rezultāts ļauj apšaubīt visu pētījumu.

    Biteme
    16.12.2022 14:27

    Virsraksts maldinošs – nobraukums jau nav vienīgais ziemas braukšanai svarīgais parametrs. Tā tad arī jāraksta – nobraukums no uzlādes.

    Skābene
    16.12.2022 16:42
    Reply to  Biteme

    Braucēji jau ar dažādi! Viens brauc ar cimdiem un cepuri pilnīgā klusumā, cits šortos un maiciņā ar apkuri, mūziku uz pilnu klapi + beņķu apsilde, logu apsilde, spoguļu apsilde utt. Cits sēņo uz 70km/h, cits raļļo ar 120 km/h.

    Last edited 1 year ago by Skābene
    Pēča
    16.12.2022 14:27

    Ne visiem rādītāji būs vienādi(pat viena modeļa ietvaros), jo šo ‘baterijas dzīvību’ ietekmē gan lādešanās paradumi, gan uzlādes kvalitate, gan bateriju paku un to kontrolieru kvalitāte un visbeidzot īpašnieku vēlme tajā visā iedziļināties. Nerunājot par 3, 4 vai 5+ gadus veciem elektromobīļiem un to bateriju pakām. Vai ja netiek piekopti pareizie uzlādes principi… Kas baterijas ļoti ātri sabendē, piemēram ja mobīli visulaiku turēsi pie vada lai būtu 100% vienmēr kad izbrauc… vai ja tīklā kāds pārspriegojums gadās… Baterijas cikli netiek pilnība izmantoti un regulāri lādē no 50..60%… Bateriju uzlāde un pareiza to kopšana ir ļoti cimperlīga un ir ļoti mazs šis drošais logs… Ja cilvēce nespēj apsekot vienkāršus iekšdedzes dzinējus, braucot kamēr apstājas un tad kasa pieri, kur nu vel domāt par šo visu…. Protams ķipa drosības sistēmas ir, bet ir pārbaudīts uz gadu jauna samsung a52, ja visulaiku tur pie originālā lādetāja, kas nāca kastē ar oriģ. vadu, pēc ~3menešiem baterija telefonā ir uzpūtusies tik tālu, ka jau izspiež ekranu uz augšu un ir jūtams ka telefons uz galda vairs nav plakans. Darbā rādžiņu laidām no telefona kurs visulaiku piesprausts… vot i rezultāts. Ja par pamatu ņem viedelefonu un to litija jonu bateriju, tad aptuveni trešajā gadā baterija ‘tur’… Read more »

    Last edited 1 year ago by Pēča
    digitalk
    16.12.2022 15:12
    Reply to  Pēča

    > Baterijas cikli netiek pilnība izmantoti un regulāri lādē no 50..60%…

    li-ion bateriju cikli summējas — ja būsi lādējis 30%+40%+50%, tad būsi iztērējis vienu ciklu un 20%. daudz sliktāk ir pastāvīgi turēt pie vada, ja ir muļķa uzlādes kontrolieris. tas vairs nav NiMH, kuru var trickle čārdžot līdz bezgalībai, ko izmantoja lētās dārza LED lampas ar saules panelīti.

    Bats
    16.12.2022 21:09
    Reply to  Pēča

    Par kuru konkrēti EV šīs pārdomas, jo no man zinajamiem, ne uz vienu rakstītais neattiecas.

    1) Turēt visu laiku EV pie vada nav iespējams, ja to plāno arī lietot. Tik garus pagarinātājus neražo un pat ja ražotu, ar piespraustu vadu tas braukt neļauj – drošības sistēma tā ierīkota :)

    2) EV akumulatora bms neļauj tos pilnībā nedz uzlādēt, nedz izlādēt, lai paildzinātu to mūžu. EV kuriem pēc 3-5 gadiem ir jāmaina akumulators vari arī nosaukt?

    3) Salīdzināt ar Samsung tālruņiem bezjēdzīgi. Jā, abu akumulatoru ķīmijā ir litijs, ar to līdzība beidzas. Pat vecākie no saražotajiem EV ar “sliktiem” lādēšanas paradumiem nezaudēja vairāk par 5% kapacitātes gadā. Jaunāki modeļi zaudē ~1-2.5% gadā. Pat 8+ gadus veciem EV ar vairākiem tūkstošiem uzlādes ciklu mēdz būt akumulatori ar >80% atlikumu. Vairums tālruņu jau pēc 2 gadiem, knapi saglabā 80.

    4) Var redzēt, ka komentāra autors ar EV pats saskāries nav. Citādi zinātu, ka lai cik grādi mīnusos ārā, akumulatora paka nebūs -25C, bms to silda un dzesē pēc nepieciešamības. Norvēģi pērk gandrīz vai tikai EV un ar aprakstīto problēmu nesaskaras.

    Nekad nenāk par skādi kaut ko arī zināt par tematu, pirms pieņēmumus izteikt apgalvojuma formā.

