Pagājuši jau 15 gadi kopš cilvēks šaha spēlē sacentās ar datoru. Pa šo laiku mākslīgā intelekta tehnoloģija attīstījusies neiedomājamā ātrumā un aizstāj cilvēku teju visās jomās pēc kārtas. Tikmēr Kornela un Toronto universitāšu, kā arī “Microsoft” pētnieku komanda radījusi mākslīgā intelekta sistēmu, kuras mērķis nav uzvarēt šahā, bet gan mēģināt spēlēt tāpat kā to dara parastais mirstīgais cilvēks.
Mākslīgā intelekta sistēma, kurai dots vārds Maija, ne vienmēr šahā izspēlē labāko gājienu kombināciju un pat necenšas. Tās izstrādē pētnieki izmantoja atvērtā koda sistēmu “Leela”, kuras pamatā ir “DeepMind” radītā datorprogramma “AlphaZero”. Maija tika apmācīta, izmantojot individuālu gājienu taktiku no miljoniem šaha spēļu. Šī pieeja ļāva Maiju pielāgot dažādiem prasmju līmeņiem, apmācot vairākas atšķirīgas šīs mākslīgā intelekta sistēmas versijas. Kopumā tika izstrādāti deviņi roboti, kas spēlē ar cilvēkiem, kuri prasmju līmenī iedalās no amatiera līdz profesionālim.
Savu šaha spēli pret mākslīgo intelektu vari izspēlēt kaut tagad. Aizvadītā gada decembrī pētnieki padarīja Maiju pieejamu vietnē lichess.org, un tikai pirmās nedēļas laikā tika izspēlētas 40 000 šādas šaha spēles. Pētnieki norādīja, ka sistēma spēj izzināt, kādas kļūdas spēlētāji pieļauj dažādos prasmju līmeņos, un nosaka prasmju līmeni, kurā cilvēki pārstāj kļūdīties.