Lielākā daļa jeb 87 % iedzīvotāju elektriskos skrejriteņus uzskata par draudu satiksmes drošībai, liecina apdrošināšanas sabiedrības ERGO (ERGO) pētījums*, kas veikts kopā ar Latvijas Automoto biedrību (LAMB) kopīgi īstenotās kampaņas “Ar cieņu brauksi, tālāk tiksi!” ietvaros. Vairāk nekā puse jeb 56 % respondentu drošības risku pieaugumu galvenokārt saista ar nepietiekami attīstītu infrastruktūru un regulējuma trūkumu, savukārt teju trešdaļa jeb 31 % – ar pašu skrejriteņu lietotāju uzvedību.

Saskaņā ar ERGO aptaujas rezultātiem iedzīvotājiem ir dažāda izpratne par elektrisko skrejriteņu drošu dalību satiksmē. Lielākā daļa jeb 87 % respondentu par to piemērotāko pārvietošanās vietu atzīst veloceliņus vai velojoslas, 23 % aptaujāto ieskatā būtu pieļaujama braukšana pa gājēju ietvēm. Par pilnīgu liegumu elektriskajiem skrejriteņiem piedalīties ceļu satiksmē drošības apsvērumu dēļ iestājas 10 % aptaujas dalībnieku, bet 7 % atbalsta to pārvietošanos pa ielas braucamo daļu līdzās automašīnām.

“Satiksme ir organizēta sistēma, un tajā ir ļoti būtiski, lai visiem tās dalībniekiem ir skaidra izpratne par savu vietu, tiesībām un pienākumiem. Gan novērojumi pilsētas ielās, gan ERGO pētījuma rezultāti apstiprina, ka šobrīd iedzīvotājiem trūkst skaidrības par elektrisko skrejriteņu drošu izmantošanu. Ņemot vērā braukšanas ātrumu, ar kādu nereti pārvietojas to lietotāji, turklāt vairumā gadījumu bez aizsarglīdzekļiem, nedefinētu noteikumu situācijā pastāv papildu drošības riski kā pašiem elektrisko skrejriteņu braucējiem, tā arī apkārtējiem. Rūpējoties par visu ceļu satiksmes dalībnieku drošību, nepieciešams definēt elektrisko pārvietošanās līdzekļu vietu satiksmes sistēmā, nosakot to lietošanas un pārvietošanās noteikumus,” norāda apdrošināšanas sabiedrības ERGO valdes locekle Baltijas valstīs Ingrīda Ķirse.

Aptaujas dati liecina, ka Latvijā šobrīd aptuveni 4 % iedzīvotāju regulāri pārvietojas ar elektrisko skrejriteni, tomēr šādu ceļu satiksmes dalībnieku skaits drīzumā varētu būtiski pieaugt. Aptuveni 20 % respondentu atzinuši, ka tuvākajā laikā apsver šī pārvietošanās līdzekļa iegādi un izmantošanu. Šādu domu vienlīdz aktīvi apsver gan velobraucēji (21 %) un autovadītāji (21 %), gan arī sabiedriskā transporta lietotāji (21 %). Strauji pieaugot jaunai un neregulētai satiksmes dalībnieku grupai, vienlaikus būtiski pieaug arī satiksmes drošības draudi visiem ceļu satiksmes dalībniekiem.

“Ņemot vērā elektrisko skrejriteņu ātrumu, tiem būtu jāļauj pārvietoties pa velojoslām, vienlaikus neradot apdraudējumu arī gājējiem. Tomēr šī brīža normatīvais regulējums to neparedz. Prognozējams, ka elektrisko skrejriteņu lietotāju īpatsvars līdz gada beigām sprādzienveidīgi varētu pieaugt – pat līdz vairākiem tūkstošiem. Tāpēc atbildīgajām institūcijām kopā ar iesaistītajām pusēm būtu pēdējais brīdis aktivizēt darbu pie tiesiskā regulējuma izveides, tostarp definējot, kurā kategorijā ierindojas elektriskie skrejriteņi kā ceļu satiksmes dalībnieki un kādi ir to pārvietošanās noteikumi,” skaidro LAMB prezidents Juris Zvirbulis.

