Web Analytics
More
    Reklāma

    Privātums sociālajos medijos jeb dalies ar saturu atbildīgi!

    Jaunākie raksti

    Mēs esam pieraduši pie sava veida privātuma sociālajos medijos. Lai gan apzināmies, ka internetā nekas nav noslēpjams, ar privātajiem kontiem Instagram vai tekstiem, ko Facebook publicējam tikai draugiem, ceram, ka mūsu informācija tomēr ir pasargāta.

    Tiesa, pēc Artūra Platonova ziņas, ko saņēmām čivinātavā saistībā ar privātuma jautājumiem, lika mums, Kursora komandai, papētīt vairāk – kas jāņem vērā, kad reģistrējamies sociālajos tīklos, un kā būt atbildīgiem pret saturu, ko publicējam? Lūk, ko piedāvā Instagram, Twitter un Facebook!

    Reklāma

    Publisks Vs. Privāts konts: pieeja mūsu saturam

    Instagram, Twitter un Facebook ir gigantiski sociālie tīkli ar lielu lietotāju bāzi, un katrs no šiem tīkliem ir parūpējies, ka mēs kā lietotāji varam izvēlēties, vai mūsu profils būs publisks vai privāts. Publisko profilu īpašniekiem jārēķinās ar to, ka viņu publicētie attēli, teksti un video būs redzami ikvienam, kam ir interneta pieslēgums un kuri kaut kādā veidā ir nonākuši līdz viņiem.

    Jāatceras, ka brīdī, kad šajos tīklos reģistrējamies, profili ir publiski pēc noklusējuma un mums ir jādodas uz privātuma iestatījumiem, lai koriģētu satura pieejamību svešām acīm. Ja Instagram un Twitter piedāvā izvēli starp publisku un privātu kontu, tad Facebook ļauj vēl sīkāk izdalīt, kam nododam informāciju: draugiem, sev, ģimenei, konkrētai ģeogrāfiskai vietai vai pat sevis nodefinētai auditorijai. Tas nozīmē, ka privāto profilu gadījumā piekļuve lietotāja saturam kļūst ierobežota un to varēs apskatīt vien tie, ko profila īpašnieks ir autorizējis, tādējādi paaugstinot sniegtās informācijas drošību un neizmantošanu ļaunprātīgos nolūkos.

    Ja esam privāto profilu turētāji, ierobežojam arī mūsu draugu iespējas dalīties ar mūsu saturu tālāk. Retweet poga Twitter tīklā ir atspējota, bet Facebook drauga nošērotais attēls no mūsu joslas, kas redzama vien draugiem, būs redzams tikai abpusējiem draugiem (Facebook tomēr piebilst, ka situācijās, kad draugi dalās ar mūsu publicētu saiti, tā būs aktīva un to varēs redzēt arī ne-draugi; mūsu komentārs gan netiks pārpublicēts!).

    Tēmturi un atzīmēšana: atpazīstamība un reklāma, un pārāk viegla identificēšana

    Tēmturi ir super! Man tie patīk, jo tie ļauj komunicēt vēl efektīvāk un atrast auditoriju tur, kur tā mājo. Ne velti ir Instagram, Facebook, Google+ un Twitter tēmturu vārdnīcas, kas ļauj orientēties sociālajos medijos kā zivīm ūdenī un veicināt savas personības (vai biznesa) attīstību. Līdzīgi ir arī ar tagošanu jeb atzīmēšanu – tā ir kā publisks uzsauciens cilvēkam, kuru gribam sasniegt, un veiksmes brīžos nodrošina arī turpmāku sarunu ar atzīmēto cilvēku.

    Bet pie malas reklāmu un publicitāti – tās ir priekšrocības, ko tēmturi un tagošana dod sociālo mediju publiskajiem profiliem. Pavisam cita lieta, ja runājam par privātajiem profiliem. Jā, mēs varam likt tēmturus! Nē, tie neaizies tālāk par cilvēkiem, kas ir mūsu sekotāju lokā! Atminamies – līdz ko mūsu profili ir aizsargāti, tēmturi tos nepadarīs publiskus! Tā ir atziņas gaišā puse!

    Vairāk uzmanības jāpievērš tad, kad savā privātajā Facebook profilā nolemjam atzīmēt kādu no saviem draugiem. Ja publicējam dzimšanas dienas ballītes foto un ietagojam tur Jāni, Pēteri un Kristīni, šis foto būs redzams ne tikai mūsu draugiem, bet arī Jāņa, Pētera un Kristīnes draugiem. Jo vairāk atzīmējamo, jo plašāka sasniedzamā auditorija. Lai sevi pasargātu, varam pie konkrētā posta definēt specifisku (‘custom’) auditoriju un izķeksēt laukā ietagoto draugu draugus.

