No šī gada 4. decembra Lielbritānijā stāsies spēkā jaunie noteikumi, kas maina autovadīšanas eksāmenu norises kārtību. Jaunā kārtība paredz, ka tagad kārtojot šo eksāmenu, jaunajiem stūrēt gribētājiem būs ilgāk pašiem jābrauc (20 minūtes nevis 10 kā iepriekš) un daļai eksāmena kārtotāju būs jāspēj izmantot auto navigācijas sistēma. Tā nebūs jāuzstāda vai jāņem no mājām savējā, bet jāprot tāda sistēma izmantot.

Lielbritānijas “CSDD” uzskata, ka spēja izmantot tehnoloģiju palīgrīkus var uzlabot satiksmes drošību. Tas var palīdzēt nepieredzējušiem braucējiem pārvietoties pa nepazīstamiem ceļiem un mazināt stresa līmeni, kas noved pie avārijām.

Interesanti kā eksāmena rīkotāji plāno šo jauno prasību realizēt praksē, jo, lai arī ideja kā tāda nav peļama, auto navigācijas sistēmas ir tik dažādas. Pat pārzinot to lietošanas konceptus var iestrēgt pie mēģinājuma ievadīt galamērķi un uzsākt navigācijas procesu. Es vēl tagad spilgti atceros kā pirms dažiem gadiem testējām Subaru WRX STI un mums bija nepieciešamas 15 minūtes, lai vispār saprastu kā orientēties tajā briesmīgajā un nelietojamajā navigācijas sistēmā. Pieņemu, ka ar eksāmena stresu šis process aizņemtu vēl vairāk laika. Un kas notiks brīdī, kad eksāmenā izmantotā navigācijas sistēma saņems atjauninājumu, kas mainīs tās izskatu vai funkcijas. It kā jau cilvēkiem būtu jābūt pietiekami apsviedīgiem, lai paši saprastu kā lietot šādu sistēmu, bet to diemžēl nevar attiecināt uz visiem. Respektīvi, šis cēlais plāns man šķiet diezgan sarežģīti realizējams praksē.

Ar pārējām eksāmenu kārtošanas izmaiņām var iepazīties šajā video.

  • GundarsBarons

    Kur tad palika diskusijas, ka jebkāda navigācija automašīnās būtu jāaizliedz? Tak novēršot uzmanību no ceļa. Pamatā gan tāpat bija skaidrs, ka tās bija vāji slēptas dusmas, ka saliek policijas posteņus un viņiem peļņa krītās. Izrādās, ka citur tiešām domā par satiksmes drošību.

    • Lapsinieks

      Gundar, atgādināšu tās garās diskusijas divus punktus un abi tie vairāk bija saistīti ar waze, nevis navigāciju: 1. waze lietošana braucot – reportējot bedres un CP posteņus. jo skaidrs, ka ne jau katru bedri ieraugot tu met stāvvietā, lai par to paziņotu comunity. 2. brīdināšana par SP posteņiem – diskutabls jautājums. esmu pats redzējis, kā pēc mirkšķināšanas auto griež rinķī – diez vai aiz cieņas pret policiju – ja nu aptur, a šis sīpolus ēdis. jo rodas retorisks jautājums – ja ceļa posmā no a-b weizā nav iezīmēts postenis, tad var pārkāpt noteikumus? – kas uzreiz izraisa tālākās diskusijas no sērijas “man ir laba mašīna, es māku braukt, noteikumus izstrādā idioti lai uzvārītos. tā te latvānijā, jābrauc prom utt.
      Pēc būtības neizprotu konceptu “krītas peļņa”. CP tak nav sia. OK, man ir savi pārmetumi – pāris reizes esmu iekritis, nepamanījis, aizdomājies – bet tas nav attaisnojums.

      Navigācijai tak tāpēc ir balss vadība, kas saka – pēc simts metriem pa labi. nekādu problēmu ar uzmanības novēršanu no ceļa. piekrītu konceptam, ka tas var mazināt stresu uz ceļa.

