Es zinu, ka šobrīd nav ceļošanai piemērots laiks, taču motosezona tūlīt sāksies pilnā sparā un līdz ar to arī garāki vai īsāki moto ceļojumi. Ja tu esi kādreiz apdomājis vai plāno došanos garākā ceļojumā ar motociklu, šeit ir saraksts ar 13 noderīgām lietām, gadžetiem un sīkumiem, par kuriem, iespējams, nebūsi iedomājies līdz brīdim, kad tos vajadzēs.

Vienalga vai tu plāno šķērsot valstis vai apceļot pats savējo, moto ceļošana var būt neparedzama un tādēļ neskādē būt nodrošinātam dažādām situācijām, lai ceļojums būtu gluds un baudāms gan tev, gan tavam pasažierim vai līdzbraucējiem. Ņemot vērā visus pēdējā laika notikumus, iespējams, ka paceļot ar motociklu šogad nav tā sliktākā doma. Ar motociklu tu esi viens savā ķiverē, un tev ir brīvība izvairīties no ļoti apdzīvotām vietām un tranzīta punktiem. Tā vietā varēsi izbaudīt mazus ciemus un otršķirīgus ceļus, kas bieži uz motocikla ir vispiemērotākie.

Ķiveres komunikācijas iekārta

Reti gadās, kad kāds tech produkts ņem un izmaina visu motobraukšanas pieredzi kā tādu. Kopš Bluetooth ķiveru komunikatoru parādīšanās tirgū jau vairākus gadus atpakaļ, ķiverēs ievietojamās austiņu iekārtas ir kļuvušas par absolūtu must-have gadžetu motobraucējiem. Šodien tās ir plaši pieejamas dažādās cenu kategorijās un piedāvā iespēju viedtālruni pārcelt uz tavu ķiveri. Mūzika, zvani, “Ok Google”, “Hey Siri”. Sapārošana ar navigācijas iekārtu ļauj dzirdēt maršrutēšnas informāciju un otras ierīces pievienošana ļauj pļāpāt ar pasažieri garajos ceļojumos. Austiņas piedāvā arī grupu pļāpāšanas iespēju un ļauj satīklot līdz pat 15 ierīcēm (atkarībā no modeļa) vienā sarunu telpā. Tas ir ļoti noderīgi grupu braucienos vai vienkārši izbraucienos pa bezceļiem ar pāris biedriem. Mūzikas klausīšanās (īpaši pasažierim) garākos vai vienmuļākos ceļa posmos ir lielisks laika pavadīšanas veids. Vairums ierīču atbalsta multi-kanālu audio straumes. Tas nozīmē, ka ir iespējams klausīties mūziku no sapārotā telefona un runāt ar otru braucēju vienlaicīgi. Ja jūs braucat garākā ceļojumā ar pasažieri – neizejiet no mājas bez Bluetooth komunikatoriem abās ķiverēs. Piedāvājums ir dažāds, bet divi populārākie ražotāji ir Sena un Cardo. Abi piedāvā dažādu līmeņu un cenu modeļus. Es rekomendēju kādu no Cardo Packtalk iekārtām (Bold vai Slim), ja braucieni grupās ir regulāri, vai kādu no Freecom+ sērijas iekārtām, ja svarīgāk ir tieši solo braucieni vai divatā ar pasažieri. 

