Būšu atklāts – man nav ne mazākās jausmas, kā apskatīt Mac Pro. Nekādas. Nulle. Kā vispār ir jāapskata gandrīz 10 000€ vērts galda dators? Mac Pro cenas ziņā ir tik tālu ārpus parasto lietotāju iespējām, ka lielu daļu laika, apskatot Mac Pro, man nācās veltīt eksistenciālām diskusijām ar sevi. Par to, kam vispār tas ir domāts, kādēļ tas vispār eksistē, kurš to varētu atļauties un – kādam nolūkam. Pārējo daļu laika es pavadīju staigājot apkārt tam un blakus noliktajam Pro Display XDR, vērojot tos uz galda no dažādiem leņķiem, apbrīnojot un ienīstot tos vienlaicīgi, kā arī ik pa brīdim slaukot no grīdas siekalas. Jā, tas atgādina siera rīvi. Jā, tas beidzot ir tas, ko visi pro lietotāji ir lūguši gadiem, kopš Apple pārstāja ražot pēdējo īsti modulāro Mac Pro 2012.gadā. Starp citu, nesenais raksts par Apple ilgo ceļu profesionāļu kāpās būs labs, saturīgs konteksts šim apskatam.

Tātad beidzot mēs esam sagaidījuši to Mac Pro, ko bijām gaidījuši un pelnījuši. Bet kurš to pirktu? Vai es to pirktu? Atbildi uz šiem ne pārāk vieglajiem jautājumiem es mēģināšu atrast zemāk, bet pagaidām pieķeramies testa iekārtas (paldies, iDeal) specifikācijai. Manā rīcībā bija gandrīz bāzes modelis ar 8-kodolu Xeon-W 3.5 GHz procesoru (W-3223), 32GB DDR4 ECC operatīvo atmiņu un pašu vienkāršāko no piedāvātajām videokaršu opcijām – AMD Radeon 580X ar 8GB GGDR5 atmiņu. Šī gan nebija pati plikākā komplektācija – testa ierīcei bija lielāka cietā diska ietilpība 1TB apjomā, atšķirībā no 256GB bāzes modelī iekļautās, kā arī Afterburner video akselerators, par kuru mēs arī parunāsim vēlāk.

Veikala cena šim komplektam ir 9 479€ bez displeja. Displeja cena – 5 599€, displeja statīva cena – 1 099€, kopā par visu komplektu veidojot cenu 16 177€ (ieskaitot PVN). Jā, jūs nepārlasījāties – vairāk kā tūkstotis par statīvu displejam. Vai ir jābūt saikni ar realitāti pazaudējušam oligarham, lai piekristu pirkt displeja statīvu par 1099€? Jā un nē, bet par to vēlāk. Iesākumā ir jāpieķeras pie obligātājām apskata sadaļām.

Mac Pro testa modeļa specifikācija īsumā

Modelis Apple Mac Pro
Gads 2020
CPU Intel Xeon W-3223 3.50GHz 8-core
Atmiņa 32GB DDR4 ECC
GPU AMD Radeon 580X 8GB GDDR5
Disks 1TB NVMe SSD
Afterburner
Cena (bez displeja) 9 479€ ar PVN

Iepakojums – vislabākajās Apple tradīcijās

Mac Pro, Pro Display XDR un Pro Stand iepakojumi ir masīvi (datora kaste vien sver 30 kg), bet labi pārdomāti un saglabā ierastās Apple “velns ir detaļās” produktu iepakojumu tradīcijas. Kastes ir konstruētas tā, lai tās būtu salīdzinoši viegli ielādēt, transportēt un izlādēt – Mac Pro kastei sānos ir caurumi ar plastikāta rokturiem. Kastei nav ierastā vāka, tā vienkārši ir kā Lego sadalīta divās daļās, kuras kopā satur auduma un velcro stiprinājumi. Atverot tos vaļā, puse no kastes vienkārši noceļas nost, un datoru ir iespējams vertikāli izcelt aiz tā hromētajiem tērauda rokturiem. Arī Pro Display XDR kaste ir gudri izdomāta ar viltīgu veidu, kādā kastes sāni (kad tā nolikta plakaniski uz zemes) paverās vaļā, lai varētu ar roku satvert displeju aiz tā malām. Uzcelt Mac Pro torni uz galda virsmas prasa spēku un novaidēšanos. Pirms turpināt rakāties kastēs pēc vadiem un niekiem, var nomierināties un lēni apstaigāt apkārt galdam.

Visas kastes manā darbistabā

Dizains, klātbūtne un dzelži

Lai cik es censtos noturēt pieklājīgās robežās savu entuziasmu par dizainu, atjautīgu inženieriju un to funkcionālu kombināciju, nevaru noliegt – kā galda dators jaunais Mac Pro uz galda stāv ar pārliecinošu vizuālu klātbūtni. Citādi raksturot to ir grūti. Iespaidīgs izmērā, iespaidīgs formā un vēl iespaidīgāks, kad to atver vaļā, noslidinot no tā viengabalaino vāku, kas atslēdzas ar vienu lielu sviru uz Mac Pro augšas paneļa.

Mac Pro iekšpusē nav neviena paša kabeļa. Neviena. Tā ir absolūti modulāra bez-kabeļu sistēma, katrs modulis vai iekārta savienojas ar sistēmas kopni pats ar savu spraudni un piestiprinās pie rāmja ar skrūvēm vai mehānisku sviru ātrākai to izņemšanai. Ir brīva pieeja praktiski visiem kritiskajiem moduļiem – PCI kopnēm (ko Apple šajā formas faktorā dēvē par MPX moduļiem), operatīvajai atmiņai, SSD diskiekārtai (M.2 spraudņiem). MPX moduļi ir inovatīvs, integrēts risinājums dažādiem nākotnē nepieciešamiem uzlabojumiem vai sistēmas paplašinājumiem. Būtībā MPX modulis ir “smuki sapakota” PCI kopnes karte, kas ir gatava ievietošanai Mac Pro sistēmblokā, un caur PCI kopni nodrošina visus vajadzīgos savienojumus, tai skaitā 500W barošanu (klasiskā PCI kopne piegādā tikai 300W jaudas). Tātad – viss ir brīvi pieejams bez specializētiem instrumentiem. Luiss Rosmanns būs pārmaiņas pēc priecīgāks. Ja interesē nūģīgi detalizēts ieskats jaunā Mac Pro korpusa iekšpusē, šeit ir labs video no Snazzy Labs.

