Daudzus pārsteigtu fakts, cik strauji televizori attīstījušies pēdējā desmitgadē. Katrai inovācijai un jauninājumam līdzi var izsekot tikai patiesi tehnoloģiju entuziasti, kamēr parasts televizora lietotājs var apjukt plašajā funkciju un iespēju klāstā, vēloties tikai vienu – mājās skatīties savas iecīnītākās televīzijas pārraides labā kvalitātē, kas nedaudz papildināts ar jaunākajām funkciju ekstrām.

Tāpēc, par godu pasaules televīzijas dienai, kas tiek svinēta 21.novembrī, piedāvājam  nelielu ceļvedi, atskatoties uz pēdējo desmitgadi TV evolūcijā. Tajā varēsi atrast daudzas populāras sava laika inovācijas, kas nu jau norietējušas un aizstātas ar citiem jauninājumiem, vai arī gluži pretēji – attīstījušās līdz pilnībai. Jāsaka godīgi, evolūcija bijusi diezgan iespaidīga.

2007 – Plazmas TV

Savu popularitātes gājienu veic plazmas televizori – liels ekrāns un salīdzinoši augsta kvalitāte, salīdzinot ar iepriekš aktuālajiem modeļiem, taču tiem ir zema energoefektivitāte. 2007.gadā tie ir vispopulārākie TV, jo šķidro kristālu LCD TV parādījušies tikai nesen.

2008 – LCD TV

Lai arī plazmas TV joprojām tiek uzskatīti par labāko, ko var iegādāties no TV klāsta, pamazām virsroku ņem LCD televizori. Galvenokārt tādēļ, ka tie pieejami ļoti plašā ekrānu izmēru klāstā un dažādās dizaina variācijās, kas pēc līdzšinējās vienveidības kļūs arvien aktuālāk. Un, kas nav mazsvarīgi – arī elektrības patēriņš LCD TV ir krietni zemāks nekā plazmas televizoriem.

2009 – Full HD, LED LCD

Turpinās LCD TV attīstība. Labākajiem no tiem jau pieejama 200Hz atsvaidzes intensitāte, kas ievērojami samazina attēla mirgošanu un uzlabo skatīšanās pieredzi. Zīmīgi, ka šis ir gads, kurā Full HD izšķirtspēja iekaro savu popularitāti, kā arī – aizvien plašāk izplatīta kļūst USB zibatmiņas ieeja televizoriem.

Gada otrajā pusē pārdošanā nonāk pirmie LED LCD televizori, kas paver jaunus apvāršņus attēla kvalitātē, jo šie displeji ir salīdzinoši plānāki, vieglāki, pievilcīgāki dizaina ziņā, energoefektīvāki, labvēlīgāki acīm, bet ar ierobežotu skatu leņķi.

2010 – 3D, savienojamība

Tas brīdis ir klāt – pārdošanā parādās pirmie TV ar 3D skatīšanās iespējām, kas atklāj jaunu ēru mājas izklaides pasaulē. 3D brilles gan ir regulāri jālādē un to svars ir vērā ņemams, turklāt dažiem 3D efekts radīja galvas sāpes. Neskatoties uz to parādās pirmie televizori ar dažādām savienojuma iespējām.

2011 – 3D, Smart TV

Lieliski jaunumi – 3D televizoriem vairs nav nepieciešamas smagās un lādējamās brilles. Tagad tās ir vieglas un ērtas, kā parastās ikdienā nēsājamās brilles. Aizvien izplatītāka un pašsaprotamāka TV kļūst Full HD izšķirtspēja, bet saturs, ko skatīties šajā kvalitātē joprojām ir samērā reta parādība.

2011. ir gads, kurā parādās TV ar Smart TV platformu, kurā ir arī citu uzņēmumu veidotas aplikācijas, tai skaitā arī pašmāju Draugiem.lv un Inbox.lv. Aplikāciju skaits gan vēl ir salīdzinoši neliels.

