Web Analytics
More
    Reklāma

    1000km brauciens ar Citroen C-Zero elektroauto (video)

    Jaunākie raksti

    Iedvesmojoties no mūsu veidotajiem 1000km elektroauto braucieniem, arī Kārlis no Uzladets.lv devās 1000km braucienā ar savu Citroen C-Zero. Šajā rakstā vari iepazīties ar viņa piedzīvojumu!

    Par un ap elektroauto joprojām valda daudz mītu. Tos vislabāk izkliedēt ir ar pieredzi. Šoreiz devos 1’000 km piedzīvojumā ar 2012.g. Citroen C-Zero.
    Kopā ar Kursors.lv šis ir jau desmitais elektroauto, kas tika izmēģināts šādā formātā Latvijā. Par spīti mazajai autonomijai, kas iespējama ar pilnu uzlādi, un tam, ka uzlādes īpatnības nebūt nav tās labākās, ar vienu no pirmajiem elektroauto devos 1’000 km izaicinājumā ar vienu mērķi – pārspēt Volkswagen e-up! un Nissan eNV200 22 stundu rezultātu!

    Citroen C-Zero ir mazs un pilsētai piemērots elektroauto, kuru jaunu vēl var nopirkt, bet labāk ir skatīties lietotu. Tā cena Latvijas sludinājumu portālos grozās ap 7’000 € un tas spēj nobraukt līdz ~100km (EPA). Konkrētais modelis ir ražots 2012. gadā un man tas pieder kopš 2017. gada.

    Jā, šis elektroauto neuzvarēs nevienā skaistumkonkursā, bet tam piemīt savs šarms. Jo īpaši tamdēļ, ka tā oriģināls – Mitsubishi i-MiEV – ir pirmais mūsdienu masveidā ražotais elektroauto, kas drīkstēja piedalīties satiksmē uz šosejas.

    Lai gan mašīna nav tā lielākā, šajā auto viegli būs braukt priekšā sēdošajiem un tīri ciešami aizmugurējiem. Es pat brīnos, ka BMW i3 un Hyundai Kona vieta aizmugurē sēdošajiem ir mazāk. Ņemot vērā, ka motors ir aizmugurē un ka aizmugurējā rindā ir gana daudz vietas pieaugušajiem, tad bagāžnieks ir mazs. Tur gan var ielikt vidēju koferi un mugursomu, bet pēc ķirbjiem braukt gan neieteiktu.

    Par ekstrām runājot, šī mašīna ir teju plika. Ir gaisa kondicionieris un radio ir ar Bluetooth, bet tas palielam arī ir viss. Nav kruīza kontroles un iebūvētas navigācijas, bet ir vairāki krūzīšu turētāji, kuros ērti ielikt telefonu. Plašāks apskats par šo elektroauto gan jau ka būs kaut kad nākotnē.

    Sagatavošanās 5 minūtes

    Zinot to, ka mans vienīgais trumpis pār Nissan eNV200 un VW e-up! ir ātrā uzlāde (50 kW) ar aktīvo gaisa dzesi, man bija jāplāno biežas, bet īsas uzlādes. Tam talkā nāca abetterrouteplanner.com, bet saskāros ar vienu problēmu – Ventspils-Liepāja posms, kuru brauc Kursors.lv, ar šo mašīnu nav iespējams. Ir jābrauc cauri Kuldīgai, lai tiktu uz Liepāju. Ar Kristapu apmainījāmies domām un pārtaisīju maršrutu. Galu galā sanāca, kas acīm tīkams un ABRP aprēķināja, ka mans maršruts prasīs 21 stundu un 3 minūtes (saite uz maršrutu), no kurām 15 stundas būs pie stūres.

    1000km maršruts

    Izbraucot no sākuma punkta, mašīna rādīja 128 km (uz īsu brīdi bija 129 km) uz paneļa, bet, izbraucot uz šosejas, ātri mainīja prognozi. Tukumā (pēc 72 km) jau iebraucu ar prognozētu 14 km atlikumu. Visa piedzīvojuma garumā pieredzēju gan spēcīgu lietu (iespējams pat sniegu), gan remontdarbus, gan lēnu autobusu vietā, kur nav apsteigšanas iespēju, gan arī tādu miglu, kurā nākamo ceļa stabiņu ieraudzīju vien tad, kad iepriekšējais jau bija aiz muguras.

    Aicinu noskatīties pilno šī brauciena video, lai uzskatāmi redzētu, kā mazais cinītis gāza lielo vezumu! Arī Instagram platformā ir pieejams highlight, ar šo piedzīvojumu dienas gaitā.

    Galvenās atziņas pēc 1’000 km brauciena ar Citroen C-Zero

    • 1’000 km brauciena gaitā auto es lādēju 25 reizes, kopā uzlādei veltot 5 stundas un 48 minūtes. Brauciena beigās vidējais patēriņš bija 14.7 kWh/100km un tā gaitā auto ielādēju 135.8 kWh enerģijas. Kopā ātrajās uzlādēs man tas izmaksāja 52.95 eiro, jo E-mobi tīklā tarifs ir 0.15 EUR par katru uzlādes minūti. Mājās man šāds elektrības apjoms izmaksātu 20.37 eiro.
    • Tabulā zemāk uzskatāmi redzams, ka vidējais patēriņš ir viens no zemākajiem, atpaliekot vien no VW e-up!. Tas nepārsteidz, jo abas mašīnas ir salīdzinoši līdzīgas. VW ir platāks, bet īsāks.
    • Automašīna nesniedz nekādu informāciju par uzlādi, neskaitot vizuālās iedaļas, kas apzīmē uzlādes līmeni, tāpēc par uzlādes jaudu var spriest vien no pieejamās informācijas, ko uzrāda uzlādes stacija. Pēc šiem datiem aprēķināju, ka vidējā uzlādes jauda bija 23 kW. Brīžiem likās, ka automašīna nespēj vairs lādēties pietiekami jaudīgi (rapidgate), lai izcīnītu trešo vietu… no beigām, bet pēc vienas vai divām uzlādēm tā strādāja kā pirms tam.
    • Ārpus pilsētas bezvējainā dienā pie 15°C temperatūras var rēķināties, ka šis elektroauto spēj veikt aptuveni 90 km. Pilsētā, protams, vairāk. Mana pieredze rāda, ka pēc 70 km pa šoseju, 5 km pa grants ceļu, var nobraukt vēl 40 km un pat vairāk.
    • abetterrouteplanner tiešām māk labi aprēķināt ceļu un ceļā patērēto enerģiju, bet tam vajag nedaudz piešauties. Dažus posmus, tas iesaka braukt ar 70 km/h lielu ātrumu, lai gan pa ceļam ir uzlādes stacija, kuru izmantojot, nebūtu jābrauc tik lēni. Citur iesaka lādēt vairāk kā vajag, lai nokļūtu līdz nākamajam mērķim.
    • Mašīnas prognozētais nobraucamais attālums balstās uz pēdējo ~10 km patēriņu un zem “0 km” atzīmes ir vēl 10% palikuši. Tas ir jāņem vērā, plānojot savu ceļu.
    • Šis auto nepretendē uz kādām balvām, bet ir piemērots kā iepazīšanās ar elektroauto, kas ir ģeniāls savā vienkāršībā. Noderēs arī kā ģimenes otra mašīna, kuras galvenais uzdevums ir aizvest bērnus (max 2) uz skolu vai dārziņu un atvest iepirkuma maisiņus.

