Nemaz ne tik ilgi nebija jāgaida, līdz tiku pie savas testa dienas ar jauno X5. Jā, jauno – X5 ar rūpnīcas kodu G05, kas ir uzbūvēts pilnībā no jauna. Tas visos iespējamajos parametros ir lielāks par savu priekšteci, bet ir spējis saglabāt gandrīz identisku svaru ar iepriekšējo paaudzi (F15). Kaut šī modeļa izmēģinājums man jau ir bijis un nemaz ne tik sen, tomēr gribēju mazliet neitrālākā un ikdienišķākā gaisotnē saprast savas sajūtas vēlreiz.

Atkārtošana zināšanu māte

Ātri atsaucam atmiņā X5 tehnisko pusi. Kopā šis SUV būs pieejams piecās dažādās versijās un katra ir absolūti savādāka. Zemāk tabulā ir attēlojums.

xDrive30d M50d xDrive 40i xDrive50i xDrive45e

iPerformance

265 Zs (620 Nm) 400 Zs (760 Nm) 340 Zs (450 Nm) 462 Zs (650 Nm) 394 Zs (600 Nm)
R6 R6 R6 V8 R6

Visas versijas ir aprīkotas ar ZF astoņu pakāpju automātisko ātrumkārbu un kā pēc nosaukuma varat noprast, tad arī ar xDrive visu četru riteņu piedziņu. Pagaidām pie mums nopērkami ir tikai pirmie trīs, tātad V8 benzīns un Plug-In hibrīds būs mazliet vēlāk. Pagaidām arī vēl nav informācijas par jaudīgāko X5M versiju, bet M burts rotā dinamisko M50d dīzeļdzinēja versiju, kura no trīs litru tilpuma dzinēja ar četru turbīnu palīdzību izspiež 400 zirgspēku. Četras turbīnas iepriekš varējām sastapt tikai Bugatti markas automobiļos.

X5 ir ieguvis arī visu četru riteņu stūrēšanu, kas šim milzim palīdz manevrēšanā gan mazos ātrumos pa šaurajām apakšzemes stāvvietām, gan arī lielākā ātrumā līkumos. Diemžēl izmēģinājuma auto nebija aprīkots ar šo lielisko opciju un nevarēju to izmēģināt.

Ļoti bagātīga komplektācija jau standartā

Bez papildus eiro tērēšanas jau tiekat pie LED starmešiem, adaptīvās piekares un jaunajiem 12.3 collu ekrāniem – spidometram un info-izklaides sistēmai. Par papildus naudiņām varat iegādāties lāzera gaismas, adaptīvo pneimatisko piekari un arī dažādas pakotnes, kā, piemēram, M Sport, kas dod ne tikai savādāku vizuālo noformējumu, bet arī dažādus sportiskus elementus interjerā. Par ārpuses dizainu daudz runāt nav vērts, tas jau ir pietiekami daudz apspriests – jauna optika, milzīga radiatora reste, bet pat BMW nemīlētājs uzreiz atpazīs, ka tas ir X5. Ražotājs nav izgājis uz kardinālu izmaiņu veikšanu, jo X5 ir viens no pašiem populārākajiem un pirktākajiem BMW modeļiem un risks var neatmaksāties. Aizmugurējo lukturu izmaiņas jau ir pietiekama uzdrošināšanās un ar to konservatīvajiem vāciešiem pietika, skiču grāmatu veram ciet.

Ja jau mēs pieskaramies interjera jautājumam, tad arī šeit viss ir saglabājis ieturēto BMW konceptu, bet jaunumu ir stipri vairāk un ne visiem tie patiks. Es arī vēl ar savu gala viedokli cīnos un nevaru uzreiz pateikt – man viss patīk vai nē. Meloju – man ne viss nepatīk, bet par to parunāšu zemāk.

