Gandrīz neviens nevēlas būt elektroauto īpašnieks

49

Bloomberg veiktā pētījumā atklāts, ka ASV iedzīvotāji ļoti reti izmanto tā saukto finanšu līzingu, lai iegādātos elektroauto. 80% gadījumu tiek izvēlēts operatīvais līzings elektroauto iegādei, kas nozīmē, ka pēc līzinga termiņa beigām auto tiek atgriezts autosalonā, nevis nonāk automašīnas lietotāja īpašumā.

Visai līdzīga ir statistika par plug-in hybrid automašīnām – 55% gadījumu tiek izmantots operatīvais līzings. ASV vidēji tikai 30% gadījumu pircēji izvēlas operatīvo līzingu, tātad vēl arvien ļoti reti kurš pircējs uzticas akumulatoru tehnoloģijām ilgākā termiņā. Neviens nevēlas palikt pēc līzinga beigu termiņa ar gandrīz nelikvīdu elektroauto, kam ir nolietots akumulators.

Tiek lēsts, ka elektroauto lietotāji vēl arvien cer ieraudzīt jaunas akumulatoru tehnoloģijas tuvāko pāris gadu laikā, tāpēc neviens nevēlas pēc trīs līdz pieciem gadiem attapties ar novecojušas tehnoloģijas elektroauto garāžā.

Var sacīt, ka nepastāv otrreizējais elektroauto tirgus, jo akumulatori nolietojas daudz ātrāk par iekšdedzes dzinējiem. Akumulatoru nomaiņa izmaksā vismaz 10 000 dolāru, kas padara elektroauto otrreizējo tirgu ļoti neinteresantu.

Elektroauto spēs konkurēt ar iekšdedzes dzinēju automašīnām tikai tad, kad elektroauto netiks pielīdzināts viedtālrunim, ko izmet pēc divu gadu lietošanas, jo tas vairs nedarbojas kā sākotnēji.

  • Krotow

    – Elektroauto spēs konkurēt ar iekšdedzes dzinēju automašīnām tikai tad, kad elektroauto netiks pielīdzināts viedtālrunim, ko izmet pēc divu gadu lietošanas, jo tas vairs nedarbojas kā sākotnēji.

    Manuprāt labāk pat nevar pateikt.

  • Prusljix

    Nu kā to ņem.
    Tīri matemātiski-
    Pēc nobrauktiem 200K kilometriem Tesla saglabā ap 90% no akumulatora ietilpības
    Jauni benzīna dzinēji normālas klases auto patērē ne mazāk kā 5l/100km, ~6eur/100km.
    Elektroauto izmaksas ir ap 1,2eur/100km
    Starpība 4.8eur/100km
    4,8*2000= 9600EUR.
    Un tur arī sanāk tā akumulatoru nomaiņa. Plus- atkrīt eļļas maiņa, filtri, siksnas utt…

    • LAN

      Un ceļa nodokļi, stāvvietas, braukšana pa sabiedriskā transporta joslām, bezmaksas iebraukšana jūrmalā un drīza infrastruktūras paplašināšanās. Tesla pat savam modedel 3 dod 7 gadu 70% akumulatora atlikuma garantiju. Protams, leaf, jo īpaši pirmā paaudze bez akumulatora TMS ir sabojājis priekšstatu.

      • Krotow

        Ceļa lietošanas atvieglojumi EV ir pagaidu pasākums. Variet gatavoties, ka brīdī, kad uz ceļa saradīsies lielāks skaits EV, atvieglojumus bez komentāriem noņems. Ne tikai pie mums, bet visā pasaulē.

        Tesla garantijām Latvijā es šobrīd nepievērstu uzmanību. Tesla Latvijai cenas dēļ joprojām nav pat vidusšķiras auto. Mums jau arī vidusšķiras, var teikt, nav. Tas ir par iemeslu vēl vienai nopietnai EV ieviešanas problēmai. Ar degvielas motoru un transmisiju saistīto apkopju un remonta izmaksas izkliedējas visa auto “mūža” laikā. Taču akumulatora nomaiņa maksās +/- pusi no jauna no auto cenas uzreiz. Es gan esmu nelabojams optimists un domāju ka ap to laiku, kad man būs jāsāk domāt par izvēli starp EV un degvielas dzinēja auto, akumulatoru tehnoloģijas būs attīstījušās pietiekami, lai vismaz 200K nobraukuma robežās par akumulatora maiņu nebūtu jāuztraucas. Vai arī pa to laiku uzceps kaut ko superkondensatoram līdzīgu, kur baterija, ja tā netiek fiziski sabojāta, ir gandrīz mūžīga.