    Tas nekad nebeigsies

    Daudzi pirms tam minēja, ka to veikšu starp 30 un 48 stundām, un smīkņāja par manu apņēmību nebūt pēdējam. Uzzinot, ka es to veicu 21 stundā, daži kasīja zodus un teica, ka es tad jau arī ar VW e-up! būtu nobraucis ātrāk. Iespējams, bet par cik? Ja es veiktu par 1 vai 2 stundām ātrāk, vai tas būtu tā vērts? Diez vai tiktu panākts 18 stundu laiks, kas noliktu to Audi e-tron, Nissan Leaf un Hyundai Ioniq līmenī.

    Vai es vēl veikšu kādu 1’000 km braucienu? Godīgi sakot, Kursors.lv dara labu darbu šajā ziņā un es iesaku viņiem turpināt. Varu būt kā rezerves pilots, ja Kristaps vai Māris apstākļu spiesti kaut ko nevarēs, bet pats nepieteikšos. Neredzu dižu jēgu no tā. It īpaši tamdēļ, ka tās mašīnas, kurām tas ir izaicinājums, kļūst aizvien mazāk. Raudi vai smejies, bet man sagatavot video un aprakstu ir grūtāk, kā izbraukt šo maršrutu.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    76 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    1333
    26.07.2020 17:11

    mašīnas, kurām tas ir izaicinājums, kļūst aizvien mazāk” – kur tad ir izaicinājums, ja lādēšanu veic biežāk, nekā iet čurāt nieru slimnieks?

    Gundars
    26.07.2020 18:42

    Lai nobrauktu 1000km lādēties 25 reizes??!!! Veltot šim procesam gandrīz 6 stundas! Nopietni?
    Tur ir jābūt reāli mazohistam. Tad ja labāk iet ar kājām.

    azad
    26.07.2020 19:42
    Reply to  Gundars

    Tas jau arī pagaidām ir tas mīnus šiem auto, jo vidējam latvietim nav laika tā plānot maršrutu un iedziļināties piemēram atvaļinājumam vai vēl jo vairāk nedēļas nogales izbraukumam. Atvaļinājums maksimums ir 2 nedēļas vairumam un ja tev kopsummā 1 diena ir jāvelta uzlādei, lai kaut kur patālāk aizbrauktu, tas nav tā vērts:D Ja uzlādes stacijas attīstīsies un savairosies, bateriju ietiplība palielināsies un uzlādes ātrums paātrināsies, kā arī cenas izlīdzināsies, tad elektro būs izvēle. Pagaidām ir tikai teoretizēšana un solījumi kas būs, kā būs, kad būs. Un jau esmu teicis, ka pagaidām dzirdu tikai būs tas, būs šitas, kaut kad pēc 5 gadiem, bet to visu dzirdu jau tos 5 gadus:D

    Māris
    26.07.2020 19:29

    Interesanti kāpēc vienmēr tiek pieminēts cik maksātu lādēšana, ja tas notiktu mājās? Kāda tam jēga, ja mājās piestāt un lādēties braucot 1000km nav iespējams.

    Kursors.lv
    26.07.2020 19:50
    Reply to  Māris

    Jēga ir tāda, ka uzlādes E-mobi tīklā ir ļoti dārgas un tās neattēlo reālās elektroauto uzlādes izmaksas normālā ekspluatācijā.

    Māris
    26.07.2020 20:19

    Tās ir reālās izmaksas, ja Tu brauc lielāku gabalu tad tās ir reālās izmaksas. Tavā izpratnē normāla ekspluatācija katru vakaru atgriezties mājās un tikai pilsēta. Tad kāpēc brauc uz Liepāju un Ventspili, brauc no mājas tikai tik tālu, lai tiec atpakaļ un tad lādē ar lēno uzlādi un atkal brauc līdz būs 1k km, lūk būs mazās izmaksas un 100h lai nobraukt 1k km. Ja jau gribi rēali, tad līdz galam.

    1333
    26.07.2020 21:18
    Reply to  Māris

    Tas ir kā CNG auto Latvijā – teorētiski ir lēti, bet ņemot vērā uzpildes iespējas, brauc ar benzīnu un tad vairs nav lēti.

    Kursors.lv
    26.07.2020 22:29
    Reply to  Māris

    Tās ir reālās izmaksas, ja katru reizi ar savu auto brauc tikai tālos gabalus. Bet es domāju, ka tas nav īsti izplatītākais auto pielietojuma veids. Ikdienā tomēr mēs mīcāmies ar to īsākus gabalus un principā katru dienu atgriežamies mājās nakšņot. Tāpēc var uzskatīt, ka normālais elektroauto uzlādes veids ir mājās pa nakti un šādi savus elektroauto uzlādē vairums elektroauto lietotāju Latvijā.

    Protams, ne visi dzīvo privātmājās un tāpēc vienlīdz pareizi ir uzskatīt, ka visos citos gadījumos elektroauto vēl ir diezgan padārgs un paliels čakars. Es kā šāds piemērs reiz rēķināju, ka principā maniem ikdienas Rīgas braucieniem pietiktu ar uzlādi reizi nedēļā pie kādas ātrās uzlādes stacijas, tomēr tādā gadījumā man reāli der tikai elektroauto, kas maksā >40k EUR. Un tas ir dārgi, dārgi.