X5 digitālais 12.3 collu spidometrs ir standarta aprīkojumā un analogo displeju faniem šis jau ir pirmais šāviens kājā. Tā kā es tieši esmu dažādu displeju fans, tad pagaidām vēl jūtos neievainots. Otra lieta ir vadības pogu un info-izklaides iDrive vadības sviras jaunais izkārtojums, kas ir šāviens kājā visiem minimālisma faniem un šoreiz es gan jūtos ievainots. Nesaprotiet mani nepareizi, viss ir glīts un kvalitatīvs, bet tagad pogu ap ātrumkārbas sviru ir tik daudz, ka var pat apjukt un tas galīgi nav BMW stilā. Iepriekš braukšanas režīma izvēlei bija tikai poga uz augšu vai uz leju un tad attiecīgi varējāt aizslēgties līdz savam režīmam – tagad katram režīmam ir sava poga un tas vienkārši aizņem nevajadzīgi daudz vietas.

iDrive info-izklaides džoistiks ir ļoti glīts, ļoti parocīgs, bet nu jau tik milzīgs, ka pilnībā aizsedz pogas virs tā un bez paliekšanās uz priekšu nekā neieraudzīsiet, ko spiest. Un, protams, arī pati kristāliskā ātrumkloķa svira ir diskusijas objekts – man ļoti patīk, bet nostrādāts varēja būt kvalitatīvāk. Ja jau mēs uzkāpām uz negatīvās nots, tad pateikšu vēl pašu pēdējo pārmetumu un tad gan likšos mierā. BMW savu fanu vidū vienmēr ir slavēts par saviem stūres ratiem un arī šoreiz viss ir ļoti labi, stūre izskatās lieliski, ir pietiekami maza izmēra, resna un ērta, bet vadības pogas uz tās ir neatbilstoši zemas kvalitātes – pārlieku plastmasīgas un pārlieku vienkāršas. Tuvākajiem konkurentiem pogu kvalitāte ir jūtami augstāka.

Kā jau minēju, tas arī viss, pie kā es varu piekasīties, jo viss pārējais ir uzbūvēts ļoti augstā kvalitātē arī tur, kur citi premium SUV ražotāji haltūrē – salona apakšējā daļā.

Info-izklaides sistēma un tās darbība BMW vienmēr ir bijis jājamzirdziņš septītās paaudzes iDrive vēljoprojām ir izskatīgākais, ātrākais un ērtākais izklaides un informācijas rīks, kas ir pieejams. Balss un žestu vadība nav jaunums, bet tā ir padarīta ātrāka un precīzāka un es pat diezgan viegli ar balss palīdzību varēju veikt dažādas izmaiņas un pat ievadīt navigācijas galapunktu, nu vismaz aptuveni to vietu, kur man vajadzēja nokļūt. 12.3 collu ekrāns ir augstas izšķirtspējas, kolosāli individualizējams un informatīvs, 360 grādu kamera ir augstākās kvalitātes, kas tagad ir pieejama, bet vēljoprojām nav atrisināts netīro kameru jautājums.

12.3 collu ekrāns aiz stūres, ko saprotam kā spidometru, arī ir glīts un informatīvs, tur var attēlot gandrīz visu, ko vien varat iedomāties, bet man nepatīk ātruma un tahometra izpildījums – ļoti nepārskatāms. Šķiet BMW ir tik ļoti aizrāvies ar kvalitātes un krāsu jautājumu, ka ir mazliet pāršāvis pār strīpu un tajā gleznā aiz stūres var viegli apjukt. Klimata kontroles ekrāni ir krasi samazinājuši savu izmēru un mazais ekrāns tagad ideāli iegulst starp vidējām ventilācijas atverēm – par šo papildus bonusa punkts no manis.

Komforta sēdekļi ir fantastiski un tur man nav pat ko piebilst, regulācijas iespējas mežonīgas un nav pat nepieciešama masāža. Vietas aizmugurē ir daudz un arī bagāžas nodalījums ir milzīgs un tagad abi dalītie vāki ir elektriski atverami – sīkums, bet patīkami.