2012 – Smart TV, 4K Ultra HD

2012. gads kļūst revolucionārs TV dizaina ziņā – ekrāna malas kļūst vien dažus milimetrus biezas un no attāluma kļūst praktiski neredzamas, kas TV izmēru vizuāli padara mazāku. TV, kas izskatās pēc gleznas uz stikla, kļūst par interjera elementu, daļu no telpas, arvien vairāk saplūstot ar to.

Smart TV kļūst arvien gudrāks, intuitīvāks un ērtāk lietojams ar īpaši pielāgotām TV pultīm. Izrādās, ka televizoru tagad var kontrolēt gan ar balsi, gan ar žestiem, gan ar īpaši izstrādātām mobilo telefonu aplikācijām, kas dažādo skatīšanās pieredzi.

Pārdošanā nonāk pirmais 4K Ultra HD izšķirtspējas televizors ar 84 collu lielu ekrānu. Pie satura, ko būtu vērts skatīties 4K Ultra HD izšķirtspējā vēl gan jāpiestrādā visiem ražotājiem.

2013 – OLED TV, ieliektie TV

Vēl viens liels solis TV evolūcijā – pārdošanā nonāk pirmais OLED televizors, kas arī ir pirmais ieliektais televizors. Plazmas TV kļuvuši pavisam nepopulāri, un dārgākie no LED TV jau atbalsta 4K izšķirtspēju.

Smart TV turpina attīstīties – tie kļūst ātrāki, pārdomātāki un lietotājam draudzīgāki, nepārtraukti palielinās aplikāciju skaits un funkciju spektrs.

2014 – Smart TV multitaskings, 105 collu TV

Smart TV piedzīvo lielas vizuālās un funkcionālas pārmaiņas, kas ļauj to pārvaldīt, turpinot vērot savu iemīļoto TV raidījumu. Vienā ekrānā atveras vairāki logi – gan, piemēram, filma, gan paralēli interneta pārlūks, kurā var meklēt informāciju par filmā tēlojošajiem aktieriem.

HD izšķirtspēja kļūst par vēsturi, tā pieejama tikai maza izmēra TV, kas nav pārāk pieprasīti. Popularitāti gūst ieliekti televizori – gan OLED, gan LED.

Šīs gads arī zīmīgs ar to, ka pārdošanā nonāk pirmais 105 collu liels televizors (266 cm diognālē).

2015 – 4K un OLED pilnveide

Tā kā 4K televizori kļūst plaši pieejami un arvien populārāki, palēnām sāk zust interese par 3D televizoriem. Tāpat pārdošanā vairs nav plazmas TV.

OLED tehnoloģijas pilnveidošanās ļāvusi apvienot līdz šim neiespējamo – 65 collu TV sver vien pusi no LED televizora, ir plānāks par telefonu, kā arī pieejami vairāki modeļi ar 4K izšķirtspēju.

2016 – HDR

Parādās HDR tehnoloģijas, kas padara ekrāna attēlu daudz baudāmāku, ar košākām krāsām, kontrastiem. Melns tagad tiešām ir melns. Pēc HDR tehnoloģijas parādīšanās, katram mājās ir iespēja izbaudīt mājas kinoteātra pieredzi, pievienojot bagātīga audio iekārtas.

Patīkami, ka 4K izšķirtspējas TV cenas kļūst arvien pieejamākas, tādēļ pircēju interese jūtami pieaug.

2017 – OLED TV kategorijas izaugsme

2017.gads tuvojas beigām, tāpēc, to izvērtējot, varam teikt, ka šogad pārsvarā pieejami 4K televizori un Full HD kļūst arvien mazāk pieprasīti. OLED televizorus piedāvā jau vairāki TV ražotāji un šajā jaunajā nākamās paaudzes televizoru kategorijā ir vērojama strauja izaugsme.

