Mēs visi esam mācījušies skolās un domāju, ka lielākā daļa ir saskārusies ar situāciju, kad klases apaļīgākajiem bērniem ir problēmas sporta stundās izpildīt skolotāju dotos vingrinājumus. Bet tas nekas, ne visi ir sportisti un ne visiem tādiem jābūt! Šiem cilvēkiem ir pilnīgi citi talanti, kas nekādi nav saistīti ar sportu. Tieši šādi dažkārt raugos uz notiekošo auto industrijā – mašīnas kļūst garākas, platākas, smagākas, kas neizbēgami rezultējas sliktākās gaitas īpašībās. Mašīnas gluži vienkārši paliek tūļīgākas, fiziku neapmānīsi. Savukārt ražotāju mārketinga departamenti mums spītīgi cenšas iestāstīt, cik ļoti sportisks ir jaunais modelis, lai gan šīs automašīnas īstie uzdevumi un arī talanti ir pilnīgi citi. Izmēģinātā „Mazda MX-5” ir veidota, domājot tieši par sportiskumu, tāpēc ķersimies pie auto apskata!

Ieskats vēsturē

Ideja par mazu, sportisku rodsteru „Mazda” inženieriem bija jau labi sen, taču reālas aprises tā sāka iegūt 80-to gadu vidū. Tā nu viņi ķērās pie darba un dažu gadu laikā tapa automašīna, ko pazīstam ar nosaukumu „MX-5”. Šis modelis pirmoreiz tika prezentēts 1989.gadā. Veidojot šo mašīnu, „Mazda” pieturējās pie japāņu filosofiska sakāmvārda „Jinba ittai”. Burtiski tulkojot, tas nozīmē jātnieka un zirga savienību kā vienam veselam. Šajā gadījumā to sauksim par vadītāja un mašīnas savienību vienā veselumā. Kopš brīža, kad „MX-5” parādījās pie apvāršņa, konkurenti mēģinājuši to pārspēt ar lielāku jaudu, krutākām ātrumkārbām, sarežģītākām piekarēm un pārgudru elektroniku. Taču fakts paliek fakts – „MX-5” ir vislabāk pārdotais auto savā klasē – pārdotas vairāk nekā 1 miljons šo mazu sporta automašīnu ar nolaižamo jumtu. Šī „Mazda” modeļa sasniegumi pat ierakstīti Ginesa pasaules rekordu grāmatā.

Ceturtās paaudzes „MX-5”

Jaunās jeb ceturtās paaudzes „MX-5” pie saviem pircējiem nonāca 2015.gadā. Ja nospiedošais vairākums modeļu auto industrijā ar katru nākamo paaudzi kļūst arvien lielāki un smagāki, tad 4.paaudzes „MX-5” gāja pretējo ceļu – jaunā mašīna kļuva par 10,5 centimetriem īsāka (tagad 3,91 metrs) un, atkarībā no versijas, par aptuveni 100 kilogramiem vieglāka nekā priekšgājējs. Mašīnas svars svārstās ap vienu tonnu. Aplausus studijā! Ar šo paaudzi „MX-5” tika aprīkots ar jaunajiem „SKYACTIV” dzinējiem.

Galvenā šo motoru tehniskā īpatnība – tie savā ziņā apvieno benzīna un dīzeļa motora īpašības – „Mazda” šajos benzīna dzinējos paaugstinājusi kompresijas pakāpi līdz dīzelim ierastam līmenim. Ja benzīna motoram kompresija parasti ir robežās ap 10:1 līdz 12:1, tad šajos motoros kompresija var sasniegt pat 16:1. Šeit japāņu inženieri, protams, pamatīgi piestrādājuši. Piemēram, lielākā daļa nepieciešamās degvielas cilindrā tiek iesmidzināta pēdējā brīdī. Motors aprīkots ar dažādiem specifiskiem risinājumiem, kaudzi devējiem, lai tiktu galā ar augstāku kompresiju un to neuzspridzinātu.