    LAN
    27.07.2020 00:09

    zoe akcijas cena 28 k€.

    Kursors.lv
    27.07.2020 07:19
    Reply to  LAN

    Renault Zoe nav īsti pilnvērtīga ģimenes mašīna.

    azad
    27.07.2020 12:08
    Reply to  LAN

    Par 28K var nopirkt pilvērtīgu visai ģimenei ietilpīgu auto, turklāt jaunu. Degviela iespējams izmaksās dārgāk nekā uzlāde mājās, bet iekšdedzes dzinēja kopējo pārākumu pār elektro jau var izlasīt tepat zemāk no cilveku pieredzes.

    Antons
    26.07.2020 23:09

    Paņem dīzelīti ar 4/100 un norau 1000km.vienā rāvienā 1. auto ir lētāks par elektro versiju 2.1000km.tev izmaksās 40eur.Elektromobilim pagaidām ir tikai mīmusi.

    KKTK
    28.07.2020 15:23
    Reply to  Antons

    Šodien tieši redzēju divus opelīšus dīzelīšus, pat pajauni, bet jau nojāti, ka dūmo kā saab. Tas ir piiii tādus sūdus pirkt. Servisam naudas nav tad nu bojā savas un citu plaušas.

    Penzonārs
    28.07.2020 17:01
    Reply to  KKTK

    Lai nu ko, bet dūmojošu saabu nekad neesmu redzējis, tie tak visi benzīnnieki. :) Volvo ir daudz dīzeļu, audi, bmw! :)

    Haralds
    27.07.2020 07:10
    Reply to  Māris

    Sveiki! Noteikti ir gan jēga pieminēt. Kā smejas, patiesība ir kaut kur pa vidu. Ikdienā auto tiek uzlādēts tiek gan ātrajās, gan mājas uzlādēs (pats ikdienā lādēšanai izmantoju ar saules paneļu saražoto elektrību), bet tas vienmēr ir atkarīgs no katra iespējām un dzīves veida. Es pats braucu ar auto, kuru tā pat kā Nissan Leaf projektēja vairāk kā pirms 10 gadiem. Manam auto elektrības patēriņš ir šodienas skatījumā ir liels 0,2-0,25kWh/km un reālais uzlādes ātrums ātrajās uzlādēs nav liels ~28kWh/h (vajadzēja būt ~40kWh/h). Padalīšos ar savu pieredzi. Ar elektroauto braucu tikai 3 mēnešus un šis bija otrais vērā ņemamais (virs 500km) brauciens. Es šovasar ar ģimeni devos 5 dienu ceļojumā pa Latviju. Kopā 5 dienās nobraucām 1450km. Pa nakti dzīvojām te teltī te viesu mājā, te pie draugiem. Es varu teikt ka mēs šajā ceļojumā izniekojām uzlādēs (uzlādes kurās dirnējām automašīnā)  3.stundas un 45 min, vidēji tas ir 45 minūtes dienā. Vai tas ir daudz? To var spriest katrs pats. Kāpēc ir svarīgi cik maksā parastā uzlādē? Vienkārši arī šajā ceļojumā, kad es kaut kur apmetos es palūdzu saimniekiem atļauju pieslēgt uzlādēt savu auto. Protams es saimniekiem kompensēju patērēto elektrību, bet tas vienmēr bija lētāk un ērtāk, jo tas man… Read more »

    Skābene
    27.07.2020 09:31
    Reply to  Haralds

    Spontānā ceļojumā es laikam ar ar šitādu citronu nebrauktu. Piemēram, svētdioenā ap 12iem izdomājam ar bērniem aizšaut uz Tallinu (Meremuuseum). Parastajā auto lecam iekšā un pēc 4 stundām ar apstāšanos pa ceļam esam galā un staigājam pa bērnu iecienītu atpūtas vietu.Ar elektro citroniņu braucot jau būtu stress, vai paspēsi pirms aizveras durvis apmeklētājiem. Un mājās tiksi jau pret nākamās dienas rītu.

    Haralds
    27.07.2020 10:04
    Reply to  Skābene

    Nenoliedzami katram ir savs dzīves ritms, vajadzības un līdz ar to izvēles. Ne katram der jebkurš auto. Tāpēc jau tie ir tik dažādi.

    Ja piemēram ikdienas nobraucamais attālums ir teiksim līdz 200km (šobrīd ir pilnīgi reāli nobraucams daudziem elektroauto). Tad auto parasti tiek lādēts mājās un neprasa papildus laiku.
    Bez ram arī tad ja tas ir tālāk, bieži vien uzlāde var notikt kamēr esi darba kabinetā un ar to pietiks lai tiktu mājās….

    Tad atliek tās dažas reizes gadā kad ir garie braucieni kaut kur garos ceļojumos kurus ir jāplāno un jārezervē papildus laiks uzlādēm.

    Ja vēl rezultātā Tev gadā ietaupās teiksim 1000Eur varbūt tās dažas papildus stundas uzlādēs ir tā vērtas….

    Vārds*
    27.07.2020 10:17
    Reply to  Haralds

    Par tām “dažām reizēm gadā” nevar būt tik pārliecināts. Zini, ir taču cilvēki, kuri visu laiku staigā slēpju zābakos – ja nu sagribas aizbraukt paslēpot

    :)))))

    0945
    27.07.2020 10:44
    Reply to  Skābene

    Ceļojums – tas jau ietver sevī nezināmo un neplānoto, ieraugam interesantu vietu – braucam iekšā un izpētam, vakarā nolemjam ka nav ko skriet pa tumsu uz Rīgu bet nakšņojam pie dabas! Kad viss ir saplānots ar 15min. precizitāti un nav nobīžu no plāna – tas vairs nav ceļojums, bet…nu, aizbraucām, redzējām un atbraucām.

