MOTO sadaļas autors ir Reinis Traidās, kurš jau 7. gadu ir aktīvs motociklists, ceļotājs un piedzīvojumu braucējs. Reinis jau ir nomainījis motociklus 8 reizes un vienā sezonā garāžā viņam atradās pat 3 motocikli vienlaikus. Viņš ir bijis īpašnieks tādiem motocikliem kā Honda CB500T, Triumph Bonneville T100, BMW F800GSA, BMW R1200GS, BMW RnineT Scrambler, Honda CRF250, Royal Enfield Himalayan un Triumph Scrambler 1200 XC, kā arī ir īrējis un testējis daudzus citus. Savos ceļojumos uz diviem riteņiem ir apceļojis Vjetnamu, ASV, Skandināviju un Rietumeiropu, kā arī plāno braucienu no Rīgas uz Eiropas tālāko dienvidu punktu Gibraltārā.
Tātad, tu esi izlēmis pirkt motociklu un kārtot A kategorijas vadītāja apliecību. Varbūt tev ir ap 30, varbūt tu esi izlēmis izmēģināt kaut ko jaunu savā dzīvē, varbūt tu vienkārši meklē pilsētas pārvietošanās līdzekli siltajiem mēnešiem, par ko nav jāmaksā parkings. Varbūt tu esi atklājis pēkšņu patiku pret uzgriežņatslēgām un WD40 vai laika pavadīšanu garāžā ar atspirdzinošu dzērienu meditatīvos nolūkos. Lai kāds arī būtu iemesls – tas ir apsveicami.
Motobraukšana ir foršs hobijs. Braukt ar motociklu katru reizi ir neliels piedzīvojums, vienalga, vai tu brauc uz darbu vai šķērso kontinentu. Tas var būt aizraujoši un nomierinoši vienlaicīgi, ar to var apgūt jaunas prasmes, to var izmantot kā fizisku aktivitāti. Moto braukšana paver daudz iespaidu un liek atklāt jaunas lietas – motocikli, stili, uzlabojumi, gadžeti, ekipējums, maršruti, izbraucieni ar biedriem, ceļojumi un dažādi sportiski izaicinājumi, ja tas ir tas, kas interesē vairāk. Vēl tā ir nebeidzama naudas bedre, kas nereti rezultējas ar jauniem draugiem, dusmīgu sievu un visu tavu iekrājumu iztērēšanu katras vasaras sākumā. Izmaksas pieaug proporcionāli braukšanai pieredzei.
Pirmais mocis būs uz īsu brīdi
Pats būtiskākais (loģiski) un sentimentālākais brīdis ir pirmā motocikla iegāde, bet ir vērts paturēt prātā pāris lietas. Pirmā – pirmais motocikls būs uz vienu, ilgākais – diviem – gadiem, tu ātri no tā izaugsi. Gan tādēļ, ka tev augs braukšanas prasmes, un tu vēlēsies jaudīgāku rīku, gan arī būsi ar laiku identificējis savu “žanru” jeb braukšanas veidu.
Visdrīzāk, tu izmēģināsi dažādu kategoriju un pielietojuma motociklus, līdz nonāksi līdz izpratnei par to, kas atbilst tavām vajadzībām un vēlmēm. Motocikli, kas ir ērti un ātri lietošanai pilsētā vai trasē nebūs piemēroti ilgām stundām ceļojot pa šosejām ar pasažieri aizmugurē. Ja tev iepatiksies braukt pa mežu ceļiem (ceļiem, nevis takām vai pļavām), tad liels tālo gabalu motocikls būs par masīvu un smagu. Ja tu esi tas ceļotājs, kas var aizbraukt atvaļinājumā uz mēnesi ar vienu mugursomu, visdrīzāk, ka tev derēs jebkuras klases mocis, taču ja tu brauc ar savu otru pusi, kas galīgi nebūs gatava mēnesi pavadīt lietus kombinezonā ar tikai 1 zobubirsti kabatā, būs jādomā par moto koferiem, somām vai kastēm. Īsāk sakot, izvēļu un lietošanas veidu ir daudz, bet tikai ar laiku tu sapratīsi savu pareizo.
Izmērs, jauda un sēdekļa augstums
Vienalga, kādas kategorijas motocikls tev šķiet, ka ir tevi ieinteresējis, pirmajam motociklam būtu jābūt ne pārāk dārgam un ne pārāk jaudīgam. Ne dārgam, jo tu tāpat to drīz pārdosi, un jaudā draudzīgam, jo tev vēl nebūs uzkrātas vajadzīgās prasmes, lai to droši vadītu. Kļūdās visi, pat pieredzējuši motociklisti. Jautājums ir, cik lielā ātrumā tas notiks. Nav jau tā, ka mazjaudīgi motocikli neatļautu pieklājīgus ātrumus virs atļautajiem, taču motocikla jaudas faktors nenosaka tikai to, kāds ir tā maksimālais ātrums. Būtisks arī ir griezes moments, kas, primitīvi reducējot tā jēgu, nozīmē, cik dinamiski motocikls paātrināsies. Arī motori ir dažādi, un ne vienmēr visu nosaka tā kubatūra, taču ir vērts pieturēties pie domas, ka pirmajam motociklam būtu jābūt aprīkotam ar dzinēju, kam ir ne vairāk kā 700 kubikcentimetru tilpums un ap 50Nm grieze.
Otrs būtiskais aspekts pirmajam motociklam ir tā izmērs vai augstums. Katram motociklam ir sava ergonomika, pirmajos pāris gados ir būtiski, lai motocikls tā vadītājam nav par augstu, un ir iespējams apstājoties komfortabli uz zemes nolikt pilnu pēdu. Gariem braucējiem nekad nebūs problēmu ar jebkuru motociklu, taču īsāku vadītāju (tai skaitā sieviešu) motociklu izvēle ir mazliet ierobežotāka. Sēdekļa augstumam no zemes būtu jābūt 800-830mm, pieņemot, ka vadītājs ir ap 180cm garš. Protams, sēdekļa augstums ir nedaudz regulējama īpašība, jo vienmēr var izvēlēties plānāku sēdekli vai sliktākajā gadījumā, lūgt speciālistam pazemināt motocikla piekari.
Trešais un pēdējais faktors ir elektroniskie kustības palīgi, ar ko parasti ir aprīkoti visi puslīdz nesen ražoti motocikli – bremžu anti-bloķēšanas sistēma ABS un piedziņas kontrole (traction control, jeb TC). TC, iespējams, nav obligāta mazākas jaudas motocikliem, taču ABS ir diezgan kritiska iekārta, kas glābj dzīvības, īpaši motociklistiem. Panikas bremzēšana ir viena no izplatītākajām iesācēju kļūdām, sabloķēts priekšējais ritenis ir pilnīgi drošs un momentāls veids, kā attapties uz asfalta. ABS to nepieļauj. Kopš 2017. gada visiem jauniem motocikliem, kas tiek pārdoti ES teritorijā, ir obligāti jābūt aprīkotiem ar ABS, un tas ir pilnīgi pareizi.
