Vācu autoražotājs kļuvis par nu jau kārtējo upuri vispasaules pusvadītāju deficītam – divās rūpnīcās Vācijā šonedēļ faktiski apturēta ražošana. Problēmas skārušas Audi rūpnīcas Ingolštādē un Nekarsulmā.
Ingolštādē tiek salikti Audi nosacīti lētākie, izmēros mazākie modeļi – “A3”, “A4”, “A5” un “Q2”. Lielākas problēmas ir Nekarsulmas rūpnīcā, kur ražo “A6”, “A7” un “A8”. Pagaidām ražošana tiek turpināta tikai “A8”, kuru ražo viena maiņa, savukārt pārējo modeļu ražošana šobrīd pilnībā apturēta. Vienīgi “R8” un “e-tron GT” ražošana turpinās kā plānots. Šie divi modeļi gan tiek salikti citviet.
Šie ir lielāki ražošanas traucējumi pēdējo mēnešu laikā, lai arī vasarā atsevišķas maiņas nestrādāja un uz nedēļu nācās apturēt vairākas ražošanas līnijas. Arī šobrīd skarto līniju darbinieki pārvirzīti pildīt citus uzdevumus līdz brīdim, kad viņi varēs atgriezties pie saviem ierastajiem pienākumiem. Līdzīgas problēmas ik pa brīdim ir arī citiem ražotājiem, kas neiepriecina klientus, kuriem savas mašīnas jāgaida mēnešiem ilgi.
Vienu nesaprotu, kas liedz paaugstināt to pusvadītāju ražošanas apjomus, ja jau daudzi autoražotāji izjūt deficītu. Un tas jau ir ilgstoši, kaut ko taču jau varēja izdarīt. Ekonomikas pamatprincips, ja pēc kaut kā ir pieprasījums, konkrēts un neapsīkstošs, tad automātiski resursi novirzās, lai apmierinātu šo pieprasījumu
Trūkst silīcija plāksnes, kuras izmanto visiem pusvadītājiem. Tās nevar uzaudzēt momentā. Tesla esot samaksājusi priekšapmaksu saviem pusvadītāju piegādātājiem un tādējādi “ieliekot kāju durvīs”.
Tās plāksnes ražo tikai vienā ķīnas ciemā? Līdzīgi kā ar eiropas gāzes tirgu, kur viens piegādātājs-RUS?
Apmēram tā – Ķīnā un Taivānā.
Tagad kaut kādas jaunas šausmas ar magnija ieguvi. Izrādās ka ķīnieši faktiski ir monopolisti šajā jomā un taisās apturēt eksportu, sakarā ar enerģijas nepietiekamību.
Tas arī varētu skārt autobūvi.
Pie deficīta auto tirgū ir vainīgi paši auto ražotāji, jo viņu analītiķi pirms covid pandēmijas ir devuši kļūdainas prognozes. Līdz ar to auto ražotāji ir samazināšu pasūtījumus, bet pusvadītāju ražotāji pārslēgušies uz citiem pasūtītājiem. Šobrīd attiecīgi pusvadītāju ražošana ir pārslēgusies tikai uz auto, tā kā deficīta patiesība nav. Auto ražotāji paši imitē deficītu, lai noturētu paaugstinātas cenas saviem auto, kamēr paši veido uzkrājumus.
Nevajag ticēt pirmajai dzeltenai presei, ko izlasāt.
Resursi automātiski nenovirzās nekur. Vienmēr cilvēki pieņem lēmumu, vai ir vērts novirzīt resursus. Un par resursiem – ar pliku naudu jau vairs neko neizdarīsi. Lai uzceltu rūpnīcu, vajag iekārtas. kurām vajag pusvadītājus, kuru nav, ….