Vācu autoražotājs Volkswagen oficiāli apstiprinājis, ka kāda lietotāja elektriskais “ID.3” hečbeks pēc 25 tūkstošiem kilometru zaudējis 8 procentus no sākotnējās baterijas energoietilpības. Par to savā Youtube kanālā ar nosaukumu Battery Life ziņoja kāds elektroauto entuziasts, kurš iegādājies “ID.3 1ST” auto.
Pēc tam, kad ar mašīnu gada laikā bija nobraukti 22 644 kilometri, īpašnieks veica atkārtotu sniedzamības un patēriņa testu. Iegūtie rezultāti liecināja, ka mašīnas baterijas nodrošina par 4,4kWh mazāk enerģijas nekā sākotnēji. Tas ir apmēram 7,5 procenti no pilnās baterijas ietilpības (izmantojami 58kWh no kopējiem 62kWh). Baterijas “veselība” tika pārbaudīta arī ar brīvi pieejamu programmatūru, kas liecināja par 6,5 procentu zudumu.
Šeit jāņem vērā pāris svarīgi apstākļi par konkrētā auto lietošanu – pirmie 15 tūkstoši tika nobraukti 3 mēnešu laikā, 90% gadījumos lādējoties ātrajās uzlādēs ar 100kW jaudu. Auto baterija tika uzlādēta pilnībā un regulāri izbraukāta, līdz tajā bija palicis mazāk nekā 10% elektrības. Vēlāk uzlāde mainījusies, pamatā lietojot 11kW uzlādi ar maiņstrāvu un auto lādējot līdz 80%. Šīs nianses var būtiski ietekmēt baterijas ilgmūžību.
Nākamais solis bija aizdzīt auto pie dīlera uz pārbaudi – tas tika darīts, kad mašīna bija nobraukājusi 14 mēnešus, pārsniedzot 25 tūkstošu kilometru atzīmi. Veicot īpašu procedūru, Volkswagen servisā noteica, ka baterija zaudējusi 8 procentus sākotnējās ietilpības.
Svarīgi piebilst, ka elektroauto mūža pašā sākumā baterijas ietilpības samazināšanās par dažiem procentiem ir itin normāla, bet pēc tam bateriju degradācija un tās temps samazinās. Šeit svarīgi ir arī konkrētie lietošanas apstākļi, kas vēlreiz pasvītro faktu, ka uzturēt un lādēt elektroauto tikai publiski pieejamajās ātrās uzlādes vietās diez vai būs ļoti ilgmūžīgs pasākums auto baterijai, tomēr arī šādi, relatīvi ekstrēmi piemēri sniedz ieskatu elektroauto ekspluatācijas niansēs reālajā dzīvē un ilgtermiņā.
Tagad vajag nākamo apskatu par baterijas atlikumu pēc 50k nobraukuma un 100k nobraukuma.
Un lādēt vajag tikai publiskajās uzlādes stacijās, lai maksimāli pielīdzinātu lietošanas apstākļus iekšdedzes dzinēja darbinātām mašīnām, kuras uzpilda DUS un brauc no pilnas bākas, līdz iedegas degvielas lampiņa. Maz ticams, ka daudzdzīvokļu māju iemītnieki savus EV lādēs ar pagarinātājiem, kas izmesti pa dzīvokļa logu.
Salīdzināt EV ar IC auto 1:1 ir, manuprāt, ne visai pareizi. Līdzīgi kā “mana podziņnokija bija jālādē 1x5d, un kas tagad…” – abos gadījumos iekārtas ar līdzīgu nosaukumu, bet atšķirīgu lietošanas praksi un niansēm.
Tavai nokijai bija NiMH baterija, iedomājies cik ilgi tu viņu varētu nelādēt ar LiPo bateriju!?
