Reklāma

Latvijā tērēs nepilnu miljonu eiro, lai izveidotu sarunu botus valsts un pašvaldību iestāžu vajadzībām

Jaunākie raksti

Samsung uzskata, ka salokāmie viedtālruņi trīs gados apdzīs Galaxy S modeļus

Samsung paši uzskata, ka lokano ekrānu viedtālruņi tikai tagad sāk uzņemt apgriezienus. Sagaidāms, ka lokano ekrānu viedtālruņi tuvāko trīs...

Xiaomi oficiāli izziņojis Mix Fold 2 salokāmo viedtālruni

Xiaomi Mix Fold 2 ir vēl viens šī gada lokanā ekrāna viedtālrunis, kura uzdevums ir vismaz nedaudz papurināt Samsung...

Kāds vīrietis Lielbritānijā apcietināts, jo ar “AirTag” izsekojis savu bijušo draudzeni

Izsekošanas piekariņi ir praktiski situācijās, kad jāsameklē kāda nozaudēta lieta, piemēram, naudas maks vai telefons. Tomēr domāju, ka neviens...

“SpaceX” orbītā nogādājis jau 3000 “Starlink” satelītu, taču saskaras ar problēmām

Īlona Maska vadītais uzņēmums "SpaceX" turpina izvērst savu ātrgaitas satelītu interneta projektu "Starlink", šīs nedēļas sākumā orbītā nogādājot vēl...

Apple paredz augstu pieprasījumu pēc iPhone 14 viedtālruņiem

Uzņēmums Apple, neskatoties uz ekonomisko situāciju pasaulē, paredz, ka arī šajā rudenī būs pietiekami liels pieprasījums pēc nākamajiem iPhone...

Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kur top inovatīva sarunu botu platforma valsts un pašvaldību iestāžu vajadzībām. To izstrādā Kultūras informācijas sistēmu centrs (KISC), izmantojot valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformas Hugo.lv iestrādnes un resursus. Projekta rezultātā valsts pārvaldes iestādes iegūs mūsdienīgu rīku saziņai ar sabiedrību, bet iedzīvotāji – iespēju ērti saņemt atbildes uz viņus interesējošiem jautājumiem.

Sarunu boti (čatboti) šobrīd ir strauji augoša mākslīgā intelekta joma – virtuālie sarunu biedri arvien plašāk tiek izmantoti, lai sniegtu atbildes uz klientu jautājumiem gan biznesā, gan arī valsts pārvaldē. Viens no celmlaužiem šajā jomā Latvijā ir Uzņēmumu reģistrs, kura sarunu bots UNA sniedz rakstiskas atbildes uz iestādes klientu uzdotajiem jautājumiem par komersantu, uzņēmumu reģistrēšanu, likvidēšanu un dokumentu virzību. Tāpat jāpiemin Cēsu Mākslas festivāla Kaizala saziņas platformā strādājošais sarunu bots @VENDIS, kas šovasar festivāla apmeklētājiem sniedza atbildes par to, kas notiek festivālā, kur novietot auto, kur paēst u. c.

KISC iniciētā vienotā platforma ir nākamais solis sarunu botu attīstībā, kas nodrošinās to pieejamību valsts un pašvaldību iestāžu mājaslapās, virzoties uz klientos orientētu un efektīvu valsts pārvaldi. Šobrīd norisinās darbs pie tā dēvētā bāzes bota izstrādes un testēšanas. Uz tā pamata tiks izstrādāts katras valsts vai pašvaldības iestādes vajadzībām atbilstošs risinājums. Tā, piemēram, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sarunu bots spēs atbildēt uz jautājumiem par transportlīdzekļa reģistrāciju, bet Latvijas Valsts televīzijas un radio centra (LVRTC) rīks – uz jautājumiem par e-paraksta lietošanu. Būtībā tas nozīmē, ka mums būs “pamata bots” jeb asistents ar pamatzināšanām un specializētie “boti” noteiktam tēmu lokam, kas savā starpā sadarbosies, nodrošinot efektīvu komunikāciju ar iedzīvotājiem.

“Lai arī atsevišķu valstu pārvaldē darbojas vai tiek izstrādāti sarunu boti, tāda līmeņa risinājums kā vienota platforma, uz kuras bāzes top sarunu boti visām valsts institūcijām, Eiropā netiek izstrādāta. Turklāt Hugo.lv nodrošina ne vien sarunu botu darbību, bet ir valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platforma, kas nodrošina automatizētu tulkošanu, runas atpazīšanu un runas sintēzi, kā arī dažādus rīkus daudzvalodu atbalstam e-pakalpojumos,” skaidro KISC projekta vadītājs Jānis Ziediņš.

Tuvāko divu gadu laikā sarunu botu skaits valsts pārvaldē sasniegs pat 60. Projekta ietvaros sarunu boti top vairākām valsts iestādēm – Valsts ieņēmumu dienestam, LVRTC, CSDD. Tostarp, plānots izstrādāt sarunu botu portālam Latvija.lv, kurš palīdzēs orientēties plašajā e-pakalpojumu klāstā. Tāpat tiek izstrādāts publiskajās bibliotēkās izmantojams sarunu bots ar virkni papildu funkciju. Piemēram, lasītāji novērtēs iespēju rezervēt vajadzīgo grāmatu vai saņemt atgādinājumu par bibliotēkā saņemtās grāmatas termiņa beigām ar iespēju to pagarināt. Savu sarunu botu saņems katra valsts vai pašvaldību iestāde, kurai tiks izstrādāta tīmekļvietne Valsts kancelejas īstenotā vienotās platformas projekta ietvaros.