Jaunu, mazlietotu vai galīgi lētu?
Tad, protams, ir cenas faktors – cik naudas tērēt savam pirmajam motociklam. Šai jautājumā viedokļi vienmēr dalās, jo naudas pieejamība nav tāds objektīvi vērtējams faktors – kādam tās ir vairāk, citam mazāk. Es teiktu, ka pirkt jaunu vai mazlietotu motociklu ir labāk, ja to var atļauties. Pirmkārt, motocikls, kurš nopirkts veikalā, ir jauns un pret to rodas tāda bijība un rūpe kā pret jebkuru lietu, par ko ir samaksāta lielāka nauda. Otrkārt, Latvijā lēti un veci motocikli praktiski vienmēr ir “nojāti” un nav pilnīgi nekādas garantijas, ka tie būs droši, cik ilgi tie būs droši, kas tiem ir darīts, kas remontēts, kas ir lauzts vai mainīts.
Es uzskatu, ka pirmajam motociklam ir jābūt uzticamam, drošam un kopumā patīkamam notikumam dzīvē. Braukšanas prieks var ātri vien izbeigties, ja ar motociklu būs jābrauc no servisa uz servisu, tas būs kaprīzs, ļurēs vai grabēs. Turklāt, jaunu motociklu, kas ir saudzīgi lietots pāris gadus, ir ļoti viegli pēcāk pārdot, tas saglabā relatīvi augstu pārdošanas vērtību otrreizējā tirgū.
Šo visu paturot prātā, te ir saraksts ar 11 motocikliem, kuri ir, manuprāt, iesācējiem draudzīgi, nav pārāk dārgi gan veikalā, gan mazlietoti otrreizējā tirgū, būs salīdzinoši viegli pārdodami pēc gada vai diviem, kad nenovēršami tas brīdis pienāks, kā arī pārstāv visas motociklu klases, atkarībā no paša “reliģijas” un pārliecības.
Honda Rebel 500 (2017-2020)
Ja kruīzera/čopera žanrs ir tīkams un dvēsele velk uz Hārliju, Honda Rebel 500 ir lielisks iesācēja motocikls. Protams, ja neplāno vadāt apkārt mantas vai pasažieri un prātā ir īsi braucieni vai pārvietošanās pa pilsētu. Tas ir ērts, zems, nav smags un ir viegli manevrējams, tam pilnīgi pietiek jaudas visiem augstākminētajiem uzdevumiem. Man bija iespēja izbraukt ar to Hondas testu dienā, un tas noteikti atstāja man sejā smaidu tieši tā iemesla dēļ, ka ir nepretenciozs, vienkāršs un draudzīgs. 500cc divclindru motors ar patīkamu skaņu un hipsterīgu izskatu. Rīgā ir labs Hondas dīleris, tātad servisi un apkopes nebūs problēma. Ir pieejams arī dažādu aksesuāru katalogs. Cena – ap 6300 EUR.
Honda CRF250L (2017-2020)
Ja piedzīvojumi un braukšana mežā ir saistošāki, Hondas mazais motokrosa CRF sērijas brālēns CRF250L būs labs (protams, ja pietiek drosmes pirmajā braukšanas gadā braukt nost no gluda asfalta uz grants vai meža ceļiem). Praktisks, utilitārs rīks, kas būs ērts arī braukšanai pa pilsētu sava ļoti nelielā svara dēļ. Atšķirībā no citiem, nopietnākiem un sportīgākiem šī žanra motocikliem, tas ir pietiekami zems iesācējiem un pietiekami “negriezīgs”, lai nejauši neierautu kādā celmā. Vienīgi tāliem gabaliem visai nepiemērots, jo, kā jau visi viencilindra dzinēji, tas virs 90 km/h sāk jūtami vibrēt stūrē un kāpšļos, radot diskomfortu, ja tas jāpacieš ilgāk par pāris stundām. Mīkstās un garās piekares un grubuļaino meža riepu dēļ tas ātrumā ap 110 km/h paliek mazliet nestabils un ļodzīgs, taču meža ceļos tādi ātrumi arī nav iedomājami. Lielisks, lai izpētītu piemājas mežus un nobrauktu nost no ierastajiem ceļiem. Cena – ap 5100 EUR.
Royal Enfield Interceptor 650 (2019-2020)
Salīdzinoši jauns modelis no (šeit) mazpazīstama ražotāja, kam gan nesen ir Čiekurkalnā atvēries labs un draudzīgs dīleris. Ja patīk klasiski britu ielas motocikli kā Triumph, tad Interceptor 650 ir lētāka Triumph Bonneville versija. Ja prātā ir braukāt pilsētā no kafejnīcas uz kafejnīcu, šis ir modīgs modernais retro. 650cc divcilindru motors, klasiskas līnijas. Tāpat kā melnā krāsa – vienmēr izskatīsies labi. Ierobežojumi? Šaurā sēdekļa dēļ (skaistums prasa upurus) nebūs pārāk ērts gariem ceļojumiem un ilgām stundām uz motocikla. Nav arī pārāk plašas bagāžas iespējas. Bet visādi citādi – absolūti minimāls, tradicionāls, īsts motocikls. Tāds, kādiem motocikliem būtu jāizskatās, ja jautā man. Cena – ap 6600 EUR.
Ducati Scrambler Sixty2 (2016-2020)
Līdzīgi kā iepriekšminētais Interceptor 650, šis arī ir ielas/kafūžu motocikls no itāļu ražotāja Ducati, kas vienmēr ir izcēlies ar interesantu (lai neteiktu – itālisku) dizainu. Ar 400cc divcilindru motoru un draudzīgiem 41zs, Ducati pēdējo gadu Scrambler sērijas modeļi ir kļuvuši par tādu kā ikonu zināmās aprindās. Mūsdienīgs, interesants, pamanāms. Varbūt nedaudz par dārgu pirmā motocikla kategorijai – 7500 EUR, bet par dizainu arī ir jāmaksā. Rīgā ir arī stilīgs dīleris, kas ierīkojis moto salonu nelielā burāšanas mājā Vecdaugavas krastā, pa ceļam uz Mangaļsalas molu. Ir vērts aizbraukt ciemos!
