MOTO sadaļas autors ir Reinis Traidās, kurš jau 7. gadu ir aktīvs motociklists, ceļotājs un piedzīvojumu braucējs. Reinis jau ir nomainījis motociklus 8 reizes un vienā sezonā garāžā viņam atradās pat 3 motocikli vienlaikus. Viņš ir bijis īpašnieks tādiem motocikliem kā Honda CB500T, Triumph Bonneville T100, BMW F800GSA, BMW R1200GS, BMW RnineT Scrambler, Honda CRF250, Royal Enfield Himalayan un Triumph Scrambler 1200 XC, kā arī ir īrējis un testējis daudzus citus. Savos ceļojumos uz diviem riteņiem ir apceļojis Vjetnamu, ASV, Skandināviju un Rietumeiropu, kā arī plāno braucienu no Rīgas uz Eiropas tālāko dienvidu punktu Gibraltārā.

Tātad, tu esi izlēmis pirkt motociklu un kārtot A kategorijas vadītāja apliecību. Varbūt tev ir ap 30, varbūt tu esi izlēmis izmēģināt kaut ko jaunu savā dzīvē, varbūt tu vienkārši meklē pilsētas pārvietošanās līdzekli siltajiem mēnešiem, par ko nav jāmaksā parkings. Varbūt tu esi atklājis pēkšņu patiku pret uzgriežņatslēgām un WD40 vai laika pavadīšanu garāžā ar atspirdzinošu dzērienu meditatīvos nolūkos. Lai kāds arī būtu iemesls – tas ir apsveicami.

Motobraukšana ir foršs hobijs. Braukt ar motociklu katru reizi ir neliels piedzīvojums, vienalga, vai tu brauc uz darbu vai šķērso kontinentu. Tas var būt aizraujoši un nomierinoši vienlaicīgi, ar to var apgūt jaunas prasmes, to var izmantot kā fizisku aktivitāti. Moto braukšana paver daudz iespaidu un liek atklāt jaunas lietas – motocikli, stili, uzlabojumi, gadžeti, ekipējums, maršruti, izbraucieni ar biedriem, ceļojumi un dažādi sportiski izaicinājumi, ja tas ir tas, kas interesē vairāk. Vēl tā ir nebeidzama naudas bedre, kas nereti rezultējas ar jauniem draugiem, dusmīgu sievu un visu tavu iekrājumu iztērēšanu katras vasaras sākumā. Izmaksas pieaug proporcionāli braukšanai pieredzei. 

Pirmais mocis būs uz īsu brīdi

Pats būtiskākais (loģiski) un sentimentālākais brīdis ir pirmā motocikla iegāde, bet ir vērts paturēt prātā pāris lietas. Pirmā – pirmais motocikls būs uz vienu, ilgākais – diviem – gadiem, tu ātri no tā izaugsi. Gan tādēļ, ka tev augs braukšanas prasmes, un tu vēlēsies jaudīgāku rīku, gan arī būsi ar laiku identificējis savu “žanru” jeb braukšanas veidu.

Visdrīzāk, tu izmēģināsi dažādu kategoriju un pielietojuma motociklus, līdz nonāksi līdz izpratnei par to, kas atbilst tavām vajadzībām un vēlmēm. Motocikli, kas ir ērti un ātri lietošanai pilsētā vai trasē nebūs piemēroti ilgām stundām ceļojot pa šosejām ar pasažieri aizmugurē. Ja tev iepatiksies braukt pa mežu ceļiem (ceļiem, nevis takām vai pļavām), tad liels tālo gabalu motocikls būs par masīvu un smagu. Ja tu esi tas ceļotājs, kas var aizbraukt atvaļinājumā uz mēnesi ar vienu mugursomu, visdrīzāk, ka tev derēs jebkuras klases mocis, taču ja tu brauc ar savu otru pusi, kas galīgi nebūs gatava mēnesi pavadīt lietus kombinezonā ar tikai 1 zobubirsti kabatā, būs jādomā par moto koferiem, somām vai kastēm. Īsāk sakot, izvēļu un lietošanas veidu ir daudz, bet tikai ar laiku tu sapratīsi savu pareizo.

Mans pirmais motocikls 2014.gadā – Honda CB500T (1976) ko pārbūvējām par cafe moci.

Izmērs, jauda un sēdekļa augstums

Vienalga, kādas kategorijas motocikls tev šķiet, ka ir tevi ieinteresējis, pirmajam motociklam būtu jābūt ne pārāk dārgam un ne pārāk jaudīgam. Ne dārgam, jo tu tāpat to drīz pārdosi, un jaudā draudzīgam, jo tev vēl nebūs uzkrātas vajadzīgās prasmes, lai to droši vadītu. Kļūdās visi, pat pieredzējuši motociklisti. Jautājums ir, cik lielā ātrumā tas notiks. Nav jau tā, ka mazjaudīgi motocikli neatļautu pieklājīgus ātrumus virs atļautajiem, taču motocikla jaudas faktors nenosaka tikai to, kāds ir tā maksimālais ātrums. Būtisks arī ir griezes moments, kas, primitīvi reducējot tā jēgu, nozīmē, cik dinamiski motocikls paātrināsies. Arī motori ir dažādi, un ne vienmēr visu nosaka tā kubatūra, taču ir vērts pieturēties pie domas, ka pirmajam motociklam būtu jābūt aprīkotam ar dzinēju, kam ir ne vairāk kā 700 kubikcentimetru tilpums un ap 50Nm grieze.