    No tāda viedokļa e-auto ir daudz vairāk ceļotāju auto, kā dīzelis. Nevari būt drošs, kur nāksies uzkavēties un ko vēl aplūkosi, kamēr auto lādējas)))

    Vārds*
    27.07.2020 09:08

    Nu ja jums liekas, ka EV ir knapi dvesoši auto izstrādājumi, varu padalīties ar savu pieredzi

    Ar Mod3 1000 km nobraucu 14:30 stundās. No tā 45 min bija savi, privāti biznesi. Bet tā kā tajā laikā mašīna bija pieslēgta pie 380 V un paņēma 6 kWh, skaitu iekšā.
    Maršruts par 2/3 bija “Kursora klasiskais”. Sāku Mārupē. Tad Ventspils, Liepāja. Kalnciemā 10 min pauze saldējumam un mazai lādei. Tad uz Rīgu – Energolukss. No turienes uz Rēzekni (te tās pieminētās 45 min), tad Gulbene, Smiltene (te 20 min lāde ar vakariņām), Limbaži, Salacgrīva. 1002 km

    Samaksāju 6 € @ csdd un lādējos Latvenergo / Energolukss stacijā, kura paņēma 0.22 €, lai gan vajadzēja 14.12 €
    Neto braukšana – teju 13 stundas vai precīzi 777 minūtes, ar vidējo ātrumu 77 km/h

    Skābene
    27.07.2020 09:37
    Reply to  Vārds*

    Jauns Model3 Latvijas vidējam auto braucējam vēl ilgi nebūs finansiāli pieejams, jo maksā kā 2 Toyota Rav4 Hybrid. Jāpiebilst, ka arī Rav4 vidējam Latvijas auto braucējam ir kosmiski dārgs.
    C-Zero jau ir tajā kategorijā, ko var atļauties, bet nu galīgi neuzrunā.

    0945
    27.07.2020 09:44
    Reply to  Vārds*

    Ne tikai jāseko uzlādes staciju izveietojumam un vai aizvilks līdz tai, bet arī norēķini darbojas kā pagadās…kādam citam eirika vietā paņems 15.

    Pamodiniet mani pēc 7-10 gadiem.

    Krotow
    27.07.2020 11:37

    Jā, interesanti palasīt, ar kādu mazohismu jāņemas, braucot ar pirmajiem elektroauto. Šis konkrētais laikam der tikai iestādēm, kur darbiniekiem ar papīriem pilsētā jāapbraukā klienti un var atstāt darbā lādēt. Un arī tad iegādei par dārgu. Laukos pilnīgi garām. Taču viens no pirmajiem :)

    Skābene
    27.07.2020 15:24

    25 uzlādes uz 1000km nozīmē apstāšanos ik pēc 40km. 5 stundas un 48 minūtes lādēšanai nozīmē 14 minūtes katrai uzlādei.

    Tajā pašā laikā tekstā ir apraksts, ka pēc 70 km pa šoseju un 5km pa granti var nobraukt vēl 40km, kas nozīmē, ka auto vismaz 100km var veikt bez uzlādes un droši varēja samazināt uzlāžu skaitu uz pusi.
    Te gan protams uzreiz jautājums, kāds būtu kopējais lādēšanas laiks, ja bateriju izbrauktu daudz tukšāku, jo cik saprotu puspilns akumulators lādējas ātrāk, kā pustukšs! :)

    0945
    27.07.2020 15:58

    Lai kā mēs komentāros neapceltu EV, jāatzīst ka šis ir adaptācijas periods un – nav zināms pēc cik gadiem – kaut kad jau notiks pāreja uz EV vairumam iedzīvotāju. Pārejas process ir mokošs, kā jau vienmēr, kad mainās paradumi.

    Agrāk, kad visi pa pilsētu brauca ar kalnu riteņiem un tā likās norma, daudzi bija skeptiski noskaņoti par ātrumiem rumbā, lai gan no racionālā viedokļa, cauru-gadu-braucējam tur ir tikai plusi – nav zemās ķēdes un mehānismu neskar sitiena vai aika apstākļu ietekme. Tomēr daudzi joprojām šausminās – tas ir dārgi, un ja nu kas saplīst, un tur ir zems lietderības koeficients (aha, tie kas dienā nobrauc kājām ejamos 5+5km satraucas par 1 vata starpību). Tie, kas ir pamēģinājuši un sajutuši, ka ārējais pārslēdzējs pilsētā ir tikai mīnusi, pāriet uz vienātrumnieku vai ātrumiem rumbā, jo nav mums ne kalnu kuros tiešām vajag pazeminātos ātrumus, ne kilometriem garu, no staiguļiem brīvu veloceliņu kur var vicot mēli izkāris un noder augšējie robi.

    Visas lielās izmaiņas prasa laiku un piepūli. Šobrīd entuziasti testē EV ikdienā un lai viniem veicas. Kad lielie kreņķi būs atrisināti vai vismaz minimizēti, tad arī pārējie pieslēgsies.

    digitalk
    27.07.2020 16:33
    Reply to  0945

    cik garš un it kā ne par tēmu, bet interesants palags. godīgi nopelnīts plusiņš no manis.

    azad
    27.07.2020 16:43
    Reply to  0945

    Var tikai piekrist. Kāds metās kaut kur iekšā no paša sākuma, kāds pagaida kad viss uzlabojas un tad sāk izmantot. Šobrīd tas ir vairāk entuziastiem. Latvietim parastajam nav lieki līdzekļi, lai pirktu spēļmantiņu ar kuru kaukulēties un spēlēties, lai kur aizbrauktu. Latvietis parastais pērk vienu auto visam. Tāpēc arī biežākais rakstu, ka elekteo ir tālā tālā nākotnē latvietim normālai izmantošanai.

    Kursors.lv
    27.07.2020 16:48
    Reply to  azad

    Izbraucis ar kādiem 10 šobrīd aktuāliem elektroauto, es domāju, ka reāli vienīgais būtiskais ierobežojums ir paša auto augstā cena. Pie visa cita var pierast, nav tik traki. Latvija tādā ziņā ir ļoti parocīga valsts, maaaaaaziņa.

    Skābene
    27.07.2020 16:57

    Tieši tā, cena izsaka visu, un elektro auto nobraukums ir līdzīgs taupīgo latvijas auto braucēju bagāžniekos paslēpto gāzes balonu (rezerves rata vietā) sniegtajam nobraukumam +/- 250km. :D

    Last edited 3 years ago by Skābene
    0945
    27.07.2020 17:11
    Reply to  Skābene

    Par šo jau rakstīju – gāzi nākamajiem 250-300km var uzpildīt 5, nu ar tualeti – 10min. laikā. Sajūtiet starpību.