Mac Pro iekšpuse no sāniem (attēls no Apple)

Sistēmas priekšpusi pilnā augstumā noklāj trīs masīva izmēra ventilatori bez putekļu filtriem. Apple ir oficiāli uzstājuši uz to, ka putekļu filtri Mac Pro nav nepieciešami, bet nu tikai laiks rādīs, vai tā ir patiesība un kāds ir pamatojums Apple šo apgalvot. Es neesmu drošs, kādu raganu okulta melno maģiju šeit izmanto Apple, bet Mac Pro trīs “ieelpas” ventilatori un viens “izelpas” ventilators visu datora darbības laiku (arī pie lielas slodzes) bija absolūti kluss, lai neteiktu, ka “vispār bez jebkādas skaņas”. Ņemot vērā tā jaudu un ventilatoru izmērus, nav skaidrs, kā tas ir izdevies.

Datora augšpusē ir divas Thunderbolt 3 pieslēgvietas. Aizmugurē esošie porti papildina pieejamo klāstu par vēl dažām, ir pieejamas divas pilna izmēra USB3 pieslēgvietas, divas papildu Thunderbolt 3 (savietojami ar USB-C), divas pilna izmēra HDMI pieslēgvietas, 3,5mm austinu izeja, kā arī divas 10Gbit LAN pieslēgvietas.

Pro Display XDR ir tīra skaudība

Pro Display XDR dizaina uzdevums ir stāvēt blakus Mac Pro tornim, un to tas arī izpilda. Šis visai inovatīvais 32 collu 6K milzis, kam šobrīd tirgū joprojām nav ekivavalentas konkurentu alternatīvas, ir tas, ko man ļoti, ļoti negribējās atdot izplatītājam. Jebkurš displejs vai televizors, atšķirībā no datora, ir ilgtspējīgs. Kamēr datori paliek lēnīgāki, procesi resursietilpīgāki un programmatūras prasības audzē apetīti, displeju pikseļi ar laiku nesamazinās, nepaliek sliktāki, nenogurst. Nav tādas programmas vai procesa, kas nebūtu savietojams ar jebkuru displeju, vai uzskatītu kādu no tiem “par vāju” tās uzdevumam. Tā pat kā foto un kino objektīvi, displeji var vienmēr būt piemēroti ilgi, kalpot veselu dekādi un zaudēt savu vērtību daudz lēnāk kā datori vai viedierīces. No šāda viedokļa Apple jaunais Pro displejs ir ne tikai augstas specifikācijas displejs, bet arī laba investīcija tiem, kam rūp kvalitatīvi produkti un tie ekoloģiskie apsvērumi, kas saistīti ar vienas lietas lietošanu maksimāli ilgu laiku.

Apple displejs draudzējas ar Mac Pro kā jau jebkura Apple iekārta draudzējās viena ar otru vienas ekosistēmas ietvaros. Displejam pat nav ieslēgšanas pogas, tas savienojas ar Mac Pro caur Thunerbolt 3 kabeli un automātiski saprot, kad ir jāieslēdzas. Un tā kā Thunderbolt iekārtas ir ķēdē savienojamas, pats displejs kļūst par papildu Thunderbolt un USB-C pieslēgvietu “rūteri”. Izdevīgi un ērti tas ir situācijā, kad Mac Pro atrodas zem galda vai rack mount skapī (Apple piedāvā arī šādu korpusa veidu). Papildus displeju ir iespējams izmantot arī ar jebkuru MacBook modeli, kam ir jaunā tipa USB-C pieslēgtvietas. Savienojumi strādā asimetriski, displejam ir iespējams pievienot arī iPad un izmantot to kā papildus nelielu monitoru, kas darbojas kā jebkurš papildus monitors. Tas ir īpaši noderīgi tiem, kas ikdienā strādā vairākās programmās vienlaicīgi. Es, piemēram, bieži izmantoju iPad kā otru monitoru, lai uz tā uzvilktu kādu no saziņas aplikācijām (WhatsApp, Slack, utt.). Jebkurā gadījumā Apple gludā funkciju integrācija savu produktu ģimenes ietvaros arī šeit ir lieliska, tādēļ nav nepieciešams par to vairāk runāt.

Displejs ir tik augstas izšķirtspējas, ka OS vidē ir nepieciešams palielināt fontu izmēru, lai nebūtu jāžmiedz seja, kaut ko mēģinot izlasīt. Tā spilgtums ir tik augsts, ka iedarbinot to maksimālā režīmā, istaba, kur tas atrodas, no ārpuses vakara stundā izskatās, ka būtu izgaismota ar filmēšanas prožektoru. MacOS ietver dažādus ātri pieejamus iestatījumus, kas atļauj pārslēgt krāsu profilus displejam atkarībā no tā, kāds materiāls tiek atskaņots vai komponēts. Pro Display XDR pēc noklusējuma atbalsta P3 profilu, bet ir pārslēdzams arī uz kino krāsu režīmu P3-DCI, kā arī dažādiem vairākiem citām funkcijām domātiem profiliem ar dažādu baltās krāsas referenci P3-D65, D50 un citiem. Ir arī TV pārraides standarta monitorēšanas references profili HD saturam (BT.709), HDR saturam (ST.2084) un citi – vecāki. Tas ir tas viens displejs, kas der visam un derēs arī nākamos 8-10 gadus. Pie dārgā pro statīva tas pieslēdzas ar magnētisku klikšķi, pārdomātā izsvarojuma dēļ brīvi regulējas augstumā, kā arī to ir iespējams ātri sagriezt lietošanai vertikālā veidā. Viss par un ap Pro Display XDR ir tik ļoti Apple, ka kur nu vēl vairāk. It just works. Ejam tālāk.

