Saeimas dienaskārtībā atkal nonācis jautājums par elektroskrejriteņiem jeb elektroskūteriem un to vadīšanas noteikumiem. Vakar, 5. novembrī, Saeima pirmajā lasījumā atbalstīja ieceri par izmaiņām Ceļu satiksmes likumā, plānojot tajā iekļaut arī sadaļu par elektroskrejriteņiem.
Elektroskūteri pa Latvijas ielām ripo dažus gadus, un ar katru nākamo sezonu tos var manīt aizvien kuplākā skaitā, par ko jāpateicas virknei to ražotāju. Vienlaikus vēl aizvien nav īsti skaidra šo braucamo vieta satiksmē. Šī brīža regulējumā nav precīzi definēti noteikumi, kas attiecas uz pārvietošanos ar elektroskrejriteni, tādējādi radot aizvien lielākus riskus gan paša elektroskūtera vadītāja, gan citu ceļu satiksmes dalībnieku drošībai.
Līdz ar iespējamiem grozījumiem Ceļu satiksmes likumā paredzēts arī iekļaut precīzu elektroskrejriteņa definīciju, norādot arī, ka tā maksimālais atļautais pārvietošanās ātrums ir 25km/h, tas paredzēts vienam cilvēkam utml.
Būtiski, ka līdz ar izmaiņām likumā plānots, ka pusaudžiem vecumā no 10 līdz 17 gadiem elektroskūtera vadīšanai būs nepieciešama velosipēda vai jebkuras citas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība. Bez tās ar elektrisko skrejriteni minētajā vecumā pārvietoties nedrīkstēs. Turpretī visi tie, kuru vecums pārsniedz 18 gadu slieksni, droši varēšot pārvietoties ar elektroskūteri arī bez tiesībām kabatā.
Papildus iecerēm elektroskrejriteņa vadīšanas jomā, plānots arī precizēt noteikumus, kas attiecas uz velosipēda vadītājiem. Līdzīgi kā elektroskūtera vadīšanā, arī braucot ar velosipēdu, personai no 10 līdz 17 gadiem obligāti vajadzēs tiesības. Attiecīgi braucējam virs 18 gadiem tās nebūs nepieciešamas. Lai arī Latvijā jau 20 gadus spēkā ir prasība par velosipēda vadītāja apliecības nepieciešamību, secināts, ka tas tomēr neatbilst citu Eiropas valstu pieejai. Pašreiz Ceļu satiksmes likumā norādīts, ka patstāvīgi pārvietoties ar velosipēdu drīkst persona vecumā no 10 gadiem, kurai līdzi ir velosipēda vadītāja apliecība vai kāda cita transportlīdzekļa vadīšanas tiesības.
Kaut kāda diskriminācija, bērniem vajag tiesības, pieaugušajiem nē. It kā 18 gadi garantētu lielāku atbildību vai zināšanas. Tāpat kā ar B kategoriju var vadīt 125 kubu mototransportu.
Manā skatījumā tiesības vajag visiem, kas lien uz braucamās daļas, ja vien tas nav uz īsu brīdi, lai šķērsotu brauktuvi, vai pārvietotos pa ceļa nomali, vai dzīvojamo zonu. Skrejritenis, vai mopēds, tagad jau tam vairs nav lielas nozīmes. Ja tu brauc pa ceļu, noteikumus ir jāzina un vienalga cik tev gadu.
