Š.g. 19. janvārī Rīgā notika skolēnu algoritmiskās domāšanas konkursa “Bebr[a]s” Latvijas konkursa fināls. Tika noskaidroti uzvarētāji četrās grupās starp Latvijas 100 labākajiem 5. – 12. klašu skolēniem. Konkurss visā pasaulē notiek kopš 2004. gada un šogad tajā pieteicās vairāk nekā 2,3 miljoni skolēnu no 63 valstīm, arī Latvijas. Konkursu Latvijā jau trešo gadu organizē Ziemeļvalstu lielākais biznesa IT uzņēmums VISMA.

“Jau šobrīd datoriem ir liela loma mūsu dzīvēs un nākotnē tā tikai pieaugs. To lietošana kļūst vienkāršāka, bet cik daudzi no mums patiesībā saprot, kā “domā” dators? Konkurss “Bebr[a]s” palīdz bērniem no datoru lietotājiem kļūt par cilvēkiem, kas saprot to programmu darbošanās principus un nebaidās noticēt, ka viņi var ne tikai lietot, bet arī radīt vai piedalīties datorprogrammu veidošanā. Ne visiem ir jākļūst par programmētājiem, tomēr ir vērtīgi zināt, kādi principi ir datoru pamatā,” Laura Brīvība-Dzenuška, SIA Visma Enterprise Mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja.

Indra Upīte-Dambīte, Siguldas Valsts ģimnāzijas matemātikas skolotāja: “Mani kā matemātikas skolotāju vienmēr interesē tādi uzdevumi, kas nav mācību grāmatās – kas skolēniem attīsta dziļu un radošu domāšanu. “Bebr[a]s” konkursā starptautiska komanda strādā veselu gadu, lai izdomātu uzdevumus, kā dažādos veidos pārbaudīt bērnu domāšanu un radošumu. Mēs stundās varam pārbaudīt algoritmu, bet šādā konkursā sevi labi var parādīt netradicionālie domātāji – ne tikai tie skolēni, kuriem ir labi rezultāti gan stundās, gan šādos konkursos, bet arī tie, kuri mācību stundu darbā sevi tik labi neparāda.”

Anete Valnere, Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas 12. klases skolniece, konkursa 11.-12. klašu grupas uzvarētāja: “Es piedalījos, jo man patīk sevi izaicināt. “Bebr[a]s” konkurss trenē pavisam citādāku domāšanu kā olimpiādes, jo šeit svarīgs ir arī ātrums. Domāju, ka uzdevumi šajā konkursā vairāk ir piemēroti meitenēm, jo viņas domā citādāk – meitenes meklē elegantāko risinājumu, kamēr zēni brien pa taisno, kas ir noderīgi grūtās olimpiādēs.”

“Bebr[a]s” finālā Rīgā piedalījās skolēni no skolām visā Latvijā: Aizkraukles, Cēsīm, Druvas, Ilūkstes, Jelgavas, Kokneses, Kuldīgas, Ķeguma, Limbažiem, Ozolniekiem, Rīgas, Rojas, Rūjienas, Salaspils, Saulkrastiem, Siguldas, Tukuma, Valmieras, Varakļāniem, Ventspils u.c. Konkursa pirmajā kārtā varēja piedalīties ikviens 5. – 12. klašu skolēns. Latvijā ar katru gadu konkursa dalībnieku skaits pieaug. Pirmajā kārtā rudenī piedalījās 17 574 skolēnu (iepriekšējā gadā – 13 027). Tāpat pieaug arī skolu skaits – šogad konkursā piedalījās divreiz vairāk skolu nekā pērn – 481 (pērn – 205 skolas). Jāatzīmē, ka sadalījums starp meitenēm un puišiem konkursā ir ļoti līdzīgs visās vecuma grupās, apm. 47 % meiteņu un 53 % puišu. Katru gadu arvien vairāk skolotāji piesaka savus skolēnus un klases, kas priecē organizatorus. Uzsākot konkursa organizēšanu Latvijā, tajā pirmajos gados piedalījās ap 1000 skolēnu.

Konkursa rezultāti:

5.-6. klašu grupā:

  • 1. vieta – Edgars Andersons, Druvas vidusskola,
  • 2. vieta – Laura Šlosberga, Learn IT,
  • 3. vieta – Ieva Lece, Jūrmalas Alternatīvā skola.

7.-8. klašu grupā:

  • 1. vieta – Simona Kaščejeva, Rīgas Valsts 1. Ģimnāzija un Ansis Gustavs Andersons, Druvas vidusskola,
  • 2. vieta – Jūlija Vaikute, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija,
  • 3. vieta – Aleksandrs Vjaters, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija.

9.-10. klašu grupā:

  • 1. vieta – Jānis Aveniņš, Rīgas Valsts 1. Ģimnāzija un Valts Vītums-Jaunzems, RTU Inženierzinātņu vidusskola,
  • 2. vieta – Ingus Smotrovs, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija,
  • 3. vieta – Ilmārs Štolcers, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija.

11.-12. klašu grupā:

  • 1. vieta – Anete Valnere, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija,
  • 2. vieta – Jēkabs Leinis, RTU Inženierzinātņu vidusskola un Nauris Osis, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija,
  • 3. vieta – Pauls Purviņš, Āgenskalna Valsts ģimnāzija.

Uzvarētāji saņēma aizraujošas balvas, kuras pašiem būs jāuzbūvē, reizē izprotot ierīču uzbūvi un darbības principus: saliekamo radio, saliekamo fotoaparātu un ierīci, lai programmētu gaismu un veidotu savas spēles, animācijas un mākslas darbus.

Konkursa “Bebr[a]s” organizatoru VISMA mērķis ir ilgtermiņā veicināt skolēnu interesi par datorzinātnēm un iepazīstināt ar algoritmiskās domāšanas principiem. Arvien vairāk profesijās ir nepieciešama izpratne par tehnoloģiju darbību, loģiskā un algoritmiskā domāšana, digitālās prasmes, tādēļ skolēnu intereses veicināša ir svarīgs ilgtermiņa ieguldījums.

Ir ko teikt?