Jāatzīmē, ka Smart TV ir jūtami nostrādāts un pilnveidots, lai bez aizkavēšanās veiktu visas nepieciešamās darbības, lietotājs tajā varētu intuitīvi atrast sev nepieciešamo, kā arī savienotu jebkuru citu ierīci ar TV ekrānu.

Pastāsti citiem:
  • x

    kautkā nav pieminēti reklāmtv, tas pats bēdīgi slavenais samsung, kas pēc apdeita sāk rādīt neatslēdzamas reklāmas. arī lg rāda reklāmas smart sadaļā. būtībā – kā korejiešu ražotāji savus smart tv padarīja par unwanted tv.

    atsvaidzes intensitāte – es jūs lūdzu….tai pat laikā jūs pat necenšaties latviskot multitaskingu.
    atsvaidze tv kontekstā saistāma ar ventilatoru un patērētā šķidruma apjomu)

    • Lapsinieks

      LG nekādas reklāmas pusgada laikā neesmu redzējis.

      • Maris Laudams

        Man lg rāda reklāmas. Filmas un seriālus ko varot skatīties Rakuten.tv

      • LapsiniekaBralis

        Reklāmas tiek rādītas “budžeta” klases smartiem.
        Jau dārgākiem modeļiem nekādu reklāmu nav.

      • Maris Laudams

        Jā, oled55b6v ir totāls budžeta tv

      • Skābene

        Kā tu uz tik maza ekrāna vari kaut ko skatīties!? Ekrāns sākas no 65 collām! :)

      • Maris Laudams

        Es esmu no nabadzīgas ģimenes 😭

        P.s lielākai bildei man ir projektors

      • LapsiniekaBralis

        Labi, un kas par software versiju? Man nekādu reklāmu nav!

      • Maris Laudams

        Reāli ir tikai viena reklāma – augstāk minētais Rakuten.tv
        Iespējams tas nav pieejams Tavā tirgū, līdz ar to reklāma izpaliek

      • LapsiniekaBralis

        Kāda nostūrī tad Tu to TV atradi?

      • Maris Laudams

        Nevis kur atradu, bet kur tas joprojām ir. 🤔

        Uzliekot Latviju man web browser kā pirmo vietni (ad sponsor) uzliek russkoje kino, bet izvēlnē the box plus network.
        Reklāmas tak nav tādas, ka lec virsū, bet maksājot baigo piķi par to lūžņu kaudzi, nepatīkami, ka viņi tā atļaujas

  • Agris

    Man pa 10 gadiem vienīgo televizoru nomainīja tukša vieta un esmu ļoti apmierināts, ka nav šī reklāmu rādošā agregāta nu jau 4 gadus.

    • Jānis A

      Pareiza izvēle, jo televizori ir domāti tikai reklāmām. Skatīties filmas un seriālus drīkst tikai uz monitora.

      • Lapsinieks

        šodien jau monitorus nopirkt vairs nevar (izņemot rūpnieciskos – pa lielu naudu). es ar meklēju 60 collu monitoru – sapratu, ka smārts ir vienīgā +/- sakarīgā izvēle. tagad to figņu nākās paciest: katru ieslēgšanu parādās uzraksts, ka nav neviena kanāla – vai sākt meklēšanu :D

      • Valters Vasilis

        Ir taču projektori.

      • Lapsinieks

        nu beidz. cik maksā 4K projektori normāli, lai vēl istabai nevajag melnus aizkarus?

