Īlons Masks sniedzis vienu no retajiem komentāriem par “Tesla” plānoto elektroauto, kas tiks ražots Eiropā. Viņš izteicies, ka tas, visticamāk, būs izmēros mazs hečbeks, kas ir salīdzinoši populāra izvēle Eiropas autobraucējiem.
Pēc tam, kad “Tesla” izziņoja rūpnīcas būvēšanu Vācijā, Masks atklāja, ka turpat tiks veidots dizaina centrs, kurā strādās vietējie speciālisti, veidojot jaunu modeli. Šāda dizaina centra izvēli Masks pamato, sakot, ka Eiropā netrūkst talantīgu inženieru un dizaineru. “Ticu, ka Eiropā ir daudz lielisku speciālistu, bet labākie nevēlas strādāt pie Eiropas versijas automašīnai, kura izstrādāta kaut kur citur. Viņi grib izstrādāt paši savu oriģinālprojektu. Tāpēc vēlos piesaistīt labākos vietējos speciālistus, kuri veidos jaunu auto,” saka Masks.
Masks arī skaidroja iemeslus, kāpēc plānots izstrādāt tieši hečbeku. “Domāju, ka tas būtu saprātīgs lēmums Eiropā izstrādāt kompaktklases auto – piemēram, hečbeku vai ko līdzīgu. Tas ir saistīts ar gaumi – ASV cilvēkiem patīk izmēros lielas mašīnas, savukārt eiropieši dod priekšroku kaut kam izmēros mazākam. Mēģinot pārvietoties blīvi apdzīvotās teritorijās un pilsētās, kā arī atrast stāvvietu, kompakts auto ir tieši tas, kas nepieciešams,” turpina “Tesla” vadītājs. Masks Berlīnē esot izmēģinājis “Model Y” un viņam bijušas problēmas atrast vietu stāvēšanai.
Joprojām nav noteikts konkrēts laiks, kad šis auto parādīsies tirgū, taču, visticamāk, līdz Eiropai paredzētam “Tesla” modelim vēl nāksies pagaidīt dažus gadus.
Labi ka vismaz pirms projekta sākšanas par auto izmēriem pārliecinājās praksē. Nākamais būtu izdomāt kā lādēties tiem visiem, kuriem mājās nav kur lādēt. Un lai pie reizes izpīpē vai ir iespējams uztaisīt auto ap 20K€ cenā – uz “brīnumekrāna” rēķina vai citādi. Lai paliek 400 km ar 1 uzlādi, planšete panelī ar FSD un bumbiņām na…. nav vajadzīga.
> kā lādēties tiem visiem, kuriem mājās nav kur lādēt.
Nu pakāpeniski jau process notiek https://www.db.lv/zinas/neste-stacijas-sak-darboties-elektroauto-atras-uzlades-punkti-499856
Kādam vācu startup pusim bija ideja salikt lādēšanās pieslēgumus pie apgaismes stabiem, pie tiem jau ir pievilkti kabeļi.
Ideja nav slikta, intereses pēc pameklēju un izskatās ka ir pat realizēta:
https://electrek.co/2019/11/13/la-adds-hundreds-of-ev-chargers-to-streetlights-giving-renters-a-place-to-plug-in/
https://thedriven.io/2020/03/24/siemens-converts-all-lamp-posts-on-residential-street-to-electric-car-chargers/
Kamēr neinteresējamies, kā par uzlādi var samaksāt, šķiet forši. Samaksāšanas jomā atkal iestāsies haoss, kāds ir visur šajā jomā: 1001 operatoru ar savām kartiņām, apvienojošie operatori u.t.t., jo atšķirībā no degvielas, tirgus vēl nav brīvs, pastāv dažādas subsīdijas.
> Samaksāšanas jomā atkal iestāsies haoss, kāds ir visur šajā jomā
Grūti gan saprast, kas domāts ar haosu.. Un “atkal”? Kas, kad tad bija iepriekšējais? :)
Vai tad degvielas gadījumā, kad eksistē vairāki operatori (starptautiski/vietējie, ar dažādu cenu politiku) ir haoss?
Nav saprotams kur uzpildīt, kur nē?
Pie tam degvielai tak ar ir subsīdijas un tās tirgus drīzāk, manuprāt, ir vēl mazāk brīvs, jo ogļūdeņraži tomēr ir ekskluzīvs pasākums..
Vai haoss ir maksājumu veidos?
Kredītkaršu/nfc/mobilie maksājumi tak paliek aizvien vienkāršāki, tai pat laikā industrijai ir stingras prasības un standarti.
Vienīgās bažas ir par valsts pusi – lai bez regulatora funkcijām nemaisa (biznesa nozīmē) privātajam sektoram (lasi piem. dažu konkrētu pilsētu kartīšu u.c. projekti, tai skaitā arī mākslīgi apietās ES direktīvas par elektrības piegādes monopolu), ļaujot pasākumu dabīgi noregulēt (godīgas) konkurences rezultātā.
Haoss ir maksāšanas veidos.
Diemžēl nav tā kā benzīntankā, ielej un samaksā ar bankas karti.
Pie katra uzlādes oparatora ir sava kartiņa. Tagad šie kļūst attīstītāki, piedāvā maksāt caur savām aplikācijām. Nesenā ziņa: “urrā e-mobi tīklā varēs norēķināties ar Mobilly”. Tu piebrauc pie uzlādes kastes, sāc lejuplādēt aplikāciju, reģistrēties, piesaistīt bankas karti…tā var darīt ja lādējies pie viena operatora. Pamēģini aizbraukt uz Igauniju vai Lietuvu, tad varēsi trenēties enerģijas ieguvē! Vai neesi redzējis vācu reportāžas, kurās čalim pilns maciņš ar lādētāju kartiņām?
Nezinu, kā ir ar Teslas superlādētājiem, bet tā atkal ir atsevišķa sistēma.
Štrunts par to ka cenas atšķiras, problēmas viegli tikt klāt pie “štepseļa”.
Ar apmaksu tiešām ir bardaks. Būtu vismaz iespēja visiem lādētājiem maksāt ar kādu no “globālākiem” apmaksas veidiem – maksājumu kartēm un Apple/Google Pay + NFC – tas ļoti palīdzētu. Nākamais ir jautājums par štepseļa esamību darba kārtībā 24/7/365. Pēdējos pāris gados bieži parādās ziņas par uz ceļa palikušajiem elektroauto braucējiem, kuriem nācies izsaukt evakuatoru, jo viņu maršrutā ieplānotie lādētāji izrādās nedarbojas. Tas gan mazāk Tesla supercharger-u tīkliem, taču citiem gadoties regulāri.
> Haoss ir maksāšanas veidos.
Nūu tas normalizēsies..
Kad pasākums būs pietiekami ieviesies (lasi, lobisti būs izlobējušas visas iespējamās sankcijas pret iekšdedzes lietotājiem), tad vai nu ES līmenī vai kaut kādā starptautiska konsorcija ietvaros vienosies, tas tāpat kā līdz šim ar konektoriem/štekeriem, viesabonēšanām utt.
No biznesa viedokļa šobrīd uzņēmumam ieviešot jaunu maksājumu sistēmu/termināli/pakalpojumu tajā neiestrādājot arī universālus maksājumu līdzekļus googles un/vai apple pay, vai vismaz nfc kredītkaršu veidā ir lemts ja nu ne gluži neveiksmei, tad samazinātam klientu lokam gan..
Jā, tikai mani, kā lietotāju, tas tracina tagad, tādēļ tādas gaudas no manas puses :)