Jebkurš no Mash modeļiem
Mash Motors ir interesants franču ražotājs, kas orientējas tieši uz mazās ietilpības, ļoti demokrātisku cenu motocikliem ar detaļām no Ķīnas, kam Latvijā ir aktīvs izplatītājs. Praktiski visi Mash motocikli ir iesācējiem draudzīgi (50 līdz 650cc kubatūrā), izskatās stilīgi, kaut gan ir diezgan brutālas lielāko ražotāju dizaina kopijas. Pēdējos pāris gados uz ielām Mash ir redzēti gana daudz, ko laikam izskaidro tā zemās cenas – mazākie modeļi 250cc grupā maksā ap 2300 EUR un iet līdz 5500 EUR par dažiem lielākajiem modeļiem. Grūti ar tādu cenu cīnīties. Kā iesācēja motocikls, ko pēc gada pārdot nākamajam iesācējam – gandrīz ideāls variants, ja tiek pirkts jauns.
Royal Enfield Himalyan (2018-2020)
Leģendārā Indijas ražotāja salīdzinoši nesenais Himalajs ir diezgan īpašs motocikls, jo par ļoti nelielu cenu (4700 EUR) ir ar ļoti universālu pielietojumu, tas no šī saraksta varētu būt iesācējiem vispiemērotākais mocis tādā ziņā, ka to var izmantot ļoti dažādi. Tas ir gana viegls un zems, lai ar to pārvietotos pilsētā, ar ērtu sēdpozīciju, lai mērotu garus gabalus, apkrauts ar mantām. Tas ir pietiekami spējīgs braukt pa jebkādas kvalitātes ceļiem vai neceļiem un ir ar visai mazjaudīgu motoru, tāpēc ar to nevar pabraukt ļoti ātri. Kaut gan maksimālais ātrums, pēc manas pieredzes, ir ap 120km/h, motors ir pietiekami griezīgs zemos apgriezienos, lai kā traktors pārbrauktu pāri visādām bedrēm un grāvjiem. Īpatnēji arī ir tas, ka atšķirībā no visiem citiem viencilidra motoriem, Himalajam pie jebkādiem ātrumiem nav novērojama mikrovibrācija stūrē. Tas ir vienkāršs, to var gāzt, mētāt un pats piecelt. Sajūta uz tā ir kā uz mopēda bērnībā – smaids pa visu seju un nekādu baiļu. Tikai nedrīkst ar to rādīties uz autobāņa Vācijā vai Itālijā. Tas ieskrienas raiti līdz 90 km/h, bet pēc tam seko lēna, mokoša ieskriešanās līdz 115 km/h vai varbūt 120 km/h, ja ceļš ir taisns un iet lejā no kalna.
Kawasaki Versys-X 300 (2017-2020)
Pēc skata mazliet mūsdienīgāks un futūristiskāks ir Kawasaki budžeta piedāvājums universālam mocim Versys-X 300. Atšķirībā no Himalaja, motors tam ir divcilindru un mazliet jaudīgāks, ar acīmredzamu noslieci uz asfalta, nevis bezceļu braukšanu. 5600 EUR un ceļojams, vienīgi – varbūt ne ar pasažieri.
Husqvarna Svartpilen 401 (2018-2020)
KTM piederošā Husqvarna moto divīzija, kas pēc būtības paņem KTM motociklus, mazliet uzlabo tos ar dārgākām komponentēm un hipsterīgāku dizainu, pirms pāris gadiem, skaļas sajūsmas kliedzienu pavadīta, izlaida Vitpilen (baltā bulta) un Svartpilen (melnā bulta) sērijas modeļus uz pārbaudīto un spējīgo KTM 701 un 401cc viencilindra motoru bāzes. Svartpilen 401 ir tā vecākā brāļa 701cc varianta draudzīgāka (un lētāka) versija. Motocikls ir skaidri tēmēts urbānām vidēm vai īsiem pārbraucieniem ar sportisku sēdpozīciju un absolūti nekādu vēlmi sabojāt tā izskatu ar bagāžas kastēm. Pūristiem, KTM faniem vai jebkuram, kuru piesaista interesantais dizains un KTM gēni. 6300 EUR.
BMW G310GS vai G310R (2018-2020)
BMW diezgan nesen ienāca budžeta klases motociklu segmentā ar saviem G310R un G310GS viena un tā paša motora variācijām. Attiecīgi – pilsētas un ceļojumu žanros. BMW vienmēr ir bijis premium klases ražotājs, un tā viņi cer, ka varēs ievilināt jaunos braucējus savā zīmolā tieši ar mazajiem 313cc mocīšiem, kas ir pirmie BMW modeļi, kuri ražoti ārpus Eiropas (Indijā). 310R ir tāds universāls ielas “naked” mocis, bet 310GS ir leģendārās GS sērijas mazais, lētais brālītis, kas ir mazliet vairāk robusts un domāts ceļošanai un piedzīvojumiem. G310R cenas attiecīgi sākas ap 5000 EUR un iet uz augšu līdz ar dažādu aksesuāru papildinājumiem. BMW cenu politika ir tāda, ka viņi norāda bāzes modeļa cenu, bet tad tā apaug ar dažādām “aksesuāru pakām”, pēc kurām kopsumma bieži ir ievērojami augstāka. Jebkurā gadījumā, pat ja G310GS/R sakomplektējas uz 6000+ EUR, tie tāpat ir šobrīd pieejamākie modeļi no BMW, ja neskaita viņu mobilitātes skūterus.
KTM Duke 390 (2016-2020)
KTM vienmēr bijuši tādi specifiski motocikli ar lojālu klientu bāzi. Patīk vai nepatīk tas insektu-robota izskats un koši oranžie toņi, nevar noliegt, ka Duke ir spējīga un populāra modeļu sērija pilsētas vajadzībām. Mazā Duke 390 versija sver nieka 150kg un varētu būt labs starts KTM zīmolā kādam, kas nupat ir sācis braukt. Viencilindra 373cc motors ar 37Nm griezi un eklektisku skatu par 5600 EUR.
Honda CB300R / CB125R (2018-2020)
Jau trešais motocikls šajā sarakstā no Hondas – viņi piedāvā diezgan daudz modeļus mazo kubatūru kategorijā, jo koncentrējas uz Āzijas tirgu, kur motocikli virs 250cc ir reti, dārgi un aplikti ar lielu nodokli. CB125R un CB300R modeļi ir no jaunās, pievilcīgās “Neo Sports Cafe” dizaina līnijas. Tie ir mūsdienīgi, sportiski motocikli ar ērtu sēdpozīciju, mazu svaru (143kg 300cc versijā un 125kg 125cc versijā) un ļoti piemēroti pirmajam motociklam. Ja A kategorijas tiesības vēl tikai ir padomā vai vēl formāli tiek kārtotas, CB125R versiju drīkst vadīt arī ar B kategorijas apliecību. Cenas draudzīgas – 4700 EUR par 125cc un 5700 EUR par 300cc versiju. CB125R versija patērē tik maz degvielas, ka ar tā 10L bāku var nobraukt ap 450 km.