  • as

    Vai tad agrāk nevarēja audio normāli pieslēgt, tikai ar 2016 gadu???
    Un vai pēc softa update smart TV atkal kļūst par dumb TV, jo esošā TV OS vairs netiek atbalstīta un arī ne uzturēta (lasi pa vienai tiek atslēgtas arī aplikācijas)? Vismaz man uz Samsung katru mēnesi parādās pa vienam paziņojumam, kādu app viņi atslēdz

    • x

      kursors bija domājis, ka tikai hdr tv+saturs kautcik līdzinās kino attēla izskata ziņā, tā skaņa tur tik tā piekabināta.

      nu tas kā kuram ar uztveri, daži redz, daži nē, un ja arī redz, tad kā to uztver……man personīgi patīk paskatīties filmu pustumšā istabā ar gaismas avotu aiz tv, ar ārējo skaņu un bez čāpstinošu mammāļu un puņķainu, šķaudošu un klepojošu pacientu klātbūtnes. un jā, mājās es skaļumu uzlieku kādu gribu un pēc skatīšanās nav iestaipīto bungādiņu sajūtas.

      • Pumba

        Kā cimperlīga dāma. :D

      • x

        jā, neesmu no tiem, kuri skatās filmas telefonā, kratoties sabiedriskajā, ar kādu kas pār plecu mēģina lūrēt līdzi)

  • digitalk

    autors jau varēja arī parakstīties, nevis slēpties zem preses relīzes ;)

    • Kristaps Skutelis

      Autors ir LG.

      • digitalk

        dārgais LG!

        ja raksti vēstures ceļvedi, tad atspoguļo notikumus objektīvi – 3D TV popularitāte nesāka zust 4K pieejamības un popularitātes dēļ, tas ir izgāzies mēģinājums noslaukt vairāk naudas no pircēja. šie fakti vienkārši sakrita laikā.

        otrkārt, beidz popularizēt maldinošo 4K termina lietošanu – tas ir filmu industrijas standarts, tavās tālrādēs ir UHD.

      • Lapsinieks

        beidz cilvēkiem jaukt galvu ar pāris pikseļiem!

      • digitalk

        ko tad viņi Full HD par 2K nesauca?!

      • Lapsinieks

        būtu saukuši, vismaz nebūtu putrošanās: HD ready, HD, FullHD… joprojām dzirdu cilvēkus putrojamies.

      • x

        HD, HD1, HD2….a to kurš var atcerēties visu tos semantiskos pātarus “HD but not quite as full HD” utt.
        konsūmeri ir izskoloti – lielāks indekss ir vērts vairāk naudas, i nekādu jautājumu.

  • Maris Laudams

    Tas, ka oled TV ražotāji ir vairāki ir labi, bet vēl labāk būtu, ja būtu vairāk oled matricu ražotāji. Tagad reāli ir tikai LG.

  • Krotow

    3D TV ir miris projekts. Dārgi, čakarīgi (brilles, baterijas, redz ne visai) un labāk barā aiziet popkornu pagrauzt (kuram tas ir aktuāli).

    Smart TV drīzāk uzskatu par mīnusu. Jo: OS netiek atjaunota. Neatbalsta aplikāciju veikalus pat ja smartam “uz borta” atrodas Android. UN – rāda neatslēdzamas reklāmas. Samsungiem un LG pēc pēdējiem firmvares upgreidiem baneri rēgojas pat tehniskajās izvēlnēs. Ja pērk šādu TV, to nedrīkst slēgt pie interneta – diemžēl fakts. Tāpēc pazūd visa jēga no TV iebūvētās interneta pieejas. Atliek TV izmantot kā monitoru TV dekoderim un internetam nopirkt kādu Android mediju kasti.

    • x

      neliels mierinājums – par smart daļu naudu tu samaksā šā vai tā, bet nākotnē gan jau lopi aizdomāsies līdz obligātam pieslēgumam, bez kura varēs tikai skrollēt meņus, pat ja saturu mauksi iekšā no mēdijboksa( nu, vai metīsies kartelī ar mēdijboksu ražotājiem.
      bet virszemes apraide – cik ilgi tā būs…itkā jau laba lieta – pilda valsts mēdija lomu, pieejama visiem, arī tiem kam nav ineta. %% maz, nav reklāmu galvenā auditorija. kaut gan…matračšopu upuri ikurāt mīt virszemes tv.