Lai veicinātu drošu elektrisko skrejriteņu iekļaušanos satiksmē, LAMB un ERGO īstenotās kampaņas “Ar cieņu brauksi, tālāk tiksi!” ietvaros šī gada 29. maijā plānots organizēt iesaistīto organizāciju un atbildīgo institūciju pārstāvju diskusiju. Diskusijas mērķis – izvērtēt nepieciešamās izmaiņas un papildinājumus normatīvo aktu regulējumā, lai samazinātu iespējamos papildu riskus ceļu satiksmē. Tikmēr visi ceļu satiksmes dalībnieki kampaņas laikā šī brīža regulējuma ietvaros tiek uzrunāti ar informatīviem un izglītojošiem video un citiem vizuālajiem materiāliem sociālajos medijos, aicinot izturēties ar cieņu citam pret citu.

Informatīvo kampaņu “Ar cieņu brauksi, tālāk tiksi!” organizē LAMB un apdrošināšanas sabiedrība ERGO. To atbalsta Ceļu satiksmes drošības direkcija, Valsts policija un apvienība “Pilsēta cilvēkiem”. Kampaņa daļēji tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.

*ERGO veiktajā aptaujā sadarbībā ar pētījumu aģentūru “OMD” piedalījās 701 respondents no visas Latvijas. Pētījums norisinājās interneta vidē no 30.aprīļa līdz 7.maijam.

9
Leave a Reply

avatar
6 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
KvaziPppDMGrolandosRudaisRuncis Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Skābene
Guest
Skābene

Ne jau skrejritenis rada draudus satiksmes drošībai, bet gan neadekvāts skrejriteņa vadītājs.
Ja skrejriteņa(velosipēda vai cita braucamrīka) vadītājs ir adekvāts, tad nav nekāda satiksmes apdraudējuma ne uz trotuāra, ne braucamās daļas!

JohnAdamms
Guest
JohnAdamms

Teiktu, ka pat mazāks drauds satiksmes drošībai kā riteņbraucējs Rīgas ielās. Piekrītu Skābenei, ka viss atkarīgs no vadītāja. Bet 700 cilvēkus aptaujāt un droši atbildēt – 83% ir muļķīgākais arguments, kas dzirdēts (saprotams, ka tā tas notiek parasti pētījumos, bet tomēr gribētos redzēt vecuma grupas un dzīvesvietas/reģionus). Un, protams, ka apdrošinātājiem nepatīk neapdrošināti motorizēti satiksmes dalībnieki.

DMG
Guest
DMG

Neadekvāts braucējs paliek neadekvāts uz jebkura transporta līdzekļa. Vai nu tas būtu skrejritenis, mašīna vai divritenis. Pat kājāmgājēji dažreiz ir neadekvāti un šķērso ielas kur pagadās vai staigā pa veloceliņiem, kaut arī blakus ir gājēju celiņš. Vēl vairāk neadekvāti mēdz būt cilvēki parkos, kur suņus bieži palaiž 3 metru garā pavadā un traucē ar savu striķi visiem (varbūt jāapdrošina suņus arī…). Tā vienkārši ir audzināšanas problēma. Bet piekrītu, ka piemērotākā vietā, kur pārvietoties ar skrejriteni būtu veloceliņi. Kuru ir par maz. Ņemot vērā šo pārvietošanās līdzekļu un divriteņu popularitāti, veloceliņus būtu jātaisa vairāk.

RudaisRuncis
Guest
RudaisRuncis

Skrejritenis ir bīstams, jo – normāls cilvēks ar tādu nepārvietojas! Un savukārt tie, kas ar tādiem pārvietojas, ir uzskatāmi par prātā vājiem. Līdz ar to var izdarīt secinājumus, ka prātā vājš cilvēks ir bīstams sabiedrībai, jo mazums kas tādam galvā var ienākt.

DMG
Guest
DMG

Pēc tādas loģikas arī skrienošs cilvēks ir bīstams, jo “normāli” cilvēks neskrien. Un beigu beigās vispār viss ir bīstams. Tātad iespundēt tevi un ārā no mājas nelaist :D

Kvazi
Guest
Kvazi

Ar saprašanu Jums ir kā ir, tā skatos…

rolandos
Guest
rolandos

Biju nedaudz pārsteigts, kad viens tāds samokats, mani apdzina pie Dominas. Ātrums varēja šim būt ap 55-60km/h. Būtu forši uz darbu ar tādu braukt!

Ppp
Guest
Ppp

Jā, nu, “noteikti”, ka 4% iedzīvotāju ir skrejritenji…

Kvazi
Guest
Kvazi

Idioti ir vairāk nekā 4% :D