    Savienotie sociālo mediju konti: būt visur nozīmē būt visur

    Savienoto sociālo mediju kontu jautājums patiesībā aizsāka Kursora interesi par privātumu (vēlreiz paldies Artūram par to!), jo līdz ar iespēju vienlaikus publicēt saturu Facebook, Twitter un Instagram arī privātums ir palicis komplicētāks, mums pat nenojaušot. Kā tas ir augstāk Artūra norādītajā situācijā ar TheLittleAlise fotogrāfiju, tā, būdama privāta Instagram, tāda nebūt nav Twitter. Veicu papildus pētījumu un no sava aizsargātā Twitter konta, kas sasaistīts ar publisko Facebook profilu, publicēju ziņu, un, jā – ikviens, kas kādu mistisku iemeslu dēļ gribētu apskatīt manus sociālos medijus, caur Facebook uzzinātu, ar kādu saturu dalos Twitter.

    Protams, pirmajā avotā (Instagram vai Twitter piemērā) saturs aizvien nav publiski pieejams, taču bieži aizmirstam par savienotajiem kontiem un to privātuma iestatījumiem. Kā norāda Instagram, gadījumos, kad attēls tiek publicēts citos sociālajos tīklos, tas šajos konkrētajos tīklos būs redzams un saite būs aktīva, neskatoties uz to, kāds ir Instagram profila statuss. Līdzīga atsauce ir arī Twitter un Facebook.

    Ja gribam būt visur, ‘visur’ pārbaudām savu privātuma statusu! Aizsargājam sevi un sekojam līdzi, ko publicējam – publiskiem profiliem saturs ir publiski pieejams; privātajos kontos arī savienotajiem kontiem mainām statusu uz privātu, lai nenodotu savu informāciju trešajām pusēm.

    Kāda ir Tava privātuma pieredze ar sociālajiem medijiem (ne tikai trim minētajiem)? Turpināsim stāstīt arī turpmāk!

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    12 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Edmunds
    17.05.2016 15:23

    Incanti, kāpēc mani tas absolūti neuztrauc ? Varbūt tāpēc, ka es tos m-slus tviterus, fuckbook un pārējo drazu nelietoju !

    digitalk
    17.05.2016 15:40
    Reply to  Edmunds

    bro! :)

    PurvaVelns
    17.05.2016 20:36
    Reply to  Edmunds

    soc.mēdiji ir draza tikai tik lielā mērā, par cik lielu drazu to pats izveido. kam seko un ko postē.

    Labvēlis
    17.05.2016 19:21

    Par privātumu un stulbumu. Autorei ir skolas biedrs, kurš strādā policijā, FB rāda autiņu esot saimieks(un vēl šo to) , bet kāda neraža: amatperonas deklarācijā, kaut kā gadiem nekas tāds neparādās. Ko nu?

    Skats
    17.05.2016 21:24

    Es a’ nav neviena soctīkla.:) Tas liek justies kruti un ekscentriski.

    PurvaVelns
    17.05.2016 22:36
    Reply to  Skats

    gan jau ka vienkārši vecam…

    Skats
    18.05.2016 09:07
    Reply to  PurvaVelns

    Zini, ka nē. Jūtos gadus padsmit jaunāks par savu bioloģisko vecumu…

    PurvaVelns
    18.05.2016 09:47
    Reply to  Skats

    nez… man jau liekas ka nav ne vainas tam feisbukam, ja tev tur nav 200 draugu, kurus tu nemaz nepazīsti, ja nespied katram sūdam “like” lai laimētu aifonu utt. Tas pats ar twiteri – sekoju vien pārdesmit tipiem, kuru viedoklis ir interesants un pats neko netvītoju. draugiem elvē gan ir miskaste jau kādus 5 gadus, bet no otras puses – es tieši tur satiku savu lovi pirms 10 gadiem…

    Skats
    18.05.2016 11:43
    Reply to  PurvaVelns

    Nav tā ka es nosodu tos, kas soctīklos. Vnk tie nav man. Katram savs…
    Kādreiz aktīvi komentēju politportālos, bet tad sapratu, ka tas nedod konstruktīvu dialogu,
    bet drīzāk verbāli atraisa zemiskākās dziņas.
    Tagad labāk pasekoju tehnoportālam kā Kursors, te vismaz nav portālmūdzisms, bet normāli cilvēki parunā par lietām.

    Ivars Indāns
    17.05.2016 22:41

    Besī ārā Google+, tā arī neesmu īsti izpratis, ko Google no manām aktivitātēm tur dublē.

    PurvaVelns
    17.05.2016 22:42
    Reply to  Ivars Indāns

    to tak var vnk izrubīt ārā…

    Deace Duck
    17.05.2016 17:59

    Masu ekshibicionisms ir modē. Par kādu privātumu mēs satraucamies?

    Reklāma