2018. gadā mašīna piedzīvoja „face-lift”. Vizuāli tās izskats nemainījās, taču 2 litru motora jauda tika palielināta no 155 Zs līdz 181 Zs. Tāpat motora „sarkanā līnija” tika pacelta līdz 7500 apgriezieniem, tas saņēma lielāku ieplūdes kolektoru, mazliet palielinātu degvielas iesmidzināšanas spiedienu un atšķirīgu izplūdes sistēmu. Nedaudz izmainījās stūres mehānisms, durvju atvēršanas mehānismi un citi sīkumi.

Tehniskā puse un praktiskums

Viens no tipiskākajiem sūdzību punktiem par mūsdienu mašīnām – tās ir ārkārtīgi sarežģītas, aprīkotas ar elektroniskajām sistēmām, kas ietekmē pilnīgi visu, kas notiek ar un ap mašīnu. „Mazda” nav pūlējusies mūs apgrūtināt ar sarežģītām lietām. Labi, motoru uzbūve ir visai sarežģīta, bet tas arī viss. Ražotāja filozofija attiecībā uz šo modeli ir vienkārša – tehniski mūsdienīga, tajā pašā laikā pēc iespējas vienkāršāka uzbūve.

Pieejams 1,5 litru benzīna motors ar 129 zirgspēku jaudu, kā arī uzlabotais 2,0 litru benzīna motors ar 181 zirgspēka jaudu. Šeit ļoti svarīgi piebilst, ka tie ir atmosfēriskie nevis turbo motori.

Arī ātrumkārbu izvēle ir vienkārša – 6-pakāpju manuālā kārba vai 6-pakāpju automāts. Mašīna nopērkama gan ar cieto, elektroniski nolaižamo jumtu, gan ar mīksto, manuāli nolaižamo jumtu.

Praktiskumu no šī mazā auto nesagaidīt, tas nav domāts, lai ar to vestu bērnus uz skolu vai iepirkumu maisiņus no veikala. Bagāžnieks ir gana liels, lai tajā gana ērti ievietotu divas mugursomas vai divas vidēja izmēra ceļa somas, bet nekam vairāk vietas arī nepaliks. Vismaz kaut kas. Bagāžnieka atvēršanas poga gan novietota ļoti jancīgā vietā, tieši virs auto numurzīmes. Katru reizi, kad gribēsi atvērt bagāžnieku, būs jāpieliecas un jāmeklē poga. Lietainā laikā tas varētu būt īpaši nepatīkams un netīrs uzdevums.

Braukšana un sajūtas

Pirmais iespaids, iekāpjot mašīnā – sasodīts, es nu gan esmu kļuvis baigi liels. „MX-5” ir maza mašīna, tā tik tiešām ir! Tā ir paredzēta diviem cilvēkiem un tajā jutīsieties omulīgi saspiesti. Ja augumā esat virs 1,80 metriem, jūs šajā mašīnā jutīsities kā siļķe mucā, taču mazāka auguma cilvēkiem gan nebūs ne vainas. Lai ilustrētu sajūtu – pēc braukšanas ar „MX-5” vakarā iekāpu savā mašīnā – 3. sērijas „BMW”, kas arī nav nekāds milzis. Savā ierastajā sēdpozīcijā un savā mašīnā man pēkšņi šķita, ka man ir DAUDZ par daudz vietas un jāpiebīdās tuvāk pedāļiem. Tik saspiests es jutos šajā „Mazda”. Atbīdīt krēslu man nepieciešamajā attālumā nevar, tāpēc nācās sadzīvot ar ceļgalu sišanos panelī. Tā kā auto ir zems, iekāpšana tajā var kļūt par mokošu vingrinājumu.

Visas nebūšanas gan pazūd brīdī, kad nolaid jumtu un iedarbini mašīnu. Iedarbinot auto, motors katru reizi gana skaļi ierūcas, atgādinot, ka mēs esam pie sporta auto stūres. Patīkami!

