Uzcītīgākie lasītāji noteikti ir pamanījuši, ka manā sirdī BMW ir īpaša vieta. Es ļoti augsti cienu un novērtēju pilnīgi visus auto ražotājus un katram no tiem ir produkts, kas man ir palicis ciešā atmiņā, it īpaši karstie hečbeki. Tieši tāpat arī esat pamanījuši, ka neesmu liels SUV fans un ja mana auto izvēle ir SUV, tad tam ir jābūt ar odziņu. Iepriekš izmēģinātajā BMW X3 es ļoti ieķēros, bet tur pie vainas ir speciālā M40i versija, kura ne tikai izskatās lieliski, brauc forši, bet arī ļoti labi skan. Jaunais izmēģinājuma objekts ir jumta līnijā “apgraizīts” X3 – faktiski tas pats auto tikai kupejas formā. Vai tur būs odziņa?

Mazliet vēstures

BMW nav gadu desmitiem ilgas pieredzes četrdurvju kupeju veidošanā, jo X4 ir tieši tas, tikai mazliet piepaceltā formā. Iepriekšējās paaudzes X6 ir pirmais BMW mēģinājums radīt noapaļotos SUV un auto veiksmes stāsts ir apliecinājums, ka ražotājam tas ir izdevies. Tātad ir jāturpina šis ceļš un arī pārējās virsbūves jānoapaļo. Nākamais rindā bija X4, kurš dienas gaismu ieraudzīja vien četrus gadus atpakaļ un arī ļoti veiksmīgi, pasaules ceļus slīpē turpat 200 tūkstoši šo pilsētas parketnieku.

Ar dzinēju izvēli viss ir ļoti labi un nedomāju, ka uz pasaules ir kāds pircējs, kuram nav iespējams piemeklēt sev interesējošu versiju. V8 dzinējs nav bijis un nebūs pieejams – tad jāskatās uz lielākajiem BMW modeļiem, bet jaudas un dinamikas ziņā pietiek gan ekonomiskuma, gan sportiskuma faniem.

Benzīna dzinēji

xDrive20i xDrive28i xDrive35i M40i
184 Zs (270 Nm) 245 Zs (350 Nm) 306 Zs (400 Nm) 360 Zs (465 Nm)

 

Dīzeļdzinēji

xDrive20d xDrive30d xDrive35d
190 Zs (400 Nm) 258 Zs (560 Nm) 313 Zs(630 Nm)

 

Jaunās paaudzes X4 ar rūpnīcas kodu G02 tika prezentēta vien šī gada februārī un ar jūliju auto varēja iegādāties praktiski visā Eiropā.

Kaut sākotnēji šķiet, ka dzinēju paletē izmaiņas ir nelielas – tā nav. Svaigais X4 ir ticis pie jaunās paaudzes dzinējiem ar jauniem kodiem un vienīgais, kurš saglabājies mainošo modeļu ietvaros, ir divu litru dīzeļdzinējs.

Benzīna dzinēji

xDrive20i xDrive30i M40i
184 Zs (270 Nm) 252 Zs (350 Nm) 354 Zs (500 Nm)

 

Dīzeļdzinēji

xDrive20d xDrive25d xDrive30d M40d
190 Zs (400 Nm) 231 Zs (500 Nm) 265 Zs (620 Nm) 326 Zs (680 Nm)

 

Visi X4 ir aprīkoti ar xDrive visu četru riteņu piedziņu un astoņu pakāpju automātisko ātrumkārbu, citas izvēles vismaz pagaidām nav.

Auto nav uzlabots, atjaunots – tas ir pilnīgi jauns un būvēts uz jaunās CLAR platformas, kuru tagad izmanto visi G sērijas BMW. Jaunās un jūtami izturīgākās platformas pluss ir arī svars – auto ir 50kg vieglāks par iepriekšējo paaudzi pat neskatoties uz to, ka ir jūtami lielāks.