    Vārds*
    27.07.2020 19:19
    Reply to  0945

    300 kilometriem Teslai vajag ~ 45 kwh. Nu lai būtu 50.
    Jau tagad viskaukur pasaulē darbojas teslas superčārdžs, kurš dod 250 kWh. Tātad jālādē 250/50, jebšu ~ 1/5 daļa no stundas.
    12 minūtes tātad
    Nav gluži prasītās 10 min, bet gan jau saies :)))

    0945
    27.07.2020 20:02
    Reply to  Vārds*

    Šur un tur, viskautkur) Ok, kad mums būs teslas un supervadi, tad sāksies vispārējā laime un līksmība. Protams, būs jāmaina ieradumi – nez vai varēs kā tagad, brīvdienu rītā izbraukt ar domu, ka pirmā pietura – uzpilde (t.i. ja ir laika plāns), lai nestāvētu rindā ar tādiem pat guļavām.

    Nē, es ļauni nepriecājos, es tiešām gribētu idilli ar elektroauto pilsētā, bet pagaidām neredzu, kā tos visus uzlādēt. Šķiet, ka vismaz pirmajā desmitgadē, kamēr lādēšana nebūs plaši pieejama ielu malās – EV būs privātmājas atribūts. Jo pagaidām arī jauno daudzzīvokļu stāvvietas netiek no 0 projektētas ar lādētājiem pagalmā un pazemes stāvvietās (jeb jau?), kur nu vēl vēsturiskā apbūve.

    Vārds*
    27.07.2020 21:47
    Reply to  0945

    Tur ir 2 lietas. ja atsitamies pie tā, ka ir jālādē pa ceļam, tā jau ir zināmā mērā katastrofa. Vajag lādēt, kamēr esi galamērķī, guli, ēd… nu vēl kaut ko dari, kas prasa vairāk par 5 min. you know what I mean :) Tas ir labāk no jebkura skatu punkta – paša laika menedžments, tīkla noslodze, baču čakarēšana ja nu ir jālādē pa ceļam, ir jau +/- adekvāti risinājumi. OK, ne pie mums pagaidām, bet gan Tesla gan ionity ir paziņojuši par čārdžeru būvi te. gan jau būs Lirikai – esmu runājis ar mūsu Cirķeļa čiekuriem, ko viņi domā darīt kad beigsies pieprasījums pēc dinozauru sulas :). Atbilde ir pavisam vienkārša – viņi rūpīgi studē norvēģu pieredzi. Tur dažas stacija jau tiek konvertētas no petrolejas uz elektrību. + jaunas visas ir ja ne pilnīgi EL, tad vismaz mix. Un tiklīdz pie mums būs reģistrēts zināms skaits pietiekami spicu EV – uzsāks staciju transformāciju. Pie tā EV skaita, kas mums ir tagad – viņi neredz biznesa iespējas Sanāk tāds apburtais loks – EV nav jo nav čārdžeru, bet čārdžeri nav, jo nav EV :) OK, to lēnām drupina no visām pusēm. Elektrums Rīgā ir liels +; kā Kursors rāda, arī mašīnas… Read more »

    0945
    27.07.2020 21:58
    Reply to  Vārds*

    Piekrītu par “ Vajag lādēt, kamēr esi galamērķī, guli, ēd… nu vēl kaut ko dari, kas prasa vairāk par 5 min.” …strādā…vai esi noparkojis auto citu iemeslu dēļ ilgāk par 30-60min. – un ne obligāti tagadējā DUSa mazajā pleķītī (kas nav paredzēts stāvēšanai ilgāk par 10-15min, vismaz ne mašīnu skaitam 5+).

    Interesanti, uz kuru pusi aizies – megaātrā lādēšana, kas imitēs tagadējo uzpildes procedūru vai lādēšanas pieejamības superizplatība, lai izvairītos no pudeles kakta DUSos, oi, lādētavās.

    azad
    28.07.2020 10:19
    Reply to  Vārds*

    Un kur tieši Latvijā ir pieejams Tesla superčardžs?
    Atkal kaut kur pasaulē, kaut kad nākotnē…
    Kad būs mums kā Vācijā, tad arī varēs teikt – ko tu te stāsti, mums ir un var lietot, tad arī varēs kaut ko argumentēt. Pagaidām ir tikai būtībā ilūzijas, teorijas un plāni diemžēl.

    azad
    28.07.2020 10:53

    Pierast var arī bez telefona, braukāt ar sabiedrisko, iztikt bez televizora utt. Jautājums ir kam to vajag šobrīd, kad ir uzsvars uz ērtumu, komfortu un ir gadžeti kas tavā vietā dara visu un nu jau telefons ar apmalēm ir ārā metams? Bet lai aibrauktu teiksim uz Liepāju un atpakaļ, tev jāplāno maršruts un pieturas punkti nevis kur tu vēlies aibraukt un ko velies redzēt, bet kur tu varēsi palādēties:D Un ja ir alternatīva un vari iztikt bez šādas kaukulācijas, plānošanas kaut kur braucot tālāk kā ikdienas vajadzībās, tad kāpēc apgrūtināt sevi. Labi, nav jau tā, ka tagad visi nez kur katru nedēļu brauktu. Pārsvarā jau tas ir pa pilsētu šurpu turpu un ne jau diži variāk par 100-200km dienā, ja pat tik daudz. Tā kā var iztikt ar uzlādi pa naktīm. Es personīgi varētu mierīgi pa nakti uzlādēt un dienai man pietiktu, bet… Ir tas kas škiet vairākumam, nav jau kur lādēt pa nakti. Dzīvoju mikro rajonā un tur ir jācīnās par auto novietošanu, jo tiek reguāri saukta policija:D Kur nu vēl izdomāt kā un kur pieslēgt lādēt auto. Un jau kuro reizi saku latvietim parastajam, kurš nedzīvo privātmājā, nepelna mēnesī tūkstošus, šis ir vēl tāla nākotne. Var jau būt,… Read more »

    Skābene
    28.07.2020 12:53
    Reply to  azad

    Lielākais dimbambā varētu sanākt, ja brauc ar EV uz kādu masu pasākumu (Positivus, Summersound), kad uz šosejas sastrēgumi un pat parastie DUS netiek galā ar masām. Tad gan var sanākt ielidojiens, jo visas uzlādes vietas aizņemtas un gaidi savu kārtu pus dienu, kamēr priekšā esošie uzlādēsies! :)

    0907
    28.07.2020 12:59
    Reply to  Skābene

    Ja tiks līdz vietai, problēmu nebūs – vietējie, redzot nelaimes apjomus, vienmēr palīdzēs uzlādēt auto no sava vada. Visdrīzāk, pat lētāk nekā izmaksātu ātrajās lādētavās.