Pirms ķeramies pie braukšanas, īsi komentēšu auto salonu – vizuāli salons konkrētajai automašīnai bija tik tiešām ļoti simpātisks un skaisti nostrādāts. Tomēr izvēlētā materiālu kvalitāte gan sagādāja zināmu vilšanos – priekšējais panelis un citas vietas, kurām biežāk pieskarsities, veidots no pacieta, ādu imitējoša materiāla, kas radīja plastmasīguma sajūtu. Zemāk, vietās, kur diezin vai pārāk daudz pieskarsities, izmantota pavisam cieta plastmasa. Arī gar durvju paneļu augšējo malu esošais baltais plastmasas gabals – izskatās skaisti, droši vien arī kopt un tīrīt no putekļiem ir viegli, bet tas ir nekas cits kā balts, spīdīgs plastmasas gabals. Tādā vietā tomēr gribētos kaut ko patīkamāku un mazliet mīkstāku. Īpaši tāpēc, ka uz durvju paneļa augšējās malas regulāri atspiežu kreisās rokas elkoni. Glāžu turētāji izvietoti aiz sēdekļiem, mašīnai pa vidu, tāpēc pāris reizes ar roku netīšām uzsitu pa savu ūdens pudeli. Ja gribēsiet padzerties braucot, visticamāk, nāksies izmežģīt plecu, mēģinot aizsniegt savu dzērienu. Neesmu mūzikas speciālists, bet “Bose” audiosistēma bija ļoti patīkams papildinājums, audio kvalitāte un skaļums ar nolaistu jumtu bija līmenī, arī bass bija ļoti labi jūtams.

Braucot, protams, nedomā par to, cik ciets vai mīksts ir salonā izmantotais materiāls. Tieši braukšanā šī mašīna sevi parāda vislabāk. Jau no pirmajiem metriem jūtams „Mazda” inženieru veikums, samazinot mašīnas svaru – šī ir tik tiešām satriecoša mašīna, lai ar to brauktu. Auto šķietami brauc kā pūciņa. Mazais svars ir jūtams, tā gatava skriet uz priekšu un mainīt virzienu, tiklīdz jums tas ienāk prātā un jūs veicat kustību ar rokām vai piespiežat gāzes pedāli. Šim auto piemīt dzirksts, kuru tas nodod savam vadītājam.

Šajā konkrētajā mašīnā man bija darīšana ar jaudīgāko 2,0 litru benzīna dzinēju ar 181Zs jaudu. Vislabākais veids, kā braukt ar šo mašīnu ir viens – gāzi grīdā! Protams, ar to ir iespējams braukt mierīgi, savlaicīgi pārslēgt ātrumus un ekonomēt degvielu, taču šādu mašīnu nepērk, lai brauktu prātīgi un taupītu degvielu… Un tas ir garlaicīgi. Tā kā tas ir atmosfēriskais motors (bez turbo), tas ir kārtīgi jāgriež, lai no tā iegūtu maksimālo sniegumu. Vislabāk šī mašīna jutās tieši brīžos, kad ātrumi tika pārslēgti, pietuvojoties apgriezienu ierobežotājam. Ar kaucošiem riteņiem tā 100km/h sasniegs nepilnu 6 sekunžu laikā.

Šīs mašīnas mājvieta nav uz šosejām. Jā, ar to absolūti bez problēmām būs iespējams braukt garus gabalus pa automaģistrālēm, bet to var darīt arī jebkurā citā auto. Braucot pa šoseju, savā ziņā tiek pazaudēta kabrioleta burvība. Ja nu gadījumā vēlēsieties braukt ar paceltu jumtu, jārēķinās ar visai dzirdamu vēja troksni.