Otrs būtiskais aspekts pirmajam motociklam ir tā izmērs vai augstums. Katram motociklam ir sava ergonomika, pirmajos pāris gados ir būtiski, lai motocikls tā vadītājam nav par augstu, un ir iespējams apstājoties komfortabli uz zemes nolikt pilnu pēdu. Gariem braucējiem nekad nebūs problēmu ar jebkuru motociklu, taču īsāku vadītāju (tai skaitā sieviešu) motociklu izvēle ir mazliet ierobežotāka. Sēdekļa augstumam no zemes būtu jābūt 800-830mm, pieņemot, ka vadītājs ir ap 180cm garš. Protams, sēdekļa augstums ir nedaudz regulējama īpašība, jo vienmēr var izvēlēties plānāku sēdekli vai sliktākajā gadījumā, lūgt speciālistam pazemināt motocikla piekari. 

Trešais un pēdējais faktors ir elektroniskie kustības palīgi, ar ko parasti ir aprīkoti visi puslīdz nesen ražoti motocikli – bremžu anti-bloķēšanas sistēma ABS un piedziņas kontrole (traction control, jeb TC). TC, iespējams, nav obligāta mazākas jaudas motocikliem, taču ABS ir diezgan kritiska iekārta, kas glābj dzīvības, īpaši motociklistiem. Panikas bremzēšana ir viena no izplatītākajām iesācēju kļūdām, sabloķēts priekšējais ritenis ir pilnīgi drošs un momentāls veids, kā attapties uz asfalta. ABS to nepieļauj. Kopš 2017. gada visiem jauniem motocikliem, kas tiek pārdoti ES teritorijā, ir obligāti jābūt aprīkotiem ar ABS, un tas ir pilnīgi pareizi.

Jaunu, mazlietotu vai galīgi lētu?

Tad, protams, ir cenas faktors – cik naudas tērēt savam pirmajam motociklam. Šai jautājumā viedokļi vienmēr dalās, jo naudas pieejamība nav tāds objektīvi vērtējams faktors – kādam tās ir vairāk, citam mazāk. Es teiktu, ka pirkt jaunu vai mazlietotu motociklu ir labāk, ja to var atļauties. Pirmkārt, motocikls, kurš nopirkts veikalā, ir jauns un pret to rodas tāda bijība un rūpe kā pret jebkuru lietu, par ko ir samaksāta lielāka nauda.  Otrkārt, Latvijā lēti un veci motocikli praktiski vienmēr ir “nojāti” un nav pilnīgi nekādas garantijas, ka tie būs droši, cik ilgi tie būs droši, kas tiem ir darīts, kas remontēts, kas ir lauzts vai mainīts.

Es uzskatu, ka pirmajam motociklam ir jābūt uzticamam, drošam un kopumā patīkamam notikumam dzīvē. Braukšanas prieks var ātri vien izbeigties, ja ar motociklu būs jābrauc no servisa uz servisu, tas būs kaprīzs, ļurēs vai grabēs. Turklāt, jaunu motociklu, kas ir saudzīgi lietots pāris gadus, ir ļoti viegli pēcāk pārdot, tas saglabā relatīvi augstu pārdošanas vērtību otrreizējā tirgū.

Šo visu paturot prātā, te ir saraksts ar 11 motocikliem, kuri ir, manuprāt, iesācējiem draudzīgi, nav pārāk dārgi gan veikalā, gan mazlietoti otrreizējā tirgū, būs salīdzinoši viegli pārdodami pēc gada vai diviem, kad nenovēršami tas brīdis pienāks, kā arī pārstāv visas motociklu klases, atkarībā no paša “reliģijas” un pārliecības.

Honda Rebel 500 (2017-2020)

Ja kruīzera/čopera žanrs ir tīkams un dvēsele velk uz Hārliju, Honda Rebel 500 ir lielisks iesācēja motocikls. Protams, ja neplāno vadāt apkārt mantas vai pasažieri un prātā ir īsi braucieni vai pārvietošanās pa pilsētu. Tas ir ērts, zems, nav smags un ir viegli manevrējams, tam pilnīgi pietiek jaudas visiem augstākminētajiem uzdevumiem. Man bija iespēja izbraukt ar to Hondas testu dienā, un tas noteikti atstāja man sejā smaidu tieši tā iemesla dēļ, ka ir nepretenciozs, vienkāršs un draudzīgs. 500cc divclindru motors ar patīkamu skaņu un hipsterīgu izskatu. Rīgā ir labs Hondas dīleris, tātad servisi un apkopes nebūs problēma. Ir pieejams arī dažādu aksesuāru katalogs. Cena – ap 6300 EUR