Ieraudzīju Fiqsy skrejriteni un atcerējos, vienu lietu par Fiqsy, kas jau ir runāts ar daudziem šī pakalpojuma testētājiem un ar ko gribās padalīties. Runa šoreiz par Zoju, nevis stāvdrāzi. Visiem, kas grib izmēģināt elektrisko Zoju un saprast, kas tad ir elektro auto un tā izslavētais uzrāviens, nevis aizbraukt no punkta A uz punktu B, uzreiz saku, ka tā ir slikta ideja. Tas būs visticamāk pirmais un pēdējais brauciens pie šī pakalpojuma sniedzēja. Lietošanas noteikumos tas nekur netiek minēts, bet jārēķinās, ka ar Fiqsy testēt uzrāvienu nav atļauts, par to pienākas pēriens. Ar Fiqsy nedrīkst arī stiprāk spiest bremzes, arī to… Read more »
https://forums.kursors.lv/t/fiqsy-nomas-auto-un-5-elements/1172
Tā ir. Telemetrijas reģistrēšana un sankcijas klientiem parādījās jau augusta otrajā pusē. Pirms tam vēl varēja pamēģināt, kāda īsti ir jušana, braucot ar daudzmaz jēdzīgu elektroauto :) Tagad pat par ātru joslas mainīšanu un ātrāku pagriezienu dabūsiet pa nagiem. Pašu Fiqsy komentārs par to:
https://forums.kursors.lv/t/fiqsy-nomas-auto-un-5-elements/1172/10
Atliek vien paš
cenzūrakontrole, kas ielās ar intensīvu satiksmi kļūst objektīvi bīstama.7.9. Iznomātājam ir tiesības nekavējoties pārtraukt Transportlīdzekļa nomas pakalpojuma sniegšanu, ja:
…
7.9.7. Nomnieks Transportlīdzekļa nomas pakalpojuma laikā Transportlīdzekli nelieto kā rūpīgs un kārtīgs saimnieks, Nomnieka transportlīdzekļa vadīšanas veids ir agresīva braukšana.
Nekur neatradu, ka par nekur neaprakstīto agresīvi braukšanu varētu palielināt maksu, tātad to var apstrīdēt un vinnēt.
Tāpat arī CSN nav definēta agresīva braukšana, tāpēc šis punkts ir iznomātāja iegriba un fantāzija. Protams, iznomātājs var darīt kā grib, bet tā kā nekur nav aprakstīts, kas īsti ir agresīva braukšana, šo punktu var traktēt kā negodīgu līguma nosacījumu un par to būtu jāvēršas PTAC u.c. regulējošās iestādēs.
Ceļu satiksmes likuma 51.panta desmitajā daļā ir agresīvas braukšanas definīcija, viss iepriekš uzskaitītais ir nevis agresīva, bet dinamiska braukšana. Vienīgais par ātrumu gan sanāk CSN pārkāpums. Bet paātrināties nav aizliegts, ātri izbraukt līkumus ar atļauto ātrumu arī nav aizliegts un bremzēt var un vajag, ja to pieprasa situācija!
Dīvaini ka Fiksītis nekomunicē ar klientiem. Pasaki ar ko jārēķinās un būs mazāk pigoru meistaru.
Ja izlasa p. 51, kļūst saprotams ka tā uzraudzība un piemērošana nav iespējama automātiskā režīmā, bez policista klātbūtnes vai ieraksta analīzes. Piem. joslu maiņas – nu, bija bedres, ko vajadzēja apbraukt, lai neradītu kaitējumu nomas auto. Bija jābrauc bedrēs? Pretruna! Vai sānslīde – ceļa uzturētājs nebija nokaisījis ceļu, melnais ledus utt. Kā fiqsis nosaka, vai strauja bremzēšana bija apzināta vai izvairīšanās no pēkšņa traucēkļa? Dodiet ierakstus no ielu kamerām. Es saprotu, ka mērķis ir neatdot auto salaušanai puikām, kas par rubli grib braukt kā GTA; cita lieta ka nav jēgas no servisa, kas ir pārāk ierobežojošs. Taisiet autorizāciju ar tiesībām,… Read more »
Kā augstāk 0922 teica, pareizi būtu pārliecināties par iznomātāja braukšanas stāžu un CSN pārkāpumiem un BM vēsturi jau pirms viņam ļauj braukt ar nomas auto. Un pašus nomas auto bija jāaprīko ar videoreģistratoriem, kas incidentu gadījumā kopā ar telemetrijas melno kasti uzreiz ļautu saprast, vai konkrētais manevrs bija nepieciešams vai tikai zīmēšanās. Un nepiesieties tiem klientiem, kuri pārmērīgi nepārkāpj ātrumu un nav nonākuši avārijās. Starp citu ir atšķirība, vai uz šosejas apdzen fūri kopā ar guļavu aizmugurē, kas velkas ar -20 km/h vai visu laiku brauc ar 120 km/h 90 zonā. Ļoti iespējams ka telemetrijas projekta idejas autori par to… Read more »
Ja tas nav iepriekš atrunāts TOS, raksti iesniegumu pak. sniedzējam un nesekmīga risinājuma gadījumā – PTAC. Paldies par brīdinājumu, bet kamēr kamēr cilvēki nerunās ar pakalpojumu sniedzējiem par savu sāpi, tā sāpe turpināsies. Protams, otrs variants – ka cilvēki nobalsos ar kājām. Teiksim, man jau tagad negribās fiksēt ar fiqsi.
