Web Analytics
More
    Reklāma

    Soli pa solim: kā izveidot savu e-adresi

    Jaunākie raksti

    No šā gada 1. janvāra ikviens Latvijas iedzīvotājs un uzņēmējs var izveidot savu digitālo pastkastīti jeb e-adresi, lai turpmāk ar valsts un pašvaldību iestādēm sazinātos tikai elektroniski. Par digitālās pastkastītes “īpašniekiem” jau kļuvušas vairāk kā 3000 privātpersonas. E-adresi kopš pērnā gada jūnija izmanto arī visas valsts un pašvaldību iestādes.

    Plašāku informāciju par e-adresi, kā arī biežāk uzdotos jautājumus lasi Latvija.lv atbalsta vietnē mana.latvija.lv sadaļā “E-adrese”.

    Reklāma

    Kas ir e-adrese?

    Digitālā pastkastīte jeb e-adrese iedzīvotājiem un uzņēmējiem ļauj ar vienu pogas klikšķi aktivizēt iespēju visu saziņu ar valsts un pašvaldību iestādēm turpmāk veikt elektroniski un vienuviet – savā e-adresē. E-adrese neaizstāj e-pastu – izveidojot e-adresi, jums ir iespēja norādīt savu e-pasta adresi, uz kuru tiks sūtīta informācija par saņemtajiem ziņojumiem, bet ne paši ziņojumi.

    Būtiskākā e-adreses priekšrocība ir mobilitāte un pieejamība, proti – izmantojot e-adresi, neesi piesaistīts deklarētajai dzīvesvietai vai uzņēmuma gadījumā – juridiskajai adresei. Sagatavot, nosūtīt vai saņemt ziņojumu vari sev ērtā laikā un vietā, kur vien pieejams dators vai viedierīces un interneta pieslēgums. Vairs nekādu stāvēšanu rindā, transporta izdevumu un pielāgošanās iestādes darba laikam.

    Kas nepieciešams, lai izveidotu e-adresei?

    Savu e-adresi vari izveidot portālā Latvija.lv. E-adresei ir noteiktas augstas drošības prasības un tai piekļūt var tikai ar noteikta līmeņa (valsts garantētiem) elektroniskās identitātes līdzekļiem. Šobrīd tie ir personas apliecība (eID karte), mobilā aplikācija eParaksts mobile vai eParaksts karte juridiskām personām.

    Ko darīt, ja nav eID kartes vai e-paraksts? Personas apliecību jeb eID karti var saņemt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP). Piesakoties eID kartei vienlaikus jāpiesakās arī e-parakstam. Proti – e-paraksts ir integrēts eID kartē. Kopā ar eID karti, tiks izsniegti arī PIN kodi, lai lietotu e-parakstu. Gadījumā, ja eID karte ir, bet pazuduši PIN kodi, jauna karte nav jāizgatavo – jādodas uz PMLP, kur pāris dienu laikā jums atjaunos PIN kodus.

    Savukārt, informācija kā iegūt un lietot mobilo lietotni eParaksts mobile atrodama vietnē www.eparaksts.lv.

    Kā notiek e-adreses izveidošana?

    Portālā Latvija.lv jāizvēlas “poga” “Izveidot savu e-adresi”. Kad esi iepazinies ar svarīgākajiem e-adreses darbības un izveides jautājumiem, izvēlies “Doties uz pieteikuma formu”. Pirms turpināt, jāizvēlas, kam veidojat e-adresi – sev, tas ir – fiziskai personai, vai uzņēmumam – juridiskai personai. Pēc tam jāizvēlas autentifikācijas veids.

    Kad autentifikācija veikta, jāizvēlas piedāvātā darbība “Izveidot e-adresi”, taču, pirms pabeigt e-adreses veidošanu, aicinām iepazīties ar e-adreses lietošanas noteikumiem. Kad esam izlasījuši noteikumus, izmantojam jau pieminēto “Izveidot e-adresi”. Sistēma piedāvās reģistrēt savu e-pastu, uz kuru saņemt paziņojumus par e-adresē ienākušajiem ziņojumiem. E-pasta norādīšana nav obligāta.

    Nospiežot vēlreiz “Izveidot e-adresi”, process tiks pabeigts un jūs būsiet kļuvuši par digitālās pastkastītes īpašniekiem! No šī brīža visām valsts un pašvaldību iestādēm ir pienākums ar jums sazināties elektroniski, neskatoties uz to, kā būsiet vērsušies pie iestādes – ar e-adreses starpniecību, pa pastu vai dokumentus iesniedzis klātienē.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    4 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Skābene
    25.03.2019 08:22

    Pagaidām e-adresei redzu vairāk mīnusu, nekā plusu.
    Kas attiecas uz saziņu ar iestādēm, tad jau tagad izmantoju e-parakstu un bez atbildes neesmu palicis.
    Kas attiecas uz saziņu ar valsts iestādi, kad iniciatīva nāk no iestādes, tad dažreiz labāk ir saņemt sūtījumu ar tradicionālo ierakstīto vēstuli. Piemēram, saņemot sodu, vai negatīvu lēmumu, var iegūt papildus dienas (skaitās saņemts 7. dienā, pat ja saņem ātrāk), kamēr ar e-adresi skaitās saņemt nākamajā dienā.

    as
    25.03.2019 13:38

    Man gan pieredze puslīdz pozitīva: rakstīju 3 valsts iestādēm, saņēmu atbildes elektroniski. Varēju ar elekronisko parakstu sūtīt no parasta e-maila, protams, būtu tas pats un tikpat ilgi. RD nodokļus piedzina caur e-adresi, agrak bija e-pastā, šķiet.
    Un tā kā 7 dienas man nav nepieciešams iegūt kā Skābenei, ir OK, Pie tam ērti zināt, ka ieejot e-adresē un mēģinot rakstīt kādai iestādei, man jāmeklē saņēmēja valsts iestāde tur, nevis pa visu googli un facebook lapām meklējot atbilstošā departamenta adresi vai e-pasta adresi. Bet, ja godīgi, nestādos priekšā, kā tas viens cilvēks, kas tagad valsts iestādē šo visu saraksti saņem, nobīda visu pa pareizajiem departamentiem pašā valsts iestādē.

    KasparsB
    26.03.2019 10:58
    Reply to  as

    to dara iestādes Kanceleja/Lietvedība un parasti/bieži vien valsts/pašvaldības iestādēm tas nav viens darbinieks :)

    enter
    26.03.2019 00:02

    Manuprāt apšaubāms vidutājs “e-adrese”, pietiktu ar e-pastu parasto. Jā ērti, ka nav jāmeklē kontakta e-pasts, bet tikko rakstīju e-adreses-pastu sava novada būvvaldei, nebija novada dome bija, skola bija, bārriņtiesa bija, bet būvvalde nebija (kautgan e-pastu viņiem zinu). Nācās sūtīt uz novada domi, cerams ka tie pārssūtīs :). Otra lieta tekstu var rakstīt tikai plain tekstā un pilnīgam priekam nosūtot vēl visas rindas pārneses izdzēsa, kā rezultātā visa vienā putrā. Protams var jau rakstīt atsevišķā teksta readaktora failā un to pievienot, bet tas mazliet caur …akaļu.

    Reklāma