      • Krotow

        Kamēr televizoru varēs izmantot ARĪ tikai kā monitoru, varēs iztikt. Pēc tam nenozombētie pirks lielos monitorus, bet pārējie piecāsies, ka starp baneriem var saskatīt arī daļu no “Ugunsgrēka” 150. sezonas bildes (kāds te “Idiokrātiju” vēl atceras?). Sliktāk būs, ja mediju turētāji izdomās, ka datoru monitoros TV rādīt nedrīkst – būs jādomā kāds apkārtceļš lai dienas ziņas paskatītos.

      • x

        nu, kāpēc nedrīkstēs rādīt tv monitoros…varēs.
        lsm jau tagad ārdās, ja ir ieslēgt adblokers. nu, iekļaus reklāmas pa vidu sižetiem un bez reklāmu marķeriem – viena plūsma.

      • Krotow

        Tad būs darbs mākslīgajam intelektam – tīrīt ārā TV strīmu no qaqām. Pēc tam AI pasludinās ārpus likuma un tā izmantotājus sūtīs uz koncentrācijas nometnēm :P

      • x

        kur tos izmantos eksperimentiem ar AI

    • LapsiniekaBralis

      Žēl, ka to 3D “piežmiedza” Tiešām žēl :( bij tīri interesanti. Čakarīga arī tur nekā nebija

  • Sandis Polikevics

    Dīvaini pieminēt 105 collu TV iznākšanu 2014. gadā(neminot, kāda tipa), ja jau tālajā 2010. gadā bija 152 collu TV- https://www.google.lv/amp/s/gizmodo.com/5442012/panasonics-152-inch-3d-plasma-the-biggest-tv-yet/amp

    Šādiem rakstiem redzamā vietā ir jānorāda autors(kompānija), lai uzreiz būtu saprotams, ka nav objektīvs atskats tehnoloģiju attīstībā, bet skats viena ražotāja gājumā.

    • Kristaps Skutelis

      Uz to norāda atzīme, ka tā ir preses relīze. Tādas parasti ir konkrētu uzņēmumu vai organizāciju vēstījuma nesējas. Šoreiz tai autors – LG.

  • Kaspars Baradach

    a man fazendā stāv “Rekord”. lābā stāvoklī. lūdzu vairs nesūtiet piedāvājums maiņai uz iPhoneX

  • banana

    Šis man uzreiz atsauca atmiņā, ka 2008 gadā strīdējos ar vienu tehnisku cilvēku, kurš sita pie krūtīm par plazmas TV un mani norēca ka nopirku LCD tehnoloģijas teļļāgu.
    2 gadu laikā viņš nomainīja kādus 3 televizorus(sony un LG) jo kāda krāsa izdega, tādējādi televizors bij metams miskastē un 2010 gadā beidzot nopirka arī LCD… Pēc šī visa vairs spalvu nemeta uz manu pusi par šo tēmu :D

    P.S. 2008 gadā pirktais Samsung 40” FullHD LCD TV (LE40A556P1F), joprojam izcili vecvecāku mājās rāda panorāmu un šovus… ;) Nedz krāsas izdegušas nedz kādas ‘smart reklāmas’ jāskatās, mūža garumā dzīts dienu dienā un servisu vēl nav redzējis.

    • x

      ai, nu viss plīst….iksam arī ir visādi brīnumi un ko, vai tāpēc tos nepirks?
      plazmas izmira ne jau tā konkrētā gadījuma dēļ, bet kā noprotu, ražošana sarežģītāka, lielāks atbirums un tāpēc cena. visbeidzot, španu rij vismaz 2x vairāk par lcd.

      tiklīdz lcd uzķīmiķoja daudzmaz skatāmu, plazmu, kas jau iepriekš nebija ar milzīgu ekonomisko pamatojumu, norakstīja – rēķinām arī, ka pat ar peļnas procentu nebija mega varkas, jo pircēju nebija kritiskais daudzums.

      ps bet tās paaudzes tv, kas nebija plāni kā nodzītas modeles, vismaz skaļruņus lika ne tik anēmiskus, vismaz ne-kino varēja skatīties ar iebūvētajiem.