Honda Transalp XL650 un BMW F650GS (cenas zem 3500 EUR)
Hondas Transalp universālais divcilindru motociklis ir tirgū dažādās variācijās jau vairāk nekā 30 gadus. Arī šis būtu labs pirmais motocikls kādam, kas vēl nav drošs, kāda tieši braukšana viņu vairāk interesē. Tas atbilst pirmajam motociklam gandrīz visos veidos – ir ērts, nav pārlieku jaudīgs vai sarežģīts, ar pieejamu sēdekļa augstumu un plašu, nedārgu aksesuāru katalogu.
Savukārt, BMW F650GS savulaik bija ļoti populārs motocikls universālajā kategorijā, arī tas būtu labi piemērots kā pirmais motocikls kādam, kuru funkcionalitāte un praktiskie apsvērumi interesē vairāk par stilu un modi. Šobrīd sludinājumos ir atrodami daži cenās no 2000 līdz 3500 EUR, sākot no 1994. gada līdz 2005. gada modeļiem, bet, kā jau ar visu, kam ir 15+ gadi, pastāv riski. Pie tam, es neesmu drošs, ka 15-20 gadus vecs motocikls par 3500 EUR ir labāks pirkums nekā pilnīgi jauns mocis ar 2 gadu garantiju tikai par kādu tūkstoti vairāk. Es esmu drošs, ka pārdot puslīdz jaunu motociklu būs vieglāk kā 20-gadīgu.
Kas attiecas uz sporta kategoriju, padomu nezināšu. Manā skatījumā sporta baiki ir diezgan bezjēdzīga motociklu kategorija, ja vien tu tiešām neplāno mācīties braukt trasē. Tie ir pārāk cieti Latvijas braukšanas apstākļiem, ar tiem nevar aizbraukt tālāk par lielveikalu bez muguras un locītavu sāpēm, kur nu vēl kādā ceļojumā ar mantām. Bet, ja gribās iztēloties sevi kā sporta braucēju, sludinājumos noteikti atradīsies kāds 125-500cc sportīgs mocis ar krāsainām plastmasām.
Lai vai kādu motociklu tu izvēlēsies kā savu pirmo, atceries, ka tas ir jauna hobija un piedzīvojuma sākums, un savu pirmo moci tu vienmēr atcerēsies ar saldu nostaļģiju. Galvenais ir iesākumā braukt prātīgi, nepārvērtēt savas spējas, īpaši uz mitriem ceļiem.
Daži no populārākajiem argumentiem, kas izskanējuši komentāros. 1. Uzreiz jāņem 650cc jo nav ko čakarēties ar tiem mazajiem, visi par tevi smiesies, saka “īstie vīri”. Kas, ko? Pirmkārt, lielākā daļa no rakstā minētajiem ir A2 kategorijas moči. Ir tāda A2 kategorija un daudzās valstīs ceļš uz A kategoriju nāk ar 2 gadu A2 kategorijas braukāšanu. Ok, ne tik daudz šeit, bet nozīmīgāku tirgu valstīs tādu A2 braucēju ir miljons. Arī viņi grib braukt ar motociklu, nevis rolleri. Otrkārt, kubatūra ir pārvērtēta. Tu ar tādu 400cc Himalaju aizbrauksi tālāk nekā ar kaut kādu ER6n. 2. Jāmācās pašam mainīt eļļa un filtri.… Read more »
hey, lielisks raksts :) Kā reiz esmu nobriedis A kategorijai un savam pirmajam mocim. Bet cik skatos visi šie iesācēju moči ir salīdzinoši maza izmēra. Esmu 1.93 un 130 kg. Ir kādi ieteikumi šajā kategorijā, lai gluži neizskatītos smieklīgi ?
Varbūt ar blaķeni vai triciklu, lai cienīgāk un sabalansētāk?
:D Tomēr gribētos 2 riteņus !
193cm un 130kg ir diezgan nopietni. Jāskatās uz kādu moci ar mazliet augstāku sēdpozīciju. Nāk prātā dažādi KTM no tūrisma-enduro klases, tie gan ir par jaudīgu pirmajam mocim. Izmērs moču parasti nāk kopā ar lielu tilpumu. Bet 193cm nav nekas ekstremāls, svaram arī nav tik liela nozīme. Vēl no augstākiem, kurus var dabūt lietotus daudzīgās cenās ir BMW F800GS (2007-2011).
Vispār, kāpēc tāds aizspriedums par jaudu pirmajam mocim? Tieši tāpēc pirmo nopērk kaut kādu 20 gadīgu 500cc un domā, ka tik dos, bet jau pēc 2 nedēļām vaļā ss, jo tas sūda 500 neder uz asfalta. Ja ir kaut mazliet smadzene un vēlme arī mācīties braukt, tad tie KTM ir tieši laikā ar milijons traction control iespējām.
Piekrītu, ka nevajadzētu pirmo pirkt baiku ar litru, bet nu – katram savs :D
Paldies, kā reiz skatijos uz BMW ;)
Piekritīšu par KTM, tie ir riktīgi kamieļi, bet f800gs nu pavisam noteikti nav augstie moči, es teiktu, ka tieši pretēji, zinu, jo man pašam tāds ir un man augums 170cm.
Tad jau drīzāk f1200gs vai honda africa twin derēs kārtīgam latvietim.
Paldies Vectēv par ieteikumu. Secinājums viens, jāčeko dzīvē. Bet vismaz ir +- sapratne uz kuru pusi skatīties.
Uz šādu augumu BMW GS1200 vai GS1250 būs ļoti draudzīgs, jo jauda pieaug pakāpeniski un reti ir par maz. Ērta sēdpozīcija. Ceļojot skaties uz visiem no augšas un labi redzi apkārtni, kas nav mazsvarīgi. Dēļ izmēriem autobraucēji labprāt padalās ar braukšanas joslu. ;) Varu stundām stāstīt kādas priekšrocības un mīnusi ir šī tipa motocikliem. KTM motocikls ir tiem, kas zina ko dara. Tādēļ, ka ir kaprīzs un ja apvainosies, tad piespiedīs tevi apmeklēt moto servisu līdz riebumam. Hondas neiesaku, jo pie tava auguma bufetings izkratīs no galvas visu braukšanas prieku. Bet Honda ir izturīga un praktiska lietošanā. Vienkāršāk izsakoties –… Read more »
Pirmais ieteikums kas nāk prātā, ir ietekt pārstāt bendēt savu veselību, un tikt vaļā no 40kg
Paldies par vērtīgo komentāru par tēmu. Varbūt labāk aizej ko Delfos pakomentē.
Lielkubatūras endūro vai čoperis.
Kristap, apsveicu ar jaunu sadaļu Kursorā! Un man prieks, ka ņem vērā gada aptaujā iesūtītos padomus. ;)
Paldies! Manuprāt, svarīga tēma un te ir daudz ko rakstīt. Pats arī plānoju kādreiz tikt līdz motociklam.