Cardo Packtalk Bold iekārta

Bateriju banka

Bateriju pakas (jeb bankas, kā tās dažreiz dēvē) ir kvintesenciāls gadžets jebkuram mūsdienu digitālajam pilsonim, kas daudz pārvietojas un daudz izmanto mobilās ierīces (viedtālruni, planšeti, fotokameras, dronu vai jebko citu, kas ir jālādē). Gara moto ceļojuma laikā laba, ietilpīga (vismaz 10,000 mAh) baterija ar vairākām USB pieslēgvietām ir vairāk kā noderīga. Moto ceļojumi var būt neparedzami, īpaši ja ceļojat ar teltīm. Strāvas rozete var nebūt pieejama jūsu naktsmājās pļavas vidū. Telefonam, navigācijai vai fotokamerai var izbeigties baterija brīdī, kad tā visvairāk ir vajadzīga. Arī ķiveres Bluetooth iekārtas ir regulāri jāuzlādē. Laba bateriju paka somā un tev vairs nevajadzēs ārkārtīgi sekot līdzi visu gadžetu uzlādei vakarā pirms gulētiešanas. 20 000 mAh banka spēj uzlādēt viedtālruni vairākas rezes, vēl tam klāt nodrošināt pilnu uzlādi vienkāršai fotokamerai, kā arī divām ķiveres Bluetooth iekārtām. Iemet vienu līdzi moto bākas somā, pievieno pa taisno viedtālrunim uz stūres stiprinājuma un neraizējies, ka Waze vai Google Maps noēdīs bateriju pāris stundu laikā. 

Vienkārša bateriju paka

GPS navigācijas iekārta

Vecajās, labajās dienās mēs bijām spiesti stāties ceļa malā, vilkt ārā salocīto karti (kuru pēc tam nav iespējams salocīt pareizi atpakaļ), pētīt zīmes, vaicāt ielas malā esošajiem norādījums uz vienu vai citu miestu. Daži moto braucēji joprojām izvēlās šo romantisko metodi un nekādas navigācijas iekārtas līdzi ceļojumos neņem. Tas ir skaisti, bet apsveriet tomēr kādu no populāro ražotāju (Garmin, TomTom, utt) iekārtām. Piemēram, Garmin ir veseli divi navigatori, kas ir ražoti tieši lietošanai uz motocikla. Tie ir ūdensizturīgi, putekļizturīgi, triecienizturīgi, ar īpašu pārklājumu ekrānam, kas novērš saules atspīdumu un skārienjūtību, kas piemērota spaidīšanai ar pabieziem moto cimdiem. Tiem ir visas vajadzīgās iespējas, lai viegli un bez problēmām atrastu, sastādītu un izlemtu pareizos maršrutus. Jaunāko paaudžu ierīces pat ir savienojamas ar viedtālruņiem un tādā veidā iegūst reālā laika informāciju par sastrēgumiem, laikapstākļiem, kā arī ir labi integrētas ar tādiem servisiem kā TripAdvisor, Foursquare, Yelp, Spotify un citiem. Īpaši sīkumainiem ceļotājiem tās atļauj sastādīt savu maršrutu uz datora (izmantojot BaseCamp aplikāciju) un nodot to GPS ierīcei vai citiem braucējiem kā GPX failu. Ielādējamās kartes ir pieejamas praktiski visai pasaulei. Apmaldīties vairs nebūs iespējams.

Garmin Zumo 595LM motociklu navigācijas iekārta

Viedtālruņa aplikācijas naktsmāju rezervācijām

Ceļot ar moto nozīmē arī rēķināt, plānot attālumus un dienas beigās rezervēt naktsmājas. Bieži to sanāk darīt kādā ceļmalā vai DUS. Tādas aplikācijas kā TripAdvisor, Booking.com, airbnb.com, hotels.com un arī vecais labais Google Maps var lieti noderēt brīdī, kad ir uznācis sagurums, sāk jau satumst vai vienkārši šķiet, ka pietiek braukt un jāmeklē atpūta. Šīs viesnīcu, viesu namu un moteļu rezervācijas aplikācijas ir ērti izveidotas, lai atrastu tavai atrašanās vietai tuvākās naktsmītnes, atlasītas pēc vēlamajiem parametriem – cena, attālums, numuriņa veids, utt. Rezervējot naktsmītni, uzreiz arī tiek piedāvāta navigācija uz to caur kādu no populārajām maršrutēšanas platformām – Waze, Google, Apple Maps, uc. Arī Facebook Local aplikācija ir bieži noderīga, lai atrastu tuvumā notiekošus pasākumus vai aktivitātes. Atliek tikai turēt savu ierīci uzlādētu un ar pieeju internetam. 

