Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kur top inovatīva sarunu botu platforma valsts un pašvaldību iestāžu vajadzībām. To izstrādā Kultūras informācijas sistēmu centrs (KISC), izmantojot valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformas Hugo.lv iestrādnes un resursus. Projekta rezultātā valsts pārvaldes iestādes iegūs mūsdienīgu rīku saziņai ar sabiedrību, bet iedzīvotāji – iespēju ērti saņemt atbildes uz viņus interesējošiem jautājumiem.

Sarunu boti (čatboti) šobrīd ir strauji augoša mākslīgā intelekta joma – virtuālie sarunu biedri arvien plašāk tiek izmantoti, lai sniegtu atbildes uz klientu jautājumiem gan biznesā, gan arī valsts pārvaldē. Viens no celmlaužiem šajā jomā Latvijā ir Uzņēmumu reģistrs, kura sarunu bots UNA sniedz rakstiskas atbildes uz iestādes klientu uzdotajiem jautājumiem par komersantu, uzņēmumu reģistrēšanu, likvidēšanu un dokumentu virzību. Tāpat jāpiemin Cēsu Mākslas festivāla Kaizala saziņas platformā strādājošais sarunu bots @VENDIS, kas šovasar festivāla apmeklētājiem sniedza atbildes par to, kas notiek festivālā, kur novietot auto, kur paēst u. c.

Reklāma

KISC iniciētā vienotā platforma ir nākamais solis sarunu botu attīstībā, kas nodrošinās to pieejamību valsts un pašvaldību iestāžu mājaslapās, virzoties uz klientos orientētu un efektīvu valsts pārvaldi. Šobrīd norisinās darbs pie tā dēvētā bāzes bota izstrādes un testēšanas. Uz tā pamata tiks izstrādāts katras valsts vai pašvaldības iestādes vajadzībām atbilstošs risinājums. Tā, piemēram, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sarunu bots spēs atbildēt uz jautājumiem par transportlīdzekļa reģistrāciju, bet Latvijas Valsts televīzijas un radio centra (LVRTC) rīks – uz jautājumiem par e-paraksta lietošanu. Būtībā tas nozīmē, ka mums būs “pamata bots” jeb asistents ar pamatzināšanām un specializētie “boti” noteiktam tēmu lokam, kas savā starpā sadarbosies, nodrošinot efektīvu komunikāciju ar iedzīvotājiem.

“Lai arī atsevišķu valstu pārvaldē darbojas vai tiek izstrādāti sarunu boti, tāda līmeņa risinājums kā vienota platforma, uz kuras bāzes top sarunu boti visām valsts institūcijām, Eiropā netiek izstrādāta. Turklāt Hugo.lv nodrošina ne vien sarunu botu darbību, bet ir valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platforma, kas nodrošina automatizētu tulkošanu, runas atpazīšanu un runas sintēzi, kā arī dažādus rīkus daudzvalodu atbalstam e-pakalpojumos,” skaidro KISC projekta vadītājs Jānis Ziediņš.

Tuvāko divu gadu laikā sarunu botu skaits valsts pārvaldē sasniegs pat 60. Projekta ietvaros sarunu boti top vairākām valsts iestādēm – Valsts ieņēmumu dienestam, LVRTC, CSDD. Tostarp, plānots izstrādāt sarunu botu portālam Latvija.lv, kurš palīdzēs orientēties plašajā e-pakalpojumu klāstā. Tāpat tiek izstrādāts publiskajās bibliotēkās izmantojams sarunu bots ar virkni papildu funkciju. Piemēram, lasītāji novērtēs iespēju rezervēt vajadzīgo grāmatu vai saņemt atgādinājumu par bibliotēkā saņemtās grāmatas termiņa beigām ar iespēju to pagarināt. Savu sarunu botu saņems katra valsts vai pašvaldību iestāde, kurai tiks izstrādāta tīmekļvietne Valsts kancelejas īstenotā vienotās platformas projekta ietvaros.