      • GGrs

        Ja būs labs aķis, atradīs kaut ko citu, kas piespiedīs Tevi, mani un visus pārējos kaut ko dārgu mainīt, apgreidot utt. Kā citādi pelnīs?

      • Krotow

        Jā, tāds risks ir iespējams :) Ja ne citādi, tad pēc 10 gadiem dēļ ROHS lodalvas elektronika nopūs.

      • x

        var jau uztaisīt teju mūžīgu auto, kuru lādēt var tikai stacijās un tālāk jau uzpildes cenu var grozīt kā vajag. var pat pielāgot uzpildes cenu atkarībā no auto klases, ikdienas vai luksa, no octa klases, da kaut no ienākumu līmeņa (aha, superbagātos un nodokļu nemaksātājus) utt. ar elektroniskiem auto var paveikt teju jebko.

      • Kristaps Skutelis

        Jāņem vērā, ka garantijas apkopes Teslai Latvijā neizveiksi. Auto būs jāved uz Zviedriju (ja nejaucu) vai Vāciju. Izmaksas. Arī KASKO pirms kāda laika Model S bija ka tik ne virs 2000 eiro.

      • Kartupelis3

        Norvēģijā šis jau notiek – tiklīdz sāka veidoties Teslu sastrēgumi autobusu joslās, šo “bonusu” nogrieza..

      • Jānis

        Palasiet Klubā interviju ar Dambi – viņš savām izmantotajām baterijām sola tikai 6% kritumu pēc 10 gadiem.

    • x

      >Pēc nobrauktiem 200K kilometriem Tesla saglabā ap 90% no akumulatora ietilpības

      tas ir fakts vai pieņēmums? jebkura tesla vai tikai stikla kubā ekspluatētā?

    • P.

      1,2eur uz 100km ir pārāk optimistisks skaitlis. 3eur ir reālāks.

      • Kristaps Dudarevs

        Un lai varētu braukt 2x lētāk ar elektroautomobili, Tev tas sākotnēji ir jānopērk 2x dārgāk kā iekšdedzes dzinēja auto. Ja parēķina visas kopējās izmaksas gan vienam, gan otram sakot ar brīdi kad piegāji pie kases, lai samaksātu par jauno auto līdz bridim, kad tiek mainīts nobrauktais motors/akumulators, tad tā ekonomija neko labu par elektroauto diži nerunā. Nemaz nerunājot par tiem indivīdiem, kuriem ikdienā ir jābrauc daudz un nav laiks, lai lādētos nez cik ilgi.

        Tā elektroauto lieta ir drīzāk dzīvesstils un mazliet savādāka domāšana, jo gribi izcelties un citu fona. No personīgā budzēta viedokļa skatoties, nekas izdevīgāks tur nav.

      • Kristaps Skutelis

        Plus, komforts. Braukt klusumā ir forši. Cits jautājums, vai par to ir gatavs maksāt. Bet te jau tas dzīvesstila/domāšanas aspekts.

      • Prusljix

        Ja skatās uz jau “komforta” klases mašīnām, tad izmaksu atšķirība nav tāds kosmoss. Tesla3 un 3.sērijas BMW cenu plauktos būs līdzīgā vietā.

      • Prusljix

        Daļēji piekrītu.
        Datus ņēmu no Elektrum (https://www.elektrum.lv/lv/majai/energoefektivitate/energoefektivitate/biezak-uzdotie-jautajumi/par-energoefektivitati/cik-izmaksas-100-km-veiksana-ar-elektroauto/) bet tur elektronerģijas tarifs piestādīts bez sadales tīkla izcenojuma. Šīs izmaksas droši vien rēķinātas uz kādām konkrētām uzlādes stacijām. Mājsaimniecībai tiešām varētu būt ap tiem 2.5EUR/100km

  • Skābene

    Man jau liekas, ka standarta amerikānim ir pie vienas vietas, kāda veida līzingu izmantot! Viņu satrauc mēneša maksājums un tas, vai pietiks naudas savu iegribu finansēšanai! Finanšu līzinga ikmēmneša maksājums būs vismaz 2x lielāks, kā operatīvā līzinga gadījumā, turklāt elektro auto cena ir praktiski 2x lielāka, kā klasiskajam iekšdedzes autiņam. Ja parasto auto var mierīgi izmaksāt arī finanšu līzingā, tad ar elektro auto parastajam amerikānim jau vairs nav tik vienkārši, ja vien viņš nav gatavs katru mēnesi atlocīt ap 1000$ līzinga maksājumam. Saprātīgāk ir atpogāt 500$ mēnesī un pēc 5 gadiem ņemt jaunu modeli un atkal maksāt 500$ mēnesī, nelauzot galvu par remontiem.