Prieks par jauno sadaļu kursorā!
My 2 cents: neekonomē uz ekipējumu (jauns/lietots, galvenais lai labi pieguļ un aizsargi ir vietā) un braucot paturi prātā, ka esi neredzams citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
Laba ideja, paldies. Tādu rakstu varētu uzcept.
Jāņem litrs :D
Pareizi ! Tikai litrs. Paņemsi 0.5, skriesi vienalga pakaļ vēlvienam !
Ducati, RE un vēl labāk MASH neieteiktu…
Labākais pirmais mocis – lēts japānis (tā līdz 2k)
Pirms pirkšanas ieteiktu gan sameklēt kādu, kas kaut ko saprot no močiem un aiziet.
Lētu, pajātu japāni par <2k no SS vienmēr var nopirkt, bet no tā neiznāktu pārāk interesants raksts :) Pastāv arī kategorija ar jauniem motobraucējiem, kas tādu arī negribētu. Piedāvājums nepārāk dārgajā segmentā ir diezgan plašs, plus nāk ar bonusiem – garantija, serviss, laba degvielas ekonomija, utt.
Kapēc aizspriedumi pret RE? Man pašam gadu bija viens no viņiem, nebija nekādu sūdzību. Protams, nevar sagaidīt, ka 4500 EUR jauns mocis būs tik pat kvalitatīvs kā 14000 EUR mocis, bet par to cenu un to, ko tas piedāvā – galīgi nav slikts variants.
https://www.youtube.com/channel/UCEIs9nkveW9WmYtsOcJBwTg/videos
Kā ar ātrumiem? Automāti, pusautomāti, manuāla pārslēgšana utmldz? Vai to Latvijā nevar ietekmēt, jo tiek tirgoti tikai pusautomāti? :)
Pusautomāti ārpus Āzijas tirgus nav manīti, automāti ir dažiem modeļiem Hondai, bet noteikti ne lētajā galā. Vienmēr var iesākt ar motorolleriem līdz 125cc, kam ir automātiskās kārbas. Bet ja interesē motocikli kā tādi, agrāk vai vēlāk jau būs jāmācās pārslēgties tradicionāli :)
Agrāk vai vēlāk būs elektriskie nomācošā pārsvarā un visa līdzšinējā tehnika šķitīs tikpat arhaiska kā mums tvaika lokomotīves. Diemžēl.
Tāpēc jāsteidz pirkt liels un skaļš Hārlis :)
Raksta, tad H-D diez ko neejot un šobrīd cerības uz pieejamas cenas elektriskajiem braucamajiem, ar ko piesaistīt jaunus pircējus, pirms jaunie laiki aprīs nozares veterānu.
Nu ja pirmo nopērk 300-400cc, tad protams, ka nebūs uz ilgu laiku (doh). Ja mācās braukt un eksāmenu liek ar 650cc, tad īsti nesaprotu kapēc pēcāk iegādāties mazāka tilpuma un jaudas motociklu. Tie paši kawasaki z650 (vecā labā er6n pēctcis) un honda cb650r būs daudz labāki varianti.
Kā kurai vajadzībai, ne? Ja cilvēku interesē braukt mežā, CBR vai Z nederēs. Pirkt pa krūmiem izdauzītu 250cc motokrosa moci? Diezvai. Kā pilsētas varianti droši vien z650 vai kāds no CBR ir ok. Par to, vai vajag mazākas jaudas motociklu kā CSDD eksāmenā var diskutēt. Eksāmenā tu brauc strikti pēc noteikumiem un tā jauda, kas ir pieejama 650cc močiem netiek vispār izmantota. Jaudas izmantošana sāk parādīties tad, kad tu sāc braukt viens. Un tad arī mēdz kļūdas notikt.
Protams, ka mocim jaudas nekad nevar būt par daudz. Bet tikai tad, ja zini, ko ar to iesākt. Bet pirmajam mocim galvenais, lai tas ir viegls, viegli vadāms, un neiedzen panikā. Lai gribas braukt atkal un atkal. Mūsdienu sešsimtnieki ir ļoti jaudīgi, turklāt arī trīssmitnieku var iegriezt tā, ka maz neliksies. Un vispār – vicināties ar “lieliem kubiem” ir “sooo yesterday” ;)
Vēl A nav, bet jau skatos uz Kawasaki Vulcan S 650 kā pirmo. Pēc raksta izlasīšanas Honda Rebel arī būs jāiekļauj pārbuadāmo dzīvē izlasei.
Ar Vulcan nav pieredzes, bet Rebel 500 bija ļoti patīkams mazs motocikls!
Esmu pabraukājis ar padsmit gadus vecu Vulcan 750cc (pašam garažā 25 gadīga pirmā Honda 600 mētājās)- ļoti patika. Pie viena tam Kawasakim bija cobra izpūtējs- bauda! Es par japāņiem!
Galvenais kas jāņem vērā – jādraudzējas ar prātu un silti iesaku aizbraukt pabraukāties pa trasi (333, Biķernieki u.tml.) – ne jau tāpēc, lai stādītu apļu laikus, bet labāk izprastu kā vadās motocikls, kā bremzēt līkumos un citas nianses. Parasti arī pieredzējušie braucēji neliegs padomus un norādīs uz nepilnībām. Cik neesmu redzējis, ka ratā rāvēji, iebraukuši trasē ne vella nevar pabraukt – ne sēdpozīcija pareiza, ne bremzēt pirms līkumiem māk, ne zina kur līkumā jāskatās. Kas attiecas uz močiem – ieteikt iesācējam kā pirmo moci, Einfildus un citus brīnumus ir galīgi garām. Gribu redzēt kā viņu pārdosi, kad būsi sapratis, ka… Read more »
Ir kategorija ar cilvēkiem, kas izvēlēsies pirkt nojātus japāņus par 2k SSā, protams. Bet tā nav vienīgā kategorija. Es pats pārdevu diezgan jaunu BMW R1200GS vienu vasaru un nopirku Royal Enfield, izbraucu visus tuvākos TET maršrutus un divi mani paziņas ar tādiem izbrauca Itālijas kalnu bezceļus. Pēc gada pārdevu bez problēmām. Tas, ka tev pie sirds vairāk iet japāņu bandīti, tas ir ok, katram savs žanrs :)
Par 333 trasi – labs punkts.
Par 2k labāks pirkums ir iesākuma līmeņa tūringa velosipēds, ar kuru var aizbraukt arī mazliet garākā tūrītē par nedēļu bez domas par tuvākajā nākotnē gaidāmajiem remontiem.
Vēl labāks pirkums par 2k būs zābaki un mugursoma. Varēs vispār par neko nedomāt. Staigā kaut uz pasaules malu. Vispār bez somas var arī iztikt, jo ne jau mantās ir laime.