Mac Pro veiktspēja reālajā dzīvē (un kā es testēju)

MacOS uz Mac Pro darbojas ātri un gludi, kā jau to var sagaidīt. Tas pats ir ar paša Apple programmām, tās vienkārši lido. Nekādu pārsteigumu. Lai piešķirtu šim “apskatam” kaut cik apskata vērtu kvalifikāciju, es izlēmu Mac Pro iztestēt ar savam ikdienas darbam raksturīgu darba uzdevumu – video rendera testu. Šim nolūkam es sagatavoju nelielu video projektu, ko es izmantoju, lai izmērītu Mac Pro rendera procesa ātrumu dažādās vidēs un dažādos formātos, taču konsistencei izmantojot vienu un to pašu projektu.

Projekts ir precīzi 60 sekundes gara video montāža. Faktiski, lai iztestētu Mac Pro veiktspēju ar dažādiem video kodekiem, es uztaisīju trīs dažādus video projektus. Vienu ar Quicktime ProRes 4444 materiālu, otru ar RED 6K R3D materiālu un trešo ar mazliet vienkāršāku 4K izmēra H.264 video materiālu no Sony A7 kameras. Viena testa projekta ietvaros izejmateriālu formāti nejaucās. Lai gūtu kaut cik aptuvenu iespaidu par Mac Pro jaudu, es katru no šiem 3 materiāliem izlaidu cauri 3 galvenajām video aplikācijām, kas tiek parasti šiem nolūkiem izmantotas – Adobe Premiere CC, Davinci Resolve 16 un Apple Final Cut X. Katrs montāžas projekts bija faktiski identisks ar vairākiem kadriem, vienu animētu titru klipa vidū, vienu video kadru pāreju ar 3D efektu, kā arī katram klipam piemērotu krāsu korekcijas filtru. Adobe gadījumā tas bija Lumetri krāsas korekcijas efekts ar LUT profilu un dažām pamata korekcijām. Resolve un Final Cut X gadījumos tie bija šo programmu pašu iebūvētie krāsu korekciju rīki.

Laika taupības nolūkos šobrīd neiedziļināšos sīkās detaļās par testa sekvencēm, taču, ja ir interese par tām (cik korekciju nodes tika izmantotas Resolve, utt.), tad, lūdzu, sazinieties ar mani privāti vai jautājiet komentāros, es labprāt padalīšos ar detaļām.

Konkurentu komanda rendera laiku testam

Papildu izziņai es šos pašus testa projektus “izlaidu cauri” savam personīgajam PC darba zirgam, kā arī MacBook Pro 16” (6-kodolu Intel Core i7 2.60GHz, 16GB, 5300M 4GB)  modelim, kas arī man ir piešķirts testam. Mans darba PC ir aptuveni divus gadus vecs HP Z4 G4 ar 18-kodolu Intel Xeon W-2195 procesoru, 128GB ECC tipa operatīvo atmiņu un tikpat ātru NVMe tipa SSD disku, kā arī Nvidia GeFore GTX 1080Ti video karti. Tātad jāņem vērā, ka mana PC komplektācija ir teorētiski jaudīgāka par testa Mac Pro bāzes komplektāciju. Šī testa mērķis gan nav salīdzināt manu PC ar Mac Pro, tas vairāk kalpos par ilustratīvu materiālu, lai varētu labāk interpretēt rezultātus.

Rezultāti un interpretācija

Tabula Nr. 1

Sāksim ar skumju, bet būtisku atziņu par Adobe Premiere CC (2020) veiktspēju. Šajā grafikā ir attēloti visu trīs iekārtu rendera laiki trim dažādiem video formātiem, izmantojot Adobe Premiere CC iebūvēto enkoderi. Uzreiz ievērojam, ka Quicktime video (4K ProRes formātā) rendera laiks ir faktiski identisks visām iekārtām, kas liecina par to, ka Adobes implementācija šim Quicktime kodekam neefektīvi izmanto pieejamos sistēmresursus.

Sausais atlikums – Adobe ir mazliet lēns sūds, jo 60 sekunžu video eksports uz Mac Pro ar 8-kodolu Xeon procesoru aizņēma tikpat laika, cik uz MacBook Pro ar ierindas 6-kodolu Intel Core i7 procesoru. Jāatzīmē arī, ka Adobe Premiere uz Mac Pro jau kopš instalācijas bija ar lēnīgu un bremzējošu interfeisu, ko varētu norakstīt uz šīs platformas neseno parādīšanos tirgū. Iespējams, Adobe vēl nav paspējusi optimizēt savus produktus līdz galam.

Šeit ir iespējams arī redzēt būtisku atšķirību rendera laikā starp RED 6K RAW materiālu un pārējiem. Tas ir pilnīgi normāli, jo RED RAW video ir gan ar lielāku izšķirtspēju, gan ar būtiski augstāku datu straumi video konteinerī, attiecīgi padarot to par “smagāku” formātu. Kā redzams, Mac Pro bija visātrākais 6K materiāla eksportā uz parastu HD izmēru.

Ja skatāmies uz H.264 4K video renderu laiku, atkal mazliet šokē MacBook Pro veiktspēja, veicot H.264 renderi pat ātrāk nekā Mac Pro. Šis rezultāts atkal pierāda, ka Adobes aplikācijas ir ļoti neefektīvas resursu optimālā izmantošanā un vadās pēc kaut kādiem nevienam neizprotamiem principiem (ne tikai apstrādājot Quicktime failus).

