Pagājušās nedēļas nogalē ASV veiksmīgi izmēģināta pasaulē lielākā lidmašīna Stratolaunch. Stratolaunch projekts aizsākās 2011. gadā, lidmašīnu nākotnē plānots izmantot, lai paceltu un palaistu izplatījumā nesējraķetes ar pavadoņiem. Stratolaunch maksimālais lidojuma augstums ir 10 kilometri, tādējādi nesējraķetēm nebūs jāpārvar pirmie kilometri, kur milzīga enerģija tiek tērēta, lai tiktu ārā no atmosfēras slāņa.
Lidmašīnai ir divas 72 metrus garas fizelāžas, ko savieno kopīgi spārni, kuru izpletums sasniedz 117 metrus, tas ir aptuveni pusotras reizes vairāk nekā Airbus A380 lidmašīnām. Testa lidojums ilga 150 minūtes, lidmašīna pacēlās 5 kilometru augstumā, bet Stratolaunch šajā lidojumā neveda līdzi kravu.
Stratolaunch jau piesaistījis vismaz vienu klientu Northrop Grumman, kas plāno palaist Pegasus XL raķeti ar Stratolaunch palīdzību. Teorētiski Stratolaunch spēj pacelt apmēram 370 tonnu smagu kravu.
The Roc has landed! My heartfelt congratulations to everyone at @Stratolaunch! @NASASpaceflight #stratolaunch pic.twitter.com/g8RwZyVbvA
— Jack Beyer (@thejackbeyer) April 13, 2019
Varbūt arī ir lieākais pēc spārnu garuma, bet celtspējas ziņā tāpat An-225 paliek nepārspēts.
Nav viennozīmīgi: gan Antonovs, gan šis ir paredzēts 250t max kravai, tā kā tas sanāk vienādi. Antonovs 250t var paņemt iekšpusē, vai 200t ārpusē (uz sevis). Šis aparāts – 250t ārpusē, jo paredzēts tieši raķešu palaišanai. Antonovam ir viennozīmīgi daudz lielāka degvielas tvertne – līdz 300t, jo tas paredzēts ilgākiem lidojumiem, tāpat AN-225 pats ir smagāks kā rezultātā – Max takeoff weight antonovam sanāk 640t pret šī aparāta 589t. Es teiktu, ka katrs no viņiem ir lielākai tajā, kam paredzēts.
An-225: maksimālais celtspēja – 640t – tukšas lidmašīnas svars 250t = maksimālais lietderīgais kravas svars + degviela 390t
Stratolaunch: maksimālā celtspēja 590t – tukšas lidmašīnas svars 227t = maksimālais lietderīgais kravas svars + degviela 363t
nope, An-225 spēj pacelt tikai max 250 tonnu smagu kravu