Šis auto sevi no labākās puses parāda siltā, saulainā vasaras dienā, kad attopaties uz līkumaina, tajā pašā laikā ātra ceļa. Mašīnas vadāmība ir fantastiska – uz ceļa „MX-5” turas stabili, stūre darbojas ļoti precīzi un prognozējami, tai piemīt patīkams, sportisks smagums. Uz nelīdzenāka, bedraināka ceļa „MX-5” pacietais balstiekārtas regulējums mašīnu gan padara visai nemierīgu, tā šķietami sāk lēkāt pa ceļu, tāpēc, gribot vai negribot, nākas piebremzēt.

Nedrīkst nepieminēt ātrumkārbu – 6-pakāpju manuālā kārba lieliski papildina 2 litru motoru. Ātrumpārslēgšanas svirai ir patīkami stingrs, īss gājiens, kārba slēdzas ļoti precīzi un katra pārslēgšanās ir baudāma. To vienkārši gribas darīt vēl un vēl, tas nekaitina. Jā, noteikti teiksiet, ka mūsdienu automāti ir ātrāki un labāki. Tā arī ir, bet es vēl esmu paspējis izaugt ar veco labo manuāli, tāpēc braukšana ar to joprojām sagādā prieku. Nemaz nav tik daudz jauno auto, kuri būtu aprīkoti ar kārtīgu, mazliet vecmodīgu manuālo kārbu, kura tik tiešām strādā lieliski.

Tehnoloģijas un cena

Esmu pilnīgi pārliecināts, ka „Mazda” rīcībā ir kaudze tehnoloģiju, kuras viņi varēja ievietot „MX-5”. Labi, ka viņi to nav izdarījuši. Auto, protams, nav pliks kā baznīcas žurka, tajā ir viss, kas mūsdienīgā auto nepieciešams – klimata kontrole un gaisa kondicionieris braukšanai ar paceltu jumtu. Tāpat auto aprīkots ar start/stop sistēmu, keyless iedarbināšanas funkciju, joslu maiņas brīdinājuma sistēmu un aklās zonas kontroles sistēmu. Priekšā ir divas pieslēgvietas, lai varētu uzlādēt abu braucēju viedtālruņus. Tāpat aukstiem rītiem vai vakariem noderēs apsildāmie sēdekļi.

Visai augstu novietots 7 collu ekrāns ar „Mazda” info-izklaides sistēmu. Ekrāns ir pablāvs, saulainā laikā un ar saulesbrillēm skatīšanās tajā mēdz būt neērta. Arī krāsu risinājumi ir tumši un ekrāna izšķirtspēja nav spīdoša. Brīžiem radās sajūta, ka ekrāns pagriezts uz pasažiera pusi, lai gan tas novietots taisni. Gribētos, lai ekrāns tomēr būtu nedaudz pagriezts pret vadītāju. Toties uzslavas par funkcionalitāti, viss ir ērti saprotams un praktiski visu varēja atrast ļoti ātri, bez liekām pārdomām, kur kaut kas atrodams.

Ar info-izklaides sistēmu „Mazda” attālināti izvēlējusies līdzīgus risinājumus, kādi tika lietoti iepriekšējo paaudžu „BMW iDrive” sistēmās. Īpaši tas attiecināms uz ekrāna kontroles pogām. Tiesa, man šķita, ka tās novietotas ļoti neērtā vietā. Ja roku atspiedīsiet uz elkoņbalsta un turēsiet ātrumpārslēgšanas sviru, tad pogas paliek tieši zem rokas. Pārslēdzot ātrumus, vairākas reizes netīšām saspaidīju ekrānu.

Runājot par cenu – ar mīksto auduma jumtu auto cena sāksies no 30 500 eiro, savukārt, ja vēlaties cieto jumtu, tad nāksies šķirties no vismaz 32 500 eiro. Ierasts, ka gandrīz visi autoražotāji piedāvā plašas papildaprīkojuma iespējas, bet standartaprīkojums ne vienmēr ir spožs. „MX-5” gadījumā faktiski visas tehnoloģijas jau ir iekļautas standartaprīkojumā un pircējam atliek izvēlēties vēlamo dzinēju, ātrumkārbu, kā arī salona un sēdekļu apdari un diskus.