    Galvenais, lai aizkavējušies braucēji, steidzoties uz koncertiem un izbraukuši ar bateriju zem 1/2, nepaliktu lielceļa korķos, mēģinot atvēsināties +29C (un salonā vēl vairāk) vasaras tveicē.

    azad
    28.07.2020 17:18
    Reply to  0907

    palīdzēs, bet arī kā ubags visu laiku ar saviem vadiem vazājies un meklē kur uzlādēt.

    LAN
    28.07.2020 23:08
    Reply to  0907

    Nevajadzētu būt tik traki, jo kondicionieris patērē ap 1kw, tātad, pat pirmās paaudzes elektroauto var ētu dzesēties gandrīz diennakti.

    Gundars
    29.07.2020 17:47

    Pierast jau var un droši vien, ka pie visa. Bet – vai vajag? 25 reizes lādēt, tērējot 6h savas dzīves, kur pierast negribošais iztērē 3minutes.

    Kursors.lv
    29.07.2020 21:12
    Reply to  Gundars

    Pirmkārt, nav nekādas 3 minūtes. Degvielas uzpildei tu patērē vairāk laika. Otrkārt, tas ir izvēles un iespēju jautājums. Ja ir daudz naudas un vēlies iegūt elektroauto piedāvātos labumus, tad kāpēc ne? Nav jau spiesta lieta.

    Mobo jūzeris
    28.07.2020 06:47

    Skatoties uz izmaksām varu tik pateikt, ka mans Ford Focus 2005 gada 1.6 benzīns/gāze tērē 7.2l uz 100km, kas naudas izteiksmē ir 3.21eur uz 100km ja iepilda pa vislētāko cenu, vai arī 3.71eur uz 100km ja pilda bez atlaidēm. Uzpilde prasa max 5min un 1000km var nobraukt 2x uzpildoties. Ir par ko aizdomāties ikvienam elektroauto īpašniekam. Protams, jaudas un uzrāvienus nesalīdzinu, principā nav starpības vai ar atļauto ātrumu tu brauc ar 100zs vai 1000zs auto.

    Skābene
    28.07.2020 08:54
    Reply to  Mobo jūzeris

    Ir bijuši 2 auto ar gāzi un nav tur tāda “vanilla”, kā stāsti! Latvijā ir drausmīga gāzes kvalitāte, gāzei nav pat kvalitātes standartu. Citreiz ar uzpildi nobrauc vienu attālumu, citreiz ar to pašu daudzumu citu. Vismaz 3 reizes ir ierautas metāla skaidas kopā ar uzpildi, aizsisti filtri, reduktors. Atkal maiņa, atkal remkomplekti. Ik pa brīdim kāda sprausla iziet no ierindas, tad kāda reduktora apsildes truba sulo un visu laiku sanāk kaut kāda ņemtne ar to gāzi. Uz atmosfērnieka vēl puslīdz ciešami bija ar to gāzi, bet uz turbozvēra vispār nebija iespējams normāli pieregulēt, lai brauktu bez raustīšanās. Tiklīdz sagriez tā lai neraustās, tā nevar uz atgāzēm iziet TA. Kā saregulē atgāzes, tā atkal nav braucams, kā dod čībā ar pilnu boostu, tā raustās kā puņķis uz drāts. Beigās atmetu ar roku tam gāzes pasākumam, un galīgi vairs nevelk pie tā atgriezties.
    Elektrība ir daudz foršāka gan no braukšanas baudas, gan izmaksu, gan komforta ziņā. Pagaidām vēl braukāšu ar hibrīdu, jo tīrā elektrība vēl neapmierina visas manas vajadzības, bet es ticu, ka ar laiku varēšu pārkāpt uz 100% EV. Pa vidu gan jau būs vēl Plug-in hibrīds. :)

    0907
    28.07.2020 09:07
    Reply to  Skābene

    Mjā, ir dzirdēts par saplokošo gāzes sajūsmu….un tad vēl, cik saprotu, agrāk viss bija vienkāršāk ar to gāzēšanu. Tagad vēl jāmeklē auto ar motoru, kas piemērots apgāzēšanai – labāk bez tiešās iesmidzināšanas un ar materiālu vārstu sēžās, lai lēnāk izdegtu. Ļoti pretrunīgas atsauksmes – vieniem iet, citiem neiet. Cik saprotu, tad vajag piemērotu motoru un uzstādītāju, kas jēdz ko dara, un arī tad paliek gāzes kvalitātes aspekts un regulārās apkopes.

    Bet ja paņem uz laiku pabraukāt – jā, rodas ļoti patīkama ilūzija ka gāze – tas ir superizdevīgi un bez mīnusiem. Visdrīzāk, ka valstīs ar augstu TL gazifikācijas % ir krietni mazāk problēmu ar uzstādīšanas un gāzes kvalitāti.

    Skābene
    28.07.2020 10:13
    Reply to  0907

    Ja dabū auto no Nīderlandes, kur auto ir ticis profesionāli aprīkots ar iekārtu jau dīlera salonā, tad tiešām ir prieks braukt ar šādu gāzes iekārtu. Tur iekārta tiek ielikta, tā, lai netraucē veikt motora apkopes, visa provodka sapārota ar oriģinālo provodku, nav nekādas čūskas zem kapota, viss saregulēts un strādā kā pulkstenis. Latvijā parasti visu iemet(vārda tiešā nozīmē) pa lēto un tālāk jau pats cīnies. Tad arī veidojas attiecīga pieredze un stāsti par gāzi, kas kauj motorus. Kaut gan no otras puse,s neviens jau arī nav gatavs maksāt 3-4 tūkstošus par iekārtu, tad nu arī dabū to, par ko samaksājis! :)

    Mobo jūzeris
    29.07.2020 15:17
    Reply to  Skābene

    Redzi, pats jau atbildēji uz saviem iebildumiem pret gāzes iekārtu. Saprotams, ka ja pats gribi baigi ieekonomēt un uzliec sūdīgu gāzes iekārtu, tad čakars garantēts. Man divi auto jau 3 gadus brauc un viss labi. Vienam ESGI, otram BRC gāzes iekārta un abas ripo bez bēdu. Ziemā motora uzsildīšanai benzīnu vajag vairāk, bet tāpat 5eur robežā uz 100km iekļaujās. Elektroauto ziemā tāpat tērē vairāk un bateriju kapacitāte aukstumā būs krietni mazāka. Ar to ir jārēķinās. Nekas šajā pasaulē nav ideāls, ja nu vienīgi darba auto par kuru pašam nav nekas jāmaksā.

