Reklāma

RTU pētnieks CERN izstrādājis programmatūru robotam, kas katastrofu gadījumā glābs cilvēkus

Jaunākie raksti

Xiaomi laiž pārdošanā Mijia 610 L Rock ledusskapi

Xiaomi Ķīnā uzsācis pārdot Mijia Refrigerator 610 L Rock ledusskapi. Mijia Refrigerator 610 L Rock ledusskapim ir 20 nodalījumi...

Bentley saviem modeļiem ieviesīs “Azure” versiju īpaši komfortablai braukšanai

Luksusauto ražotājs Bentley paziņojis, ka savos modeļos tas ieviesīs "Azure" versiju - tas nav jauns modelis, bet gan aprīkojuma...

Tesla piesakās papildus zemesgabalam, lai paplašinātu rūpnīcu Berlīnē

Elektroauto ražotājs Tesla pieteicies iegādāties "Gigafactory Berlin" pieguļošo zemesgabalu, autoražotājam jau plānojot rūpnīcas paplašināšanās darbus. Šadas ziņas izplatījuši vācu...

Marks Zakerbergs: “Meta” metaversa projekts tuvākos piecus gadus izmaksās ļoti dārgi

Nav nekāds noslēpums, ka metaversa kā iekļaujošas virtuālās pasaules izveide izmaksās ļoti dārgi. Daudzi uzņēmumi, ieskaitot "Google", "Microsoft", "Meta"...

Vai un kā paaudzes īpatnības ietekmē finanšu paradumus?

Viena no jomām, kur diezgan labi var aplūkot atšķirības dažādās paaudzēs, ir finanses. Šobrīd, kad tehnoloģijas attīstās straujāk nekā...

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātes pētnieks Artūrs Ivanovs, strādājot Eiropas Kodolpētniecības centrā (CERN), ir izveidojis programmatūru robotam, kurš katastrofu gadījumā varētu palīdzēt glābt cilvēkus tuneļos un citās glābējiem grūti sasniedzamās vietās. Jaunais zinātnieks izveidojis radaru sistēmu, lai robots bezkontakta ceļā varētu atpazīt cilvēkus un uztvert viņu dzīvības pazīmes – elpošanu un sirdsdarbību.

Robots vēl ir tapšanas stadijā, un primāri to izstrādā CERN drošības vajadzībām tunelī, kur darbojas viens no lielākajiem CERN infrastruktūras elementiem – Lielais hadronu paātrinātājs. To izmanto eksperimentiem, lai novērotu jaunus fizikas fenomenus, un tieši ar šo paātrinātāju tika pierādīta Higsa bozona eksistence.

Paātrinātājs atrodas 27 kilometrus garā tunelī, kas ir aptuveni 100 metrus zem zemes. Ja tunelī izceltos ugunsgrēks, CERN ugunsdzēsēju vienība notikuma vietā varētu ierasties tikai aptuveni pusstundas laikā, tāpēc ir nepieciešams robots, kas tunelī atrodas pastāvīgi un spēj reaģēt daudz ātrāk, rūpējoties par cilvēku drošību.

«Nelaimes gadījumā robotu aktivizētu un kontrolētu no virszemes, iegūstot informāciju, kas noticis, saprotot, vai ir cietušie, un nodrošinot ar viņiem komunikāciju, kā arī robots varētu nodzēst liesmas vai lokalizēt uguns izplatīšanos,» stāsta A. Ivanovs.

Pašreizējā izstrādes stadijā robots spēj atpazīt cilvēku, noteikt, vai viņam darbojas sirds un plaušas. Taču vēl gan jāpiestrādā pie navigācijas, jo robota operatoram tumšā un dūmu pilnā vietā ir grūti vadīt robotu, tāpēc nepieciešams izveidot programmatūru, lai robots pats spētu orientēties, kur viņam jādodas.

Robots vispirms noderēs CERN vajadzībām, tomēr ir iespējams, ka nākotnē šādus robotus varētu izmantot arī ārpus CERN, lai katastrofu gadījumos grūti sasniedzamās vietās parūpētos par cilvēku drošību.

A. Ivanovs ir ieguvis bakalaura grādu RTU un maģistra grādu – Āhenes Tehniskajā universitātē. Viņš ir viens no pirmajiem Latvijas zinātniekiem, kurš ir strādājis CERN, pavadot tur vairāk nekā trīs gadus.

«Man kā inženierim darbs CERN nozīmē iespēju strādāt pie unikālas problēmas risināšanas. Ja CERN būs jauni man saistoši projekti, labprāt tur atgrieztos un iegūtu vēl kādu daļu no nenovērtējamās pieredzes,» saka A. Ivanovs.

3 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
3 komentāri
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
KKTK
23.03.2021 14:50

Es laikam liktu speciālu sliedi tam robotam. Pa sliedi robots var zibenīgi apskriet tuneli bez jebkādas navigācijas. Ja atklājas bojājumi sliedē vai tunelī, tad robots atkabinās no sliedes un sāk navigēt pats, vai ar operatora palīdzību. Kad bojājumi, beidzās, robots uzrāpjas uz sliedes un mauc tālāk. Bez dzīvības glābšanas tāds ikdienā varētu arī piegādāt 10niek atslēdzīņo otrā tuneļa galā ;)

Krotow
23.03.2021 15:57
Reply to  KKTK

Galvenais lai robotam var pasūtīt atvest kafiju un sviestmaizes. Diez kas nav pa tuneli kātot 2 km tām pakaļ.

Brr
23.03.2021 16:20
Reply to  Krotow

Nu te Jums abiem 2iem piekrītu 100%, bet nu ļoti šaubos, ka tur strādājošie “pamuļķi” to nebūtu iedomājušies ātrāk un ļoti iespējams, ka tāda uzparikte (robots) sen jau tur kursē.. ;)))

Reklāma