Tabula Nr. 2

Otrā tabula ir tieši tas pats tests, tikai šoreiz izmantojot Davinci Resolve 16 krāsu korekcijas, montāžas un māsteringa aplikāciju no Blackmagic. Resolve izmanto pavisam citu un daudz ātrāku video enkodēšanas/dekodēšanas algoritmu un kopumā ir daudz labāk optimizēts gan MacOS, gan Windows platformām, veicot to pašu uzdevumu gandrīz divas reizes ātrāk par Premiere CC, ja runājam tieši par Quicktime formātu. Kaut RED 6K rendera veiktspēja ir līdzīga abām aplikācijām, Resolve ir priekšā Quicktime un H.264 renderu ātrumā. Resolve spēja izmantot CUDA protokolu ar NVidia video karti ir redzama šajā testā. PC ir būtiski ātrāks pilnīgi visu formātu renderos. Protams, daļa no šī rezultāta ir arī norakstāma uz 16-kodolu CPU. Kā jau iepriekš – ievērojam, ka Quicktime video rendera ātrums ir identisks starp Mac Pro un MacBook Pro.

Tabula Nr. 3 – Piezīme: Final Cut X nepiedalijās testā uz Macbook Pro un PC.

Šajā tabulā (šoreiz sadalīta pēc aplikācijām) attēlota Quicktime ProRes 4444 3.2K renderēšanai uz H.264 izejas failu standarta HD izmērā visās trīs aplikācijās, kas piedalās testā. Šajā gadījumā izmantoju failus no ARRI Alexa Classic kameras, kas dod ārā gatavus ProRes 4444 failus 3.2K izšķirtspējā. Ko mēs redzam? Konsistenti ar iepriekšējiem mērijumiem Adobe Premiere CC demonstrē izcilu nespēju utilizēt vairākus CPU kodolus un faktiski uzrāda identisku vai labāku rezultātu ar MacBook Pro, kā arī gandrīz identisku rezultātu uz 16-kodolu PC. Es ietu pat tik tālu un teiktu, ka Adobe nemāk optimāli utilizēt ne GPU, ne arī CPU. Davinci Resolve piedāvā mazliet reālistiskāku ainu, kamēr Apple pašu izstrādātā video montāžas aplikācija Final Cut X demonstrē nelielu vilšanos savā H.264 kodeka implementācijā.

Tabula Nr. 4 Piezīme: Final Cut X nepiedalijās testā uz Macbook Pro un PC.

Arī Sony A7S2 materiāla rendera laiks no 4K izmēra H.264 uz standarta HD izmēra tāda paša formāta mazāku failu uzrāda tādu pašu situāciju kā Quicktime tests. Nekādu pārsteigumu – Final Cut X joprojām pārliecinoši lēnāks par Premiere CC un Resolve H.264 rendera laikā.

Tabula Nr. 5Piezīme: Final Cut X nepiedalijās testā uz Macbook Pro un PC.

Šajā tabulā attēlota tieši RED 6K materiāla veiktspēja uz visām trim ierīcēm, izmantojot to pašu 60 sekunžu montāžas projektu. Atkal lielu pārsteigumu nav, PC un Mac Pro rezultāti ir ļoti līdzīgi, izņemot iekš Davinci Resolve, kas jau atkal labi māk utilizēt CUDA algoritmu rendera laika būtiskai samazināšanai. Premiere CC demonstrē nelielu priekšrocību pret jaudīgāku PC RED failu apstrādē, kas droši vien ir labākas RED R3D kodeka implementācijas MacOS vidē dēļ. Salīdzinot ar laptopu, gan Mac Pro, gan PC demonstrē ievērojami lielāku spēju tikt galā ar masīvajiem RED 6K video failiem, kamēr MacBook Pro ar tiem iet grūtāk.

Tabula Nr. 6

Pēdējā tabula attēlo visu trīs formātu (tātad – RED 6K, ProRes 3.2K un H.264 4K) rendera laikus tieši uz Mac Pro. Rezultāti ilustrē visu būtisko, kas no šī apskata ir jāpaņem. Proti, galvenā atziņa ir, ka Premiere ir lēna uz jebkuras ierīces. Davinci Resolve ir daudz ātrāks, uzrādot būtiski labākus rezultātus pilnīgi visu formātu renderu laikos tieši uz Mac Pro. Taču Final Cut X sadaļā beidzot ieraugam, kurā brīdī talkā nācis Mac Pro komplektācijai papildus līdzi iekļautais Afterburner akselerators. Afterburner ir video apstrādes procesiem veltīta PCI karte, kas paātrina rendera procesus ProRes un ProRes RAW vidēs, atslogojot sistēmas CPU un GPU citu paralēlu uzdevumu veikšanām. Kā redzams tabulā, Final Cut X ir stipri ātrāks par Premiere Quicktime renderī neatkarīgi no izmantotā avota formāta (RED, H.264 vai Quicktime) un apsteidz pat Resolve visā, izņemot RED 6K renderi, kur Resolve demonstrē priekšrocību.

Vai ir nepieciešams Afterburner?

Lai pārvērstu 60 sekundes garu 4K H.264 video uz ProRes 422 HQ 4K izmēra konteineri, Final Cut X vidē ar Afterburner palīdzību bija vajadzīgas nepilnas deviņas sekundes. Šajā brīdī pieeja Afterburner sniegtajiem “pakalpojumiem” ir tikai Final Cut X vidē, kā arī dažās iedzimtajās OS aplikācijās. Taču Apple ir skaidrojuši, ka trešo pušu atbalsts ir izstrādātājiem pieejams, un tas ir tikai laika jautājums līdz Afterburner tiks atbalstīts arī citās aplikācijās ārpus Apple ekosistēmas.

Šobrīd šo karti iegādāties nav jēgas, ja vien jūsu darba plūsma nav saistīta tieši ar Final Cut X kā galveno montāžas rīku un Quicktime ProRes vai ProRes RAW kā galveno darba kodeku satura veidošanā. Ja jūsu darbs tomēr notiek šajās platformās, Afterburner dod diezgan būtisku uzlabojumu rendera laikos, kā arī palīdz visu sistēmu padarīt daudz lietojamāku arī tad, kad notiek aktīvs rendera process, ierobežojot CPU/GPU noslodzi.

Ja jūs vēlaties detalizētāk apskatīt rendera testu rezultātus – visas tabulas ir pieejamas interaktīvā veidā iekš Infogram.