Izlasot visu šito man nemaz negribās mēģināt, no domas vien, ka lielais brālis izseko, paliek šķērmi ap dūšu! Turpināšu lietot Carguru, tur nav bijuši pārsteigumi. Un Fikssīša skrejritenis nav piemērots vīriem ar lielu kājas izmēru, tadā ziņau jaunie lielie BOLT skrejriteņi ir foršāki, jo var nolikt divas pilnas pēdas!
Mans subjektīvais viedoklis pēc braukšanas ar Rīgā pieejamajiem nomas skūteriem: Bolta piedāvātie skūteri šobrīd liekas vislabākie vadības, braukšanas ērtību, jaudas un baterijas ietilpības ziņā. Ar 2/3 baterijas nav problēmu izbraukt cauri visai Rīgai (garākais nepārtrauktais brauciens bija 32 km), manu +/- centneru uzvelk diezgan stāvā nogāzē nezaudējot maksimālo ātrumu, bremzes ir ļoti labas un stāvēt ar manām pleznām ir ļoti ērti. Fikša skūteriem ir mazāk vietas stāvēšanai, švaka baterija un pats skūteris rada rotaļlietas iespaidu. Manā gadījumā vēl tas ka Fikša skūterus Pārdaugavā praktiski nevar atrast – nezinu kāpēc. Laikam visi viņu skūteru klienti čupojas centrā un Daugavas labajā krastā.… Read more »
Manuprāt vajag vai nu Motorollera tiesības vai B kategoriju. Un miers. Ukraina aizgāja šo ceļu. Nesaprotu, kur CSDD čakarējas, likumā rakstīs, visam motorizētajam/mehāniskajam transportam vajag vadīšanas tiesības. Kur skūterim nav motors? Taču vajag, lai tie cilvēki zin, ko noīmē zīmes, lai saprot, kur vajag nedaudz uzmanīgāk braukt. Tas,ka ierobežos max ātrumu, neko nemainīs. Tas pats kas portatīvie dyno skūteristiem, nevienu vēl nav paņēmuši, ka 45 kubu vietā ir 125 vai forsēts 49, kurš iet kā 125kubīgs un sasniedz mx ātrumu 90-100 km/h
ja ierobežotu ātrumu uz kādiem 15 km/h kā minas vidusmēra netrenēts riteņbraucējs kruīza režīmā, tad varētu arī definēt, ka drīkst pārvietoties pa ietvi un tiesības nevajag. bet pajautāju jaunatnei, vai viņiem ir mācīts CSN kaut vai atvieglinātā formā — nav :( pilnīgs pīīīp tā izglītības sistēma palikusi.
nahui tiesibas lidz 18 a vecakiem ne,marazms tad jau lietojot Nike air jordan ar jadabu tiesibas.p.s. berniba ar dnepru viens pac valeju jau 11 gadu vecuma pa celiem un vsjo norm
tu neesi opis, rakstība kā piņņu noklātam tīnim pubertātē.
ps. nesalīdzini savu izdomāto senīlo pieredzi ar šodienas realitāti. tavai izdomātai Dņeprai cik lieli bija rati un vai nogāzi uz mutes iebraucot nelielā bedrē? tagad paprovē to pašu atkārtot ar moderno skrejriteni pie pilsētas satiksmes.
Tieši tā, CSL definē mehānisko TL un skūteris palien zem definīcijas, to var saukt pat par motociklu:
motocikls — divriteņu mehāniskais transportlīdzeklis ar blakusvāģi vai bez tā.
taču ne mopēds — divriteņu vai trīsriteņu transportlīdzeklis ar motoru, kura darba tilpums ir mazāks par 50 kubikcentimetriem un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 50 kilometrus stundā;
Nav tiesību, vadot motociklu? Saņemiet kvīti!