Honda Rebel 500 (attēls no Honda)

Honda CRF250L (2017-2020)

Ja piedzīvojumi un braukšana mežā ir saistošāki, Hondas mazais motokrosa CRF sērijas brālēns CRF250L būs labs (protams, ja pietiek drosmes pirmajā braukšanas gadā braukt nost no gluda asfalta uz grants vai meža ceļiem). Praktisks, utilitārs rīks, kas būs ērts arī braukšanai pa pilsētu sava ļoti nelielā svara dēļ. Atšķirībā no citiem, nopietnākiem un sportīgākiem šī žanra motocikliem, tas ir pietiekami zems iesācējiem un pietiekami “negriezīgs”, lai nejauši neierautu kādā celmā. Vienīgi tāliem gabaliem visai nepiemērots, jo, kā jau visi viencilindra dzinēji, tas virs 90 km/h sāk jūtami vibrēt stūrē un kāpšļos, radot diskomfortu, ja tas jāpacieš ilgāk par pāris stundām. Mīkstās un garās piekares un grubuļaino meža riepu dēļ tas ātrumā ap 110 km/h paliek mazliet nestabils un ļodzīgs, taču meža ceļos tādi ātrumi arī nav iedomājami. Lielisks, lai izpētītu piemājas mežus un nobrauktu nost no ierastajiem ceļiem. Cena – ap 5100 EUR.

Honda CRF250L (attēls no Honda)

Royal Enfield Interceptor 650 (2019-2020)

Salīdzinoši jauns modelis no (šeit) mazpazīstama ražotāja, kam gan nesen ir Čiekurkalnā atvēries labs un draudzīgs dīleris. Ja patīk klasiski britu ielas motocikli kā Triumph, tad Interceptor 650 ir lētāka Triumph Bonneville versija. Ja prātā ir braukāt pilsētā no kafejnīcas uz kafejnīcu, šis ir modīgs modernais retro. 650cc divcilindru motors, klasiskas līnijas. Tāpat kā melnā krāsa – vienmēr izskatīsies labi. Ierobežojumi? Šaurā sēdekļa dēļ (skaistums prasa upurus) nebūs pārāk ērts gariem ceļojumiem un ilgām stundām uz motocikla. Nav arī pārāk plašas bagāžas iespējas. Bet visādi citādi – absolūti minimāls, tradicionāls, īsts motocikls. Tāds, kādiem motocikliem būtu jāizskatās, ja jautā man. Cena – ap 6600 EUR.

Royal Enfield Intreceptor 650 (attēls no Royal Enfield)

Ducati Scrambler Sixty2 (2016-2020)

Līdzīgi kā iepriekšminētais Interceptor 650, šis arī ir ielas/kafūžu motocikls no itāļu ražotāja Ducati, kas vienmēr ir izcēlies ar interesantu (lai neteiktu – itālisku) dizainu. Ar 400cc divcilindru motoru un draudzīgiem 41zs, Ducati pēdējo gadu Scrambler sērijas modeļi ir kļuvuši par tādu kā ikonu zināmās aprindās. Mūsdienīgs, interesants, pamanāms. Varbūt nedaudz par dārgu pirmā motocikla kategorijai – 7500 EUR, bet par dizainu arī ir jāmaksā. Rīgā ir arī stilīgs dīleris, kas ierīkojis moto salonu nelielā burāšanas mājā Vecdaugavas krastā, pa ceļam uz Mangaļsalas molu. Ir vērts aizbraukt ciemos!

Ducati Scrambler Sixty2 (attēls no Ducati)

Jebkurš no Mash modeļiem

Mash Motors ir interesants franču ražotājs, kas orientējas tieši uz mazās ietilpības, ļoti demokrātisku cenu motocikliem ar detaļām no Ķīnas, kam Latvijā ir aktīvs izplatītājs. Praktiski visi Mash motocikli ir iesācējiem draudzīgi (50 līdz 650cc kubatūrā), izskatās stilīgi, kaut gan ir diezgan brutālas lielāko ražotāju dizaina kopijas. Pēdējos pāris gados uz ielām Mash ir redzēti gana daudz, ko laikam izskaidro tā zemās cenas – mazākie modeļi 250cc grupā maksā ap 2300 EUR un iet līdz 5500 EUR par dažiem lielākajiem modeļiem. Grūti ar tādu cenu cīnīties. Kā iesācēja motocikls, ko pēc gada pārdot nākamajam iesācējam – gandrīz ideāls variants, ja tiek pirkts jauns. 