Milzīgas izmaiņas eksterjerā un interjerā

Kā jau minēju, auto ir pilnīgi jauns un ieturēts jaunajās dizaina līnijās. X4 ir pirmais no jaunajiem modeļiem ar izteikti šauriem aizmugurējiem lukturiem – visi nākamie modeļi iegūs līdzīgu optiku. Nesen prezentētā jaunā trešā sērija pie tādas jau ir tikusi un svaigais X5, kas pie mums nonāks šī gada beigās, arī.

Kaut formas ar iepriekšējo X4 ir līdzīgas, jaunais modelis ir daudz agresīvāks un M Sport X pakotne auto pamatīgi izceļ.

X4 ir pasūtāms trīs dažādās pakotnēs – M Sport, M Sport X un xLine un katra atšķiras gan vizuāli, gan nes izmaiņas interjerā. Ja interjers maina ādas tipu, krāsu un salona apdares materiālu, tad ārēji atšķirības ir pamanāmākas, kaut aprobežojas ar papildus aizsardzības plastmasu uzstādīšanu sānos, citiem diskiem un atšķirīgiem buferiem.

Salīdzinoši ar iepriekš izmēģināto X3 interjerā ir maz nianses, bet viss ir pamanāms – daudz vairāk metālisku detaļu un viss vēljoprojām kvalitatīvi un gaumīgi nostrādāts. Nezinu, cik cilvēku strādā pie BMW stūres ratiem, bet tas ir pats ērtākais, ko manas rokas ir skārušas – ergonomika un izskats ir augstākajā līmenī.

BMW pagaidām ir vienīgais ražotājs, kas ir pamanījies Apple CarPlay un Google auto nodrošināt caur Bluetooth, visiem pārējiem ražotājiem un auto vēl ir nepieciešams vada savienojums. Tas ir ļoti ērti, it īpaši, ja telefons atbalsta bezvadu lādēšanu un var tikt nolikts uz speciālā paliktņa. Tā kā lielākā daļa manis izmēģināto BMW ir nākuši no Zviedrijas, savienojamība tur ir nokomplektēta pilnībā. Pavisam netīšām no dīlera uzzināju, ka Latvijā Apple CarPlay/Google Auto atbalsts oficiāli būs tikai sākot ar novembrī pasūtītājiem auto un uzzināju arī diezgan nepatīkamu jaunumu, ka gudrā telefona saskarne tagad būs par maksu! Kaut cipars, par ko mēs runājām, nav milzīgs, manuprāt, tas ir absurds.

Tomēr tehnoloģiski BMW ir pāris nepilnības. Jau X3 izmēģinājuma laikā pamanīju, ka Qi bezvadu lādēšana nestrādā pienācīgi – telefons tiek lādēts pāris minūtes un tad viss apstājas. Toreiz pieļāvu, ka tā ir kāda demo modeļa nepilnība, bet kad X4 izspēlēja tieši to pašu joku – sāku domāt, ka kaut kas nav labi. Izmēģināju gan tikai vairākus iPhone modeļus un man ir grūti spriest vai ar citiem telefona ražojumiem ir novērojams kas līdzīgs un līdz ar to nezinu, vainu var novelt Apple vai BMW.

Vai ar divlitrīgu dzinēju pietiek?