Ceļošanai noderīgas aplikācijas

Fotoaparāts vai video kamera

Kā jau jebkurā ceļojumā, pati svarīgākā lieta atmiņu saglabāšanai ir fotoaparāts. Vienalga vai izvēle ir par labu kādai no ultra kompaktajām kamerām kā Go Pro, DJI, Insta360 vai lielāka izmēra pusprofesionālai kamerai – jārēķinās tikai ar vietas daudzumu, ko tā aizņem somā vai kastē. Vispiemērotākie ceļojumiem ir tieši kompaktās klases bezspoguļu aparāti, kā piemēram Fuji X-sērija vai Sony A6xxx sērija. Pārliecinies gan, ka neiepako to pārāk dziļi, pretējā gadījumā katrā foto vietā būs jārakņājās un jāpārkrāmē viss kastes saturs. +30 grādos, ekipējumā un ķiverē to darīt nav pārāk patīkami. Neaizmirsti arī visus vajadzīgos aksesuārus – lādētāju, atmiņas karti un mīkstu fotosomu, ko vajadzības gadījumā iemest mugursomā, ejot kārtējā ciema vai pilsētas izpētē. Vislielākā priekšrocība tieši Go Pro kamerai ir tās izmērs un dažādie pielietojumi – to var stiprināt gan uz ķiveres, gan uz motocikla, gan izmantot videoblogiem, gan kā foto aparātu. 

Viena no mazākajām un populārākajām ceļošanas kamerām – Go Pro

Lietus virskārta

Viens no galvenajiem moto ceļojuma piedzīvojumiem un tajā pat laikā viens no lielākajiem izaicinājumiem ir potenciāli mainīgie laika apstākļi, ar kuriem tu saskarsies šķērsojot lielus attālumus un valstu robežas. Īpaši neparedzami un dažādi laikapstākļi var būt tieši kalnos. Pat vasaras vidū šķērsojot Alpus var sastapties ar 20 grādu atšķirību starp temperatūru jūras līmenī un kalnu virsotnēs. Arī lietus kalnos var uzrasties pēkšņi. Šādiem gadījumiem vislabāk ātri pieejamā vietā ir turēt plānu, ūdensizturīgu lietus kārtu, ko aši pārvilkt pāri moto jakai un biksēm, ja paliek pārāk slapjš laiks. Braukšana izlijušam nav necik patīkama. Parasti šīs lietus virsdrēbes ir ļoti plānas un sapakojamas dūres izmēra maisiņos. Ja tev ir moto jaka, kas ir ūdensizturīga, tad lietus kārtu, protams, nevajadzēs, taču ūdensizturīgās jakas parasti karstā saulē ir ļoti nekomfortablas, jo tās ātri uzsilst un slikti ventilējas. Visoptimālākais risinājums ir ģērbties siltam laikam, līdzi ieliekot kādu biezāku slāni, ko pavilkt zem moto drēbēm, un plāno lietus slāni, ko pārvilkt tām pāri vajadzības gadījumā. Iespējams, ka, laikam mainoties, būs vairāk jāstājās pārģērbties, taču ja paveiksies un laiks būs silts un karsts – tev nevajadzēs mocīties un svīst pārāk insulētā virsjakā. Šādas lietus virskārtas, starpcitu, ir arī pieejamas velkamas pāri vasaras moto cimdiem. Šādu produktu nav daudz, taču manā pieredzē Alpinestars piedāvātie virscimdi ir lielisks risinājums, kas patur rokas sausumā un neaizņem daudz vietas – tos pat var iestumt jakas kabatā.