Braukšana

Šis šķiet ir vissvarīgākais jautājums, ja runa ir par BMW. Jau pirmajos izmēģinājumos 333 trasē es sapratu, ka jaunā adaptīvā pneimatiskā piekare dod ne tikai komfortu pa bedrēm, bet iespēja auto pacelt jūtami augstāk dod savus plusus kārtīgāku dubļu pārvarēšanai un cipars, kas par to ir jāmaksā, ir salīdzinoši mazs. Saprotams, ka lielākā daļa īpašnieku retu reizi nobrauks no asfalta, tādēļ lielāko daļu pūļu BMW ir pielicis tieši ikdienas komfortam un tas ir izdevies ļoti labi.

Izmēģinājuma auto ir xDrive30d versijā un es gan neteiktu, ka 265 Zs divtonnīgam SUV ir ļoti daudz, bet līdz 100 km/h dod ļoti pietiekamu dinamiku. Bēdas sākas pēc 100 km/h, kur ātrums kāpj ļoti slinki un es nedomāju, ka 30d versija būs mīlēta Vācijas lielceļu iekarotāju vidū. Jā jā, Latvijā jau ātrāk par 90 km/h ziemas sezonā nedrīkst braukt, zinu.

Mans mērķis bija ne tikai paslīpēt asfaltētos ceļus, bet arī atrast labu zemes ceļu un arī dziļākus sniegus, lai izmēģinātu jaunā iksiņa caurgājamību un tam es izvēlējos vienu reti dīvainu ceļu gar Skultes muižu, Stieni un Lādi (haha zināju, ka jums patiks šie nosaukumi), lai Limbažos iebrauktu ne tikai pa asfaltētiem ceļiem un nebiju vīlies ne ceļa izvēlē, ne arī auto spējās tos izbraukt. Visu ledus klāto ceļa posmu 30 kilometru garumā es vienkārši kaifoju – auto atļāva viegli un droši slidināties un pārējo stingri kontrolēja. Stabilitātes sistēmas ir tik ļoti attīstījusies, ka ar lielo SUV ir viegli braukt arī absolūtam amatierim un justies gan droši, gan arī pārliecinoši.

Kā jau iepriekšējā izmēģinājumā minēju, BMW visu jauno paaudžu modeļiem ir jau uzstādījis jaunās paaudzes autonomās braukšanas iespēju, kura vēl dēļ Eiropas likumdošanas nav aktīva, bet pēc papīru veiksmīgas sakārtošanas ar automātiskā attālinātā atjauninājuma palīdzību visi BMW īpašnieki varēs tikt pie bezroku režīma. Tikmēr jau tagad ir iespēja izmantot pāris fīčas, proti, autonomu braukšanu atpakaļgaitā, kad auto atceras pēdējos 50 nobrauktos metrus, lai palīdzētu izbraukt no sarežģītām vietām un adaptīvo kruīzu, kurš pats seko ātruma ierobežojumiem un pielāgo savu gaitu attiecīgi tiem. Pie tam ir iespēja izvēlēties trīs režīmus – ignorēt ātruma ierobežojumus kārtīga BMW braucēja stilā, sekot tiem pilnībā patstāvīgi un iestādīt papildus apstiprinājumu ar pogas nospiešanu uz stūres rata pēc katras zīmes ātruma piedāvājuma. Pēdējais man šķita visērtākais un to arī izmantoju.

Pneimatiskā piekare lieliski absorbēja visus ceļa nelīdzenumus un komforta režīmā auto uzvedas kā septītās sērijas limuzīns, par šo es biju patiesi pārsteigts, jo jaunajam X5 nav ne miņas no iepriekšējo paaudžu kokainuma. Pie tam sporta režīmā auto arī spēj dod ļoti stingru piekari un atgriezt atmiņas par SUV izmēra kartingu – principā tiek piedāvātas gaitas īpašības katra gaumei. Sporta režīma stingrā gaita gan nav ļoti ilgi izturama, bet nav pārmetums, tieši pretēji.

Un beidzot X5 ir parādījušās kaut kādas bezceļa spējas un jums nebūs ar nokārtu seju jāstāv ceļa malā, kur “kārtīgāki” džipi smīkņājot par parketniekiem brauc. X5 pārliecinoši sev ir pieteicis daudzfunkcionāla auto īpašības un jums ir pat iespēja no rūpnīcas pasūtīt tā saucamo bezceļa paku, kur varat regulēt elektriski bloķējošos starpasu diferenciāļus seguma īpašībām un arī tikt pie kārtīgām bezceļu riepām. Lēti gan tas nav, bet vismaz tagad tāda iespēja pastāv.