Rezultātu interpretācija un secinājumi

Renderu testi apstiprina, ka tieši šobrīd lielākais ieguvums Mac Pro būs tiem lietotājiem, kas dzīvo un strādā Apple ekosistēmā. Ideālā gadījumā Mac Pro būtu jāveic vēl viens apskats un tests apmēram pēc 12 mēnešiem, kad trešo pušu izstrādātājiem būs bijusi iespēja optimizēt savas aplikācijas un enkoderus. Tad arī būs redzams, vai Mac Pro var sniegt ieguvumus speciālistiem, kas pieraduši darboties citās izstrāds vidēs – After Effects, Resolve, Assimilate produktos, Cinema4D, Blender, Avid un citās. Līdz tam laikam jebkurš Mac Pro pircējs būs “agrīnā testētāja” statusā.

Jā, ātrāks procesors (kaut vai Intel X-sērijas i7 vai i9) un jaudīgāka NVidia video karte nozīmēs ātrākus renderus, īpaši, ja salīdzina Mac Pro ar tehniski ekvivalentiem piedāvājumiem PC ražotāju kategorijā no HP, DELL vai Puget Systems. Bet Windows vide nesniedz tās ērtības, to stabilitāti, savietojamību un gludo lietojamību, ko var piedāvāt MacOS. Pie tam, šis jautājums par to, vai galda datorā ir vajadzīgs Xeon, dārga ECC atmiņa un pro klases video karte, ir mūžsens un ir dalījis viedokļus jau sen. Vienmēr būs lietotāji, kas apgalvos, ka “mans pašsaliktais PC ir tik pat labs un lētāks”. No vienas puses – tā nav nepatiesība. No otras – pastāv arī citi kritēriji.

Es ik pa laikam saņemu kādu jautājumu no kāda tuvāka vai tālāka paziņas Facebook: ”Klau, es te astoņas stundas renderēju vienu garu video. Skatos, ka dažās vietās ir pavisam īsi sarkani kadri materiālā. Kas varētu būt par vainu?” Vienīgais, ko es varu atbildēt ir: “Nu, ja tu saliki PC pats, tad neko nevar garantēt. Ja tev nav “kļūdas labojošā” ECC atmiņa un attiecīgi tai nepieciešamais Xeon procesors, ja tu astoņas stundas kurināji savu (par īpašo akcijas cenu iegādāto spēļu GTX 2070 karti), tad ej un sazini, kas tur varētu būt par vainu. Šie komponenti nav domāti šādām noslodzēm.” Visā manā līdzšinējā pieredzē ar Mac Pro (līdz pat PowerMac G5 paaudzei) visu šo gadu laikā man nav bijis neviens kļūdains vai pārtraukts renderis un neviena sistēmas kļūda. Turpretī Windows vidē kļūdas un pēkšņi uzkārušās aplikācijas ir diezgan ikdienišķa parādība arī uz augsta līmeņa “pro” HP darbstacijām. Serveru klases komponenti sniedz serveru klases stabilitāti un ilgtspējību, bet arī operētājsistēma spēlē nozīmīgu lomu. Lūk, tā arī visa sāls.

Ieteicamās komplektācijas, ja plānojat iegādāties

Ja jūs esat izlēmuši investēt Mac Pro kā savā galvenajā darbarīkā uz nākamajiem 6-8 gadiem, izvairieties no bāzes konfigurācijas, īpaši ja jūs ikdienā lietojat aplikācijas, kas nav Final Cut X. Viektspējas uzlabojums, salīdzinot ar 16 collu MacBook Pro modeli, ir ļoti neliels. Adobe Premiere vidē tas pat faktiski nav novērojams vispār. Iesaku kā absolūto minimumu plānot konfigurāciju ar 12-kodolu CPU un Vega II video karti ar 32 GB atmiņu, vismaz 96 GB operatīvo atmiņu un 1 TB diska apjomu. Apple konfiguratorā šāda komplektācija kopā veido summu nedaudz virs 12 000€. Jums būs laba bāze turpmākajai dekādei, ko būs iespējams laika gaitā uzlabot ar labāku video karti, ietilpīgākiem SSD čipiem vai ārējām diskiekārtām, ja radīsies vajadzība.

Pavisam ilgtspējīgam un nākotnes drošam risinājumam tomēr vēl labāk būtu izvēlēties 16-kodolu CPU, saglabājot tās pašas pārējās komponentes. Šādā gadījumā summa ir 13 800€, kas kopā ar Pro Display XDR un Pro statīvu tā vien nostāsies investīcijā ap 20 000€. Smalki, vai ne?

Jāņem arī vērā, ka, par spīti tam, ka Apple iekārtas saglabā salīdzinoši augstu otrreizējās pārdošanas vērtību, Mac Pro gadījumā tas tomēr nebūs aktuāli, jo iekārtas šādā cenu kategorijā otrreizējā tirgū Latvijā praktiski neviens nepērk. Tas būtu, kā cerēt, ka ekskluzīvu hokeja halles ledus slīpmašīnu būs pēcāk pārdot sludinājumos tikpat viegli, kā dažus gadus brauktu VW Passat. Nebūs. Šī prece ir eklskluzīvā kategorijā un lietota nevarēs tikt pārdota bez būtiskiem zaudējumiem, tādēļ ir vērts apdomāt Mac Pro konfigurāciju vēlreiz un kārtīgi – iekārta būs jālieto daudzus gadus.

Kam ir domāts Mac Pro?

Mans minējums būtu, ka šī iekārta, līdzīgi kā iMac Pro, ir mērķēta kā ilgtermiņa investīcija lielām satura radīšanas studijām rietumvalstu tirgos. Organizācijām, kas veido vizuālu saturu sistemātiski un lielā apjomā, attiecīgi ģenerējot ienākumus, 20 000€ nav nepaceļama summa. Problēma ir tā, ka Latvijā šis tirgus ir ievērojami mazāks. Honorāri, ko par katru projektu saņem grafiskie dizaineri, video montieri, krāsu korektori un animatori, nav tik apjomīgi, lai šāda iekārta varētu atmaksāties salīdzinoši īsā laika periodā. Šeit ir jāuzsver tieši video montāžas un 3D animāciju speciālisti, jo statisko formātu (ilustrācijas, foto, utt.) un audio meistariem šī darbstacija ir vienkārši nevajadzīgi jaudīga, liela un dārga.