Labs jautājums. Mazāka tilpuma turbo dzinēji nav nekāds pēdējo gadu izdomājums – turbīnas burvību Formula 1 inženieri saprata jau septiņdesmitajos un arī mūsdienu formulu dzinēji ir maza tilpuma turbo izpildījumā. Tātad viss ir korekti. Tā kā absolūti visi ražotāji ir spiesti samazināt dzinēja tilpumus, tad pēdējos gadus ir ļoti asas diskusijas par šo dzinēju izturību. Emisijas normas spiež ne tikai samazināt tilpumu, bet dzinējus radīt arvien vieglākus, kas nozīmē vieglākas un neizturīgākas komponentes. Ja divdesmit gadus atpakaļ radīto auto odometros nereti var ieraudzīt turpat miljonu kilometru nobraukumu, tad mūsdienās dzinēji pamatīgu uzmanību prasa jau pie desmit reizes mazāka nobraukuma un es uzskatu, ka mēs kāpjam no vienas bedres otrā. Tāpēc man šeit ir neliels pārmetums BMW virzienā – kaut praktiski visiem modeļiem ir pieejams triju litru sešu cilindra benzīna agregāts, tas tagad tiek piedāvāts tikai speciālajās M versijās, kuras ir pamatīgi dārgākas un tikai “īpaši” cilvēki apsver tādu pirkumu.

Izmēģinājuma X4 ir M Sport X versijā ar divu litru dīzeļdzinēju un attīsta it kā pienācīgus 190 Zs un arī griezes moments ir pietiekams – 400 Nm. Vai ar to pietiek? Jā. Vai auto ir jautrs? Nē. Vai X4 ir jābūt jautram? Šķiet jā, jo pircējs kupejas formas auto ikdienai pērk, lai iegūtu mazliet vairāk par standartu. Labi, ka BMW par to ir padomājis no gada beigās būs pieejams 25d dzinējs jau ar daudz interesantākiem 231 Zs, jo pēc sajūtām vismaz tik man pietrūka. Tātad dīzeļa versijas problēma arī ir atrisināta, jo benzīnam ir 30i versija, kura divu litru dzinēju izgriež virs 250 zirgspēkiem, solot tikai niecīgi lielāku degvielas patēriņu.

Ja mēs apskatam auto šasiju, tad sporta piekare un 20 collu diski uz papīra skaļi bļauj, ka auto būs pārlieku ciets. Ir patīkami apzināties, ka tā nav un esmu pat mazliet pārsteigts, ka auto ir ļoti patīkams uz ceļa. Skaidrs, ka X4 nav paredzēts ilgstošiem bezceļu braucieniem, bet arī ar meža un grants ceļiem tas lieliski tika galā – tātad par braucienu uz mežu pēc eglītes ziemā nav jāuztraucas un tas viss ir pateicoties adaptīvajai balstiekārtai. Aizmugurējā šasija ir platāka par X3 un arī stūres iekārta ir pilnībā pastrādāta – to visu var just un auto brauc jūtami stabilāk un patīkamāk.

Aizmugurē vietas ir pietiekami un slīpā jumta līnija netraucē pat 190 cm gariem indivīdiem. Jā, ir mazliet iespiesta sajūta, bet tas ir dēļ tā, ka jumts ir relatīvi tuvu galvai. Būtu jātrāpa pamatīgā lēcienā, lai ar galvu atsistos pret jumtu un ko tādu es nemēģināju.

Interjerā ir ļoti daudz alumīnija detaļu un visas vadības pogas kaut vēl veidotas no cietas plastmasas, ir patīkamas pieskārieniem. Info-izklaides sistēma ir ērtākā un modernākā starp visiem auto ražotājiem un es īsti nepamanīju, ka tā būtu mazliet “bremzīga”, ko pārmet ļoti daudzi auto žurnālisti un Harman Kardon mūzikas sistēma skan ļoti labi. Pie žestu vadības, kad ar pirkstu vēzienu var regulēt mūzikas skaļumu un pārslēgt nākamo dziesmu, ļoti ātri pierod un atkal sevi pieķēru pēc tam nevajadzīgi vicinoties savā mašīnā. Glītā auto pults ar LCD ekrānu ir ērta, kaut pagaidām īsti neizmantojama.

Nepilnas divas dienas ar šo auto man lika saprast, ka interesantas formas auto prasa interesantu krāsu un izmēģinājuma auto piedāvātā sarkanā ir kā punkts uz i. Vai man auto patika? Pat ļoti un dinamikas trūkums kaut ir pamanāms, tomēr nav kaitinošs – jebkurā gadījumā patīkamās gaitas īpašības, gludā kārbas darbība, komfortablais salons to visu piesedz.