Alpinestars lietus virskārtas

Ķiveres lupata un tīrīšanas līdzeklis

Jebkurā motociklistu grupā var izteikti pamanīt divu veidu braucējus – tos, kas ir sagatavojušies, un tos, kas nav. Kamēr nesagatavojušies braucēji katrā apstāšanās vietā rakājās pa mantu kasti, pusi no tā satura izkrāmējuši zemē un meklē kaut ko, kas viņiem tajā brīdi ir vajadzīgs, sagatavojušies braucēji izmanto laiku, lai notīrītu savus ķiveru stiklus ar mikrošķiedru lupatiņu, pirms tam uzpūšot uz tās stikla aerosolu, kas palīdz ūdens pilēm aiztecēt un nepalikt uz stikla. Efektīvi un saprātīgi sapakot mantas uz motocikla ir sava veida māksla, paies vairāki gadi un ceļojumi līdz tu būsi iemanījies paņemt līdzi tikai nepieciešamo un optimāli to novietot uz motocikla. Mikrošķiedru lupatiņa, novietota kādā somas sānu kabatā, un baloniņš ar tīrāmo līdzekli ir, iespējams, pats noderīgākais aksesuārs uz motocikla. Ūdens pilieni atstāj traipus, un pēc aktīvas dienas braukšanas ķiveres un to stikli parasti izskatās briesmīgi. Lupatiņa un aerosols nodrošinās, ka stikls vienmēr ir dzidrs un tīrs. Tas palīdzēs arī gadījumos, ja pret stiklu pēkšņi izšķīdīs kāds palielāks insekts. Daži no pieejamajiem līdzekļiem ir arī ar pretpilienu funkciju – tie rada caurpspīdīgu slāni uz ķiveres stikla, lietus laikā kādu brīdi neļaujot uz tā nosēsties ūdens pilieniem, tādejādi nodrošinot labāku redzamību un attiecīgi – lielāku drošību.

Ķiveres stikla tīrāmā lupata ar līdzekli

Ausu aizbāžņi

Ne visi zin, ka pat klusākās un dārgākās motoķiveres nespēj adekvāti noslāpēt vēja un motora troksni, kas bliež braucējam ausīs, braucot uz 110 km/h pa šoseju, īpaši ja motociklam nav liela vējstikla. Tavas ausis tiek sistemātiski pakļautas vidēji 95 dB trokšņu līmenim, kas ilgtermiņā bojā dzirdi (jebkurš skaņas avots virs 85 dB tiek medicīnā uzskatīts par dzirdi traumējošu). Viena no klusākajām (un dārgākajām) ķiverēm tirgū ir ražotāja Schuberth ķivere C3 PRO, kuras oficiāli nomērītais trokšņu līmenis ausīs ir 82 dB, un arī šis ir vidējā šosejas ātrumā, kur netiek ņemti vērā papildus faktori: vējš, stikla augstums un motora troksnis. Lētāku un nekvalitatīvāku ķiveru ražotāji pat trokšņa līmeņus neuzrāda, bet tie noteikti ir virs 90 dB. Vairākas stundas dienā pārsniegt cilvēka ausīm pieļaujamo trokšņu līmeni ir bīstami un nav vēlams. Par laimi, ir vairāku tipu ausu aizbāžņu produkti, kas radīti tieši motociklistiem. Daži braucēji izvēlās izmantot visparastākos 3M (aptiekās un Depo nopērkamos) mīkstos aizbāžņus, kamēr citi, kuriem vairāk rūp ausu komforts, var iegādāties speciālus, tievākus silikona aizbāžņus ar dažāda līmeņa trokšņu slāpējošiem filtriem. Visnopietnākie braucēji var apmeklēt kādu no specializētām medicīnas iestādēm un izgatavot speciāli savu ausu kanālu formai atbilstošus silikona aizbāžņus. Manā pieredzē visērtākie, universālākie un pieejamākie ir silikona aizbāžņi mūziķiem, ko tie izmanto koncertu laikā ar 15-20 dB skaļuma filtru. Tie atļauj turpināt normāli dzirdēt ambientās skaņas (signalizējošas mašīnas, sirēnas, u.c) bet veiksmīgi izfiltrē vēja un motora dunošo troksni no nokļūšanas smadzenēs. Ja tu jebkad esi 5 stundas pavadījis uz šosejas ar skaļu ķiveri, tu sapratīsi, ko tas izdara ar tavu noguruma pakāpi, un kā tas ietekmē uzmanības noturēšanas spēju.