Pēcvārds

Mac Pro un Pro Display XDR atstāja pārliecinošu iespaidu, bet, lai vai kā es vēlētos kaut šādi datori būtu mums visiem, esot pie vesela saprāta, es vienkārši nevaru “ieteikt” šo 20 000€ komplektu nevienam šobrīd. Tas būtu tas pats, kas ieteikt kādu Lamborghini kā labāko auto, ar ko braukt uz veikalu. Ja vien, protams, tev ir tik daudz lieku līdzekļu, ka tu vienkārši vari atļauties “pašu labāko” tāpat vien, lai pats par to varētu priecāties, katru reizi ienākot kabinetā. Ja tā, tad man skauž. Mac Pro neapšaubāmi ir dizainiski skaista, inženiertehniski iespaidīga darbstacija, ko var sakomplektēt kosmiskā veiktspējas līmenī, un tā būs spējīga ilgi (īpaši pēc kāda gada, kad trešo pušu programmatūra būs vairāk optimizēta un atbalstīs arī Afterburner karti). Bet vai tā ir obligāta, lai veidotu labu saturu? Protams, ka nē. Mac Pro ir vienkārši ļoti dārgs un kvalitatīvs instruments, ko izvēlēsies dārgi augstas raudzes meistari.

Vai es tādu pirktu? Ja mans darbs būtu tieši saistīts ar video apstrādi Quicktime vidē (vairāk nekā tas ir šobrīd), un es atrastu gana adekvātu finanšu iestādi, kas būtu gatava šim pirkumam izsniegt speciāli pielāgotu kredītu ar līdzīgiem nosacījumiem kā auto finanšu līzingam, tad es noteikti to apsvērtu. Līdzīgi kā automašīna, šī darbstacija izmaksātu ap 300€ mēnesī uz 5 gadiem (ar 4% GPL). Ja video apstrāde būtu tiešām mans maizes darbs, un naudas plūsma atļautu šādu izmaksu, es droši vien būtu viens no tiem dažiem, kam ideja par vienu labu lietu, kas kalpo ļoti ilgi, būtu pievilcīga. Vai vismaz tik pievilcīga, lai es vismaz painteresētos bankā par šādu iespēju.

Bet tā kā tas šobrīd nav aktuāli, es varu vien priecāties par to, ka profesionāļi ir beidzot sagaidījuši to, uz ko tik ilgi cerēja. Es nešaubos, ka attīstītajā pasaulē būs gana daudz studiju, producentu, montieru, fotogrāfu, filmētāju, mūziķu un citu radošu profesionāļu, kas būs absolūti mierā ar jauno Mac Pro un bez raizēm lietos to gadiem un gadiem.

Kas man patika:

Viss, izņemot Adobe Premiere.

Kas man nepatika:

Tas, ka es neesmu gana bagāts.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
59 Comments
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Krotow

Kā apskatīt Mac Pro?

1) Izpako un noliec uz galda.
2) Skaties.

Dons

Jā, līdz brīdim, kad pienāk sīkais un jautā, kapēc tas dators no priekšas izskatās pēc siera rīves. :)

Krotow

Labi ka tikai jautā. Apkārt klīda foto, kur bija reāli mēģinājuši ar to korpusu sieru rīvēt.

Jānis Ļahs

iFixit ne tikai mēģināja, bet arī darīja. Pie ceturtā soļa ir arī links uz jūķūbu. https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Pro+2019+Teardown/128922

Tutu

O! Eksperta viedoklis. Zemāk arī digitalk pievienojās.
Reizēm apskatos šo puiku komentārus vai ir kāds vieds un dzīvē noderīgs padoms vai vērā ņemams viedoklis.
Paldies, ka uzlabojāt šo dienu :D

Krotow

Starp citu par Apple un otrreizējās pārdošanas vērtību. Skuju… Bija iekrājies Power Macintosh 7500/100, neviens to vairs ne pirka ne tāpat ņēma. Nācās aizvest uz PTA nolietotās elektronikas savāktuvi.

Agris Čaurs

Šis raksts mani vēlreiz iepriecināja par manu neseno 16 collu MBP pirkumu! :D Respect par šo samērā dziļo review! Un tā pirmā fochene ir reāli smuka, hehe.

Usinss

Protams, Apple fani mani noraks bla bla bla… Bet ir milijons video un paraugu, kur šādu monstru saliek uzliek hakintošu vai truli Windows, Linux un veiktspēja ir kuda lielāka… P.S.- ProRes, kas ķipa ir tikai MAC, arī Linux pēdējā laikā saprot. Paldies jāsaka Holivudai ;)

Janka

Varētu padomāt ka ar Mac nav problēmu, pus gadu nojājos, ar Mac Book Pro -to nevar šito nevar, tas neiet šita neiet, kāpēc neiet, kā izdarīt lai iet… noteikti vairāk nervu un laika pakāsu, kā ar windozi. Tas pats ar iphone – neviens telefons nekad nav sagādājis tik daudz neērtību.

digitalk

tāpēc, ka viņai nav nekādu prasību.

Kristaps Skutelis

Kas konkrēti negāja?

Krotow

Hakintošus parasti arī taisa tie, kuriem Mac vajadzīgs tikai specifiskām vajadzībām.

Kristaps Skutelis

Kādām?

Krotow

Programmatūras izstrāde Mac datoriem bez vajadzības izgāzt meganaudas papildus Mac pirkšanai. Un lielākas ātrdarbības iegūšanai kādiem mezgliem, kuri oriģinālajos ābolos ir lēni. Zemāk izlasi Putniņa un Rozenšteina komentārus – viņi tur diezgan precīzi pastāstījuši, kam tas ir nepieciešams.