Ja tā skatās – protams) Te gan vairāk par mehanizēto pārvietošanos un atdevi cena pret vērtību. Un zābaki + soma par 2k, lai arī labas mantas parasti nav lētas, tomēr būs diezgan pārmaksāts, Bet doma man patīk – ne jau mantās ir laime, bet tajā ka varam lietot labas mantas labu mērķu sasniegšanai.
Kāpēc domā, ka tādā budžetā būs nojāti moči? Man bijuši 2 šajā kategorijā – biki zem 2000 un abi japāņi. Neko sliktu ne par vienu, ne otru nevaru teikt. Ar vienu no tiem (Transalp) rullēju jau 7. sezonu. Jā, R1 pa 2K nekas labs nav gaidāms, bet normāli ielinieki vai enduro – kāpēc ne? Manuprāt, pirkt jaunu moci no salona zem 600 (500) cc ir neprāts – otrreizējais tirgus niecīgs un liels vērtības kritums.
Par ietaupīto naudu labāk nopirkt normālu ekipu.
Raksta lejasdaļā starpcitu Transalp XL650 ir minēts kopā ar F650GS no draudzīgās SS kategorijas. Tas tā. Es 7 gadus pērku jaunus motociklus un parasti pēc laika pārdodu un nav tā, ka man ir bijušas lielas problēmas otrreizējā tirgū. Otrreizējais tirgus ir lielāks par pirmreizējo. Piemēram, CRF250L Hondu, ko nopirku jaunu par ~5500 pēc mazliet mazāk kā gada pārdevu par 4700. Nav tik traki.
Ir tā, ka ir puikas, kam neinteresē tas. Nu nepirks tā kategorija Transalp. Nopirks moto džinsus pa 500 rubļiem vai snaikstās gar Bell ķiverēm. Un tā moto izvēle arī. Tā ir cita auditorija.
saprotu, ka tev neviens nemaksās par rakstu, ja reklamēsi lietotus močus – tapēc jau arī laikam tik bieži lieto terminu ”nojātus japāņus par 2k SSā”… tas jau nekas, ka pašam kā pirmais mocis bija 76′ gada:)
Jebkurš normāls japāņu mocis ap 3k būs labs, ja brauksi ar galvu!
Man par rakstu arī šobrīd neviens nemaksā, diemžēl. Man pirmais mocis bija 1976. jā, bet ar nolūku to pārbūvēt par svaigu. Tā arī īsti ar to projektu nepabraucu. Pieredzes visādas, bet vēlreiz es neko tādu neuzņemtos. Ir visādas auditorijas – gan pērk jaunus močus, gan lietotus SS. Man ar 2-3k japāņiem praktiski nekādas pieredzes nav, bet šis ir blogs, kurā pārsvarā raksta par jaunām lietām (tai skaitā auto). Ir gana daudz resursu (forumi, utt) kur ir tēmas un raksti par lietotiem močiem/auto.
Virsraksts ir ”kā izvēlēties pirmo motociklu” – bet pašā rakstā runa ir praktiski tikai par jauniem motocikliem – pirkt pirmo moci jaunu no salona ir nu ļooooti riskanti – visticamāk ātri vien gribēsi kautko citu + zaudēsi daudz naudas!
Korektāks virsraksts būtu ”jaunu budžeta klases moto apskats tiem, kas paši nezin ko grib”
Es cenšos iedomāties, kā dažādi dīleri sametas kopā un samaksā vienam Reinim par reklāmrakstu… :D
Uzraksti, lūdzu, kas ir TET maršruti. Citādi dzirdēts ir, bet poņas nav :)
http://www.transeurotrail.org – tas ir tāds mazo/zemes un bezceļu maršruts cauri visai Eiropai, katrā valstī to sastāda un organizē kāds vietējais entuziasts. Principā smuks gatavs GPX ko nokačāt un ielādēt navigācijā – interesants, nepierasts mežu ceļš cauri visām valstīm, tai skaitā LV.
Starp citu, arī par labākajiem navigatotiem un to siprinājumiem būtu forši ko uzrakstīt.
Man nav mocis. Otro gadu lieku tiesības. Tomēr saraksts, ko priekš sevis esmu uztaisījis ir tuvu Reiņa izveidotajam. Esmu apskatījis gan rebel salonā, gan apsvēris/apsveru to Royal enfield. Nu nav tā ka nezini, ka RE ir vienkāršāk uztaisīts. Pilnīgi neuzrunā pirkt 2000 euro japāni. man nepatīk tie 3 motoskolas moči. Kaut uz viena pat ir tīri forši virsū esot. Es sarakstā arī ieliktu honda cb500x, kā arī honda nc700x. Tas nc700 ir arī kā pusautomāts. Nav braukts, bet esot kā ar rolleri. Ko teorētiski es apšaubu, jo braukt ar moci ir daudz savādāk kā ar rolleri. Man ir bijis rolleris.… Read more »
Esmu braucis ar NC700. Mo interesants. Ja mīcīties pa pilsētu, tad ērti. Bet sev noteikti tādu neņemtu – nav viņam jaudas, kā arī ārpus pilsētas (enduro režīmā) normālai kārbai daudz priekšrocību. Jā, zinu, var slēgt robus manuāli, bet tas tāpat nav tas. Dāmai, iespējams, neslikts variants.
Kā arī negribu iedomāties remontu kad kaut kas tai transmisijai palidos…
P.s. Kā rolleris viņš noteikti nebrauc. Ir cita Honda ar līdzīgu (?) dzinēju. Tas gan ir rolleris un arī tā braucās. Tik daudz, ka jaudas vairāk.
Man tieši patīk ka garlaicīgi :) ja būtu moderns, kaut kas Honda pacific coast 800. Super dizains, super garlaicīgi :)
NC ir arī ar manuālo kārbu. LV par biežāk sastopams nekĀ DCT. Atšķiriba no citiem – zems smaguma centrs, viegla manevrētspēja. Arī zemu apgriezienu motors, kas ir neticami ekonoimsks un praktisks. Attiecīgi, varbūt nav tik dinamisks, bet ir ērts un salīdzinosi lēts. Lietoju 750s jau divas sezonas, noteikti nenožēloju
Manā sarakstā ir Honda Rebel 300, bet pašmāju dīleris tādu nepiedāvā un šogad tas pazudis arī no Igaunijas lapas! Kāpēc, piemēram, Kanādā ir bet te nav?
Ņem 500, ja kategorija atļauj. Par 300 pazušanu nezinu, arī biju tādu iepriekš redzējis. Iespējams, ka šim tirgum 300 vairs netiek piedāvāts, varētu būt arī motora emisiju standartu dēļ.