Vacā Nokia bija jāuzlādē līdz max un tad jālieto gandrīz līdz 0%, lai izvairītos no atmiņas efekta! Laiki mainījās, NiMH baterijas nomainīja LiPo baterijas, bet vecie ieradumi nemainījās, telefonus joprojām lādējam pa nakti, ejot gulēt. Tikai to darām nu jau katru nakti, nevis ik pēc trīs naktīm! :)
Nekad neesmu lādējis pa nakti telefonu. Abrīnoju cilvēkus kuri nevar attiet uz 1-2h no telefona, lai uzlādētos pa dienu.
Es tikai pa nakti ladēju telefonu, jo manuprāt tas ir labākais brīdis kad to darīt! Īsti nesaprotu tavu abrīnas vērto pļūtienu.
Kas tad ar to telefonu notiek? Pārkarsīs un uzsprāgs? Baterija ātrāk nosprāgs? Cik daudz ātrāk? Es šādi eamu lādējis telefonus visu mūžu un nekādu problēmu….
Nu re, tu pats smuki aprakstīji – tehnika ir mainījusies, bet daļa cilvēku netiek līdzi)
Nu nez, man pietiek vakarā pieštepselēt…nu, ja gadās vēlie vakari kad no sliekšņa gultā, var pa nakti atstāt lādēties…vai ja aizmirstu, tad no rīta uzreiz pieceļoties iedzīt pietiekami dienai. Spēlēs un video telefonā nelietāju, man pietiek)
P.S. Bija jau arī podziņtrubas ar LiPo baterijām, saliekamajiem kur bija krāsainie ekrāni (ja nejaucu). Jāatceras pašizlāde – laiks no vienas uzlādes nepagarinās proporcionāli baterijas ietilpībai.
Šķiet ka Tu pārspīlē: atmiņas efekts bija NiCd akumulatoriem, NiMH tāda nav, šos pat lieto hibrīdauto. Podziņtelefonos, cik man atmiņas sniedzās, uz akumulatora bija rakstīts: Li-ion ar attiecīgajiem voltiem – piem. Nokia 3110.
Tā Nokia koferīša ar rokturi gan man nav bijis :)
Daudzstāveņu iemītniekiem atliek tramvajs, velosiāds un K2.
Gan jau Teslas fani izcels gaismā stāstu par model S 1Mkm ar diviem akumulatoriem.
Palasot speceni laivas akumulatoram, kurā esot BMW i3 elementi, ir rakstīts ka vidējais kapacitātes zudums esot 4% gadā. Saprotu ka tas ir no stāvēšanas vien. Auto ražotāji tik atklāti neraksta…
https://www.torqeedo.com/en/products/batteries/power-48-5000/2104-00.html
Pierīgas iedzīvotājiem ir vilciens! Sanāk, ka EV nav vajadzīgs! Ir tikai jāmaina savus ieradumus par labu sabiedriskajam transportam :D
Tipisks Rīdzinieks gadā nobrauc 10-15k, pārsvarā blandoties apkārt pa brīvdienām, kamēr pierīgas iedzīvotājs nobrauc jau 25-30k. 10-15k tiek nobraukti ceļā uz/no darba un atlikušie kilometri tiek nobraukti blandoties apkārt pa brīvdienām.
Tātad 10-15k gadā ir tā distance, kur vajag personīgo auto, jo ar velo vai autobusu medībās, makšķerēt, vai sēņot uz kurzemes mežiem neaizbrauksi. Un ja tā ņem, tie mugursomas izmēra EV arī nav piemēroti medībām vai laivu vilkšanai. Uz to jumta pat airu laivu neuzliksi, jo konstruktīvi nav paredzēts tādam i3 kaut ko uz jumta krāmēt.
Ja tomēr ir vēlme Rīdziniekus pārsēdināt uz EV, Purčiks, Ziepčiks, Zoļiks ir jāaprīko ar lēnajiem lādētājiem, kur pa nakti lādēties bez steigas.