Kristaps Skutelis

Hakintošus vēl kāds vispār taisa? Kāpēc? Es saprotu, ka tīņiem gribas eksperimentēt ar visādiem interesantiem risinājumiem, bet biznesa vidē taču neviens neies mēģināt būvēt un izmantot tādu potenciāli nestabilu datoru?

Reinis Rozitis

Nav tā ka biznesa vidē renderēšanas utt veic uz serveru “fermām” nevis uz/zem galda stāvošas iekārtas? t.i. protams nav šaubu, ka gan veikstpējas gan zināmā mērā kā ar dizaina objekta (un/vai statusa simbola) viss ir ok, no otras puses 4 kamazi smilšu karjerā var paveikt vairāk kā viens ferrari :) p.s. biznesi ir ļoti dažādi – ir tādi kuriem vajag blackbox risinājumus (t.i. 24/7 sla no vendora + paši neskaras klāt) ir tādi, kas uzskata, ka visu ir nepieciešams būvēt “in-house” (un/vai “commodity hardware” nepaļaujoties uz kādu konkrētu piegādātāju vai tehnoloģiju)

Aldis

Ak tādēļ 2 LAN. Savādāk nesapratu.

digitalk

apvieno vienā linkā ar ātrumu 20Gbit. citādi pie mūsdienu video failu izmēriem tīkls kļūst par šauro vietu.

Janka

Tā “nestabilitāte” ir kaut kādas pagātnes teikas. Esmu savulaik salicis vairākus simtus datoru, serveru, tikpat remontējis. Nevajag pirkt lētākās komponentes, kaut ko mistisku, un visdrīzāk darbosies nevainojami, un saremontēt varēs jebkad un dienas laikā.

KKTK

Nesabilitāte ir mīts. Ja ir ieguldīts pietiekoši daudz laika izpētei un izdodas savākt (vai jau sen eksitē) vajadzīgie papildus draiveri, tad viss strādā kā jekburš cits dators. Ar sistēmas apdeitiem un OS upgreidiem gan nevajag steigties, tas ir vienīgais mīnuss.

BTW, man oficiālie dzelži daudz reizes ilgāku laiku ir bijuši dīkstāvē, dēļ atsaukumiem un zināmām vājajām vietām, kas regulāri lūzt, nekā hakintošs ;)

Kristaps Skutelis

Es laikam esmu ļoti stereotipiem nomākts cilvēks un hakintošu būvēšana man šķiet tas pats, kas bezalkoholiskais alus vai gumijas sievietes :)

Ļoti iespējams, ka esi. Bet jā, zinu skaņu studiju, kas strādā uz hackintosh un principā labs I/O viņiem ir lielā vērtē, tāpēc klasiskie (līdz šim esošie) Apple datori īsti nebija cieņā, jo vienmēr bija dārgs kompromiss, piemēram thunderbold aksesuāri ir krietni dārgāki nekā usb. Mac Pro lielākais mīnuss manā skatījumā ir T2 SSD. Lietotājs nevar nomainīt un ja tas aiziet pa pieskari, tad mašīna ir dīkstāvē. Un zinot ka Apple mīl lietot lower binned produktus savām ierīcēm, pastāv risks. Loti daudzi neizmanto pro res kodeku un līdz ar to visa Afterburner jēga pazūd. Vēl gudrāk esot ņemt standarta komplektāciju ar… Read more »

Kristaps Skutelis

Mja, ja nav naudas, tad cilvēki domā visādus kreatīvus veidus, kā strādāt un dzīvot.

Ko tu domā ar T2 SSD?

aebols

gan jau to pašu, ko apple.

T2 chip enables a new level of security by including a secure enclave coprocessor that secures Touch ID data and provides the foundation for new encrypted storage and secure boot capabilities.

Apple Mac pro izmanto ssd ar T2 čipu (pirms tam Macbookos un Mac mini). Tas nozīmē, ka lietoājs nevar ssd nomainīt uz citu, jo tas nestradās (ar programmu savienots ar konkrēto ierīci kā iPhone 8 home poga). Iedomājies profesionālu studiju, kur viens ssd noklājas. Bet T2 čipa būtu rezerves ssd kā kopija, kuru vienkārši pārliek un 5 min laikā strādā tālāk. Ar šo to nevar. Lielākā daļa nopietno lietotāju uzreiz liek 3rd party nvme uz pci-e pārejām ssd, un instalē OS uz tiem, jo tad tas strādā. Bet tas maksā papildus jau tā dārgajam Mac pro. Nekur nemanīju, ka ir… Read more »

Kristaps Skutelis

Jā, es arī biju pa dienu palasījis, ka NVMe atmiņu var ar adapteriem slēgt pie PCIe slotiem. Bet var saprast arī Apple, drošība ir svarīga. Tāpat tās atmiņas nemaz tik bieži nemirst.

digitalk

@Kristaps Tāpat tās atmiņas nemaz tik bieži nemirst.
Hakintošs mirst pat vēl retāk, bet par to tu oponē. kaut kā nekonsekventi.

Kristaps Skutelis

Es oponēju pret to, ka paštaisītus risinājumus kāds uzskata par uzticamākiem par produktiem, ko veido un testē viens ražotājs.