    Vārds*
    28.07.2020 09:26
    Reply to  Mobo jūzeris

    Es pat nezinu, ar kuru EV var salīdzināt 15 gadus vecu Ford Eskort
    LOL

    azad
    28.07.2020 10:28
    Reply to  Mobo jūzeris

    No pieredzes – WV Jetta 2015., 1.4 benzīns, 135 zirgi. Ar bāku 1030km. Būtībā vari no Rīgas aizbraukt uz jebkuru punktu Baltijā un atpakaļ nemaz neuzpildoties. Un nav nekas jākaukulē, jāmēra, ātrums jāskatās utt.

    BMW
    28.07.2020 12:57
    Reply to  azad

    Vai tad tā vispār ir mašīna!? :)

    azad
    28.07.2020 15:12
    Reply to  BMW

    Tava nika burtu kombinācija arī nav auto brends, bet vairāk diagnoze:)

    BMW
    28.07.2020 17:03
    Reply to  azad

    Un tu būtu kaktu dakters!?

    azad
    29.07.2020 10:08
    Reply to  BMW

    Lai to noteiktu, nav jābūt vispār ar medicīnu saistītam:D

    BMW
    30.07.2020 08:45
    Reply to  azad

    Bet tavs niks perfekti raksturo no kurienes tu esi izlīdis!

    Mobo jūzeris
    29.07.2020 15:08
    Reply to  azad

    Ja es uzpildītu gan benzīna gan gāzes bākas un izbrauktu abas sausas, tad noteikti var nobraukt vismaz 1200km. Tam principā nav nozīmes, jo ir auto, kas spēj nobraukt arī krietni vairāk. Galvenais ir izmaksas. Un ja nu kāds vēl nezin, tad gāzes auto arī var uzpildīt mājās 2x lētāk, tikai uzpildes iekārta maksā dārgi.

    Skābene
    30.07.2020 08:47
    Reply to  Mobo jūzeris

    Tu runā par LPG vai CNG uzpildi mājās!?

    Vārds*
    30.07.2020 09:21
    Reply to  Mobo jūzeris

    Man mazliet grūti izprast to gunāriņa pulēšanu uz 1000 + km nobraukumu ar vienu bāku

    Valstī VIDĒJAIS auto uztaisa 15k km gadā. T.i. 41 km dienā

    Cik % daļas no visiem nobrauc dienā vairāk par 500 km ? Kas jau būtu pilna 8 stundu darba diena pie stūres :) Un to vēl var mierīgi uzgriezt ar Teslu un spicākajiem Panasonikiem.

    Un tāpat atrodas klaviatūras warriori, kuriem 500 km esot daudz par īsu. Cik interesanti :)))

    0929
    30.07.2020 09:29
    Reply to  Vārds*

    >Valstī VIDĒJAIS auto uztaisa 15k km gadā. T.i. 41 km dienā

    Ē, vidējā temp palātā ir ļoti brīnišķīgi, bet pat piekrītot ka maz kurš brauc štuku vienā reizē, tomēr nepiekrītu ka tos 15K gadā sakrāj braucot 41km dienā. Jā, noteikti ir arī tādi, bet vairumam tas ir darba dienu cikls un brīvdienu garākie maršruti – 250, 350, 500…kā kuram.
    Protams, jēga ir runāt par attālumu vienā virzienā, izņemot tos, kuri brauc uz zaru būdu meža vidū, tātad reāli tie būtu 200-250.

    Janis Murnieks
    31.07.2020 16:09
    Reply to  Vārds*

    Iespējamais brauciena attālums 100km ar vienu uzlādi , manā “pulētāja” prātā līdzinās braucienam nezināmajā ar tukšu bāku un sarkano lampiņu :D

    KKTK
    28.07.2020 15:27

    Interesanti kāpēc netiek apspriestas un pierakstītas izmantotās riepas. Domāju tur arī šis tas uzrādītos. Piem. kāpēc rAudi bija tik sūdīgs tālbraucējs.

    Un vēl es gaidu motora augstspiediena mazāšanas video :D :D: D

    0907
    28.07.2020 16:06
    Reply to  KKTK

    Nez, vai tur ir ko apspriest – mīkstas gumijas riepas ripo labāk, bet dilst ātrāk. Cietas riepas ripo sliktāk, bet labāk pretojas dilšanai, kam, ņemot vērā EV svaru, jābūt ātrākai kā vidēji vieglākam iekšdedzniekam. Can’t have everything….

    >Un vēl es gaidu motora augstspiediena mazāšanas video :D :D: D

    ar kabeļu krāsošanu no baloniņa)

    Kursors.lv
    28.07.2020 16:19
    Reply to  KKTK

    Nezinu par šo Citroen, bet pārējie jaunie auto gan jau aprīkoti ar standarta modelim paredzētajām riepām. Ļoti šaubos, ka dīleri nodarbojušies ar kaut kādu pašdarbību. Meklē rokā, kuras riepas izmanto katrs no testētajiem elektroauto un vari analizēt arī šo aspektu.

    Krotow
    29.07.2020 00:25
    Reply to  KKTK

    Citronam gan jau bija oriģinālās ražotāja uzliktās riepas. Diez vai kāds būs speciāli eksperimentējis ar ko citu.

    Riepas elektroauto ir atsevišķa tēma, īpaši mūsu maksātnespējīgajai un kapeiksipēju publikai. Braukt var ar jebkurām atbilstošā izmēra un slodzei atbilstošām riepām, taču ar nepareizām riepām rites pretestība augs ar sekām brauciena garumam no 1 uzlādes. Oriģinālo riepu modeļu cena kož gauži (M3 teslai standarta vasaras komplekts vien maksā no 800 eiro uz augšu). Kamēr pievilksies budžeta riepu ar atbilstošiem parametriem ražotāji, tā vien būs.