Mash Falcone Black 125cc

Royal Enfield Himalyan (2018-2020)

Leģendārā Indijas ražotāja salīdzinoši nesenais Himalajs ir diezgan īpašs motocikls, jo par ļoti nelielu cenu (4700 EUR) ir ar ļoti universālu pielietojumu, tas no šī saraksta varētu būt iesācējiem vispiemērotākais mocis tādā ziņā, ka to var izmantot ļoti dažādi. Tas ir gana viegls un zems, lai ar to pārvietotos pilsētā, ar ērtu sēdpozīciju, lai mērotu garus gabalus, apkrauts ar mantām. Tas ir pietiekami spējīgs braukt pa jebkādas kvalitātes ceļiem vai neceļiem un ir ar visai mazjaudīgu motoru, tāpēc ar to nevar pabraukt ļoti ātri. Kaut gan maksimālais ātrums, pēc manas pieredzes, ir ap 120km/h, motors ir pietiekami griezīgs zemos apgriezienos, lai kā traktors pārbrauktu pāri visādām bedrēm un grāvjiem. Īpatnēji arī ir tas, ka atšķirībā no visiem citiem viencilidra motoriem, Himalajam pie jebkādiem ātrumiem nav novērojama mikrovibrācija stūrē. Tas ir vienkāršs, to var gāzt, mētāt un pats piecelt. Sajūta uz tā ir kā uz mopēda bērnībā – smaids pa visu seju un nekādu baiļu. Tikai nedrīkst ar to rādīties uz autobāņa Vācijā vai Itālijā. Tas ieskrienas raiti līdz 90 km/h, bet pēc tam seko lēna, mokoša ieskriešanās līdz 115 km/h vai varbūt 120 km/h, ja ceļš ir taisns un iet lejā no kalna.

Royal Enfield Himalyan (attēls no Royal Enfield)

Kawasaki Versys-X 300 (2017-2020)

Pēc skata mazliet mūsdienīgāks un futūristiskāks ir Kawasaki budžeta piedāvājums universālam mocim Versys-X 300. Atšķirībā no Himalaja, motors tam ir divcilindru un mazliet jaudīgāks, ar acīmredzamu noslieci uz asfalta, nevis bezceļu braukšanu. 5600 EUR un ceļojams, vienīgi – varbūt ne ar pasažieri. 

Kawasaki Versys-X 300 (attēls no Kawasaki)

Husqvarna Svartpilen 401 (2018-2020)

KTM piederošā Husqvarna moto divīzija, kas pēc būtības paņem KTM motociklus, mazliet uzlabo tos ar dārgākām komponentēm un hipsterīgāku dizainu, pirms pāris gadiem, skaļas sajūsmas kliedzienu pavadīta, izlaida Vitpilen (baltā bulta) un Svartpilen (melnā bulta) sērijas modeļus uz pārbaudīto un spējīgo KTM 701 un 401cc viencilindra motoru bāzes. Svartpilen 401 ir tā vecākā brāļa 701cc varianta draudzīgāka (un lētāka) versija. Motocikls ir skaidri tēmēts urbānām vidēm vai īsiem pārbraucieniem ar sportisku sēdpozīciju un absolūti nekādu vēlmi sabojāt tā izskatu ar bagāžas kastēm. Pūristiem, KTM faniem vai jebkuram, kuru piesaista interesantais dizains un KTM gēni. 6300 EUR.

Husqvarna Svartpilen 401 (attēls no Husqvarna)

BMW G310GS vai G310R (2018-2020)

BMW diezgan nesen ienāca budžeta klases motociklu segmentā ar saviem G310R un G310GS viena un tā paša motora variācijām. Attiecīgi – pilsētas un ceļojumu žanros. BMW vienmēr ir bijis premium klases ražotājs, un tā viņi cer, ka varēs ievilināt jaunos braucējus savā zīmolā tieši ar mazajiem 313cc mocīšiem, kas ir pirmie BMW modeļi, kuri ražoti ārpus Eiropas (Indijā). 310R ir tāds universāls ielas “naked” mocis, bet 310GS ir leģendārās GS sērijas mazais, lētais brālītis, kas ir mazliet vairāk robusts un domāts ceļošanai un piedzīvojumiem. G310R cenas attiecīgi sākas ap 5000 EUR un iet uz augšu līdz ar dažādu aksesuāru papildinājumiem. BMW cenu politika ir tāda, ka viņi norāda bāzes modeļa cenu, bet tad tā apaug ar dažādām “aksesuāru pakām”, pēc kurām kopsumma bieži ir ievērojami augstāka. Jebkurā gadījumā, pat ja G310GS/R sakomplektējas uz 6000+ EUR, tie tāpat ir šobrīd pieejamākie modeļi no BMW, ja neskaita viņu mobilitātes skūterus.

BMW G310R (attēls no BMW)

KTM Duke 390 (2016-2020)

KTM vienmēr bijuši tādi specifiski motocikli ar lojālu klientu bāzi. Patīk vai nepatīk tas insektu-robota izskats un koši oranžie toņi, nevar noliegt, ka Duke ir spējīga un populāra modeļu sērija pilsētas vajadzībām. Mazā Duke 390 versija sver nieka 150kg un varētu būt labs starts KTM zīmolā kādam, kas nupat ir sācis braukt. Viencilindra 373cc motors ar 37Nm griezi un eklektisku skatu par 5600 EUR.