      • x

        atmiņā ir gadiem sena ziņa no UK, kur vadītājs iemauca upē jo navigācija tā teica.
        policists prasījis, nu jūs tak redzējāt, ka nav lāgā, kāpēc braucāt?
        – navigācija teica, ka jābrauc.

        nez nez, ko viņi īsti saprot ar navigācijas lietošanu.

        iespējams, mācīsies nebraukt upē, pat ja balss skaļrunī saka, ka jābrauc)

      • Lapsinieks

        šī ziņa varētu būt feiks. bet tas, ka navigācijai var būt kļūdas – nav nekas neparasts. Pag.vasar Bosnijā ar varu gribēja uzdzīt uz šī gājēju tilta https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/66/00/c1/6600c1f3700bd8b8bba462e2a9d13314.jpg

      • Krotow

        Nevajag pat tik eksotiskas vietas. Tepat Rīgā pirms pāris gadiem man piedāvāja Ulmaņa gatves rīta korķi apbraukt caur Dienvidu tilta nobrauktuves būvlaukumu.

      • Martiness

        Nu, bet redz, ja tā ziņa no UK ir patiesa, tad jau tikai apsveicami, ka biedzot viņus apmācīs, kā pareizi appieties ar navigācijām.

      • GundarsBarons

        Pareizi saki – policija nav sia. Bet… diemžēl tomēr ir. Redzams postenis liek ievērot noteikumus, paslēpies postenis tikai iekasē naudu. Tie, kas ievēro ne dēļ policijas, tie to dara jebkad. Tie, kam po uz savu un apkārtējo drošību – tie to vismaz redzot policiju darīs. Bet ja postenis paslēpies, tad nedarīs vispār. Kādu rezultātu tad mēs gribam panākt? Vienkārši iekasēt pēc iespējas vairāk naudas vai likt ievērot noteikumus? Bet diskusija veca kā pati autobraukšana.

      • Lapsinieks

        paga, nesaprotu. ja no tevis 5x iekasēs no slēpņa par āruma pārkāpšanu, tu neizdarīsi nekādus secinājumus? Ja neviens nepārkāps – vnk apniks sēdēt slēpņos. ja visi vadīsies pēc veiza – būs bezpreģels – ir točka – bremzējam. nav – maucam. cik nav pieredzēts (piemēram rumbulas posms. plūsma mauc uz 80 – tātad ceļš brīvs. velkās – znači CP. Man vienmēr interesē argumenti – ja pac nepārkāp, kāds krenķis, ka krūmos sēž?
        bet mēs šoreiz par navigāciju. nav pareizi tomēr likt = zīmi starp navigāciju (par ko topiks) un veizu.

      • GundarsBarons

        Veizam nav ne vainas kā navigācijai. Par pārējo – paliksim katrs pie saviem uzskatiem.

  • REALAIS

    Lielbritānijā uz eksāmenu tev jāierodas ar savu mašīnu. Tā kā sagatavoties pirms tam nebūtu problēmas, ja vispār mašīnās būtu tā navigācija. Tas varētu sagādāt galvassāpes instruktoriem ar mašīnām kurām nav navigācijas.

    Pats pirms 2 mēnešiem paņēmu instruktoru Londonā, un mašīnas navigācija nebija kā tādas.

  • Jānis A

    “jaunajiem stūrēt gribētājiem būs ilgāk pašiem jābrauc (20 minūtes nevis 10 kā iepriekš)”
    Tas ir kaut kāds joks? Viņiem tiešām tagad ir jābrauc tikai 10 minūtes pa ielām?

    • REALAIS

      Nē, tas ir izņemts no konteksta.
      “You’ll drive for around 40 minutes.”
      Aptuveni 30 min tiks braukts pa iepriekš izlozētu (ja tā var teikt) maršrutu, un pēc tam seko 10 min patstāvīga braukšana, kas nozīmē sekot ceļazīmēm un/vai mutiskiem norādījumiem. Jebšu ārpus eksāmena maršruta. Tagad tas laiks tiks mainīts no 10min uz 20min.

      Ja tiesības ir atņemtas un ir jāpārliek tiesības, braukšanas eksāmens šobrīd sastāda 70min.

      • Kristaps Skutelis

        Nu, re, paldies par “pilno bildi”!

      • Jānis A

        Skaidrs, paldies