Cenas

Jaunā X5 sākuma cena ir 70 tūkstoši EUR par vienkāršāko 30d versiju un 72 tūkstoši EUR par 40i versiju, bet par jaudīgo M50d nāksies šķirties no iespaidīgiem 97 tūkstošiem EUR. M50d gan nāk jau ļoti labā komplektācijā un ir aprīkots arī ar speciālu sporta aizmugurējo diferenciāli pilnīgākai dzinēja jaudas novadīšanai uz ceļa un stipri šaubos, vai kaut kas ļoti daudz papildus būs vēl jāpiekomplektē.

No standarta 30d gan ir daudz, kur iztērēt naudu un es nosaukšu dažus piemērus. Par adaptīvo pneimatisko piekari ir jāšķiras no 1000 EUR, par M Sport bremžu sistēmu 1800 EUR, par komforta sēdekļiem 1000 EUR, Comfort pakotne, kas dod Harman Kardon audio sistēmu, paplašināto savienojamību ar viedtālruni un bezvadu lādēšanu, aktīvo aizsardzību – 2400 EUR, Innovation pakotne, kas dod atslēgu ar displeju, tālo gaismu asistentu, adaptīvos LED lukturus, žestu vadību un vadītāja asistentu pakotni – 3100 EUR. Pārējais viss ir tikai iegribas un individualizācija un par to arī var iztērēt prāvu summu. Izmēģinājuma auto ir ticis pie pāris individuāliem pieskārieniem kā Merino ādas salona, ādas instrumentu paneļa un vēl dažiem niķiem un stiķiem, kas ir vērti turpat 4000 EUR, kopā sastādot 93 tūkstošus EUR.

Secinājumi

Lai gan es esmu rūdīts BMW fans un gribēsiet man pārmest neobjektivitāti, tad uzreiz noraidīšu visus pārmetumus, jo tieši tas man dod mazliet skeptiskāku skatienu un dažādām niansēm. Jaunais X5 izskats noteikti nebūs pa prātam visiem un būs jāpaiet vairākiem gadiem, līdz cilvēki pieradīs, bet braukšanu nianses gan BMW nav sačakarējis – ir tieši uzlabojis. Bez tā, ka X5 lieliski un komfortabli brauc pa superīgi bedrainajām Rīgas ielām, lieliski izslīd apsnigušus un sasalušus zemes ceļus, tas arī ir ieguvis bezceļa spējas un dziļi sniegi un bezceļš tam vairs nav liels šķērslis. Līdz kārtīgam bezceļu monstram ar saslēdzamiem tiltiem tam vēl ir kur iet, bet to, ka X5 vairs nevar nosaukt par parastu parketnieku, gan ir jāatzīst ikvienam.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

21 komentāri

  1. Viss forši, bet kopš kura laika ir atļauts piebraukt tik tuvu pie Mangaļsalas mola? Vai arī izņēmāt atļaujas?

  2. Jā, audi un toyotas SUVu pakaļas ir līdzīgas šim, priekša gan klasiska BMW.
    Vai wazi var uzlikt uz ekrāna? Kā vispār tas ekrāns vienojas ar telefonu – tas spoguļo visu, kas ir telefonā, vai katrai telefona aplikācijai jāiegūst atbilstošā no BMW Connected, kas LV nestrādā?

  3. Nez tur vienā bildē kūp aimugures lukturi. Tiem ir apsilde? Jo mūsu klimatiskajos apstākļos LED lukturi dzaudziem ir reāla problēma- tie aizsalst :D

    • Daudz nopietnāka problēma ir ja aizsalst radars- tad nedarbojas adaptīvā kruīzkontrole un sadursmes brīdinājuma sistēma.

      • Un ko darīt tiem, kam vispār tādas sistēmas nav? Nebraukt vispār ziemas laikā vai tomēr vadītājam ar kaut kas jādara un acis jātur vaļā?

Ir ko teikt?