KTM Duke 390 (attēls no KTM)

Honda CB300R / CB125R (2018-2020)

Jau trešais motocikls šajā sarakstā no Hondas – viņi piedāvā diezgan daudz modeļus mazo kubatūru kategorijā, jo koncentrējas uz Āzijas tirgu, kur motocikli virs 250cc ir reti, dārgi un aplikti ar lielu nodokli. CB125R un CB300R modeļi ir no jaunās, pievilcīgās “Neo Sports Cafe” dizaina līnijas. Tie ir mūsdienīgi, sportiski motocikli ar ērtu sēdpozīciju, mazu svaru (143kg 300cc versijā un 125kg 125cc versijā) un ļoti piemēroti pirmajam motociklam. Ja A kategorijas tiesības vēl tikai ir padomā vai vēl formāli tiek kārtotas, CB125R versiju drīkst vadīt arī ar B kategorijas apliecību. Cenas draudzīgas – 4700 EUR par 125cc un 5700 EUR par 300cc versiju. CB125R versija patērē tik maz degvielas, ka ar tā 10L bāku var nobraukt ap 450 km.

Honda CB125R (attēls no Honda)

Honda Transalp XL650 un BMW F650GS (cenas zem 3500 EUR)

Hondas Transalp universālais divcilindru motociklis ir tirgū dažādās variācijās jau vairāk nekā 30 gadus. Arī šis būtu labs pirmais motocikls kādam, kas vēl nav drošs, kāda tieši braukšana viņu vairāk interesē. Tas atbilst pirmajam motociklam gandrīz visos veidos – ir ērts, nav pārlieku jaudīgs vai sarežģīts, ar pieejamu sēdekļa augstumu un plašu, nedārgu aksesuāru katalogu.

Savukārt, BMW F650GS savulaik bija ļoti populārs motocikls universālajā kategorijā, arī tas būtu labi piemērots kā pirmais motocikls kādam, kuru funkcionalitāte un praktiskie apsvērumi interesē vairāk par stilu un modi. Šobrīd sludinājumos ir atrodami daži cenās no 2000 līdz 3500 EUR, sākot no 1994. gada līdz 2005. gada modeļiem, bet, kā jau ar visu, kam ir 15+ gadi, pastāv riski. Pie tam, es neesmu drošs, ka 15-20 gadus vecs motocikls par 3500 EUR ir labāks pirkums nekā pilnīgi jauns mocis ar 2 gadu garantiju tikai par kādu tūkstoti vairāk. Es esmu drošs, ka pārdot puslīdz jaunu motociklu būs vieglāk kā 20-gadīgu.

No kreisās: BMW F650GS un Honda Transalp XL650.

Kas attiecas uz sporta kategoriju, padomu nezināšu. Manā skatījumā sporta baiki ir diezgan bezjēdzīga motociklu kategorija, ja vien tu tiešām neplāno mācīties braukt trasē. Tie ir pārāk cieti Latvijas braukšanas apstākļiem, ar tiem nevar aizbraukt tālāk par lielveikalu bez muguras un locītavu sāpēm, kur nu vēl kādā ceļojumā ar mantām. Bet, ja gribās iztēloties sevi kā sporta braucēju, sludinājumos noteikti atradīsies kāds 125-500cc sportīgs mocis ar krāsainām plastmasām.

Lai vai kādu motociklu tu izvēlēsies kā savu pirmo, atceries, ka tas ir jauna hobija un piedzīvojuma sākums, un savu pirmo moci tu vienmēr atcerēsies ar saldu nostaļģiju. Galvenais ir iesākumā braukt prātīgi, nepārvērtēt savas spējas, īpaši uz mitriem ceļiem.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Reklāma

83
Leave a Reply

avatar
21 Comment threads
62 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
36 Comment authors
nesixArnisTRXKPLtrel Recent comment authors
  Paziņot par jaunumiem  
jaunākie vecākie novērtētākie
Paziņot par
Matīss
Viesis
Matīss

hey, lielisks raksts :) Kā reiz esmu nobriedis A kategorijai un savam pirmajam mocim. Bet cik skatos visi šie iesācēju moči ir salīdzinoši maza izmēra. Esmu 1.93 un 130 kg. Ir kādi ieteikumi šajā kategorijā, lai gluži neizskatītos smieklīgi ?

kak raz
Viesis
kak raz

Varbūt ar blaķeni vai triciklu, lai cienīgāk un sabalansētāk?

Matīss
Viesis
Matīss

:D Tomēr gribētos 2 riteņus !

Kaspars Baradach
Member
Kaspars Baradach

Pirmais ieteikums kas nāk prātā, ir ietekt pārstāt bendēt savu veselību, un tikt vaļā no 40kg

Matiss
Viesis
Matiss

Paldies par vērtīgo komentāru par tēmu. Varbūt labāk aizej ko Delfos pakomentē.