Cenas

Šī ir man visnepatīkamākā sadaļa, bet tā ir ļoti nepieciešama. Skaidrs, ka nekas uz šīs pasaules nepaliek lētāks un nezinu nevienu automašīnu, kas pēdējos 10 gados būtu kritusies cenā.

Pašā vienkāršākajā versijā 20i ar divu litru benzīna dzinēju X4 maksā sākot ar 46 tūkstošiem EUR un M40d sākas ar 71 tūkstoti EUR.

Sarkanā izmēģinājuma auto cena ir gandrīz 76 tūkstoši EUR, kas no sākotnējiem 50 tūkstošiem ir diezgan pamatīgi uzaugusi. Par M Sport X pakotni un glītajiem 20 collu diskiem ir jāsamaksā gandrīz 5 tūkstoši, par komforta pakotni, kura iekļauj apsildāmu stūri, bezatslēgas piekļuvi, bezvadu lādēšanu un lielo ekrānu ar navigāciju – gandrīz 3 tūkstoši, inovācijas pakotne, kas dod LED gaismas ar tālo gaismu asistentu, žestu vadību un dažādus vadītāja asistentus – 3.5 tūkstoši EUR un dažādās papildus ekstrās varat salasīt vēl daudz un daudz EUR.

M Sport X pakotne gan ir ļoti pilnīga un bez aerodinamiskā komplekta, LED miglas lukturiem un ļoti daudz dažādiem elementiem salonā dod arī M Sport bremzes, kuras pavisam viegli apturēs divtonnīgo SUV un iespējams pat ātrāk par dažu labu vieglo auto.

Secinājumi

Esmu pamanījis, ka secinājumus ļoti attiecinu pret automašīnas cenu. Ne šoreiz. Jaunais X4 ir nu ļoti glīts un arī patīkami brauc. Pieļauju, ka M Sport piekare būs tikpat cieta, kā pieredzēju X3, bet adaptīvie amortizatori visu glābj un padara auto pat ļoti komfortablu, bet Sport pogas aktivizācija noliek visu pa plauktiem arī sportiskas braukšanas piekritējiem. Kupejas formas SUV visdrīzāk nav visiem un daudzi pārmet tā sievišķīgumu, kam gan es nesliecos piekrist. Es X4 drīzāk raksturotu kā paaugstinātu sportiska paskata auto, kurš vienlīdz labi piestāv jaunietim, pusmūža biznesa kungam un mājsaimniecei – auto ir tik universāli skaisti radīts, ka piestāvēs ikkatram.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

  • Kartupelis3

    kaut kā liekas, ka X4 jābūt “sportiskākam” kā X3..tu gribi lai būtu otrādāk?
    Vai esot auto rodas, sajūta, ka tas ir pats par sevi, vai “apgraizīts” X6?
    Vai neizdevās pamēģināt samsung bezvadu lādēšanu? Vai tas kontakts nepazūd, jo telefons nobrauc nost no “īstās” pozīcijas? Man leikas traki, ka tāda sīka nianse – 10 eur vērta fīča – var pēc tam tracināt visā 70k auto lietošanas laikā..

    nu tad acīmredzams jautājums: X3 vs x4? :) pārāk atšķirīgi eksemplāri tika piešķirti lai varētu salīdzināt?

    • Maris Gaugers

      Es negribu, lai X4 būtu mazāk sportisks, laikam neesmu īsti korekti izteicies un nē, ar X6 sajūtas nemaisās.
      Kā jau minēju, ir iespēja tikai iPhone notestēt – šajā gadījumā gan X, gan 8 un nē, telefons stāvēja uz paliktņa nekustīgai mašīnai un pēc brīža pārstāja lādēt.

      Mana izvēle ir X3

  • KKTK

    Vai šo dīzeli BMW arī atsauks?