Iesaku sarakstam pievienot KTM 390 Adventure (6300€), kas no šī gada ir pieejams arī mums. Manuprāt, ļoti universāla un moderna moto izvēle par pieejamu cenu. Lietoto ziņā – motto guzzi v7 arī ir īsti skaistuļi ok cenās
Paldies par komentāru. 390 ADV noteikti jēdzīgs variants. Guzzi tomēr ir tādi īpaši moči, man šķiet, ka ir jāizaug un jāiziet cauri daudz kam, lai tos varētu tā pa īstam novērtēt :)
Kapēc tāds priekšstats, ka pirmajam motociklam jābūt mazjaudīgam? Parasti tie mazlitrāžas ļoti ātri apnīk.. un ja galva ir pareizajā vietā, tad nekādu problēmu nav sākt arī ar litru (mans gadījums :) )
Var jau, protams, bet manuprāt litru tā labāk novērtēt un izbaudīt var kā 2. vai 3. moci, nevis pirmo :)
Ko tauta domā par variantu paņemt 125, lai vispār saprastu vai vispār ir tā vērts? Trū braucēji man te, protams, stāsta, ka nessot jēgas. Esmu braucis tikai ar ~100cc mopēdu, pēc papīriem 49cc, protams. :D
Būtu forši pamēģināt un kaut kad jau to A kategoriju gribētos dabūt, bet man šobrīd ir daudz citu caurumu, kuros iegrūst laiku un finanses. :D
Arī interesē vispirms patestēt kādu 125cc (ne motorolleru) ar B kategoriju un saprast vai mocis ir tiešām tas, ko gribās, pirms kārtot A kategoriju.
Normāla prakse gadu pabraukt ar 125cc un saprast, kas patīk, kas nepatīk un vai vispār to A kat. vajag. Vienīgi būtu labāk tomēr braukt ar mehānisko kārbu, nevis rollera automātu. Citādi pēc tā gada būs grūti pārsēsties un liksies – kāpēc šīs visas grūtības, ar automātu bija vieglāk.
Mash Black Seven 125 vai Keeway K-Light E4 Efi ir rollera automāti?
Gan Mash, gan minētais Keeway abi ir ar klasisko, manuālo kārbu.
“sākumā paņemšu 125cc” NAV normāla prakse!!! Pašam arī tā likās, jo gribēju izmēģināt vai motobraukšana vispār ir tas, kas man vajadzīgs. Gudri cilvēki pagadījās apkārt un no šīs idejas atrunāja. 1x pat sanāca pabraukt ar 125cc moci, spļaudīties nebiju beidzis vēl 2as dienas pēc tam. (: A kat kārtošanas laikā nopirku Honda Transalp XL600V, jā vecs, jā ne visai jaudīgs, bet lietoju jau 2.5as sezonas un izskatās, ka lietošu vēl vismaz 5as. Man paveicās, jo ar 1o reizi trāpīju uz ADV tipa moci, kas izrādījās priekš manis. Uz jaunu/dārgāku skatīšos tikai tad, kad varēšu atvēlēt moto braukšanai daudz vairāk laika,… Read more »
Ir vērts. Kaut vai pavizināties pāris reizes. Jo sapratīsi vai vispār gribi to A. Es pabraucu un sapratu – patīk. Es 125 izīrēju pāris reizes. Pirms tam sen atpakaļ ikdienā gadu biju braucis ar rolleri.
Varbūt tagad kaut kas mainījies, bet tad kad pirms gadiem pats kārtoju A, tad autoskolai (konkrēti nosaukumu vairs neatceros, bet viņiem bija placis pie Mūkusalas ielas) varēja pajautāt, lai iedod patestēt dažādus aparātus, lai apmēram saprastu kas un kā. Jo nu ir liela starpība cik jaidīgs/kāda tipa utt, lai pēc tam visas figūras utt veiksmīgi izbraukt. Bez tam visa darīšanās ir ar konkrētu instruktoru, kas ar var ieteikt.
Labāk nevajag, ar 125cc sabojāsi iespaidu kas ir mocis :) Ja testēsi motorolleri, tad vispār tupēsi kā meitenīte.
Ideālā variantā paprasi kādam čomam lai iedod izbraukt ar 600 kubiem, meža ceļu vai stadionu nomaļu, optimāls variants, lai saprastu kas par masu starp kājām un ko dod ručka. Pēc tam jau vari testēt 125 vai 1200 :)
Pats noliku tiesības, un nopirku 400cc, ideāls pilsētas mocis – viegls un kā raķete. Maksāja nieka 700 eiras + eļļas/filtra maiņa, 80to oldschool dizains, mmm.
Arī esmu stadijā uz A, nu pirmo stabili ņemšu Triumph tiger 800xcx.esmu jau iemēģinājis + ļoti daudzi ar to brauc un nedomā par ko citu
Tiger 800XCX ir laba izvēle universālam+ceļošanas mocim!
Es pieturos pie principa, ka auto/moto iegādē ir jāvadās pēc sava veselā saprāta un braukšanas spējām. Ja nav pilns pulkstenis, tad arī BMW 316 būs par jaudīgu un ar JAWU nositīsies. Ja ir ar galvu ir viss ok un nauda ir pieejama, tad jāpērk savā iedomātajā budžetā ir labākais ko var dabūt. Neredzu iemeslus limitēt sevi ar tekstiem par ‘pirmajam auto/mocim ir jābūt vecam sūdam, jo 100% sasitīsi viņu” un tad nodarboties ar kupi/prodaj, jo visu laiku mazjaudīgais jāpārdod un jāpērk bišk jaudīgāks un tā tālāk līdz nonāk līdz pastāvīgajam braucamajam. Labāk nopērk uzreiz savu sapņu braucamo un sākumā brauc… Read more »
Nekrītiet kaunā!! Pieauguši draugi pelnīti izsmies censoni ar smash vai kādu 300cc pļerkšķi. Eksāmens ir kārtojams ar 600_650cc. Ar to arī būtu jābrauc iesācējam.
Tiec vaļā no tādiem “draugiem”, vecīt.
Būtiskākais pirmā moča izvēlē ir: 1) €€€€ (cik esi gatavs tērēt), 2. tavs augums un svars, 3) siksna, kardāns vai ķēde, 4) japānis, itālis, vācietis,…
Ļoti labs un informatīvs raksts, bet mazliet nepatīk, zemteksts – ja nevari mocim nolikt 5000€, staigā ar kājām.
Pat cenu kategorijā līdz 2000€ var bez problēmām atrast ļoti labu un uzticamu moci, ne jau motocikla vecums ir noteicošais, bet gan nobraukums un tehniskais stāvoklis. Man pašam ir gan 1986.gada honda gan 2009.gada bmw, abiem ir līdzīgi nobraukumi(30tkm) un abi moči ir vienlīdz labi, godīgi sakot, vecā honda ir pat uzticamāka un reizēm rodas sajūta, ka tieši elektronikas un tehnoloģiju neesamība sniedz tev to brīvību ko sagaidi no brauciena ar moci.
