Pērnā gada beigās, 25. decembrī, NASA palaida Džeimsa Veba kosmosa teleskopu. Tas ir līdz šim jaudīgākais teleskops, kas sola atklāt daudz jauna par agrīno Visumu, vecākām galaktikām, melnajiem caurumiem, eksoplanētām. Lai visas šīs interesantās lietas izzinātu, teleskopam līdz galapunktam bija jāmēro ap 1,5 miljonus km garš ceļš, kura laikā tas atlocīja visus savus spoguļus un galvenās daļas. 24. janvāra vakarā Džeimsa Veba teleskops nu ir sasniedzis savu galamērķi, taču attēlus gan vēl tik drīz neredzēsim.
🏠 Home, home on Lagrange! We successfully completed our burn to start #NASAWebb on its orbit of the 2nd Lagrange point (L2), about a million miles (1.5 million km) from Earth. It will orbit the Sun, in line with Earth, as it orbits L2. https://t.co/bsIU3vccAj #UnfoldTheUniverse pic.twitter.com/WDhuANEP5h
Reklāma — NASA Webb Telescope (@NASAWebb) January 24, 2022
Teleskops tagad ir sasniedzis tā saukto Lagranža otro punktu (L2) un iegājis orbītā ap to. Tā galvenie spoguļa segmenti un sekundārais spogulis jau ieņēmuši savu pozīciju, taču paies vēl vairāki mēneši, līdz teleskops būs gatavs darbam, kaut vai tāpēc, ka nepieciešams vēl pieregulēt dažādus tā elementus.
L2 punkts kā teleskopa atrašanās vieta izvēlēta vairāku iemeslu dēļ. Piemēram, tur paveras netraucēts skats uz kosmosa plašumiem, iespējams uzturēt piemērotu temperatūru, kā arī tur teleskops atradīsies nosacītā līdzsvarā un stabilāk noturēsies orbītā. Līdz ar to teleskopa darbībai būs nepieciešams mazāk degvielas, ļaujot tam ilgāk kalpot. Paredzams, ka Veba teleskops savu misiju veiks vismaz 10 gadus, ar infrasarkanās gaismas palīdzību pētot agrīno Visumu un iegūstot tādus datus, kas nebija pieejami Habla teleskopam.
Džeimsa Veba teleskopa veiksmīga ierašanās galapunktā kopumā ir liels notikums arī tāpēc, ka tam izdevās atlocīt visas paredzētās detaļas. Šeit būtiska nozīme bija katrai skrūvītei – ja kaut viena nav pieskrūvēta kā nākas, arī pats teleskops nevarētu atvērties kā vajadzīgs un precīzi pildīt savu misiju. Tas ir īpaši svarīgi, jo viss šis projekts izmaksājis 10 miljardus dolāru.
Tā nu gan ir efektīva degviela ar kuru pietiks vismaz 10 gadus.
Jā, NESTE futura.