Projektu īsteno Kultūras informācijas sistēmu centrs, piesaistot Eiropas Savienības fondu līdzekļus. Tehnoloģiju partneris projektā ir uzņēmums Tilde, liekot lietā gadu gaitā uzkrātās zināšanas un pieredzi valodu tehnoloģiju un ar to saistīto mākslīgā intelekta risinājumu attīstībā un izmantošanā publiskajā sektorā. Plānots, ka divu gadu laikā projektā iesaistīsies gandrīz 50 publiskās pārvaldes iestādes, virtuālie asistenti nodrošinās vismaz 10 % no kopējā konsultāciju apjoma iedzīvotājiem.

Risinājums tiek veidots Microsoft Azure platformā, izmantojot Hugo.lv valodu korpusu, mākslīgā intelekta tehnoloģijas valodas atpazīšanai un citas jau esošās iestrādes. Hugo.lv ir Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platforma, kas brīvi pieejama ikvienam Latvijas iedzīvotājam. Tā nodrošina automatizētu tulkošanu, runas atpazīšanu un runas sintēzi, kā arī dažādus rīkus daudzvalodu atbalstam e-pakalpojumos.

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
15 Comments
vecākie
jaunākie
Inline Feedbacks
View all comments
Andron MacBeton

Zaglīgie parazīteļi.

KIS

Projektu īsteno Kultūras informācijas sistēmu centrs, piesaistot Eiropas Savienības fondu līdzekļus.
Tālāk var nelasīt …

Kristaps Skutelis

Jo?

Krotow

Jo mūsu kultūrtrēģeri ir aprobežota ar psiholoģiju apsēsta masa.

rudzu rikas

Pat virsrakstā jau iezagusies gramatiska kļūda. Tas nemotivē lasīt tālāk.

Kristaps Skutelis

Kur tu redzi kļūdu?

Korektors

terēs

mans kaimiņš

Tērēs vai terēs. hmmm

Kristaps Skutelis

Ah, tik vien. Paldies, salabots.

Oskars

Es nedomaju, ka tas butu pratigi ieguldit naudu sada varianta. Jo mums pasvaldibas, gan citas lidzigas iestades darbiniegi biezhi ir neieintereseti palidzet un paarvirza citur. Un nesaskatu, ka robots labak palidzes atrisinat probleemu cilvekam, kaa vien to ka paarvirziit uz citu instituciju.

Rudolfs

Bet cik šobrīd cilvēkiem tiek visādās iestādēs maksāta alga tikai lai to darītu? Ideja jau nav slikta šos jautājumus nodot robotam un tādā veidā ietaupīt naudu. No otras puses es smagi apšaubu, ka mūsu ierēdņi ir spējīgi uzņemties un novadīt šāda veida projektus.

digitalk

vislielāko smīnu izraisa portāla latvija.lv pieminēšana. sarunu bota AI virsbūve var dot atbildes, kuras ir sagatavotas jau esošajā palīdzības sistēmā. pamēģiniet kaut reizi tā portāla meklēšanas sistēmā atrast vajadzīgo. tur pat nav gružkaste, tur ir izgāztuve meklēšanas rezultātos.

Wentilators

Ja pat šobrīt citi botu servisi nespēj pareizi atbildēt, kas notiks ar valsts botiem? Tas pats TET sniedz pretēju atbildi, kā to noskaidrot piezvanot dzīvam cilvēkam. Drukāti vai balss, nav starpības. Bots ir bots

trel

Tie roboti var palīdzēt tikai pilnīgiem retardiem, kuriem internets ir neizprotama mistiska. Nezinu kā zinošiem cilvēkiem var palīdzēt tāds bots, jo zinošs cilvēks parasti no sākuma informāciju meklē internetā/uzņēmuma mājas lapā un tikai tad ķeras pie pēdējā salmiņa – saziņai ar uzņēmumu.
Nereāli besī, kad uzņēmumi piedāvā tiešsaistes čatu, kurā tev robots vienkārši atbild ar linkiem uz palīdzības rakstiem. Bet, ja tev ir nestandarta problēma, tad neviens bots nekad nepalīdzēs.

Ivars Dzerve

Oi, oi, oi…. miljonu par ierīci, kas tavā vietā paskatīsies sadaļā “lapas karte”…Ne uz ko vairāk šāds “intelekts” nav spējīgs. Ok, esmu nerkstīgs vecūksnis, bet uzskatu, ka organizācijas, kuras liek runāt vai sarakstīties ar botu vienkārši neciena savus klientus.