Reinis Rozitis

> Es oponēju pret to, ka paštaisītus risinājumus kāds uzskata par uzticamākiem par produktiem, ko veido un testē viens ražotājs. @Kristaps tas ar nav tik viennozīmīgi .. reku pēdējais interesantais “keiss” piemēram no HPE https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docLocale=en_US&docId=a00097382en_us https://www.anandtech.com/show/15673/dell-hpe-updates-for-40k-hour-essd-failures .. ne no šī ne no tā pēc 40 000 stundām, ja esi bik kaut kā nokavējis fw updeitu vai arī tev ir agrināks disks, palido VISS :) Ar enterprise risinājumiem ir arī tā, ka bieži vien kaut kādas problēmas nekādi nenonāk uz āru t.i. visādu SLA ietvaros viss ir sensitīvs un komercnoslēpums, pretēji “publiski” pieejami risinājumi/hardware bieži vien jau, kā Tu raksti, “tīņi,… Read more »

Palasi informāciju par to kā iMac/Macbook izmanto zemāk binnotus Intel procesorus, tas pats Mac pro RAM saņem no apšaubāma ražotāja, nevis kāda respektabla, par SSD tur grūti spriest, jo T2 čips tiek piekodēts, bet daudziem arī par to ir šaubas. Jautājums cits – kāpēc maksājot premium cenu par Mac Pro papildus jāmaksā kosmiskas summas par elementārām lietām? 400$ ritenīši 400$ SATA disku turētājs 50$ kabeļi SATA diskiem Plus ja vēlies uzticamību un iespēju ātri ssd nomainīt, tad pērc papildus pcie – nvme pārejas un diskus, tikai lai nākotnē, ja/kad noklājas disks, lai 5 min laikā varētu turpināt strādāt. Disku ātrumi… Read more »

Kristaps Skutelis

Avots par to binnošanu?

m&m

Hmm… diez ko ekonomikas policija teiktu par programmatūras licensi? MacOS tā nestrādā.

digitalk

@m&m
piespriestu adminstratīvo (līdz 7100), tikai viņiem nāktos pamatīgi dzejot pasaku par MacOS vērtību, jo oriģinālo dzelžu lietotājiem OS ir par brīvu.

KKTK

Nu beidz. Samest datora dzelžus uz uzlikt linux vai Win ir tikai pusmāksla. Bet jau dzelžu izvēles brīdī balansēt starp gribas šo, bet būs čakars un ņem šito jocīgo un it kā nebūs čakara. Tad to visu salikt un apjaust realitāti ;) Tad rakt forumus utt. Tas ir kā rinsināt krustvārdu mīklu. Loģiski, ka tas patērē laiku. Bet ja tas ir tad dod arī lielāku gandraījumu un pat zināšanas.

Rūdolfs Putniņš

Man savulaik klients bija LA datoru džeks, kura maizes darbs bija vidēja izmēra augsta profila skaņu stūdžām ķīlēt augšā hakintošus. Tas bija miskastes vēlīnais periods, tāpēc cilvīšiem vajadzēja laba IO jaudīgu toweri, kas spēj lielus ProTools projektus kurināt bez žagošanās. Šķiet, ka noteicošs faktors arī ir bēdīgi slavenais Avid, kurā, ja esi iepircies, tad paliec uz mūžu tās ļaunuma impērijas (kuras priekšā pat Apple nobāl) kuci.

Kristaps Skutelis

Un iemesls bija tikai tāpēc, ka toreiz Mac Pro bija miskaste? Tagad arī būvētu hakintošus?

zirgs

Es jau teju divus gadus ikdienā lietoju hackintosh. Pēdējo lasīju no īpaši savietojamām komponentēm, nekas nekarās un viss strādā nevainojami. Daru tādēļ, jo žīds un mac ar tādām iekšām man ir nesasniedzams.

janis

Un statīvs netiek nekādi apskatīts?

Kristaps Skutelis

Kāpēc netiek? Tas tur monitoru. Viss, apskats gatavs! :D

Kaspars

Godīgi sakot ļoti pārsteidz Final Cut rezultāti dažos testos…grūti noticēt, ka Premier CC ir ātrāks nekā Final cut renderēšanā vai eksportēšanā, it īpaši ar ProRes video failiem.

Māris Zemgalietis

Mac Pro vēl nava, bet ar jaunu problēmu nupat saskāros. Kā statiskā formāta ( foto) darbinieks. Imac Pro + papildmonitors, kurš tiek lietots asuma kontrolei. Papildmonitoru vajadzētu pievienot 5 metru vadā, bet Thunderbolt 3 piedāvā tikai 1 metru. HDMI neatbalsta pat 4K. Varbūt kādam ir zināmi risinājumi?

Beka

Optical Thunderbolt Cable – dārgs, bet risinājums.

Māris Zemgalietis

paldies , Liels . Nevienā veikalā neko neprata ieteikt. paldies

Māris Zemgalietis

Monitors ir šāds : LG 32BL95U-W 31.5″ 16:9 UHD 4K Thunderbolt 3 IPS Monitor
Paguglēju vadiņus pēc ieteikuma , bet atrodas tikai Optical Thunderbolt Cable 5 m un garāki. Bet Thunderbolt 3 ( USB_C) garākus par 2m diemžēl neatrodu. Var būt nezinu kur meklēt.

Reinis Rozitis

Ne-optiskie kabeļi (thunderbolt) tehnoloģiski nevar būt garāki.

digitalk

nezinu, vai labākais ko var dabūt, bet pirmais HDMI 4K 5m, kas atradās
USB-C to HDMI 4K

milkj

ja nav pa savu naudu jāpērk un kāds nopērk, tad būs ok dators

#####

Apple datori nav labi, jo vini nav pietiekosi jaudīgi, kā arī ātri uzkarst

Kristaps Skutelis

Nekorekts vispārinājums.

Aldis Butlers

Plašā rezonanse norāda, ka produktu tiešām cilvēki lieto. Es nu jau nonācis apziņā, ka ir vērts piemaksāt, ja produkts patīk. Bet vai tiešām tehniskā performance atspēko cenu. Laikam vēl 10 gadus jāpaaugas.

Guntars K

Raksta verdikts, ņemot cenas un jaudas attiecību – Apple atkal izcēlies ar prastu mēslu. Vismaz varēja kantes ar kaut kadiem slīpētiem stikliņiem nolīmēt, lai vismaz izskatas nezinatājiem dārgāk par siera rīvi. Un nevajag ķerties pie pēdejiem salmiņiem kaut ko sagrābstīt pret Windows. Tas ir naivi meklēt kaut ko, kā ābolā nav un vairs nekad nebūs.

Kristaps Skutelis

Nē, tu neesi sapratis rakstu. Lasi vēlreiz.