    • Kristaps Skutelis

      Mhm, Latvijā privātpersonas kaut kā ietiepīgi grib, lai tas auto viņiem beigās pieder un skeptiski skatās uz operatīvo līzingu :)

      • Krotow

        Viņi negrib risku pēc līzinga beigām palikt pavisam bez auto. Jo ņemot nākamo auto, tāpat nepieciešama pirmā iemaksa (vairāk kā pieklājīga summa ļoti daudziem šeit) vai nākamajā līzingā nāksies maksāt bezdievīgus procentus. Un ja no tevis neatkarīgu iemeslu dēļ ir šaubas par iespēju sakasīt nākamo pirmo iemaksu, nevēlēšanās izmantot operatīvo līzingu ir pavisam saprotama.

      • Skābene

        Jāsāk ar to, ka Latvijā dominē lietoto auto tirgus, kur ~80-90% no visiem auto tiek iegādāti kā lietoti no Vācijas, Itālijas, Francijas utt. Šiem auto, palielam neviens arī nepiedāvā operatīvo līzingu! Operatīvais parasti ir līdz 5 gadiem, kamēr finanšu līzings līdz pat 8 gadiem. Jaunus auto pārsvarā pērk uzņēmumi, kuri atkal aktīvāk izvēlas izmantotot tieši operatīvo līzingu (jeb ilgtermiņa nomu). To dara arī visas valsts iestādes.
        Toyotas gadījumā garantija akumulatoram vēl ir spēkā operatīvā līzinga laikā, bet pēc 8 gadu finanšu līzinga beigām garantija akumulatora blokam jau ir ķuķū! :)

      • Lapsinieks

        būsim reāli – pie mums finanšu līzings ir teju tas pats patēriņa kredīts ar nepieklājīgu %. vai tad kāds šodien ķēpājās ar mašīnas pārreģistrēšanu uz banku, pati mašīna ir ķīla? Sweds iedod naudu un viņiem pat neinteresē, vai tas auto arī iegādāts. Pirms 10 gadiem līzingā pirktam auto pat tehniskajā īpašnieks bija banka, banka arī pārskaitīja piķi auto pārdevējam.

      • Marko

        Nevaru piekrist, jo pieredze liecina, ka tehniskajā pasē banka vienmēr ir auto īpašnieks līdz līzinga beigām un pats paliec kā turētājs. Neesmu arī manījis, ka būtu bankās nepieklājīgas % likmes – salīdzinot ar mogo, utt.

      • Lapsinieks

        ok. apskatām sweda lapu – tur ir abu veidu – auto kredīts bez ķīlas un auto līngs ar ķīlu, kam % likme esot zemāka. man tā ziņo kredītu devēji, ka ar to visu, cilvēki nez kāpēc vairāk izmanto auto kredītu bez ķīlas. iespējams tāpēc, ka daļu naudas var notrallināt un bankai arī pofig vai pērc kasko utt. tie tikai tādi minējumi gan. Juridiskajām personām, protams, shēma cita – tur līzings ar ķīlu un ierakstu tehniskajā,

      • Kristaps Skutelis

        Nu, paga, mēs te runājam par jauniem auto, bet Swedbank auto kredīts ir veciem lūžņiem.

      • Lapsinieks

        auto kredīts līdz 12000, auto līzings no 5000. Pārklājās diezgan pamatīgi. Tirgus ir tāds, kā tas ir.

      • Kristaps Skutelis

        Es par to, ka par 12k eiro nav baisi plaša jaunu auto izvēle. Kur nu vēl elektroauto :)

      • Jānis

        Toyota pēc 5 gadu garantijas perioda hibrīdam piedāvā ik gadu pagarināt garantiju, līdz pat 10 gadu gadiem.

      • FTW

        Manā lokā ir otrādi, neviens neizmanto operatīvo līzingu, jo nevēlas ar to pašu auto braukt ilgāk kā 3 gadus un 3 gadu operatīvais ir skarbs cipars, pieņemot, ja jēdzīgs gimenes auto maksā +- 35 000 EUR.

      • Kristaps Skutelis

        Tu tagad taču aprakstīji operatīvo līzingu, kad pēc tiem dažiem gadiem vari ērti nomainīt auto uz citu un arī mēneša maksājums ir mazāks. Es kaut ko neuzķēru?

      • FTW

        Man doma bija, ka – vismaz manā paziņu lokā – piecus gadus neviens negrib braukt ar vienu un to pašu auto, kā būtu operatīvā līzinga gadījumā, izvēloties to uz 5 gadiem, patīk mainīt auto reizi 3 gados. 3 gadus operatīvais būtu OK, bet tādā gadījumā arī maksājuma cipars ir jau krietni augstāks (ap 700, piemēram, Škodai Kodiak). Bet jā, laikam pārsvarā cilvēki vēlas braukt 5 un vairāk gadus ar vienu.