      • Krotow

        Plazmas paneļi tāpat ar laiku mira nost. Pēc pāris gadiem jau parādījās iedegušas līnijas. Vietās, kur plazmas paneļus izmanto kā info ekrānus, piemēram lidostās, izslēgtos ekrānos varēja skaidri izlasīt regulāro reisu sarakstu. Tad kāda jēga maksāt megarubli par ekrānu, kas pēc dažiem gadiem vairs nav skatāms.

      • x

        nevajadzēja izmantot tur, kur iespējams tikt pie latentā attēla? tolaik nebija lielu lcd vai tie sūdīgi bija saskatāmi?

        bet nu vienalga, plazma bija lielisks starpposms ceļā no crt boxiem uz lcd paneļiem. dārgi? atceries, cik maksāja pirmās spogulenes ar 6mpix un iso800(1600) un ko tagad var nopirkt par to pašu naudu. pirmais gabals no kūkas vienmēr ir dārgāks.

      • Krotow

        2000-o sākumā un vidū lieli LCD – smejies, vai? Plazmas paneļi toreiz diemžēl bija lielākie un skaidrākie pat neskatoties uz ekrāna cenu jauna auto vērtībā. Lidostas un tml. vietas jau varēja atļauties. Lielo LED paneļu arī vēl nebija. Tiesa, LED infopaneļi tagad maksā un rij kilovatus lopā bezmaz tik pat cik toreiz plazmas paneļi. Lielāki pa diagonāli un ar lielāku izšķirtspēju gan tie ir.

    • LapsiniekaBralis

      Tik kāda tā kvalitāte tai kastei, tur jau ne melnas, ne kāda cita krāsa ir.

      • banana

        Priekš satura ko LV operatoriņi piedāvā, bildi rāda vairāk kā pietiekamu… Fakts, bet mūsu valstī piedāvāto TV kanalu kvalitāte atpaliek par vismaz gadiem 10..ja ne par 15…

        Protams novelkot normālu saturu fleškā un iespraužot TV(jā arī vecajā konkrētajā LCD to var izdarīt) ta nevar salīdzināt ar mūsdienu ‘4K’ kasti…
        Bet priekš LV kanāliem nekādu dižo šķirbu neredzu.

  • oldschool zerolemon fan

    Patiesi brīnos, ka kāds mūsdienas vēl skatās TV. Neskatos gadus 10? 15?

  • KKTK

    Man nekad mūžā vēl nav bijis televizors. Cik es tagad esmu ietaupījis? :P Palielinoties vietai, tāpat liekas atkal ņemšu mega lielu monitoru nevis aizdomīgu “gudro” reklāmu rādītāju.

  • Ķengurs

    Kā ar TypeC TV iekārtās? Vai kāds ražotājs jau iekļāvis šo portu? You know, lai nākotnē vienīgais vads būtu TypeC to TypeC.

    • Krotow

      Tev nebūs izvairīties no adapteru iegādes :P

  • Skābene

    Cilvēki nopērk 4K televizoru, lai secinātu, ka TV3 ziņas uz vecā HD Ready TV rādīja labāk kā uz jaunā 4K. :D TV satura kvalitāte neskrien līdzi televizoru attīstības tempiem!

    • Krotow

      Pēc dažiem gadiem kāmīšus piespiedīs pirkt arī 8K TV lai reklāmā krunkas uz jaunā tipa pampera būtu vēl labāk saskatāmas.

  • Maris Laudams

    Dārgais eL Ģī, ja nu Tu lasi komentārus, piezvani Koo Bon-moo un pasaki lai salabo smart, jo skatoties online video tas uzkaras ar tekstu “page is too big” vai “app restarted to free up memory”, tas baigi besī.
    당신보다