Norvēģija kļūs par pirmo valsti pasaulē, kas izslēgs FM radio apraidi, turklāt tas notiks jau nākamajā nedēļā. Norvēģija grasās pāriet uz ne pārāk populāro digitālo skaņas apraidi, kas ir bijis strīdu objekts gandrīz visās Eiropas valstīs.

Lai arī FM radio pēdējos pāris gados zaudē savu popularitāti mūzikas straumēšanai viedierīcēs, tomēr kritiķi uzskata, ka digitālā apraide neder, lai ziņotu par negadījumiem uz ceļiem vai dabas katastrofām. Uz Norvēģijas ceļiem ir divi miljoni automašīnu, kas nav aprīkotas ar DAB (digital audio broadcasting jeb digitālās skaņas apraides tehnoloģija) uztverošiem radio.

Aptaujas norāda, ka divas trešdaļas norvēģu ir pret FM radio izslēgšanu, bet Norvēģijas parlaments pirms mēneša tomēr izlēma par FM radio apraides pārtraukšanu. FM apraides izslēgšanu 2020. gadā plāno Šveice, tai pēdās min arī Dānija un Lielbritānija.

Mājsaimniecībām paredzēti DAB uztvērēji kļuvuši visai pieejami, vienkāršākie maksā zem 30 eiro. Automašīnu aprīkošana ir dārgāka, lētākais radio maksā ap 130 eiro, kamēr jaunām automašīnām DAB uztvērēji maksās pat vairākus simtus eiro. Novērots, ka DAB iespējas ne vienmēr var iegādāties ar augstākās klases automašīnu skaņas aprīkojumu, var nākties izvēlēties lētāku skaņas sistēmu.

VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC), kas ir galvenais radiofonijas un televīzijas programmu zemes apraides nodrošinātājs valstī, pagājušā gada nogalē plānoja uzsākt digitālās skaņas apraides tehnoloģijas – ciparu radio – testēšanu Latvijā. Digitālās skaņas apraides tehnoloģijas (DAB, DAB+) testēšana Rīgas reģionā ilgs vienu gadu un Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome pieņēmusi konceptuālu lēmumu ļaut digitālo radio apraidi pārbaudīt VSIA Latvijas Radio.

Šobrīd virknē Eiropas Savienības valstu, tostarp Lielbritānijā un Vācijā, jau notiek ciparu skaņas apraides ieviešana, vienlaikus nodrošinot gan analogo, gan ciparu apraidi. LVRTC paredz, ka Latvijā pāreja uz ciparu radio apraidi, ja šāds lēmums tiktu pieņemts, varētu notikt laikposmā no 2020. līdz 2025. gadam.

Kā jau ierasts, izskanējušas aizdomas par kārtējo “digitalizāciju”, kas novedīs pie izniekotiem līdzekļiem (maigi izsakoties), maznodrošinātos nāksies apgādāt ar jaunām ierīcēm, gadiem netiks nodrošināta apraide pierobežā un mazapdzīvotās vietās utt. Norway is set to become the first nation to start switching off its FM radio network next week, in a risky and unpopular leap to digital technology that will be closely watched by other countries considering whether to follow suit. Critics say the government is rushing the move and many people may miss warnings on emergencies that have until now been broadcast via the radio. Of particular concern are the 2 million cars on Norway’s roads that are not equipped with Digital Audio Broadcasting (DAB) receivers, they say. We’re the first country to switch off FM but there are several countries going in the same direction Ole Joergen Torvmark, head of Digital Radio Norway Sixty-six percent of Norwegians oppose switching off FM, with just 17 percent in favour and the rest undecided, according to an opinion poll published by the daily Dagbladet last month. Nevertheless, parliament gave the final go-ahead for the move last month, swayed by the fact that digital networks can carry more radio channels. Switzerland plans a similar shift from 2020, and Britain and Denmark are among those also considering such a switch. A smooth transition to DAB, which is already beamed across Norway, could encourage these countries to move ahead. The shutdown of the FM (Frequency Modulation) network, introduced in the 1950s, will begin in the northern city of Bodoe on Jan. 11. Watch | Will Digital Radio Eventually Kill Off FM Broadcasts? 03:38 By the end of the year, all national FM broadcasts will be closed in favour of DAB, which backers say carries less hiss and clearer sound throughout the large nation of 5 million people cut by fjords and mountains. “We’re the first country to switch off FM but there are several countries going in the same direction,” said Ole Joergen Torvmark, head of Digital Radio Norway, which is owned by national broadcasters NRK and P4 to help the transition. Torvmark said cars were the “biggest challenge” – a good digital adapter for an FM car radio costs 1,500 Norwegian crowns (£140), he said. One member of the ruling coalition was scathing, however, voicing concerns similar to those expressed by thousands of elderly and drivers in surveys and elsewhere. “We are simply not ready for this yet,” Ib Thomsen, an MP from the Progress Party, a partner in the Conservative-led government, told Reuters. “There are 2 million cars on Norwegian roads that don’t have DAB receivers, and millions of radios in Norwegian homes will stop working when the FM net is switched off. So there is definitely a safety concern,” he said. For the same cost, digital radio in Norway allows eight times more radio stations than FM. The current system of parallel FM and digital networks, each of which cost about 250 million crowns (£23 million), saps investments in programmes. Among other nations, Britain plans to review the need for a switchover once digital listening reaches 50 percent. That could be reached by the end of 2017 on current trends, Digital Radio UK spokeswoman Yvette Dore said. Torvmark said cars were the “biggest challenge” – a good digital adapter for an FM car radio costs 1,500 Norwegian crowns (£140), he said. One member of the ruling coalition was scathing, however, voicing concerns similar to those expressed by thousands of elderly and drivers in surveys and elsewhere. “We are simply not ready for this yet,” Ib Thomsen, an MP from the Progress Party, a partner in the Conservative-led government, told Reuters. “There are 2 million cars on Norwegian roads that don’t have DAB receivers, and millions of radios in Norwegian homes will stop working when the FM net is switched off. So there is definitely a safety concern,” he said. For the same cost, digital radio in Norway allows eight times more radio stations than FM. The current system of parallel FM and digital networks, each of which cost about 250 million crowns (£23 million), saps investments in programmes. Among other nations, Britain plans to review the need for a switchover once digital listening reaches 50 percent. That could be reached by the end of 2017 on current trends, Digital Radio UK spokeswoman Yvette Dore said. VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC), kas ir galvenais radiofonijas un televīzijas programmu zemes apraides nodrošinātājs valstī, pagājušā gada nogalē plānoja uzsākt digitālās skaņas apraides tehnoloģijas – ciparu radio – testēšanu Latvijā. Digitālās skaņas apraides tehnoloģijas (DAB, DAB+) testēšana Rīgas reģionā ilgs vienu gadu un Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome pieņēmusi konceptuālu lēmumu ļaut digitālo radio apraidi pārbaudīt VSIA Latvijas Radio.