Paldies par foršu un argumentētu rakstu. Artī pirmā moča varianti piemeklēti ļoti labi. Neizbēgami komentāros uzpeld “īstie” moto vīri, kas rosina pirmo moci nepirkt “par īsu”. Cienītie, tam, ka pirmo moci pēc gada maina pret citu var arī nebūt nekāda sakara ar tā jaudu. Pirmā moča rūpīgai izvēlei vispār ir pārspīlēta nozīme – ir cilvēki, kas uzreiz pēc tiesību nokārtošanas nopērk litrīgu sportbaiku un to pēc gada to jau nomaina pret krūzeri vai ADV. Un ir cilvēki, kas kā pirmo moci nopērk dubļu arklu un, brītiņu pabraucot, secina ka tomēr lielāko daļu laika pavada pilsētā un tas mocis pilsētas satiksmē… Read more »
Nav gadījumā komentētākais raksts kursorā? :D
Tas tik pierāda, ka Latvijā nav normālas vietas, kur palasīt par moto tēmu.
Vēl nav :) Mums ir laba sauja rakstu ar >100 komentāriem. Bet ticu, ka šim vēl ir labs potenciāls iegūt desmitiem jaunu un noderīgu komentāru.
motopower.lv
Ko tu lasīsi tur? Rezi pusgadā ieliktas ziņas vai pusmirušu forumu? Kā arhīvs der, diemžēl vairs nav tas, kas bija gadus atpakaļ. Vēl varēji ielikt kaut kādu freeriders.lv utt.
Atceros, par motociklu testa dienām vai tām pašām CSDD pirmssezonas apmācību vai iemaņu atjaunošanu ielika info, kad jau visa pieteikšanās nokavēta.
Personīgi man kā iesācējam pirms 2 gadiem MP deva ļoti daudz sākotnējo informāciju. Forums ir tieši tik dzīvs, cik dzīvi ir tā lietotāji. Par rakstu vecumu nesatraucos, jo informācija, kas noderēja man, nebija svaigākās ziņas par vīrusu izplatības aktualitātēm.
Nē, es nereklamēju MP. Un es no sirds priecājos, ka Kristaps beidzot ir atvēris moto sadaļu. Kā viņam te ies, redzēsim. Sākumā lai nodzīvo vismaz līdz MP vecumam.
Jep, motopower.lv ir pilnīgi aizsērējis resurss, tur apskatu sadaļā ir 2 raksti un abi kādus 6 gadus veci :)
motopower.lv ir tomēr ir vairāk forums nevis portāls. Tas balstās uz “uzdod jautājumu un saņem atbildi”
Bija laiki kad pilnīgi jaunam 12.000eur vērtam motociklam. Ar 450cm3 dzinēju. Klanis izlien ārā pa karteri pirmajā gonkā :) Pēc manām domām. Aprakstā minētie ir elektro motocikli. Viņi visi labi, kamēr brauc uz priekšu.
Ko Jūs skiet par Kawaski Vilcan S salīdzinot ar Honda rebel 500? Ap 1.90m garam braucējam, kā primo moci?
Forši, paldies par info. Esmu šajā visā jauniņais, kārtoju A2. Nekad nav bijusi ne AM ne A1 kategorija, bet laukos esmu daudz braukājies ar dirt bike 250CC. Tas ko es nekad neesmu sapratis – kā pateikt, aprēķināt vai vēl kā savādāk noteikt to cik katram mocim ir tie kW. Piemēram. Ir Ninja 650abs (protams nav tas lētākais – ap 5,5k EUR) . Stock, nekas nav mainīts, nav ķūnēts. Daudzi raksta, ka var ņemt uz A2 un A kategorijas. Nu labi, teikt ir viens, bet kā to pats var saprast? Būtu forši ja dabūtu pretī kādu pamācību, jo tas būtu tiešām… Read more »
Transportlīdzekļa jauda (arī kW) ir rakstīta tehniskajā pasē. Vismaz mašīnām tā ir un pieņemu, ka arī motocikliem.
1 kilowatts = 1.341 kumeļi
Čau visiem. Esmu beidzot nobriedis mašīnu mest pie malas. Apnicis pa Rīgu savā pasātā jau 😁 Gribās sākumā iemēģināt kas un kā, pirms likt A kategoriju un pirkt kādu pieredzējušu moto braucēju ieteiktu moci. Draugi iesaka sākumā paņemt uz nomu ar B kategoriju. Tātad, 125cc. Ko jūs man ieteiktu, lai paši par mani, pie luksofora stāvot, nesmietos? 😁
Liels paldies jau iepriekš. Domāju par Pro Motors Zolitūdes ielā. Jo izklausās uzticami. Tas Īrei
Saka jau, ka 125 ir pirmās vasaras mocis, no kura ātri izaug. Tātad, pašam jāizvērtē, vai spēsi savaldīties un sākt uzreiz ar mazliet nopietnāku un nebērt ručkā no pirmās dienas vai tomēr iesi pa 125nieka ceļu. Te gan laikam jāsaprot, kam tev vajag moci – tik mazai pilsētai kā Rīga 125 varētu arī nebūt nekas tik šausmīgs. Ja gribi braukāt apkārt arī ārpus Rīgas, 125 strauji sāks spiest kurpes.
Par ko nu tur smieties, drīzāk jau par cilvēkiem kas pa pilsētu ikdienā brauc ar lauksamniecības un meža tehniku))
Varbūt vari kādu ieteikt? Par močiem zinu tikai to , ka ir divi riteņi un ķēde. Cik šeit palasījos, svarīgi ir ABS , lai stresa brīdī, kad uz ceļa izskrien kaķis, negribās viņam braukt pāri, bet arī stūri pārāk strauji bail sagriezt, ka neaizripoju. Man jau te Pro R Motors par to smej un saka, nevajag spiest to priekšējo bremzi 😁
Divu riteņu transportam priekšējā bremze dod 80% bremzēšanas efektivitātes un bez tās iztikt….nu, nevar – tāpēc ABS ir laba lieta un jāpiešaujas, vienkārši tiešām nevajag to apgūt uzreiz uz cela, pie liela ātruma un no uzreiz ar visu spēku)
labāk ņemt Suzuki Hayabusa, nosities uzreiz, un nebojāt nervus apkārtējiem!
Labdien. Vai var sākt braukt bez pieredzes ar CBR 900?
Man šis raksts ļoti patika.
Vai pilnīgi visiem motocikliem ir ātrumu pārslēgs uz kreiso kāju? Problēmas ar potīti un ta man nekustās, bet moci gribas.
Ir motocikli ar automātiskajām pārnesumu kārbām, varbūt tas šajā gadījumā derēs.