Jānis Feldmanis
Member
Jānis Feldmanis

Lielkubatūras endūro vai čoperis.

mocists
Viesis
mocists

Kristap, apsveicu ar jaunu sadaļu Kursorā! Un man prieks, ka ņem vērā gada aptaujā iesūtītos padomus. ;)

Kristaps Skutelis
Kursors.lv
Kristaps Skutelis

Paldies! Manuprāt, svarīga tēma un te ir daudz ko rakstīt. Pats arī plānoju kādreiz tikt līdz motociklam.

Viktors
Viesis
Viktors

Prieks par jauno sadaļu kursorā!
My 2 cents: neekonomē uz ekipējumu (jauns/lietots, galvenais lai labi pieguļ un aizsargi ir vietā) un braucot paturi prātā, ka esi neredzams citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.

Normunds
Viesis
Normunds

Jāņem litrs :D

SS...
Viesis
SS...

Pareizi ! Tikai litrs. Paņemsi 0.5, skriesi vienalga pakaļ vēlvienam !

Juris
Viesis
Juris

Ducati, RE un vēl labāk MASH neieteiktu…
Labākais pirmais mocis – lēts japānis (tā līdz 2k)

Pirms pirkšanas ieteiktu gan sameklēt kādu, kas kaut ko saprot no močiem un aiziet.

Ivars
Viesis
Ivars

Kā ar ātrumiem? Automāti, pusautomāti, manuāla pārslēgšana utmldz? Vai to Latvijā nevar ietekmēt, jo tiek tirgoti tikai pusautomāti? :)

melts
Viesis
melts

Nu ja pirmo nopērk 300-400cc, tad protams, ka nebūs uz ilgu laiku (doh). Ja mācās braukt un eksāmenu liek ar 650cc, tad īsti nesaprotu kapēc pēcāk iegādāties mazāka tilpuma un jaudas motociklu. Tie paši kawasaki z650 (vecā labā er6n pēctcis) un honda cb650r būs daudz labāki varianti.

Valdis Melderis
Member
Valdis Melderis

Protams, ka mocim jaudas nekad nevar būt par daudz. Bet tikai tad, ja zini, ko ar to iesākt. Bet pirmajam mocim galvenais, lai tas ir viegls, viegli vadāms, un neiedzen panikā. Lai gribas braukt atkal un atkal. Mūsdienu sešsimtnieki ir ļoti jaudīgi, turklāt arī trīssmitnieku var iegriezt tā, ka maz neliksies. Un vispār – vicināties ar “lieliem kubiem” ir “sooo yesterday” ;)

Raitis Bārbals
Member
Raitis Bārbals

Vēl A nav, bet jau skatos uz Kawasaki Vulcan S 650 kā pirmo. Pēc raksta izlasīšanas Honda Rebel arī būs jāiekļauj pārbuadāmo dzīvē izlasei.

Andris Jevsins
Member
Andris Jevsins

Esmu pabraukājis ar padsmit gadus vecu Vulcan 750cc (pašam garažā 25 gadīga pirmā Honda 600 mētājās)- ļoti patika. Pie viena tam Kawasakim bija cobra izpūtējs- bauda! Es par japāņiem!

AC/DC
Viesis
AC/DC

Galvenais kas jāņem vērā – jādraudzējas ar prātu un silti iesaku aizbraukt pabraukāties pa trasi (333, Biķernieki u.tml.) – ne jau tāpēc, lai stādītu apļu laikus, bet labāk izprastu kā vadās motocikls, kā bremzēt līkumos un citas nianses. Parasti arī pieredzējušie braucēji neliegs padomus un norādīs uz nepilnībām. Cik neesmu redzējis, ka ratā rāvēji, iebraukuši trasē ne vella nevar pabraukt – ne sēdpozīcija pareiza, ne bremzēt pirms līkumiem māk, ne zina kur līkumā jāskatās. Kas attiecas uz močiem – ieteikt iesācējam kā pirmo moci, Einfildus un citus brīnumus ir galīgi garām. Gribu redzēt kā viņu pārdosi, kad būsi sapratis, ka… Read more »

Bizbiz
Viesis
Bizbiz

Man nav mocis. Otro gadu lieku tiesības. Tomēr saraksts, ko priekš sevis esmu uztaisījis ir tuvu Reiņa izveidotajam. Esmu apskatījis gan rebel salonā, gan apsvēris/apsveru to Royal enfield. Nu nav tā ka nezini, ka RE ir vienkāršāk uztaisīts. Pilnīgi neuzrunā pirkt 2000 euro japāni. man nepatīk tie 3 motoskolas moči. Kaut uz viena pat ir tīri forši virsū esot. Es sarakstā arī ieliktu honda cb500x, kā arī honda nc700x. Tas nc700 ir arī kā pusautomāts. Nav braukts, bet esot kā ar rolleri. Ko teorētiski es apšaubu, jo braukt ar moci ir daudz savādāk kā ar rolleri. Man ir bijis rolleris.… Read more »

AC/DC
Viesis
AC/DC

Esmu braucis ar NC700. Mo interesants. Ja mīcīties pa pilsētu, tad ērti. Bet sev noteikti tādu neņemtu – nav viņam jaudas, kā arī ārpus pilsētas (enduro režīmā) normālai kārbai daudz priekšrocību. Jā, zinu, var slēgt robus manuāli, bet tas tāpat nav tas. Dāmai, iespējams, neslikts variants.
Kā arī negribu iedomāties remontu kad kaut kas tai transmisijai palidos…

P.s. Kā rolleris viņš noteikti nebrauc. Ir cita Honda ar līdzīgu (?) dzinēju. Tas gan ir rolleris un arī tā braucās. Tik daudz, ka jaudas vairāk.