Nu pag medības, laivas – nevar nolikt 50k par auto? Nesmīdini. Ja nevar tad, lai ņem nomā utt. Tu jau te arī tagad runā tā it kā kāds brauktu wrc un žēlotos par to, ka degviela dārga…🤦♂️
Es vasaras sezonā uz auto jumta gandrīz katru nedēļas nogali vadāju gan laivu, gan SUP dēļus, gan riteņus un man šim nolūkam nav vajadzīgs 50k vērts.
Ja nav kur naudu likt, var jau arī kamīnā kurināt! :)
Kas Tev par elektroauto?🤔
8% pirmajā gadā ir skarbi. ID.3 ir VW pirmais mēģinājums EV masu ražošanā. Neizbēgami tas nav tik labs, kāda būs nākamā vai aiznākamā ID.3 paaudze.
Šādu kapacitātes kritumu piedzīvoja paši pirmie Nissan Leaf. Vēlākiem jau akumulatori ir ar uzlabotu ķīmiju. Gan jau, ka arī VW atkodīs kā samazināt ietilpības kritumu, bet tas prasīs laiku. Var būt vienkārši ātrāk vajadzēja sākt strādāt pie akumulatoru tehnoloģijām.. Ieguldīt vairāk tajā virzienā nevis kārtējos TDI un emisiju kontroles apšmaukšanas trikos.
Nav tā, ka ID.3 ir pirmais VW elektroauto. Bija taču e-up!, e-Golf un e-Crafter.
Tad jo sliktāk, nav gluži laba attaisnojuma vairs kā dēļ tik švaks akumulators. Lai gan e-up! un e-golf! bija drīzāk iekšdedzes dzinēju auto ar iemainītiem elektromotoriem un akumulatoru kasti kaut kur ietūcītu, vairāk modeļu klāsta vidējo izmešu ķeksītim nekā masu ražošanai.
Atbilde ir Toyota Mirai, bet tur cita problēma nav visur H2 uzpikdes atacijas.
Akumulatora garantija: 8 gadi, 160 000 km, 70%. Varbūt pirmie pircēji dabūs jaunus akumulatorus?
Samsung S10, google chrome, ritinot lapa, ļoti raustās.
Un tagad?
Nu re, var taču salabot, ja grib !😄
Es jau nezinu vai salabots. Vienīgā lieta, kas šodien mainījās – izslēdzu vienu mazu baneri, kas rādījās tikai mobilo ierīču (un planšetdatoru) lietotājiem. Ja tas uzlaboja situāciju, man par to prieks.
Nu iet viss labi
Manā ieskatā – padaudz.
Tīri referencei – man M3 pa 18 mēnešiem / 60k km ir zaudējis 6,07 % 77 kW paka
Baču tā smagi abusojis neesmu, bet nu zīda cimdos nelietoju :)
No pēdējiem 10.ooo kWh, 8,9 ir AC un 1,1 ir DC
Hi-power DC lādētājos, loģiski, neesmu bijis, tik cik ionity paprovēt un pāris reizes Energoluksās
csdd neskaitās hi-pouer :)
Zem 10 % reti esmu izbraucis, bet mēdzu lādēt līdz 90 – 95 %
Tiek uzskatīts, ka ja bača visu laiku ļurkājas ap 40 – 60 %, tad viņa “nesaraujas” nemaz
Paldies, ka padalījies ar savu pieredzi! Kā noteici to 6.07% starpību?
Kad cilvēki saka, ka Tesla ir tālāk par citiem tikusi, tas nav tikai tukšs ļerļer
Es varu iegūt šādu grafiku
Kas tas ir par servisu, kas šādu info apstrādā? Man reāli interesē tehniskā puse šim jautājumam :)
Varu Tīmzā parādīt
te viens tests ar Kia eNiro pēc 92k – it kā tikai <1.1% https://www.youtube.com/watch?v=rdoC3JxRZLY