Secinājumi

Šī mašīna ir kā zāles pret sliktu noskaņojumu – grūti atcerēties dienu, kad pie auto stūres esmu tik daudz smaidījis un smējies, kā braucot ar šo mazo kabrioletu. Un kāpēc gan nesmaidīt – uz līkumaina ceļa izpaužas šīs mašīnas labākās īpašības – asa, ļoti precīza vadāmība, virsbūves stabilitāte uz ceļa, jauda un izcili nobalansētā balstiekārta, kas stabili notur uz ceļa pat tad, kad līkumus izbrauc krietni ātrāk nekā to atļauj darīt ceļazīmes. „MX-5” var salīdzināt ar koķetīgu, mazliet nerātnu meiteni – tā tevi provocē darīt muļķīgas lietas. Un tu nespēj pateikt nē! Lai arī salonā man bija pamaz vietas un arī apdares materiālu kvalitāte nebija labākā, viss tiek aizmirsts brīdī, kad gāzes pedāli iespied grīdā un matos sajūti vēju. „Mazda” pelnījusi uzslavas par „MX-5”. Laikā, kad mašīnas kļūst arvien smagākas, garlaicīgākas, videi draudzīgas un ar elektroniku pārbagātas, viņi izveidojuši auto, kurš spēj sniegt baudu un prieku, izmantojot visvienkāršākās lietas – mazu svaru, teicami noregulētu balstiekārtu un vadāmību, kā arī lielisku dzinēja/ātrumkārbas kombināciju. Par braukšanas īpatnībām šai mašīnai var piešķirt divreiz pa piecām zvaigznēm. Un, taisnību sakot, šāda tipa auto viss pārējais ir otršķirīgs.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
28 Comments
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Ju Di

Bērnus uz skolu nevar vedāt, bet bērnu gan mierīgi

user

Smuks auto un stilīgs auto.

No vienas puses, bez turbo – baigi žēl, jo ar to noteikti jauda un grieze būtu labāka, taču atkal piedod savu sarežģītības pakāpi tajā visā.

Artis Ābols

Turbo neliek, lai jauda tiktu nodrošināta lineārāk. Ar turbo jāgaida līdz tas iegriežas. Tas pats jau ar GT86 un citiem šādiem auto.

Last edited 1 month ago by Artis Ābols
diplogic

Vispār jau ir arī dažādi veidi kā kompensēt “turbobedri” sākot ar otru turbīnu un beidzot ar dažādiem saspiesta gaisa risinājumiem. Bet nu ar turbo “resurss” zūd, toties jautrāk ausīm un mugurai.

0955

pirmkārt, mazda nav turbomotoru piekritēji (un skyactiv motori to vēlreiz apstiprina) un otrkārt, ja gribētu uztaisīt jautrību ar resursu, būtu kārtējo reizi likuši vankeli (tikai šoreiz vaļējā auto).

Aldis Esmits

Visu sabojā tā panelī iespraustā planšete :(

freelifelv

Virs 1.80 m par mazu? Tad kam tas auto domāts?? Sievietēm un maziem vīreļiem?

Ingus

Grūti iekāpt – ok, varētu būt.
Bet kā Tev ar 1,93 bija atrast ērtu sēdpozīciju tieši galvas augstumam?

Man nav pieredzes ar šo konkrēto auto, bet ar pirmās paaudzes MX-5 es ar 1,85m nevarēju īsti izlemt, vai laisties guļus un skatīties pa stiklu vai ar atvērtu jumtu pāri loga augšmalai :D

Māris Circenis

Citēju: “Visas nebūšanas gan pazūd brīdī, kad nolaid jumtu un iedarbini mašīnu”. Tātad, auto domāts cilvēkiem, kuriem braukšana ir pirmajā vietā, nevis visādas cacu būšanas😁

Edgars

Bet cena. Kāpēc izvēlēties šo, ja ir i30n?

Ingus

i30N tomēr ir pilnīgi cita tipa auto.