    Riepa
    29.07.2020 08:49
    Reply to  Krotow

    Man ar auto nāca kopā tā saucamās eko riepas! Pa sausu asfaltu nav ne vainas, bet kā uzlīst lietus, tā līkumā vispār uz ceļa neturas! Uzliku citas riepas, ar labāku saķeres koeficientu un tagad ir prieks braukt.
    Problēma ir piemeklēt pareizo izmēru, jo klasiskajos auto tiek izmantotas krietni platākas riepas, kā uz elektroauto.

    budzis
    29.07.2020 09:56

    Hm… Tad jau sanak, ka elektribas izmaksas ir 1:1 ka vecam dizela Zafiram

    Krotow
    29.07.2020 19:27
    Reply to  budzis

    Lādējoties tikai ātrajā uzlādē un “dārgā” tarifa laikā – jā.

    Vārds*
    30.07.2020 09:25
    Reply to  budzis

    Nesen sarēķināju. Mājās lādējoties teorētiski Tesla tērē 2.00 € / 100. Enefit, dinamiskais tarifs
    Bet īstenībā daudz mazāk, jo man sanāk labi izmantot bezmaksas stacijas

    0929
    30.07.2020 09:43
    Reply to  Vārds*

    bezmaksas – use while it lasts, bet uz tām nevar balstīt budžeta aprēķinus.
    Kad 30%+ pārsēdīsies uz EV, bonusus lādēšanas un sab.tr. joslu veidā pamazām griezīs nost – tas arī būtu saprotams.

    Vārds*
    30.07.2020 10:28
    Reply to  0929

    Protams, ka par brīvu nekas šajā pasaulē nav. Bet tas netraucē izmantot kamēr ir
    Mani kā pilsoni daudz vairāk uzrunā doma, ka mēs atkal visi draudzīgi spiežamies pa ierobežotajām parasto mašīnu joslām, bet tīrā transportā.

    0929
    30.07.2020 11:08
    Reply to  Vārds*

    Kad masveidā pārgāja no zirgiem uz auto, notika briesmīga lieta – braucamo varēja atstāt jebkur. Kurš gan atstātu savu zirdziņu ielas malā? Tikai bezsirdis vai dzērājs. Ielas pieblīvēja ar stāvošiem auto, samazinot to caurlaidību.
    Ar EV bija iespēja visu izlabot, piesaistot uzlādi konkrētas mājsaimniecības rozetēm. Auto būtu tikai tiem, kam ir savs pagalms un parkošanās ielu malās maksātu baisu naudu, atrisinot problēmas atlikumu. Ielas atbrīvotos un auto vispār būtu daudz mazāk. Cilvēkpūžņu iedzīvotāji pārvietotos ar pārdomātu un efektīvu sabiedrisko (neizbēgams risinājums pilsētām, kas lielākas par Valmieru) un robotizētiem takšiem. Satiksmes problema atrisināta. Bet nē – cilvēku stulbums un alkatība kārtējo reizi visu sačakarēja. Tagad katram mūdzim nodrošinās uzlādes iespējas kaut purva vidū un tāpēc sastrēgumi nekur neizzudīs. Damn it.

    Gundars
    29.07.2020 18:11

    Man vēl ienāca prātā tāda ķecerīga ilūzija. Ja piemēram būtu otrādi – gadsimtu visi būtu braukuši ar elektromašīnām. Un tagad izgudrotu iekšdedzes dzinēju auto. Mārketings uzburtu bezgalapburošu vīziju. Jūs varēsiet nedomāt par uzlādi, nepakārtot savu braucienu/ceļojumu uzlādes staciju izvietojumam… Ar savu auto jūs varēsiet aizklīst vietās, kuras ir tālu no civilizācijas, nerunājot par superjaudīgiem elektrības kabeļiem… Jūs beidzot varēsiet atteikties no akumulatoriem, kuru ķīmiskās vielas vairāku simtu kg svarā atrodas jūsu automašīnās… Pilnai uzlādei jums būs nepieciešams vien pāris minūtes… Un tas viss auto, kurš maksā par 50% lētāk pie vienāda komforta un aprīkojuma!!!! Diez tādā gadījumā arī viss attīstītos tik kūtrā tempā?

    Rudolfs
    30.07.2020 09:46
    Reply to  Gundars

    Es domāju pēc mierīgas elektrovizināšanās, pārdod cilvēkiem kaut kādus agregātus ,kur iekšā notiek sprādzieni būtu sarežģīti. Līdzi vēl vizinās liels tilpums ar šķidrumu, kas pie mazākās dzirksteles izraisa milzīgu eksploziju. Šajā dzinējā vēl ir simtiem kustīgu detaļu, kas nodilst un ir jāmaina, vēl ir visādas eļļas un šķidrumi, kas arī regulāri jāuzpilda. Kad mēģināja cilvēkus pārsēdināt no zirgiem uz auto, tad arī visi šausminājās, ka vajadzēs uzpildes staciju pie katra stūra. Diez cik pirmie iekšdedzes dzinēju auto varēja ar vienu bāku nobraukt?
    Tieši pēc iekšdedzes dzinēju analoģijas var redzēt, ka nebūs ilgi jāgaida līdz jaunām bateriju/uzlādes tehnoloģijām, kas principā atrisinās attāluma jautājumus.

    0929
    30.07.2020 09:58
    Reply to  Rudolfs

    > tilpums ar šķidrumu, kas pie mazākās dzirksteles izraisa milzīgu eksploziju

    pie virknes citu nosacījumu, kam jāizpildās – proporcija ar gaisu, saspiešanas pakāpe.
    benzīns, nerunājot par dīzeli, šķidrā veidā eksplodē tikai filmās.

    Rudolfs
    30.07.2020 10:14
    Reply to  0929

    Nu tas ir domāts pārspīlēti. Tāpat par elektroauto tagad domā, ka pie avārijas baterijas aizdegsies etc. Ideja bija, ka ar šiem stereotipiskiem aizspriedumiem būtu tikpat grūti ietirgot iekšdedzes dzinēju elektroauto pasaulē.

    30.07.2020 10:08
    Reply to  Rudolfs

    > vēl ir visādas eļļas un šķidrumi, kas arī regulāri jāuzpilda.  .. simtiem kustīgu detaļu, kas nodilst un ir jāmaina

    Nu nevajag gan aizmirst, ka arī EV ir visādi škidrumi – bateriju dzesēšanai, reduktoriem utt.
    Tāpat arī ir jāveic apkopes utt – piekare u.c. lietas nav savādākas.

    > izraisa milzīgu eksploziju

    Šis vairāk uz ūdeņradi būtu attiecināms.

    Reklāma