      • Krotow

        FTW, jūs tur esiet nopietni izlepuši. Mainīt ģimenes auto pēc 3 gadiem – vai tev uz darbu katru dienu 50+ km vienā virzienā jābrauc?

      • FTW

        Jā, tieši tā arī ir, dažreiz pat vairāk, ne regulāri par laimi, jo darbu sev dodu pats, bet principā gadā sanāk 33-35 000 kilometru nobraukt, gan pa visu LV apkārt braukājot, gan Eiropa, mazāk nekādi, trijos gados 100 000 pavisam noteikti būs.

      • Daris

        Kad paskatās uz operatīvā līzinga ierobežojumiem – piem.kopējais nobraukums 50 000, (man tas būtu 2,5 gadi) , vispār nerodas vēlēšanās to izmantot.

      • Kristaps Skutelis

        Protams, nosacījumi jāizlasa un jāsaprot katrā gadījumā. Ne visiem der operatīvais līzings.

      • Jānis

        To jau tu pats nosaki, cik KM norbaukuma ierobežojums. No tā gan mainās ikmēneša maksājums. Pie tam, piemēram, Toyota gadījumā tas darbojas tikai tad, ja atgriez auto Toyotai. Bet neviens tev to neaizliedz pārdot pašam, atdot atlikušo naudu līzingam/Toyotai un ņemt nākamo auto.

      • fake

        Nu daudzi uztver mašīnu, kā investīciju objektu. Nopērkot ļerkatu pa 10k (jeb 11k ar līzingu) un pēc 5 gadiem (60 mēn) pārdodot pa 5k, kas ir 183 EUR / mēn :)
        uzvedas tā it kā viņi būtu nopelnījuši tos 5k :)
        Bet pēc operatīvā tev tipa nekā nepieder :)

        Bet tas nav produktīvi salīdzināt amerikāņu patērētāju kultūru, ekonomiskās uzvedības kultūru un 50+ gadu pieredzi kredītu ņemšanā ar latviešiem

      • Kristaps Skutelis

        Ha ha, parasts auto ir baigi sūdīgs investīciju objekts.

      • x

        investīciju objekts nes peļņu, tātad, auto ko izmanto peļņas gūšanai ir investīcija jeb ieguldījums, savam priekam – vnk nobraucam naudu prieciņā un ērtībās. ja sava piežuciema braucam uz darbu kur nopelnām $$$ – arī ok, ja braucam tikai uz kino reizi 2 nedēļās – prieciņš, nevis investīcija.

  • Aigars

    Virsraksts Delfu “labākajās” tradīcijās.

    • Kristaps Skutelis

      Ne gluži, vienkārši ļoti precīzs. Proti, šādus auto ASV cilvēki vairāk īrē nevis vēlas nopirkt (kļūt par īpašniekiem).

      • x

        ļoti precīzs, var saprast ka visā pasaulē. vai pat galaktikā.
        bet rakstā runa par lielu, bet tikai daļu no pasaules ekonomikas.

  • marsinsh

    Ghe ghe. Pat ASV negrib šos dārgos elektrosūdiņus … vismaz pašreiz. Tad ko runāt par Eiropu vai LV. Vēl nav pienācis laiks…

  • oldschool zerolemon fan

    Ja būtu neierobežoti naudas līdzekļi un man būtu interese par autoverķiem kā tādiem, tad noteikti izvēlētos elektroauto, ja tiešām ir tā, ka braukšana notiek klusumā. Klusums mūsdienās ir liela vērtība.

    • x

      kruīzējot tā skaņa vairāk no riepām, aerodinamikas un salona, kā no dzinēja darbības…..elektroauto tāpat ir riepas un virsbūve. protams, ir klusāk, bet.

  • Artanis

    Amerika vispār [diemžēl] ir diezgan stulba zeme ar ļoti nesaprotamām cilvēku izvēlēm. Nesen papētīju šo tēmu Reditā un citos forumos, un tā Amerikosu loģika ir vienkārši nesaprotama normālam Eiropas patērētājam. Viņi tur īrēt gatavi jebko – vispār nekādas pieķeršanās mantām.

    • x

      tāpēc jau amerikāņu kompānijas spēj radīt aifonus, teslas, spacex utt. jo saprot, ka mantu kapā nepaņemsi, nav vērts ar to apkrauties kā perifērijas viensētniekiem ierasts.

      • Artanis

        iPhone vienīgais no tevis pieminētajiem ir radīts kā ātri nolietojama patēriņa prece – gan SpaceX nesējraķetes, gan Tesla auto ir radīti kā maksimāli ilgtspējīgi produkti. :D fail…