Web Analytics
More
    Reklāma

    Turpmāk lidmašīnas būs uztveramas arī virs okeāniem, tuksnešiem un citām neapdzīvotām vietām

    Jaunākie raksti

    Pēc Malaizijas avio lainera MH370 pazušanas aktualizējās jautājums, vai nebūtu laiks lidmašīnās ieviest globālu bezvadu sistēmu, ar kuras palīdzību var izsekot lidmašīnu pārvietošanos. Tikko, Pasaules Radiosakaru konferencē WRC-15, šāds lēmums pasaules līmenī ir pieņemts.

    2014. gada 8. martā, Malaizijas lidmašīna, kurā atradās ar 239 cilvēkiem no 13 valstīm, lidojot no Kualalumpuras uz Ķīnas galvaspilsētu Pekinu, pazuda no radaru ekrāniem. Neskatoties uz lielāko un dārgāko meklēšanu aviācijas vēsturē, nekas netika atrasts līdz pat tā paša gada 29. jūlijam, kad Reinjonas salas piekrastē Indijas okeānā tika identificētas pazudušās lidmašīnas izskalotās atlūzas.

    Reklāma

    Lidmašīnas pazušana spēcīgi iedragāja Malaizijas aviokompānijas reputāciju un tā cieta nopietnus finansiālos zaudējumus. Jautājumam tika pievērsta plaša starptautiskās sabiedrības uzmanība un sākās diskusijas par globālu lidojumu izsekošanas sistēmu. Valstis un iesaistītās organizācijas bija vienisprātis, ka lidojumu drošībai nepieciešams pievērst pastiprinātu uzmanību un atvēlēt tam papildus resursus.

    Jautājums par lidmašīnu izsekošanas sistēmu tika iekļauts Pasaules Radiosakaru konferences, kas visu novembra mēnesi norisinās Ženēvā, dienaskārtībā. Kā pilnvarotie Latvijas pārstāvji šajā konferencē piedalās VAS Elektroniskie sakari eksperti, Satiksmes ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Aizsardzības ministrijas, Nacionālo bruņoto spēku, kā arī Ārlietu ministrijas pārstāvji. Šajā konferencē nepieredzēti ātri tika izskatīts jautājums par lidmašīnu izsekošanas iekārtām, kā rezultātā tika pieņemts gala lēmums un tiks izdarītas izmaiņas Radio noteikumos, kas ir saistoši visām pasaules valstīm.

    Publiski pieejamu lidmašīnu izsekošanu līdz šim varēja veikt, piemēram, izmantojot lidojumu izsekošanas programmu flightradar24.com, kuras darbību nodrošina uz zemes izvietoti ADS-B uztvērēji, kuru uztveršanas rādiuss ir apmēram 400 km. Taču lidojumiem pāri okeāniem, tuksnešiem un citām attālām, neapdzīvotām vietām, izmantojot līdzšinējās sistēmas, nebija iespējams sekot līdzi, jo tie atrodas aiz radio uztveramības zonas.

    Jaunā sistēma paredzēs automātisko atkarīgās novērošanas apraides sistēmu ADS-B lietošanu, kas saziņai papildus izmanto satelītos uzstādītos uztvērējus, tādējādi nodrošinot precīzi noteiktu lidmašīnu atrašanās vietu un datus par to tehniskajiem parametriem nepārtrauktas saziņas režīmā. Ikvienu avio pasažieri šīs izmaiņas ietekmēs pozitīvi, jo, nepārtraukti sekojot līdzi lidmašīnas kustībai, būs iespēja ātrāk pamanīt izmaiņas, atrast precīzu tās atrašanās vietu un laikus steigties palīgā glābt dzīvības.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    7 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kaspars
    24.11.2015 21:30

    Es, protams, atvainojos par nekompotenci šajā jomā, bet 21.gs! Vai tad GPS netika ieviests jau pagājušajā? Divritenī var tādu štruntu iemontēt, lai nozagšanas gadījumā atrastu, bet lidmašīna “izkūp gaisā”?

    bombelats
    24.11.2015 23:02
    Reply to  Kaspars

    Arī neesmu experts, bet pamatzināšanas saka, ka problēma ir raidīšanas attālumā. kādā rādiusā Tu savu velosipēdu vari atrast – 3km? Ja, protams, neizmanto mobilajam tīklam piesaistītu sistēmu. GPS iekārtai kaut kā ir jānoraida pēc satelītiem aprēķinātās koordinātas. Un tam nepieciešams jaudīgs raidītājs, lai no nekurienes nosūtītu signālu uztvērējam. Laikam jau, ka līdz šim uzskatīja, ka tas nav nepieciešams un ekonomeja uz raidītāju jaudām, enerģijas patēriņiem. Un iespējams, ka uzturēt visas tās frekvences okeāna vidū arī maksā “nedaudz” naudiņas.

    Kaspars
    24.11.2015 23:43
    Reply to  bombelats

    Ok, ne pārāk veiksmīgs piemērs ar riteni.
    Bet nešķiet, ka ir vajadzīgi kaut kādi tehnoloģiski brīnumi, jo balss sakari taču pilotam ar zemi ir nepārtraukti (vot šeit es baidos kļūdīties), ja tā, tad neredzu nekādus šķēršļus automātiskai sistēmai, kas ar kādu konkrētu intervālu sūtītu aktuālo lokāciju..
    Ja nu kādam te ir zināšanas par to kā tad īsti okeāna vidū(vienalga – peldus vai gaisā) ir ar tiem sakariem, tad varētu paspīdēt

    Jānis
    25.11.2015 12:44
    Reply to  Kaspars

    Nedaudz kļūdies gan. Balss sakari virs okeāna ir, bet diezgan slikti un HF frekvencē, jo tā, tiesa gan ar lieliem traucējumiem, bet velk vistālāk. Šķiet, ka vienīgā iespēja pārraidīt datus, ir caur satelītu. Balss aizvietošanai virs okeāna ir CPDLC, un arī iet caur satelītu. ADS datus arī varēs pāraidīt tikai caur satelītu.

    piecipieci
    25.11.2015 10:56

    Kaut kā nevaru google neko atrast par to, ka būtu atrastas kaut kadas atlūzas, tikai to, ka Malaizijā gadu pēc katastrofas joprojām nezin, kur palika lidmašīna.

    Jānis
    25.11.2015 12:48
    Reply to  piecipieci

    Reku var izlasīt, ja ir pacietība, jo teksts ir garš. Atlūza no flaperona ir atrasta, bet pa šo laiku tā var būt atskalota no jebkurienes. http://avherald.com/h?article=4710c69b/0490&opt=0

    piecipieci
    27.11.2015 08:53
    Reply to  Jānis

    Vai izmesta šajā vietā (sazvērestības teor), lai cilvēkiem būtu miers :)

    Reklāma