Projektu īsteno Kultūras informācijas sistēmu centrs, piesaistot Eiropas Savienības fondu līdzekļus. Tehnoloģiju partneris projektā ir uzņēmums Tilde, liekot lietā gadu gaitā uzkrātās zināšanas un pieredzi valodu tehnoloģiju un ar to saistīto mākslīgā intelekta risinājumu attīstībā un izmantošanā publiskajā sektorā. Plānots, ka divu gadu laikā projektā iesaistīsies gandrīz 50 publiskās pārvaldes iestādes, virtuālie asistenti nodrošinās vismaz 10 % no kopējā konsultāciju apjoma iedzīvotājiem.

Risinājums tiek veidots Microsoft Azure platformā, izmantojot Hugo.lv valodu korpusu, mākslīgā intelekta tehnoloģijas valodas atpazīšanai un citas jau esošās iestrādes. Hugo.lv ir Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platforma, kas brīvi pieejama ikvienam Latvijas iedzīvotājam. Tā nodrošina automatizētu tulkošanu, runas atpazīšanu un runas sintēzi, kā arī dažādus rīkus daudzvalodu atbalstam e-pakalpojumos.

15 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
15 komentāri
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Andron MacBeton
12.10.2019 11:27

Zaglīgie parazīteļi.

KIS
12.10.2019 14:50

Projektu īsteno Kultūras informācijas sistēmu centrs, piesaistot Eiropas Savienības fondu līdzekļus.
Tālāk var nelasīt …

Kursors.lv
12.10.2019 18:10
Reply to  KIS

Jo?

Krotow
14.10.2019 11:04

Jo mūsu kultūrtrēģeri ir aprobežota ar psiholoģiju apsēsta masa.

rudzu rikas
12.10.2019 17:22

Pat virsrakstā jau iezagusies gramatiska kļūda. Tas nemotivē lasīt tālāk.

Kursors.lv
12.10.2019 18:09
Reply to  rudzu rikas

Kur tu redzi kļūdu?

Korektors
12.10.2019 18:44

terēs

mans kaimiņš
12.10.2019 18:45

Tērēs vai terēs. hmmm

Kursors.lv
12.10.2019 20:47
Reply to  mans kaimiņš

Ah, tik vien. Paldies, salabots.

Oskars
12.10.2019 19:17

Es nedomaju, ka tas butu pratigi ieguldit naudu sada varianta. Jo mums pasvaldibas, gan citas lidzigas iestades darbiniegi biezhi ir neieintereseti palidzet un paarvirza citur. Un nesaskatu, ka robots labak palidzes atrisinat probleemu cilvekam, kaa vien to ka paarvirziit uz citu instituciju.

Rudolfs
14.10.2019 17:17
Reply to  Oskars

Bet cik šobrīd cilvēkiem tiek visādās iestādēs maksāta alga tikai lai to darītu? Ideja jau nav slikta šos jautājumus nodot robotam un tādā veidā ietaupīt naudu. No otras puses es smagi apšaubu, ka mūsu ierēdņi ir spējīgi uzņemties un novadīt šāda veida projektus.

digitalk
12.10.2019 20:20

vislielāko smīnu izraisa portāla latvija.lv pieminēšana. sarunu bota AI virsbūve var dot atbildes, kuras ir sagatavotas jau esošajā palīdzības sistēmā. pamēģiniet kaut reizi tā portāla meklēšanas sistēmā atrast vajadzīgo. tur pat nav gružkaste, tur ir izgāztuve meklēšanas rezultātos.

Wentilators
13.10.2019 05:47

Ja pat šobrīt citi botu servisi nespēj pareizi atbildēt, kas notiks ar valsts botiem? Tas pats TET sniedz pretēju atbildi, kā to noskaidrot piezvanot dzīvam cilvēkam. Drukāti vai balss, nav starpības. Bots ir bots

trel
13.10.2019 19:52

Tie roboti var palīdzēt tikai pilnīgiem retardiem, kuriem internets ir neizprotama mistiska. Nezinu kā zinošiem cilvēkiem var palīdzēt tāds bots, jo zinošs cilvēks parasti no sākuma informāciju meklē internetā/uzņēmuma mājas lapā un tikai tad ķeras pie pēdējā salmiņa – saziņai ar uzņēmumu.
Nereāli besī, kad uzņēmumi piedāvā tiešsaistes čatu, kurā tev robots vienkārši atbild ar linkiem uz palīdzības rakstiem. Bet, ja tev ir nestandarta problēma, tad neviens bots nekad nepalīdzēs.

Ivars Dzerve
14.10.2019 14:58

Oi, oi, oi…. miljonu par ierīci, kas tavā vietā paskatīsies sadaļā “lapas karte”…Ne uz ko vairāk šāds “intelekts” nav spējīgs. Ok, esmu nerkstīgs vecūksnis, bet uzskatu, ka organizācijas, kuras liek runāt vai sarakstīties ar botu vienkārši neciena savus klientus.

Reklāma