Lielāko ASV aviokompāniju, tostarp “American Airlines”, “Delta Air Lines”, “United Airlines” un “Southwest Airlines” vadītāji brīdinājuši, ka gaisa satiksme valstī sākot no šodienas, 19. janvāra, varētu tikt pakļauta milzīgiem, 5G signālu radītiem traucējumiem. Tas nopietni ietekmēs lidojumus visā valstī un līdz ar to atstās sekas arī uz globālo tūrismu, kā arī preču piegādēm, jo sagaidāms, ka virkne lidojumu no un uz ASV tiks atcelti.
Galvenie vaininieki šajā visā ir “AT&T” un “Verizon”, kas paplašina 5G tīkla darbību lidostu tuvumā. Aviosabiedrību pārstāvji apgalvo, ka pie lidostām esošo 5G torņu raidītie signāli varot ietekmēt un radīt lidmašīnās esošā jūtīgā drošības aprīkojuma traucējumus. 5G signāli var, piemēram, stipri traucēt radioaltimetru darbībai, kas mēra attālumu starp lidmašīnu un zemi. Uz šo ierīču rādījumu piloti paļaujas, paceļoties un nolaižoties nelabvēlīgos laikapstākļos, kad ir slikta redzamība.
Aviosabiedrību pārstāvji uzsvēruši, ka ir nepieciešama tūlītāja iejaukšanās, lai izvairītos no būtiskiem darbības traucējumiem pasažieru pārvadājumos, sūtījumu piegādē un piegādes ķēdē kopumā. Lai 5G signāli nelabvēlīgi neietekmētu gaisa satiksmi, aviokompānijas jau lūgušas “AT&T” un “Verizon” nesniegt 5G servisu divu jūdžu jeb vairāk nekā 3 km attālumā no dažām ASV noslogotākajām un svarīgākajām lidostām.
Papildināts – “AT&T” un “Verizon” ir paziņojuši, ka atcels plānus darbināt atsevišķus 5G torņus, kas atrodas pie “noteiktiem lidostu skrejceļiem”. Šis lēmums pieņemts, balstoties uz aviokompāniju vadītāju izskanējušām sūdzībam par 5G signālu ietekmi uz lidaparātu vadāmību.
No Huawei tehnoloģijas atteicās.
Kāds Huawei sakars ar konkrētu radio frekvenču diapazonu pie***šanu?
Autoriem lūdzu nedaudz iedziļināties un papildināt rakstu, lai neceltu paniku. Un godīgi uzrakstīt, ka Eiropu tas neskars, jo Eiropā 5g frekvences ir nav tik tuvu gaisa satiksmē izmantotajām.
Virsrakstā jau pateikts, ka runa ir par ASV. Turklāt netieši (pasažieru pārvadājumi, preču piegādes) tas viss var ietekmēt visu pasauli.
“altimetru darbībai, kas mēra attālumu starp lidmašīnu un zemi” – patiesībā mēra augstumu, jo attālums no lidmašīnas līdz zemei nebūt nenozīmē augstumu.
Te Tu gan sapinies meistarībā…rakstā šis gabaliņš ir pavisam patiess no tehniskā viedokļa.
Nu stāsti, ko īsti tu nesaprati) Atšķirību starp augstumu un attālumu no lidmašīnas līdz zemei?
Izlasi vēl savu tekstu 3x, kā es to izdarīju :)
Radars tiešām mēra attālumu no lidmašīnas līdz zemei. Vēl ir barometrs, kurš, mērot gaisa spiedienu, mēra augstumu virs jūras līmeņa. To lidotāji “nonullē”, atrodoties uz zemes. Bet, ja lidmašīna nolaižas citā vietā, tad šis augstuma mērītājs var rādīt nepatiesu attālumu līdz zemei.
Par radaru tu izlasīji kur citur, ne šeit. Šeit ir pieminēts tikai altimetrs, kas ir barometrs, kas attēlo nevis gaisa spiedienu, bet pārrēķina augstumā virs jūras līmeņa. Līdz ar ko altimetrs mēra tikai īpašo apakšgadījumu no kopas “attālums no lidmašīnas līdz zemei”, kas ietver bezgalīgi daudz nogriežņu. Tāpēc arī mans iebildums par “attālumu līdz zemei”.
“Altimetrs” nav tikai barometrs.
Šajā gadījumā tas ir radara altimetrs: https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_altimeter
Nuja, barometrs mūsdienās būtu so low tech, te nevar nepiekrist….no tevis dotā raksta – This type of altimeter provides the distance between the antenna and the ground directly below it…used to determine the height of the aircraft or the spacecraft above the Earth’s surface or another surface. Tulkojumā – augstums.
Protams, var teikt arī attālums, bet tad pasažierim Bērziņam ir jāatcerās, ka visiem attālumiem derīgs ir tikai viens – īsākais starp lidmašīnu un Zemi. Uz Bērziņa jautājumu, kāpēc nevar lietot viennozīmīgo jēdzienu augstums, atbilde ir “aizveries un dzer savu viskiju”)
Būtu interesanti palasīt, kā divas meganozares veica testus par sakaru staciju ietekmi uz aviācijā izmantotajām iekārtām, ja šo ietekmi atklāja tik vēlu.
Aviācijā strādājošajiem pašiem par to bija laicīgi jāparūpējas, lai iestrādātu atbilstošas prasības valsts standartos un normatīvajos aktos. Tad tāds tornis pat neparādītos lidostas tuvumā.
Rakstā ir neliela neprecizitāte.
5G var ietekmēt nevis altimetu (barometrisks instruments, mēra atmosfēras spiedienu), bet gan radioaltimetru. Radioaltimetrs ir instruments, kurš izmanto FM radioviļņus lai noteiktu distanci starp lidaparātu un zemes virsmu. Radioaltimetru galvenokārt izmanto beidzamajā lidojuma fāzē veicot instrumentālo pieeju skrejceļam. Tas ir īpaši svarīgs zemas redzamības apstākļos kad pilotiem nav iespēja saredzēt zemi īsi pirms nosēšanās, tādējādi samazinot vertikālās un horizontālās redzamības minimums līdz dažiem desmitiem pēdu. Atsevišķos gadījumos ja lidmašīna ir aprīkota ar autoland iespējām, radioaltimetrs ir viens no vissvarīgākajiem instrumentiem kas lidmašīnai ļauj nosēsties automātiski.
Problēma ar 5G ir tā, ka radioaltimetrs un 5G abi strādā gandrīz tajās pašās frekvencēs. Iejaukšanās/pārklāšanās radioaltimetra frekvencēs var radīt nobīdes instrumenta darbībā radot potenciālas briesmas pasažieriem, apkalpei un apkārtējai videi/cilvēkiem.
Paldies! Precizēšu to rakstā.
Ja jau skaidrību, tad līdz galam: “FM radioviļņi” tautai saistās ar 105,2MHz. Tā instrumenta pamatā ir FMCW radars.
Ne tikai amerikāņu aviokompānijas. Emirates, Etihad, Qatar un vēl vairāki šodien (19/01) bija atcēluši reisus uz vairākām ASV pilsētām, šī paša iemesla dēļ.
ASV naksies izveleties lidinaties uz kukuruznikiem vai ateikties no interneta.
Kadreiz ASV sals un garsvielas, krasains apgerbs, bij satana izaicinajums.