Visādi brīnumi cilvēku izvēlēs ir redzēti, bet diez vai jaunu auto pērkot kāds apsver FWD hečbeku vs RWD rodsteru.

0955

es arī tā padomāju, bet izrādās ka ir arī vaļējs modelis.

Ingus

Vaļējs i30? Viņam taču ir hečs un fastbeks tikai, ne?

Mazdai ir vairāki varianti – ar mīksto jumtu un RF ar cieto. Vispār ļoti smuks auto :)

0955

iesitu guglē ‘i30N cabrio’ un redzēju bildīti, sīkāk nepētīju, otrreiz man kabrio nebūs

Ingus

Tās jau ir tikai datorbildītes nevis īsts auto :)

0955

nu, tad jau skaidrs, kas ir īstās vērtības – mx-5 ražo jau ciktur desmitgades, viss godīgi un bez trikiem)

Edgars K

Nu jā, jautājums, ko pērk. Ja obligāti vajag kaut ko vaļēju, tad i30n nav tas. Ja interesē “karsts” (tb ātrs) auto, tad i30n ir daudz pilnvērtīgāks.

0955

runājot par ‘silto lampu skaņu’, tad ir ātri un jaudīgi auto, kurus izvēlas retāk kā mazāk jaudīgus auto ar sabalansētu vadību, kas ir vienkārši daudz patīkamāki un sniedz baudu no visa procesa, nevis tikai iespiež beņķī paātrinājuma brīdī.

Edgars K

Esi palasījis vai paskatījies kādu i30n apskatu?

0955

taisnība jau tev noteikti ir, bet zin kā, cilvēki izvēloties starp kolu un pepsi vienmēr gaida ko vairāk par saldu dzērienu, citādi jau tirdzniecība būtu daudz vienkāršāka padarīšana.

Edgars K

Nu i30n arī, protams, nav pilnīgs. Cik var spriest no apskatiem, tas ir “ultimate driver’s car”, tb ar to ir superīgi braukt, bet salons joprojām izskatās plastmasīgi padrūms (gaumes lieta droši vien). Mazda ir jauka un esmu drošs, ka mx5 ir baigi foršs braucamais, vienīgi šī mx5 ir ļoti šauri pielietojama: divas vietas, bagāžnieka praktiski nav. Teju vai četrriteņu mocis, tātad tikai instruments priekam, kamēr ar i30n var ne tikai forši atvilkt, bet arī braukt ikdienā un vest kartupeļus no laukiem. Par mazāku cenu.

0955

Nuja. Kartupeļu maisa priekšā kapitulē ļoti daudzi auto, arī mocis ir pilnīgi nepiemērots saimnieciskajai dzīvei.
Manuprāt, mx-5 pat nevajag censties izmantot ikdienā, pat ne tik daudz no maisa viedokļa, kā lai nepārsātinātos ar to, īpaši regulāri braucot ar paceltu jumtu (klimats nav pārāk dāsns pret šo auto īpašniekiem).

Ingus

MX-5 nebūs vienīgais auto ģimenē (ja tāda šīs mašīnas īpašniekam/-cei uz to brīdi ir).

i30 N lieliski var būt arī vienīgais auto ar visiem kartupeļiem un sievasmāti.

Bet tas ir tā pat kā teikt, ka visi tie lambo ir baigi nepraktiskie auto. Mans vīlētais simtais auģiks uz gruntaka tādu noskries ar visiem kartupeļiem piekabē. Katram auto ir savs pircējs un pielietojums.

Un, kad jau šai tēmai pieskaramies, jaunā trešā Mazda ar 180 ZS un AWD var gadīties, ka piesmej to pašu i30 N uz grants vai sniega. ;) Katram savs.

Edgars K

Šajā cenu kategorijā jau nav runa par to, kurš būs ātrāks. Runa ir par to, kurš auto liek smaidīt, ieliekot līkumā. Par “vīlēto auģiku” jau varēji paklusēt :D