Earpeace ausu aizbāžņi. Pārbaudīti praksē.

Bluetooth audio tumbiņa

Kad tu esi nobraucies, izlijis, nosalis un beidzot iečekojies viesnīcā, iegājis siltā dušā, aizskrējis līdz tuvākajai bodei pēc auksta aliņa un nosēdies uz balkona ar skatu uz ezeru un kalniem – pilnai laimei vajag no somas izvilkt kādu kompaktu Bluetooth tumbiņu un palaist savu mīļāko Spotify pleilisti. Šī gadžeta pielietojums ir tieši tik vienkāršs un papildus diskusiju neprasa. Ražotāji ir daudzi, piedāvājums ir plašs. Es pats ceļojumos izmantoju ļoti kompaktu JBL Go2 iekārtu, kas ir viegla, aizņem maz vietas un skan adekvāti tās izmēram.

JBL Go2 – mazs, viegls un viegli paslēpjams somā

Riepu remonta komplekts ārkārtas gadījumiem

Palikt ceļmalā ar plakanu riepu negribētos pilnīgi nevienam, taču realitāte ir tāda, ka tas mēdz šad un tad notikt. Ja ir paveicies un motocikls ir aprīkots ar bezkameru riepām – izdurta cauruma vai iesprūdušas naglas izņemšana un aizlāpīšana ir viegla. Ir pieejami vairāki bezkameru riepu salāpīšanas komplekti, kas parasti sastāv no viena vienīga instrumenta ar dažādiem uzgaļiem un aizpildāmo diegu jeb iegarenu gumijas blīvi, ko ievietot izdurtajā vietā. Lai riepu pēc tam uzpūstu vismaz līdz minimālam spiedienam, var izmantot kompaktās saspiestā gaisa tērauda flakoniņi ar vītni uzgalī. Visbiežāk šādiem komplektiem līdzi nāk īsa gaisa šļauka, kuras vienu galu uzskrūvē riepas ventīļa uzgalim un otrā galā ieskrūvē saspiestā gaisa flakonu. Adekvātam spiedienam braukšanai parasti pietiek ar 2 šādiem flakoniem. Ar šo gadžetu ir tāpat kā ar prezervatīviem – labāk, ka tie ir līdzi, bet nav vajadzīgi, nekā ir vajadzīgi, bet atstāti mājās.

Vienkāršs bezkameru riepu remonta komplekts

Ķēdes eļļa

Ķēdes eļļas aerosolus parasti nopietni ceļotāji liek somā, ja plāno ceļot tālāk par 1000 km. Katram ir savs viedoklis par to, cik bieži ir jāeļļo motocikla ķēde – daži apgalvo, kas tas ir obligāti jādara katrus 500 km, kamēr citiem pietiek to izdarīt pāris reizes ceļojuma laikā, ja nav aktīvas braukšanas pa ļoti sausiem un putekļainiem grants ceļiem. Galvenais pārliecināties, ka ķēde tiek eļļota pēc braukšanas, nevis pirms. Atstājot eļļu uz ķēdes pa nakti, tas atļaus visām vajadzīgajām vielām iekļūt ķēdes posmos un visām palīgvielām iztvaikot laika gaitā. Ja motocikla piedziņa ir kardāna sistēma, tad šī problēma atkrīt pavisam.

Ķēdes eļļa no populāra ražotāja MOTUL.

Vadu savilcēji

Vairums motobraucēju dzīvo ar moto – ja to nav iespējams salabot ar pāris plastmasas vadu savilcējiem, tad to nav iespējams salabot nemaz. Lai vai cik tehniski prasmīgi un pieredzējuši katrs no mums ir (vai nav) – parastie plastmasas vadu savilcēji ir noderīga lieta, ko ielikt līdzi ceļojuma somā. Tos var izmantot radoši, bet visbiežāk tos sanāk izmantot, ja nejauši gadās kaut ko nolauzt un tuvumā nav neviena mehāniķa. Laika gaitā ir redzēti dažādi brīnumaini atjaudīgi veidi, kā tos izmantot, lai piestiprinātu motociklam bagāžas somas vai iepirkumu maisus, lai saturētu kopā salauzta kofera slēdzeni, kā arī tos var izmantot dažādu lādētāju vai iekārtu vadu piestiprināšanai pie stūres. Es esmu redzējis arī cilvēku, kas to ir izmantojis, lai noturētu sev apkārt saplēstu bikšu jostu. Ko gan mēs darītu bez vadu savilcējiem?