    Gundars
    17.12.2022 15:35
    Reply to  Bats

    Kārtējās leģendas stāsti cik viss ir labi ar EV. Un nespēj pat līdz galam izlasīt otra rakstīto un iedziļināties, kā jau meties atbildēt savus vienveidīgos slavinošos tekstus. Tavi argumenti ir ar tādu pašu ticamības pakāpi kā rūpnīcas degvielas patēriņš. Ideālos laboratorijas apstākļos varbūt EV akumulators zaudē 1% kapacitāti gadā. Dzīvē diemžēl ir krietni citādāk. Par vada garumu paironizēji kā bērns, bet domu nesaprati. Ja auto stāv garāžā pie vada, lai pēc pāris dienām izbraucot būtu 100%, un nebūtu sācis izlādēties, tad tas to arī nozīmē, kā kauj aķi no patstāvīgas ilgstošas turēšanas pie strāvas. Redzot cik neargumentēti tu visur slavini EV ir skaidrs, ka zināšanas tev par tiem ir vājas. Iespējams saņem samaksu par slavināšanu. Neblamē sevi.

    Biteme
    17.12.2022 16:01
    Reply to  Gundars

    Li-ion akumulatorus turēt pie vada, lai uzturētu uzlādi 100% nav nekādas jēgas, jo to uzlādējot līdz 100% lādēšana tiek pārtraukta un netiek atsākta līdz nokrītas līdz noteiktam līmenim. Trickle charging ir NiMh baterijām, kas dod iespēju nodrošināt papildināšanu gaidīšanas režīmā.

    Bats
    17.12.2022 19:24
    Reply to  Gundars

    Ironizēšana, manuprāt, vietā. Cilvēks visus savus pieņēmumus par EV balsta uz savu pieredzi ar viedtālruņiem. :) Abos ir litija akumulatori, tātad viss skaidrs. Par to turēšanu pie vada nesapratu. Tas neko nedod – tiklīdz auto uzlādējas līdz 100% (kas faktiski ir ap 90% no akumulatora patiesās kapacitātes), uzlāde atslēdzas. Tas netiek pastāvīgi turēts 100% līmenī piebarojot. Tālruni vai portatīvo, kad tas pie vada, var lietot kaut vai visu dienu, EV nevar. Un ja jābrauc ir katru dienu un daudz, tad katru nakti uzlādēt atpakaļ līdz 100% ir normāla prakse, par kuru ražotājs ir padomājis. Jā, akumulators nolietojas. Taču daudz lēnāk nekā daži te dramatizē. 1-2.5% gadā ir normāls zudums. Ir daži modeļi, kas zaudē kapacitāti straujāk, daži kas lēnāk. Jo jaunāks modelis, jo mazāk jāuztraucas par šo. Atšķirībā no viedtālruņiem, akumulatori tiek aktīvi dzesēti vasarā, sildīti ziemā, to max un min uzlādes līmenis tiek mākslīgi ierobežots, arī uzlādes strāvas stiprums tiek ierobežots atkarībā no temperatūras un līmeņa, 10gadu nepārtrauktas attīstības un joprojām jāklausās vieni un tie paši neinformētie mīti pie katra raksta par EV.
    Tā, kur tai visu EV ražotāju kopīgās popularizācijas lobija naudai pieteikties?

    Tītars
    18.12.2022 22:13
    Reply to  Gundars

    Par pārējo nezinu, bet auto pie 100% “atvieno” klemmes ko var pat dzirdēt, ja lādē auto, kamēr sēdi iekša. Ja pirmajā dienā slēgsi auto lādēties, tad tajā pašā dienā auto arī pabeigs lādēties un 4. dienā brauksi ar 99.999% bateriju. Jo daļu baterijas tērē 12v sistēmas, ko lielā baterija ik pa laikam “top up”, ja tāda ir.

    Alberts Kviesis
    16.12.2022 18:54

    Recurrent Auto veiktā pētījumā noskaidrots, ka ziemas apstākļos labākos rezultātus uzrāda Jaguar I-Pace, Audi e-tron un Tesla Model X/Y modeļi

    Tītars
    18.12.2022 22:02

    Būtu interesanti salīdzināt kā atsķirās ārā stāvošs un garāžā stāvošs auto. Tas ko esmu ievērojis, ja auto naktis stāv ārā, tad sasniedzamība saraujas teju par 50%. Ja naktis un kad nekustas stāv garāžā ~12 – 15 grādi, tad pazaudē tikai kādus 20-30%.
    Visi cipari gan ir anekdotiski, nav sanācis cītīgi pētīt.

    Last edited 1 year ago by Tītars
    Skābene
    19.12.2022 10:03
    Reply to  Tītars

    ICE auto īpašniekam šito būs grūti sagremot! Salādēji pilnu aķi un pa nakti 30% pazuduši! Kurš nozaga? :) Ja nedēļu nebrauc, auto dzīvo pie vada, sanāk baigie zudumi, analoģiski kā pazaudēt pilnu bāku dīzeļa nedēļā.

    Tītars
    19.12.2022 19:29
    Reply to  Skābene

    Jā, labi teikts. Tas no ICE puses iespējams dīvaini izklausās.
    Sanāk ka ziemā pilnīgi auksts auto uz 100km patērē daudz vairāk enerģijas. Salīdzinot ar ICE kur ļoti daudz enerģijas tiek “izmesta” gaisā kā siltums, un ICE ražo vairak siltumu nekā mēs spējam to utilizēt.
    EV gadijumā siltumam ir jātērē enerģija, līdz ar to efektīvā enerģija priekš auto dzīšanas uz priekšu samazinās. Aka enerģijas patēriņš uz 100km ziemā aug. Tapēc obligāti auto jāņem ar siltuma sūkni mūsu platuma grādos.

    Reklāma