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
11 Comments
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
x

Vai ciparu radio aprīkojums tiks uzreiz piegādāts ar zāģiem budžeta apgūšanai?

Skābene

No civilās aizsardzības viedokļa ne visai pareizs solis! Kara apstākļos vai dabas kataklizmu gadījumā tas var sāpīgi atspēlēties, jo FM radio ir primitīvākais un vienkāršākais saziņas veids!

pirx73

DAB+ priekšrocības ir … maigi sakot nekādas. Neviens tur diži radio tekstu uztvērēja ekrānā nelasīs. Galvenais pluss ir iespēja sabāzt vienā frekvencē pēc iespējas vairāk radio staciju, kas Latvijai varētu nebūt īpaši aktuāli, taču saprotams, ka tas ir aktuāli blīvāk apdzīvotām valstīm ar lielāku radio staciju skaitu. Lielāko pāriešanas uz DAB+ problēmu redzu tieši automašīnās, īpaši tajās, kurās ir iebūvēts oriģinālais radio.

x

Tā nav problēma, bet biznesa iespēja.

pirx73

Pārdozēts sarkasms.

marsinsh

Sūds uz kociņa tas DAB+. Ko šīs izmaiņas nozīmē:
+Jā, varēs sabāzt daudz vairāk stacijas 1 MUXī.
-Lido visa radio klausīšanās tehnika (arī auto);
-Kvalitāte, pie šādās saspiešanas, būs mazāka;
-FMs pie zonas problēmām nočarkstās … Šitas vienkārši neies.
-Pašreiz LVTRC vienīgie ar šo lietu nodarbojas. Ja tā paliks, būs monopols, un raidīšanas cenas aizlidos kosmosā. Mazās radiostacijas nevarēs to pavilkt.
Secinājumi? Izdariet tos paši …

Krotow

Šis manuprāt ir izcili stulbs lēmums. Kā jau te minēja – lielākais risks ir nespēja apziņot valsts iedzīvotājus nopietnu kataklizmu gadījumā. Ja FM vēl var dzirdēt arī cauri traucējumiem, tad DAB vienkārši pazudīs daļa noraidītā, kas var saturēt būtisku informāciju. Plus minētās uztvērēju nomaiņas izmaksas. Gandrīz jādomā, ka kopā ar viesstrādniekiem Norvēģijā būs iefiltrējušies arī mūsu budžeta zāģeri un tikuši klāt pie lielāka kumosa :) BTW interesanti, ko norvēģu valdība turpmāk taisās raidīt 88-108 MHz diapazonā?

x

>ko norvēģu valdība turpmāk taisās raidīt 88-108 MHz diapazonā?

reklamēs DAB )) reizē gan inovācijas, gan arī vecās frekvences nestāv tukšas.

marsinsh

Par to viņi domās rīt. Skārleta O`Hāra.

oldschool zerolemon fan

Kaut kur lasīju, ka Norvēģijas lēmums esot saistīts ar to, ka valstī ir apgabali, kur ģeogrāfijas dēļ FM uztveršanas ir apgrūtināta. Kā dab to atrsisina, nezinu. Iedziļinājies neesmu.

Artūrs Pupausis

Ja Latvijā gribēs ievies to digitālo apraidi. Tad es noteikti būtu pret. Man šķiet, ka labāk būtu vispār uz IP radio pāriet un tāpat arī TV caur internetu. No drošības viedokļa būtu sliktāk tikai viena sistēma kā 5G, bet kopumā, ja frekveces vairs nevajag radio un tv – tad varam panākt ātrāku internetu.