Norvēģija nu jau ilgstoši bijusi līderpozīcijās elektroauto pārdošanas rādītājos, tam jau sen nevienu nepārsteidzot. Jau iepriekš gana plaši izskanējis, ka Norvēģija līdz 2025. gadam plāno pilnībā atteikties no iekšdedzes dzinējiem jaunās automašīnās. Šāds uzstādījums pagaidām nav ierakstīts likumos, taču tāds ir valsts mērķis.
Lai arī uzstādītais mērķis un tā realizēšanas termiņš pienāks vien pēc dažiem gadiem, iekšdedzes dzinēji no Norvēģijas tirgus varētu tikt izspiesti vēl krietni ātrāk – aprēķini liecina, ka, saglabājoties pašreizējai pārdošanas rādītāju tendencei, pēdējie jaunie auto ar iekšdedzes dzinēju Norvēģijā varētu tikt pārdoti jau nākamā gada pavasarī, valstij pēc tam pilnībā pārejot uz jaunu elektroauto tirdzniecību.
Pēdējie dati no Norvēģijas atbildīgajām instancēm liecina, ka mazāk nekā 10 procenti valstī pārdoto jauno auto darbojās tikai ar iekšdedzes dzinēju, proti, vairāk nekā 90 procenti pārdoto auto bija pilnvērtīgi elektroauto vai vismaz hibrīdi. Valsts iestādes atzīst, ka mašīnu ar iekšdedzes dzinēju pārdošana Norvēģijā, visticamāk, turpināsies vēl kādu laiku, jo visos segmentos pagaidām nav pieejamas konkurētspējīgas alternatīvas. Kopš gada sākuma 14 no 15 vislabāk pārdotajām mašīnām Norvēģijā bijušas pilnīgi elektriskas.
Nenoliegsim, ka elektroauto panākumi Norvēģijā lielā mērā saistāmi ar dzīves līmeni un kopējo ekonomisko situāciju Skandināvijas valstī, kas cilvēkiem ļauj iegādāties šīs mašīnas, kuras pagaidām ir dārgākas nekā alternatīvas ar iekšdedzes dzinējiem. Tāpat valsts piekopusi agresīvu nodokļu un atbalsta politiku, sniedzot nodokļu atlaides un citus labumus elektroauto pircējiem, savukārt tiem, kas izvēlas mašīnas ar iekšdedzes dzinējiem, jāmaksā milzīgi nodokļi, kas šādu pirkumu padara neizdevīgu. Pēdējo gadu laikā dažādi bonusi tieši elektroauto gan mazinājušies, jo tiem vairs nav pieejamas bezmaksas stāvvietas, kā arī jāmaksā par maksas ceļu lietošanu. Šobrīd pāreja uz elektroauto Norvēģijā jau ir itin pašsaprotama un cilvēki nevēlas iegādāties jaunas mašīnas, no kurām pēc tam būs sarežģīti atbrīvoties vai tās uzpildīt. Jau šobrīd degvielas uzpildes stacijās notiek degvielas sūkņu nomaiņa pret elektroauto uzlādes iekārtām.
Vēl tikai jāsagaida nopērkami pikapi, ar kuriem var izvizināt kūtsmēslus ar 100km/h, un pasažieru busiņi, tad varēs tirgot tikai elektriskos.
Pie tēmas – dīzeļa tirgošanas panīkums Anglijā dēļ auto tranzīta samazināšanās.
https://www.reuters.com/world/uk/bp-restrict-uk-petrol-station-deliveries-due-driver-shortage-itv-2021-09-23/
Norvēģijā šis var būt gaidāms un arī benzīnam salīdzinoši drīz.
Tur taču skaidi un gaiši rakstīts, ka iemesls ir šoferu trūkums, nevis tas, ka kādam vairs nevajag degvielu.
Fake news! :D
Labs joks. KROTOW taisa Fake news uz vietas. Svaigi cepts pa tiešo no krāsns.
Mudaks vnk angliski nejēdz
Latvija kā lielu bonusu pasniedz atbalstu el auto iegādei , lai gan viss labākais ir Norvēģijas paraugs kur el auto ir pilnībā atbrīvots no nodokļa to pērkot. Tā rezultātā degvielas auto kļūst daudz neizdevīgāks. Plānots ka no nākamā gada arī el auto tiks aplikts ar PVN. Nodoklis tiks aprēķināts no summas kas pārsniedz 60000 eiro. Tas nozīmē ka visas populārākās mašīnas kā model Y un 3, Mach e , id4 ,ionic 5 un pat BYD Tang turpinās būt beznodokļu.
Un ja kāds gribēs braukt tūrismā uz Norvēģiju ar ICE auto?
Droši vien ar nodokļiem un benžas cenu viņu pastimulēs atlidot un īrēt EV uz vietas.
Rakstā ir stāsts par auto pārdošanu Norvēģijā, nevis par ICE aizliegšanu.
Domājot nedaudz plašāk – jo Norvēģijā mazāk ICE auto, jo mazāk un retāk degvielas uzpildes stacijas, jo nav ekonomiski izdevīgi uzturēt. Tātad braucot tūrismā nāksies plānot kur un kā uzpildīties.