Bizbiz
Viesis
Bizbiz

Man tieši patīk ka garlaicīgi :) ja būtu moderns, kaut kas Honda pacific coast 800. Super dizains, super garlaicīgi :)

edger
Viesis
edger

NC ir arī ar manuālo kārbu. LV par biežāk sastopams nekĀ DCT. Atšķiriba no citiem – zems smaguma centrs, viegla manevrētspēja. Arī zemu apgriezienu motors, kas ir neticami ekonoimsks un praktisks. Attiecīgi, varbūt nav tik dinamisks, bet ir ērts un salīdzinosi lēts. Lietoju 750s jau divas sezonas, noteikti nenožēloju

Heinaste
Viesis
Heinaste

Manā sarakstā ir Honda Rebel 300, bet pašmāju dīleris tādu nepiedāvā un šogad tas pazudis arī no Igaunijas lapas! Kāpēc, piemēram, Kanādā ir bet te nav?

Variants
Viesis
Variants

Iesaku sarakstam pievienot KTM 390 Adventure (6300€), kas no šī gada ir pieejams arī mums. Manuprāt, ļoti universāla un moderna moto izvēle par pieejamu cenu. Lietoto ziņā – motto guzzi v7 arī ir īsti skaistuļi ok cenās

Jorens
Viesis
Jorens

Kapēc tāds priekšstats, ka pirmajam motociklam jābūt mazjaudīgam? Parasti tie mazlitrāžas ļoti ātri apnīk.. un ja galva ir pareizajā vietā, tad nekādu problēmu nav sākt arī ar litru (mans gadījums :) )

Reinis Mežulis
Member
Reinis Mežulis

Ko tauta domā par variantu paņemt 125, lai vispār saprastu vai vispār ir tā vērts? Trū braucēji man te, protams, stāsta, ka nessot jēgas. Esmu braucis tikai ar ~100cc mopēdu, pēc papīriem 49cc, protams. :D

Būtu forši pamēģināt un kaut kad jau to A kategoriju gribētos dabūt, bet man šobrīd ir daudz citu caurumu, kuros iegrūst laiku un finanses. :D

Velosipēds
Viesis
Velosipēds

Arī interesē vispirms patestēt kādu 125cc (ne motorolleru) ar B kategoriju un saprast vai mocis ir tiešām tas, ko gribās, pirms kārtot A kategoriju.

Bizbiz
Viesis
Bizbiz

Ir vērts. Kaut vai pavizināties pāris reizes. Jo sapratīsi vai vispār gribi to A. Es pabraucu un sapratu – patīk. Es 125 izīrēju pāris reizes. Pirms tam sen atpakaļ ikdienā gadu biju braucis ar rolleri.

Reinis Rozitis
Member
Reinis Rozitis

Varbūt tagad kaut kas mainījies, bet tad kad pirms gadiem pats kārtoju A, tad autoskolai (konkrēti nosaukumu vairs neatceros, bet viņiem bija placis pie Mūkusalas ielas) varēja pajautāt, lai iedod patestēt dažādus aparātus, lai apmēram saprastu kas un kā. Jo nu ir liela starpība cik jaidīgs/kāda tipa utt, lai pēc tam visas figūras utt veiksmīgi izbraukt. Bez tam visa darīšanās ir ar konkrētu instruktoru, kas ar var ieteikt.

Helmuts Rudzītis
Member
Helmuts Rudzītis

Labāk nevajag, ar 125cc sabojāsi iespaidu kas ir mocis :) Ja testēsi motorolleri, tad vispār tupēsi kā meitenīte.

Ideālā variantā paprasi kādam čomam lai iedod izbraukt ar 600 kubiem, meža ceļu vai stadionu nomaļu, optimāls variants, lai saprastu kas par masu starp kājām un ko dod ručka. Pēc tam jau vari testēt 125 vai 1200 :)

Pats noliku tiesības, un nopirku 400cc, ideāls pilsētas mocis – viegls un kā raķete. Maksāja nieka 700 eiras + eļļas/filtra maiņa, 80to oldschool dizains, mmm.