Nekad nenovērtējiet par zemu cilvēku izdomu, kā šos izmantot ārkārtas situācijā

Dezinfekcijs gēls vai mitrās salvetes

Roku higēna gan parasti nav pati svarīgākā lieta vidējam motociklistam, taču garos ceļojumos roku dezinfekcijas gēls vai mitrās salvetes var izrādīties gana noderīgas. Gan brīžos, kad ir jānotīra eļļainas rokas no bakstīšanās ap ķēdi, gan brīžos, kad gribas uzrīkot mazu pikniku ceļmalā. It kā elementāra lieta, kas pārāk bieži aizmirstas. Ir vērts pastāvīgi turēt moto bākas somā vai kādā mazā bagāžas nodalījumā. Īpaši, ja šķērsojat kādu no Āzijas valstīm.

Vienmēr un visur noderīgi dezinfekcijas līdzekļi rokām.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
8 Comments
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Name*

1. labs smārtfoona keiss un stiprinājums atrisina navi; foto; bookinga app jautājumu 2. battery bank vietā man mocī ir 2 lādētāju ligzdas. Gan ne DIN, bet bmw / moču (tievais) standarts 3. riepu remonta komplekts nekad nav bijis vajadzīgs 4. ausu korķus neizmantoju. Man ir pieminētā c3pro cepure, tiešām fantastiski klusa & ērta (komplektā ar šūberta rebrendoto skala interkomu). Un mans motorrads (r12rt) ir kluss, ar labu vēja aizsardzību. Uz 100 km/h braucot vēl var uzpīpēt :) 5. par savilcējiem un viziera tīrīšanu piekrītu 100 % 6. ķēdes eļļošana lai paliek pesantiem, norm tūrisma moči ir ar kardānu :] 7.… Read more »

rbrts

Pilsētās būtu jāsoda skaļie motociklistu izgājieni un gāzēšanas. Nav kaut kas ar pašvērtējumu vai galvu kārtībā, ja vajag izrādīties visiem “cik skaļu troksni varu radīt”. Pilsētā pietiek piesārņojumu avotu un citu stresoru. Braukājiet un gāzējiet uz šosejām un trasēm.

Kristaps Skutelis

Un kāds šim komentāram ir sakars ar raksta tēmu?

rbrts

Cerams sasniegs mērķauditoriju

Qurious

Loud pipes save lives

triumpists

Tad nu mani 5 kapeiki Reinim par darbiņu! Austiņu esamība ķiverē neiet kopā jeb izslēdz nepieciešamību pēc ausu aizbāžņiem. Vismaz es aizbāžņus pēc austiņu instalēšanas vairs neesmu lietojis. Bet nu jā, tik advancēti kā te minētie, man arī nebija. Bateriju paka, manuprāt, lieks smagums, kurš turklāt tik un tā paliek tukšs. Fotografēšanai/filmēšanai iztieku ar telefonu un sporta kameru Sony. Un tieši sporta kamera foto noder vislabāk. Maza, neuzkrītoša, ļoti plats leņķis, šauj no rokas bez maz uz dullo, kas svešās pilsētās ir pulka drošāk kā celt sev priekšā kādu dārgu gadžetu. Virscimdu vietā vajag paķert līdzi melnos nitrila cimdus kādu… Read more »

Arī ar kardānu

Nespēju iedomāties motocelojumu bez “camelbag”, dīvaini, ka tas netika pieminēts 🙋‍♂️🏍👍