Oskars Lācis
Member
Oskars Lācis

Arī esmu stadijā uz A, nu pirmo stabili ņemšu Triumph tiger 800xcx.esmu jau iemēģinājis + ļoti daudzi ar to brauc un nedomā par ko citu

trel
Viesis
trel

Es pieturos pie principa, ka auto/moto iegādē ir jāvadās pēc sava veselā saprāta un braukšanas spējām. Ja nav pilns pulkstenis, tad arī BMW 316 būs par jaudīgu un ar JAWU nositīsies. Ja ir ar galvu ir viss ok un nauda ir pieejama, tad jāpērk savā iedomātajā budžetā ir labākais ko var dabūt. Neredzu iemeslus limitēt sevi ar tekstiem par ‘pirmajam auto/mocim ir jābūt vecam sūdam, jo 100% sasitīsi viņu” un tad nodarboties ar kupi/prodaj, jo visu laiku mazjaudīgais jāpārdod un jāpērk bišk jaudīgāks un tā tālāk līdz nonāk līdz pastāvīgajam braucamajam. Labāk nopērk uzreiz savu sapņu braucamo un sākumā brauc… Read more »

Kaspars Baradach
Member
Kaspars Baradach

Nekrītiet kaunā!! Pieauguši draugi pelnīti izsmies censoni ar smash vai kādu 300cc pļerkšķi. Eksāmens ir kārtojams ar 600_650cc. Ar to arī būtu jābrauc iesācējam.

Valdis Melderis
Member
Valdis Melderis

Tiec vaļā no tādiem “draugiem”, vecīt.

Jānis Feldmanis
Member
Jānis Feldmanis

Būtiskākais pirmā moča izvēlē ir: 1) €€€€ (cik esi gatavs tērēt), 2. tavs augums un svars, 3) siksna, kardāns vai ķēde, 4) japānis, itālis, vācietis,…

Vectēvs
Viesis
Vectēvs

Ļoti labs un informatīvs raksts, bet mazliet nepatīk, zemteksts – ja nevari mocim nolikt 5000€, staigā ar kājām.
Pat cenu kategorijā līdz 2000€ var bez problēmām atrast ļoti labu un uzticamu moci, ne jau motocikla vecums ir noteicošais, bet gan nobraukums un tehniskais stāvoklis. Man pašam ir gan 1986.gada honda gan 2009.gada bmw, abiem ir līdzīgi nobraukumi(30tkm) un abi moči ir vienlīdz labi, godīgi sakot, vecā honda ir pat uzticamāka un reizēm rodas sajūta, ka tieši elektronikas un tehnoloģiju neesamība sniedz tev to brīvību ko sagaidi no brauciena ar moci.

Bats
Viesis
Bats

Paldies par foršu un argumentētu rakstu. Artī pirmā moča varianti piemeklēti ļoti labi. Neizbēgami komentāros uzpeld “īstie” moto vīri, kas rosina pirmo moci nepirkt “par īsu”. Cienītie, tam, ka pirmo moci pēc gada maina pret citu var arī nebūt nekāda sakara ar tā jaudu. Pirmā moča rūpīgai izvēlei vispār ir pārspīlēta nozīme – ir cilvēki, kas uzreiz pēc tiesību nokārtošanas nopērk litrīgu sportbaiku un to pēc gada to jau nomaina pret krūzeri vai ADV. Un ir cilvēki, kas kā pirmo moci nopērk dubļu arklu un, brītiņu pabraucot, secina ka tomēr lielāko daļu laika pavada pilsētā un tas mocis pilsētas satiksmē… Read more »

Juris
Viesis
Juris

Nav gadījumā komentētākais raksts kursorā? :D
Tas tik pierāda, ka Latvijā nav normālas vietas, kur palasīt par moto tēmu.

Kristaps Skutelis
Kursors.lv
Kristaps Skutelis

Vēl nav :) Mums ir laba sauja rakstu ar >100 komentāriem. Bet ticu, ka šim vēl ir labs potenciāls iegūt desmitiem jaunu un noderīgu komentāru.

nunu
Viesis
nunu

motopower.lv

Juris
Viesis
Juris

Ko tu lasīsi tur? Rezi pusgadā ieliktas ziņas vai pusmirušu forumu? Kā arhīvs der, diemžēl vairs nav tas, kas bija gadus atpakaļ. Vēl varēji ielikt kaut kādu freeriders.lv utt.
Atceros, par motociklu testa dienām vai tām pašām CSDD pirmssezonas apmācību vai iemaņu atjaunošanu ielika info, kad jau visa pieteikšanās nokavēta.

nunu
Viesis
nunu

Personīgi man kā iesācējam pirms 2 gadiem MP deva ļoti daudz sākotnējo informāciju. Forums ir tieši tik dzīvs, cik dzīvi ir tā lietotāji. Par rakstu vecumu nesatraucos, jo informācija, kas noderēja man, nebija svaigākās ziņas par vīrusu izplatības aktualitātēm.
Nē, es nereklamēju MP. Un es no sirds priecājos, ka Kristaps beidzot ir atvēris moto sadaļu. Kā viņam te ies, redzēsim. Sākumā lai nodzīvo vismaz līdz MP vecumam.

TRX
Viesis
TRX

Bija laiki kad pilnīgi jaunam 12.000eur vērtam motociklam. Ar 450cm3 dzinēju. Klanis izlien ārā pa karteri pirmajā gonkā :) Pēc manām domām. Aprakstā minētie ir elektro motocikli. Viņi visi labi, kamēr brauc uz priekšu.